4x02 - Living Conditions

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Så andra avsnittet på S4?

1
1
4%
2
0
Inga röster
3
1
4%
4
3
11%
5
7
25%
6
6
21%
7
7
25%
8
2
7%
9
1
4%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 28

Inläggav A bear » tis jun 28, 2005 9:55

noike skrev:Avsnittet växer onekligen när man ser alla detaljerna och kan ignorera dumheterna i huvudhandlingen.


Exakt. Låg dubbelvikt av skratt långa stunder igår när jag såg om det här. Det är ju en höjdare! De lyckas faktiskt riktigt väl med den där twisten - får oss faktiskt att tro att Buffy bara är bortskämd och halvtokig, och att Kathy bara är en oerhört irriterande person - visst, hon gillar Celine Dion och stryker sina jeans och är därmed ond, men inte nödvändigtvis själlöst ond. Gudarna ska veta att hon inte är värre än en del människor man stött på i verkligheten. Men eftersom detta är Buffyverse visar hon sig naturligtvis vara en demon - "I KNEW IT!" Och så ger det ju övriga scoobies utmärkt läge att spela mot en "ond" Buffy.
WILLOW: Giles, I-I just talked to Buffy and, yeah, I think she's feeling a little... insane.  No, n-not bitchy crazy, more like homicidal maniac crazy.  So I told her to come to you.  'Kay?

XANDER: Buffy, this hurts me more than it hurts you.
BUFFY: Not yet, but it will.
XANDER: Don't say that... Oh, PLEASE don't say that.


Och så fortsätter vi få mycket Oz. Vilket är positivt. Och lyckas klämma in ett par små föraningar i vad som verkar vara en ren komediscen.
BUFFY: ...so then Kathy's like, 'It's share time.'  And I'm like, 'Oh yeah?  Share this!'
OZ: So, either you hit her, or you did your wacky mime routine for her.
BUFFY: Well, I didn't do either, actually.  But she deserves it, don't you think?
OZ: Nobody deserves mime, Buffy.

(4x10) The gentlemen spelas ju av mimare...

Sen så är ju Parker med också. Parker! Och ingen Riley!

Och så fortsätter Willows söthet att öka exponentiellt i varje avsnitt. Nä, detta är ett rätt korkat avsnitt, men i s4 är de jävligt bra på att göra avsnitt som är korkade, oseriösa och rent fantastiskt kul.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Eisa » tis jun 28, 2005 18:19

jag verkligen ÄLSKAR när buffy dricker mjölken och låter den rinna över hela henne...
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav fripp21 » mån maj 01, 2006 15:46

"Gotta respect the drive-by."

Willow var så niiiiiice i kafeterian-scenen. Oh, charmiga Willow.

Jag kom att tänka på en sak som jag ibland har funderat över. Sover Buffy inte någonsin? Patrullerar på natten och skolan på dagen. Alltid lika makad och fräsch? Är det en egenskap hon får som the Slayer, att inte behöva mer än några få timmar sömna per natt? Vad bekvämt.

Avsnittet tar upp ett annat problem för studenterna, att bo tillsammans med studiekamrater. Man kan ju bli helt galen på "kamraterna" i korridoren som snor mjölk, "glömmer" att diska, kokar höna hela dagen med vidriga indiska kryddor, jag menar de första timmarna luktar det helt ok, men efter några dygn med stanken i hela korridoren är man redo att mörda...

Buffys rumskompis var bara för mycket. Celine Dion? Demon!

Oz fortsätter att vara cool och väldigt underhållande. Och Xander är mycket rolig mest hela tiden. Exemplifierat med denna underbara sammanfattning av Buffy's köflört med Mr Gulliga ögon.
Xander: Oh, a technique I know well. Hit the girl with your best shot, then hasta.
Oz: Gotta respect the drive-by.
Xander: Low rejection, fond memories.


But where is Cordelia? Why is she not here? Was it something I said? Is she angry with me? I miss her. I need her.

Mellanavsnitt. Kanske kan få en femma (en bra dag).
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav noike » mån maj 01, 2006 15:48

Fripp: hur gör du med Angel?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav fripp21 » mån maj 01, 2006 15:52

Ja, hur gör jag??

Nu råkade jag se fyra avsnitt i rad.

Was that wrong?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav noike » mån maj 01, 2006 15:59

fripp21 skrev:Ja, hur gör jag??
Nu råkade jag se fyra avsnitt i rad.
Was that wrong?

Egentligen ska man se dem varannat avsnitt, men varannan skiva går också bra. Det är egentligen bara B s4/ A s1 som har ordentliga crossovers.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav fripp21 » mån maj 01, 2006 16:03

noike skrev:Egentligen ska man se dem varannat avsnitt, men varannan skiva går också bra. Det är egentligen bara B s4/ A s1 som har ordentliga crossovers.


Skönt att höra. Det kändes extremt jobbigt att se varannat avsnitt, byta hela tiden. Tänk om de är olika bra?

Nu blev det fyra Buffy, snart tar jag de fyra första Angel.

Men nu ska jag följa Mr. Giles exempel.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Garim » mån maj 01, 2006 17:28

fripp21: Kolla den här tråden: Crossover guide BtVS/ATS
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav CheeseGuy » mån maj 01, 2006 19:08

Woohoo, fripp-kommentarer!

Garim skrev:fripp21: Kolla den här tråden: Crossover guide BtVS/ATS

Eller inte, är mitt tips. Det är en crossover i den första halvan där man bör se i ordningen (spoilar bara avsnitten som det gäller)Angel 1.07 - Buffy 1.08 - Angel 1.08 (men det fungerar nog ganska bra även om man inte gör det), och i övrigt tror jag att alla crossovers fungerar perfekt om man bara ser en skiva i taget (med Buffy först).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav latarmig » mån maj 01, 2006 19:51

CheeseGuy skrev:i övrigt tror jag att alla crossovers fungerar perfekt om man bara ser en skiva i taget (med Buffy först).


Tack för det.
Har aldrig tänkt på det förut, men att sitta och byta dvd efter varje avsnitt har en starkt avtändande effekt. Känns som åratal innan man kommit fram till nästa avsnitt. Usch! Jag tycker till och med det är störande att gå igenom menyn. Det bästa är nästan rippade avsnitt som man kör i en följd.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav fripp21 » mån maj 01, 2006 20:10

CheeseGuy skrev:Woohoo, fripp-kommentarer!


Tack för de glada tillropen! Det är härligt. :D
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav fripp21 » mån maj 01, 2006 20:18

latarmig skrev:
CheeseGuy skrev:i övrigt tror jag att alla crossovers fungerar perfekt om man bara ser en skiva i taget (med Buffy först).


Tack för det.
Har aldrig tänkt på det förut, men att sitta och byta dvd efter varje avsnitt har en starkt avtändande effekt. Känns som åratal innan man kommit fram till nästa avsnitt. Usch! Jag tycker till och med det är störande att gå igenom menyn. Det bästa är nästan rippade avsnitt som man kör i en följd.


latarmig - you my man! Det är precis min känslor också! Jag gick och drog mig för att börja med S4 på grund av detta. :evil:

Det är första titten på Angel. Jag menar det har tagit ett bra tag att komma in i Buffy... Oj :eek:
Asch, ni är vuxna allihop, näja de flesta i alla fall! ;)

Men att börja en ny serie och tvingas att byta region som en galning hela tiden. :cry:


Så tack för det värdefulla tipset CheeseGuy.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav A bear » ons nov 08, 2006 1:50

Bästa replik:
BUFFY: You run?
GILES: And jump. And bend. And, occasionally, frolic.
BUFFY: Ok, and, uh, what's with the motorbike and scooter magazine?
GILES: Congratulations, you've found me out. I'm a mod jogger.


Bästa popkulturreferens: Terminator!
XANDER: Oh, a technique I know well. Hit the girl with your best shot, then hasta.
OZ: Gotta respect the drive-by.
XANDER: Low rejection, fond memories.
WILLOW: It looked like more than that to me. He got all googly-eyed.
XANDER: That's because he got hit by the Buffinator. Now he's powerless.
BUFFY: You think?
OZ: No question, he'll be back.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Oz har en fårskinnsjacka. Ulv i fårakläder.

Hej Joss Whedon: Om high school var ett helvete är det inget mot att dela rum med en vilt främmande människa - speciellt om man, som Buffy (och av allt att döma Kathy) är enda barnet. Det är ungefär lika subtilt som Reptile Boy, men vafan, det är kul.

Awww: Parker! Tror fan det är dags för ett avatarbyte.

Höh? Alltså, även om Buffy är lite väl hysterisk så borde de andra faktiskt någonstans i ett par sekunder överväga möjligheten att hon har rätt om Kathy. Hellmouth och allt det där.

Wow, detta är en bra serie: Kanske mycket sagt, men det är en riktigt kul serie. Plus att SMG är bra på att dricka mjölk.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » ons nov 08, 2006 22:34

Buffy: I knew it!


Jag tyckte det var förtjusande hur hatet mellan de båda rumskompisarna verkligen eskalerar och hur tånaglarna får Buffy att tro (inse) att Kathy är ond! :D Vem har inte känt så om någon man verkligen retar sig på?

Det känns lite upprepande dock från S3:s början där förhållandet mellan Buffy och gänget inte är helt kosher, något jag inte riktigt förstår, men det verkar ta sig bättre, och fortare, den här gången. Xander i den här lite freebase-rollen är väldigt underhållande! :P
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Capt. Peroxide » mån feb 05, 2007 2:16

Ganska roligt avsnitt, inte så mycket mer. Demondrabbade Buffy är om möjligt ännu hetare än hon var i "Freshman".

Och så fick vi ytterligare en referens till bondage. Manusförfattarna gillar verkligen kinky.

Läs vidare här: http://www.helsinki.fi/~ssyreeni/texts/buffysm/buffysm.en.html (spoilers hela serien)

En annan sak – la ni märke till att telefonerna är färgkoordinerade i en scen? Buffy sitter i ljusgul pyjamas och pratar i en ljusgul telefon, Willow i andra änden har en ljusblå topp och matchande telefon.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » fre jun 08, 2007 23:09

Jag gillar detta avsnitt. Är det Becoming Pt 3? Nej, knappast, men det försöker ju inte vara det heller. Det försöker bara vara underhållande och för mig funkar det jättebra. Det är ju inte ett toppavsnitt av komediavsnitten heller (hej, Bewitched och Something Blue!), men underhållande från början till... fram till de sista tre sekunderna i alla fall. Tycker inte om det allra sista med Buffy som reagerar på Willows smörgåsätande.

Älskar denna replik för den är så sann, så sann:

OZ: Nobody deserves a mime, Buffy.

:D I love you, Oz! Jag hatar mimare och förstår inte poängen. De är t.o.m. värre än clowner som är det minst underhållande som finns om de inte mördar småbarn i It/Det.

6 av 10.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » tis nov 24, 2009 0:44

Usch, vad Kathy är fruktansvärd, känner verkligen med Buffy. Jag tycker inte att scenerna med dem är särskilt roliga, just för att de blir så jobbiga att se på. Men annars är det ett helt okej avsnitt, även om demonerna är fåniga.

Favoritcitat:
Willow: Giles, I just talked to Buffy and, yeah, I think she's feeling a little... insane. No, not bitchy crazy, more like homicidal maniac crazy. So I told her to come to you. Kay?

Betyg: 5
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Re: 4x02 - Living Conditions

Inläggav Spuffy » lör mar 05, 2016 17:49

Det hade varit väldigt intressant om Cathy visade sig vara en helt vanlig, tråkig och irriterande människa. Hade velat se en alternativ version av detta avsnitt med den handlingen! Nu i omtitten bara sett några få avsnitt av denna säsong, men är rätt övertygad om att detta är det sämsta.

Att Cordy är försvunnen utan ett ord gör mig ledsen.

Hur kommer vampyrerna in i studentrummen? Är det pga det är offentlig egendom? Finns det en skylt à la Sunnydale High som bjuder in alla som söker kunskap??

A bear skrev:Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Oz har en fårskinnsjacka. Ulv i fårakläder.

:D :D :D

Roligt/jobbigt i denna omtitt: Kollar ju som sagt med en kompis som aldrig sett Buffy och som nu och gillar det stenhårt. Fick i detta avsnitt hålla mig ordentligt för att inte hojta rakt ut när Oz luktar Veruca när hon går förbi...


En annan sak - jag och kompisen kollar ju Buffy ihop. Nu har vi stått inför valet att se vartannat Buffy/Angel alternativt fortsätta BUffy. Vi har fortsatt Buffy rakt igenom. Är jag dum i huvudet som förespråkat detta?
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Re: 4x02 - Living Conditions

Inläggav Rombat » mån mar 07, 2016 2:30

Jag stödjer att köra Buffy rakt igenom. Men det är för att min egen omtitt tvingas köra vartannat avsnitt pga jävla demokrati.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron