4x01 - The Freshman

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Rösta på nu, ge det en poäng!

1
0
Inga röster
2
1
3%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
8
20%
7
21
53%
8
6
15%
9
2
5%
10
2
5%
 
Antal röster : 40

Inläggav Echolls » lör nov 21, 2009 1:04

När jag såg delar s4 med min syster för ungefär ett år sen så gillade jag den mycket mer än tidigare, rankade den nog näst sist efter min första genomtitt av serien. Det blir väldigt spännande att se vad jag kommer att tycka om säsongen som helhet nu.

Det här är en helt okej säsongsöppning, men det är en del saker som jag inte gillar. Vampyrgänget är tråkigt, Kathy är fruktansvärd och så gillar jag inte att Giles har en kk (?). Håller helt med Buffy när hon säger "Cause you're very, very old, and it's gross." Jag kanske är löjlig, men jag kan inte låta bli att tänka på min pappa glidandes runt i morgonrock med en halvnaken tjej i köket när jag när jag ser det där, haha.

Jag tycker om scenerna där Buffy känner sig ensam, men det är skönt att gänget är samlat i slutet. Jag blir speciellt lättad när Giles dyker upp.

Xanders historia om sin sommar är underhållande. :D

Favoritcitat:
Buffy: Ok, remember before you became Hugh Hefner when you used to be a watcher?

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » mån aug 12, 2013 20:09

AKS skrev:Sunday gillar jag också. Hon hade gärna fått vara en Mini Bad och varit med i ett par avsnitt till. Tycker hon är småkul och rolig i sina scener. Resten av vampyrgänget är dock minst sagt tråkiga.


Jag hade ganska rätt där 2007 tycker jag. Sa exakt samma sak denna omtitt: Sunday hade inte behövt vara med i en hel säsong eller så, men hon hade gärna fått göra en Mr. Trick och vara med i spridda avsnitt under en större del av säsongen. Gillar henne! Skådespelerskan lyckas verkligen ge henne personlighet på ganska kort tid. Joss-manus skadar ju iofs inte heller. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Nattlinnen » mån aug 12, 2013 20:51

AKS skrev:
AKS skrev:Sunday gillar jag också. Hon hade gärna fått vara en Mini Bad och varit med i ett par avsnitt till. Tycker hon är småkul och rolig i sina scener. Resten av vampyrgänget är dock minst sagt tråkiga.


Jag hade ganska rätt där 2007 tycker jag. Sa exakt samma sak denna omtitt: Sunday hade inte behövt vara med i en hel säsong eller så, men hon hade gärna fått göra en Mr. Trick och vara med i spridda avsnitt under en större del av säsongen. Gillar henne! Skådespelerskan lyckas verkligen ge henne personlighet på ganska kort tid. Joss-manus skadar ju iofs inte heller. :)


Jupp, jupp! Speciellt om hon var närmast helt frikopplad från huvudplotten. Vad sägs om ett kortvarigt gäng av Sunday och Spike?
Nattlinnen
Minion
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 01 dec 2011

4x01 - The Freshman

Inläggav AKS » mån aug 12, 2013 21:23

Åh, så fantastiskt det skulle vara!!!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Nattlinnen » tis aug 13, 2013 0:05

Tycker inte så vidare mycket om Harm och kan osentimentalt dumpa henne för Sunday.
Nattlinnen
Minion
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 01 dec 2011

Re: 4x01 - The Freshman

Inläggav Spuffy » lör mar 05, 2016 17:14

Oväntat bra!

Lite överdrivet kanske, med en väldig övertydlighet gällande de ombytta rollerna där Buffy nu är vilsen medan Willow passar in på en gång. Tycker btw att det är oväntat ofta som de skriver tittarna på näsan, mkt oftare än vad jag mindes?! Men fint ändå.

SMG är fantastisk. Så är det bara.

Förvånande att Buffys arm är skadad så länge, med tanke på hur mycket smisk hon fått tidigare och återhämtat sig från på en gång? Att hennes förmåga att slåss blir sämre när hon mår psykiskt dåligt känns logiskt, med tanke på att hennes inställning och psyke påverkar hennes handlingar i ett slagsmål, men hennes läk-kraft? Minskar även den när hon mår psykiskt dåligt? Kan ju argumenteras för att en blir lättare förkyld när en mår psykiskt dåligt, kanske nedsatt återhämtningsförmåga på samma vis orsakas av att hon är nedstämd? Hm.

Jag hatar Xander lite mindre i det här avsnittet. Och jag älskar Willow.

Blev genuint ledsen över att Eddie blev vampyr. På den enda scenen han var med hann jag börja tycka om honom himla mycket. Vilket väl är precis det som är meningen med det hela.

Stundtals väldigt roligt också.
BUFFY: Ok, remember before you became Hugh Hefner when you used to be a watcher?

Kändes väldigt out of character att Giles skulle lämna Buffy därhän bara för att hon börjar på college, men tyckte det var en trovärdig förklaring sedan när han hävdade att han velat att hon skulle få möjlighet att bli mer självständig.

En mycket adekvat fundering av noggster som jag håller med om:
Noggster skrev:Spoiler en bit in i säsongen
Annars undrar jag.. om nu Sunday och hennes gäng har hållt på sen 1982. Borde dom inte vetat om the initiative? Och borde inte the initiative veta något om Sunday? Isf borde dom väl ha stoppat henne själva? Tycker det verkar lite konstigt.



Jag gav betyget 6, men skulle gärna ge 6,5 om det fanns möjlighet. Kanske till och med 7. Hmm.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Re: 4x01 - The Freshman

Inläggav Glom » fre maj 29, 2020 22:43

Det måste ha varit en höjdpunkt för Buffy-fans när säsong fyra kom. Inte bara en i princip ny Buffy-serie i college-miljö, men även samtidigt en detektivserie med Angel. På det en del böcker och tecknade serier.
I vilket fall en intressant nystart med rät tmånga käbnda ansikten kvar ändå.
Glom
Demon Fodder
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 maj 2020

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron