4x10 - Hush

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

ja ni.. det blir inte lågt detta eller? ;)

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
1%
7
3
4%
8
2
2%
9
18
21%
10
61
72%
 
Antal röster : 85

Inläggav sus@n » fre aug 06, 2004 22:01

Jag visade också Hush för mina kompisar och de var inte heller överförtjusta, de gillade nog inte idén att det skulle vara tyst. Men däremot har jag en kusin som var här för ett tag sen och hon brukar se på Buffy ibland när det går på femman, men detta avsnitt hade hon missat medans hennes syrra hade sett det så hon ville se det med mig och tyckte riktigt mycket om det!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav HeY » ons dec 08, 2004 18:11

Jag visade avsnittet för min kusin och han skrek till när Olivia (Giles tjej) tittade ut genom fönstret och det kom en utav The Gentlemens förbi :twisted:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » ons dec 08, 2004 19:38

HeY skrev:Jag visade avsnittet för min kusin och han skrek till när Olivia (Giles tjej) tittade ut genom fönstret och det kom en utav The Gentlemens förbi :twisted:


Samma när jag har visat det för kompisar och min kusin.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tinkerbelle » fre dec 10, 2004 22:12

sus@n skrev:
HeY skrev:Jag visade avsnittet för min kusin och han skrek till när Olivia (Giles tjej) tittade ut genom fönstret och det kom en utav The Gentlemens förbi :twisted:


Samma när jag har visat det för kompisar och min kusin.


jag rycker ALLTID till vid det tillfället,det spelar ingen roll hur många gånger jag sett det,jag blir lika skraj ändå.
när jag visade avsnittet för min kompis så reagerade hon knappt..
Tinkerbelle
Big Bad
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 26 jul 2004

Inläggav Binchy » tis jan 11, 2005 22:55

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOHHH! Helt underbart läskigt avsnitt. Helt genialt att göra ett avsnitt utan tal, det gör det hela ännu läskigare. Gentlemännen

Spoiler säs 7
tillsammans med Gnarl,

är mina favo-monster. De är riktigt hemska, ser man avsnittet för sent vågar man nästan inte gå och lägga sig.

Jag kan tydligen skatta mig lycklig att jag inte sett femmans dagsändningar, verkar vara rena massakern på avsnitten. Jag är emot censur av delar av avsnitt/filmer. Det kränker ju copyrighten. Bättre då att sätta en åldersgräns och visa vid en tid då de yngsta inte är uppe längre, men kl ett på natten verkar lite overkill det med. Alla som har ett liv missar ju det då.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Ai » ons jan 12, 2005 2:43

Nån mer än jag som lagt märke till hur lika :D-smileysarna i ICQ är Gentlemennen - om nån satte på dom en keps och målade dom gula då...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Pazuzu » ons jan 12, 2005 10:36

Ai skrev:Nån mer än jag som lagt märke till hur lika :D-smileysarna i ICQ är Gentlemennen - om nån satte på dom en keps och målade dom gula då...


Keps?
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Sparvid » mån jan 17, 2005 18:16

Antar alltså att smileysarna har keps i ICQ :)
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav xAMNESIAx » sön mar 13, 2005 15:32

Pangs, Something Blue, Hero, I will remember You och nu Hush. Sjukt många 9:or och 10:or. Finns inte så mycket mer att säga om Hush, lätt ett av de tio Buffy avsnitten någonsin.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav HeY » lör jul 02, 2005 22:10

Sparvid skrev:Antar alltså att smileysarna har keps i ICQ :)


Vet att det blir lite Off-topic nu, men vad är ICQ egentligen?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » sön jul 03, 2005 0:00

Det här med att språk är ett hinder för kommunikation är ett gammalt tema - åtminstone tillbaka till Shakespeare, antagligen längre. Att så fort man säger något, sätter det i ord, får det en betydelse som man inte kommer undan och som sällan är exakt det man ville ha sagt. Vi har uppfunnit en jäkla massa ord för att kunna uttrycka allt, men så ofta blir resultatet i stället att man säger ingenting.

I princip ALLA repliker i avsnittet fram till dess att the Gentlemen dyker upp är meningslösa, syftar bara till att INTE säga något. Orden används för att dölja sanningar...
RILEY: So what have you got going on tonight?
BUFFY: Patrolling.
RILEY: Patrolling?
BUFFY: Uh, petroleum.

...för att stå i vägen för att uttrycka känslor...
XANDER: I care about you.
ANYA: How much? What do I mean to you?
XANDER: Well, I... we, you know, we spend... we'll talk about it later.

(Vad säger man egentligen? Finns det några fraser som känns meningsfulla efter att allt blivit en låtrefräng eller ett slagord på Ricki Lake?)

...eller för att uttrycka precis raka motsatsen till det de tycks säga.
CHERYL: Yeah? Tara? Guys, quiet. You have a suggestion?


WILLOW: Talk! All talk!


Givetvis är lösningen: plocka bort orden. Tvinga folk att göra, visa, känna i stället för att leta efter rätt ord att uttrycka vad de vill göra, visa och känna.
WILLOW: But it's so clear the way he feels about you. Buffy, I too know the love of a taciturn man and you have to look at their actions.


Det kräver mycket av regissör, skådespelare och soundtrackkompositör. Och de ror hem det som fan. I slutet har de alla tagit steg framåt; Buffy och Riley kan äntligen sluta gå som katten runt het gröt och tvingas ta itu med varann, Xander som inte kan uttrycka sig verbalt visar Anya hur han känner, Tara och Willow hittar varandra...

...men i sann Whedonanda är problemen inte slut bara för att man löst några. Så länge de inte kan tala är prioriteten klar; man måste hitta något sätt att få fram exakt det man vill ha fram (oavsett om det är "Hi Giles" eller "Kom så går vi hem och pippar"), ingen plats eller tid för missförstånd, inga möjligheter att gömma sig bakom snömos och plattityder. Allt måste få rum i en gest, ett ansiktsuttryck eller i en hastigt nedkrafsad mening. Men så fort de får tillbaka möjligheten att tala inser de att de är tillbaka där de började. Man har plötsligt oändligt antal möjligheter att uttrycka sig, och oändligt minus en möjlighet att bli missförstådd eller säga något man inte ville.
RILEY: Well. I guess we have to talk.
BUFFY: I guess we do.
(Tystnad)


Lysande avsnitt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » sön jul 03, 2005 1:21

Mycket talande beskrivning av avsnittet (eftersom du använde ord så är det bara att hoppas att jag råkar träffa rätt på minuset som innebär att jag förstått). ;-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Xanahti » ons sep 14, 2005 19:07

Förstår inte varför alla verkar tycka att detta är ett mästerligt avsnitt. Visserligen är bröderna fluffs tvärtemot tvillingar extremt coola, men det fanns inget speciellt i Hush som verkligen grep tag och berörde.
Visst var det kul at se gullungen Tara dyka upp och scenen då Giles visar sina konstnärliga bilder på overhead, men vart är den äkta känslan? Kanske är det bara jag som har svårt att se tystnaden i Hush som spännande, den kändes oerhört trög Samtidigt som avsnittet gick för fort fram, och jag tycker nog att gubbs in black var lite väl mesiga för att vara så skräckinjagande. De kunde gott ha stannat ett tag.

Nej, då uppskattade jag gårdagens avsnitt mycket mer, med livet som insats ger jag Hush en sexa.
Eller, jag kan väl sträcka mig till en sjua bara för att titeln är sååå underbar, smaka på ordet bara.....Hush....
-there's a heart beat pulse
That keeps on pumping some sunshine ray
Through a crack in the shutter
Or a sight of a light at the end of a tunnel
Still there's a feeling this world is using me
-Action this day, Queen
Användarvisningsbild
Xanahti
Minion
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 sep 2004

Inläggav Xanahti » ons sep 14, 2005 19:09

doppelpost naturligtvis, ber om ursäkt om du känner obehag.
-there's a heart beat pulse
That keeps on pumping some sunshine ray
Through a crack in the shutter
Or a sight of a light at the end of a tunnel
Still there's a feeling this world is using me
-Action this day, Queen
Användarvisningsbild
Xanahti
Minion
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 sep 2004

Inläggav Kickan » tor sep 15, 2005 10:34

Det finns inte ord att beskriva det här avsnittet *trumvirvel och pålagda skratt*

Tystnaden är ju ett mycket intressant grepp, det ger ännu en dimension åt handlingen som är en av de läskigaste, även om det inte hade varit helt tyst. Gentlemennen (plural?) är verkligen gôrläskiga. Så artiga och kontrollerade när de skär ut hjärtat på killen. Jag hade mardrömmar efter att ha sett detta första gången.

Och Buffy och Rileys förhållande tar verkligen ett steg som var oväntat för dem båda. Inte oväntat (för tittarna alltså), men intressant.
-It's staking time, really. Don't you think?
Användarvisningsbild
Kickan
Minion
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 13 sep 2005
Ort: göteborg

Inläggav JRT » tor sep 15, 2005 10:46

Såg om avsnittet inatt och fick bara återbekräftat att jag tycker det är väldigt överskattat. Tystnaden är bra och medför mycket roligt, soundtracket är bra, the Gentlemen och deras minions är bland de bättre demoner som gjorts. Men resten... segt, och alldeles för mycket Riley. :rolleyes: Det för visserligen arcet framåt genom det stora avslöjandet, men med tanke på att arcet är uselt är det inte direkt något positivt.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav eynosh » ons okt 05, 2005 22:47

JRT skrev:Såg om avsnittet inatt och fick bara återbekräftat att jag tycker det är väldigt överskattat. Tystnaden är bra och medför mycket roligt, soundtracket är bra, the Gentlemen och deras minions är bland de bättre demoner som gjorts. Men resten... segt, och alldeles för mycket Riley. :rolleyes: Det för visserligen arcet framåt genom det stora avslöjandet, men med tanke på att arcet är uselt är det inte direkt något positivt.


Såg avsnittet igår för sjuttielfte gången och kan väl hålla delvis med JRT. Avsnittet är väldigt bra skrivet och utfört. Skådespelarna får verkligen jobba för att avsnittet ska bli bra (sånt gillar vi), men det är ändå inte något top 5 avsnitt (som så många tycker).
Får en känsla av att folk överskattar den för att det är ett lite mer speciellt avsnitt än dom andra. Ungefär som OMWF. Temat är bra, men avsnittet i sig ger inte så mycket (förutom att vi får gigantiska avslöjanden i båda, men det verkar ändå va ett knep av manusförfattarna när dom inte vet hur saker och ting sa gå framåt; litegrann som Lost).

Undrar om det gör någon klokare..
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav Buffy_4ever » mån dec 26, 2005 1:52

Avsnittet är ju för bra! Och när Gentlemenen jagar alla. Och visar vilken dörr dom ska knacka på. Läskigt säger jag bara! Dom är så äckliga. Jag gav den en 10:a!
Buffy_4ever
Minion
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 02 sep 2005
Ort: Stockholm

Inläggav MiniWillow » lör jan 14, 2006 22:33

En klar 10 från mig! älskar Giles föreläsning ;D
MiniWillow
Minion
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 jan 2006
Ort: Södertälje

Inläggav caffeineaddict » lör jan 14, 2006 22:42

Giles föreläsning kan vara det roligaste i hela serien. Slutar aldrig skratta när teckningarna kommer fram, åt Buffys gest eller bara åt det faktum att någonstans inom Giles finns en liten dramatiker som ville ha bakgrundsmusik när han skulle föreläsa om hotet och som försöker lägga fram overhead-bilderna i takt. :D


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav MiniWillow » lör jan 14, 2006 22:45

ja, buffys gest när hon ser giles avbild på henne ;p
MiniWillow
Minion
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 jan 2006
Ort: Södertälje

Inläggav Binchy » lör jan 14, 2006 22:46

När Buffy ska gestikulera stabbing/staking, det är också vansinnigt roligt...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav MiniWillow » lör jan 14, 2006 22:51

Verkligen :p
MiniWillow
Minion
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 jan 2006
Ort: Södertälje

Inläggav AKS » sön jan 15, 2006 0:51

MiniWillow skrev:ja, buffys gest när hon ser giles avbild på henne ;p


Jag måste erkänna att jag inte fattade den gesten förrän jag hörde Joss Whedon prata om den på kommentarspåret. :oops:

Binchy skrev:När Buffy ska gestikulera stabbing/staking, det är också vansinnigt roligt...


Den fattade jag däremot... Hehe.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav MiniWillow » sön jan 15, 2006 1:27

är visst inte bäst på förklaringar ;p
MiniWillow
Minion
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 jan 2006
Ort: Södertälje

Inläggav AKS » sön jan 15, 2006 1:46

MiniWillow skrev:är visst inte bäst på förklaringar ;p


Nu hänger jag inte med...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav MiniWillow » sön jan 15, 2006 2:03

det var jag som förstod fel :)
MiniWillow
Minion
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 jan 2006
Ort: Södertälje

Inläggav Forever Chosen » tor feb 23, 2006 17:41

Otroligt bra ansnitt, overheadbild scenen är ju tokrolig! Alla gester som ser ut som sexanspelningar är riktigt roliga. Sen är Gentlemännen riktigt kusliga också, vilket stämningsavsnitt! En klar 10:a från mig
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav Bender » lör mar 18, 2006 18:21

Ett väldigt speciellt avsnitt men också väldigt bra. Det var riktigt frustrerande att titta på när att de inte kunde prata, ungefär som det känns att tappa rösten fast att alla här gjorde det. Tur att det finns musik i TVserier!

Underbar humor när Buffy skulle symbolisera huggrörelsen utan påle i handen. :D Kan det bli mer explicit i amerikansk tv? (förutom kabeltv)

Och när Xander hamnade i slagsmål med Spike över Anya och att det sen slutar i en knäpptyst kärlekscen. Underbart!

Monstrerna var riktigt snygga/läskiga. Härlig svävande känsla! En 9a får det bli!


Buffy:
Giles:
Willow:
Senast redigerad av Bender lör mar 18, 2006 19:45, redigerad totalt 1 gång.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Isabella » lör mar 18, 2006 19:25

Detta är nog det ända avsnittet jag någonsin blivit "skrämd" av ^^ hah.. så det fick bli en nia :)
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare