uuuh, säsong 4 går utför?

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 23:36

Tur att du kom till insikt iaf ;)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav kaos » mån feb 02, 2004 0:01

Off skrev:Nu har jag Riley på skrivbordet. Mohahahahahahahahahaha!

Varje gång jag tittar på det nu ska jag tänka på hur mycket jag trotsar er alla :)

du är lika ond som adam
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Noggster » mån feb 02, 2004 0:27

att kalla honom tam var väl ändå lite elakt kaos?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav kaos » mån feb 02, 2004 3:46

jo det var nog lite att ta i förlåt :oops:
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Calle » tis apr 06, 2004 20:14

Zaxx skrev:asså.. Beer bad är ju riktigt bra! ett utav de där riktigt UDDA avsnitten ju! =)... den var ju skitbra :) nu när man tänker tillbax ;)


de där udda avsnitten är mina favoriter i alla fall. Som just Beer bad, Hush och självklart the Wish.
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Kuno » ons apr 07, 2004 19:48

Riley och hela initiativet känns riktigt sopigt faktiskt. Säsong 4 lever *definitivt* inte på arcen eller ens (med några få lysande undantag) på händelserna i de enskilda avsnitten. Istället är det situationerna och enskilda scener som gör säsongen till den så här långt överlägset bästa. Men i skrivande stund har jag bara sett de 14 första avsnitten. Håller tummarna att Riley dör en smärtsam död och att Adam får syntax error och brinner upp. :)
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav Off » ons apr 07, 2004 19:50

Suck Zaxx får ännu en person med sig i sitt Riley-hat.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Langtry » ons apr 07, 2004 19:52

Och Kuno har inte:
spoiler S5
ens sett Fåntratts Riley i säs 5 ännu

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Zaxx » ons apr 07, 2004 20:06

Kuno.. en till som ställer sig till gänget som hatar Riley!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » ons apr 07, 2004 22:57

Det som får säsong fyra att växa är nog ändå inte främst de enskilda händelserna, utan hur relationerna utvecklas mellan de inblandade. Skillnaden gentemot säsong ett till tre är oerhörd. Varenda en av karaktärerna har vuxit till sig ordentligt när den här säsongen väl är avslutad.

Men jag håller med, både om att arcen är värdelös (allt som rör "the initiative" är trist), och att det finns händelser i nästan varenda episod som är minnesvärda.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » ons apr 07, 2004 23:03

Off skrev:Suck Zaxx får ännu en person med sig i sitt Riley-hat.


Man behöver inte göra något för att få med folk i hata-riley klubben.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Langtry » ons apr 07, 2004 23:04

Noggster, word!
:)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav noike » fre apr 09, 2004 14:08

Vad är det för fel på er? Visst, Riley har inte det bästa djupet eller fått bra handlingstrådar att medverka i. Men att hata honom? Gör ni grimser bakom blinda och kör över pensionärer på övergångställen också?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Noggster » fre apr 09, 2004 14:32

Så riley är handikappad nu åxå?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Horrabin » fre apr 09, 2004 14:56

Det bästa är ju att man inte behöver göra grimaser *bakom* blinda, utan man kan göra det rakt framför dem. :)

Men jag måste hålla med noike om att jag inte riktigt förstår det här hatet mot Riley. Okej, han är inte den mest spännande figuren i Buffyverse, men det känns som att det är själva meningen med hans karaktär. Han ska vara lite trist och all-american-good-guy. Det är vad som gör att relationen mellan honom och Buffy är/blir som den blir. Sen vet jag inte om det är Marc Blucas som gör Riley ganska torr eller om det är manus och regi som har skapat den versionen. Hursomhelst så kan jag inte påstå att jag ogillar Riley.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » lör apr 10, 2004 17:43

Kuno: Avsnitt 4.13 och 4.14 är nog nästan lågvattenmärket för hela serien så jag vågar nog nästan lova att det blir bättre, och också att det aldrig blir lika illa igen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sprite » lör dec 18, 2004 15:54

Jag hatar inte Riley men jag tycker inte om honom heller. Han är irriterande...Han är för perfekt på något sätt.
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav Yog-Sothoth » lör dec 18, 2004 16:00

sprite skrev:Jag hatar inte Riley men jag tycker inte om honom heller. Han är irriterande...Han är för perfekt på något sätt.

Spoiler resten av S4 + ev S5:
Vänta bara tills Riley säljer sig själv som blodhora åt törstiga vampyrer...
Senast redigerad av Yog-Sothoth lör dec 18, 2004 17:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Illyria » lör dec 18, 2004 16:02

Det ovan är väl snarare en säsong 5-spoiler.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Yog-Sothoth » lör dec 18, 2004 17:09

Illyria skrev:Det ovan är väl snarare en säsong 5-spoiler.

Kanske det, minns inte riktigt... (ändrar nu)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav eponinethen » mån jan 03, 2005 19:25

Jag håller just på att se om säsong 4 för tredje gången, och jag har insett att den nog faktiskt hoppar ner till sjunde och sista platsen på min top (7) säsongs lista.

Tara, är ju rätt underbar. Jag kan inte beskriva hur lycklig jag blev när hon och WIllow blev tillsammans. Men ärligt talat har jag insett att hon är en aning trist och att jag inte gillar hur mycket Tara/Willow-förhållandet består av magi som en metafor för kärlek och sex i säsong 4. Riley, var okej i början, jag trodde att jag skulle gilla honom men.. han blir ju så fruktansvärt tråkig efter ett antal avsnitt. Anya är en karaktär som jag inte tänker klaga på. Det finns helt enkelt ingen roligare. Spike, är också tillbaka, och det är ju skönt men.. varför måste han bli inblandad i Initiative-grejen? Det gör honom (åtminstone delvis) tristare.

Problemet med Adam är att han är en alldeles för tråkig karaktär för att vara en bra big bad. Mina favorit-villains är the Mayor och Glory, vilka båda har riktig personlighet. Precis som (Dark) Willow. Vi kan förstå precis varför Willow gör allt hon gör, och det gör det intressant och sorgligt. Men Adam, han vill lära sig..? Jaha? Han är inte ens en person utan någon form av robot, hur intressant är det? Hela Initiative-grejen är trist enligt mig. Det finns ingen poäng. Det var en god tanke, en intressant tanke, men karaktärerna (Riley, Maggie, Adam, Forrest, osv) är för trista för att jag ska riktigt bry mig.

Sedan finns det ju avsnitt som Hush, Restless, This Year's Girl och Who Are You... Som helt enkelt gör det värt, att se säsongen.
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav jvc_man » tis apr 12, 2005 22:42

Det som höjer säsongen är:

* Spike (Big Bad - hmmm ;-)
* Giles (härlig ny stil)
* Angel inhopp

Och i övrigt så är säsongen inte så dålig som många verkar anse. Har sett säsongen 2 ggr nu (sedan feb.) och det finns en del mycket intressant avsnitt - och en del bottennapp som man inte kommer ifrån i någon sägong. Men har endast sett Buffy s1-s4 + Angel s1.
Nu skall Buffy s5 + Angel s2 börja avnjutas! =)

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav Nyx » ons apr 13, 2005 0:15

jvc_man: Kul att vi är så många som ser s2 Angel just nu. (Avundas dig att få se BtVS s5-7 för första gången och önskar bara att jag hade så mycket Buffy kvar!)

Jag tycker också att s4 har en massa bra avsnitt, även om själva grund-arcen inte riktigt håller måttet. Jag gillar karaktärsutvecklingen hos samtliga - efter Restless känner man att alla scoobies håller på att bli vuxna, vilket tilltalar mig eftersom jag själv är så barnslig ;) . Att Spike blir regular är förstås ett enormt stort plus hos mig och jag gillar även att Tara dyker upp i serien. På det hela taget ett mycket gott betyg till säsongen, även om det är långt ifrån top 3 på min lista!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav jvc_man » ons apr 13, 2005 18:33

Nyx: Tack, började igår med Buffy s5:1 - ett annerlunda avsnitt men trevligt var det! =) Ikväll blir det Angel s2:1. Stämmer det att man skall se resten av säsongerna parallelt, dvs varannat avsnitt med start Buffy?

Mvh*
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav A bear » ons apr 13, 2005 18:37

jvc_man skrev:Ikväll blir det Angel s2:1. Stämmer det att man skall se resten av säsongerna parallelt, dvs varannat avsnitt med start Buffy?

Man kan ju göra det, men det är egentligen inte nödvändigt - serierna knyter inte ihop speciellt mycket. Snarare är det flera avsnitt i varje serie som bör ses i följd.

(Och båda säsongerna är f ö klart bättre än Buffy s4 och Angel s1.)

Men fortsätt gärna skriva recensioner, alltid spännande att läsa vad någon tycker vid allra första titten!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sus@n » ons apr 13, 2005 20:14

Håller med! Skriv omdömen :)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav jvc_man » tor apr 14, 2005 23:19

I will I will, here I go! :P
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav Gordo » fre apr 15, 2005 8:09

Jag håller med om att Adam är ovanligt trist för att vara Big Bad och att Riley kanske är lite tråkig. Men måste alla karaktärar vara roliga som Anya eller mystiska som Angel. Jag tycker att Riley fyller en viktig uppgift i serien som "normal kille".

Även om s.4 kanske inte är min favorit säsong så tycker jag att den är riktigt bra och att den passar utmärkt som en mellansäsong. För mig är den som en lugn oas. Det finns en hel del tiktigt bra avsnitt och många som är roliga. Buffy och Rileys reation är kanske inte så himlastormande som Buffys och Angels var men det behövs också. Allt kan inte vara på liv och död hela tiden. Det skulle bli alldeles för utmattande.

Jag tycker också om säsongen för att den känns så ny. Nya miljöer och alla karaktärer utvecklas på et bra sätt.

Säsong 4, yay! :)
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Eisa » tis jun 28, 2005 18:07

jag tycker om initiativet, och som en del redan påpekat finns det många starka avsnitt i s. 4. dock klarar jag inte riktigt av adam, allt hans tjat om "jag vet vad jag är, men inte vem jag är" känns allt för kvasifilosofiskt och påminner mig mest om en blå figur i en av pokemonfilmerna som håller på att tjata på samma vis. riley tycker jag faktiskt om, tyckte han var dryg och trist till en början men efter ett tag vande man sig vid honom och då blev han faktiskt helt okej.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Isabella » lör mar 18, 2006 23:58

Jag tycker det också var för mycket som handlade om the Initiative. Och det blev lite tråkigt.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron