4x01 - The Freshman

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Rösta på nu, ge det en poäng!

1
0
Inga röster
2
1
3%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
8
20%
7
21
53%
8
6
15%
9
2
5%
10
2
5%
 
Antal röster : 40

4x01 - The Freshman

Inläggav Zaxx » lör okt 04, 2003 2:17

Japp!.. jag är alltså igång med S4 nu gott follk!
O om jag är imponerad ? Delade åsikter i min hjärna just nu... hmm.. första halvan av avsnittet var ju sådär.. men när det började hända saker.. då var allt tillbaka till normalt igen ;)

Jag menar.. är de inte lite stela i början av avsnittet? De spelar inte riktigt på sig själva eller vad man skall säga?
Sen antar jag att Alyson spelade Bandcamp bruden nära inspelningen av detta... hon är lite "väl" lik henne i början av avsnittet .. alltså LÅNGT- Mer än vad hon brukar vara! 8)

Men sedan drar det ju igång...

En av de bästa Xander dialogerna verkar jag ha fastnat för iallafall.. eftersom jag är ett ENORMT FAN av starwars så kan jag inte annat än att gråta av glädje av detta avsnitt.. Hate leads to.... :D hohoho

jaja .. det var en helt OK början på S4.. nu skall vi nog ta hand om Angel oxå!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav dizzy » sön okt 05, 2003 11:47

Kul att du gillade den "nya" Buffy också. Håller med om att Xander och Buffys möte på the Bronze är en höjdare.
Och det kan nog stämma att det här gjordes ungefär samtidigt som Alyson gjorde American Pie, för visst finns det en del likheter mellan karaktärerna. I början åtminstone, vill inte avslöja något i förväg men Willow är kanske den karaktär som utvecklas och förändras mest under säsong 4. Mycket av det ser man ju redan här i första avsnittet.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » sön okt 05, 2003 14:45

Känns som att jag diskuterat och försvarat The Freshman mer än nästan något annat avsnitt. Det var förvirrande och annorlunda första gången, men andra och tredje gången fann jag det ytterst charmerande.

Gellar är underbar i det här avsnittet, hennes naturliga charm märks verkligen. Storyn är inget särskilt, men allt handlar ju om att försöka anpassa sig till en ny miljö, med kampen mot Sunday som metafor för detta.

Skillnaderna i de andra karaktärerna har anledningar, Willow ÄR en självsäkrare och annorlunda människa vid det här laget än den Willow vi lärde känna i Welcome to the Hellmouth och anpassar sig bra mycket bättre än Buffy till college-miljön.

Scenen med Xander på The Bronze är grymt bra, och visar på den lättsammare sidan av Joss briljans. The Zeppo Forever!

Ett underskattat Joss-avsnitt, och en skön start på den "andra halvan" av Buffy the Vampire Slayer.

Betyg: 8


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön okt 05, 2003 19:27

Tycker att avsnittet är ganska bra. Ett perfekt "nybörjaravsnitt" för att få folk att hoppa på Buffytåget :) . Som nämts innan så är det ju något av en ny början på serien och som jag har sagt innan tycker jag det är en bra början på en underskattad säsong. Försöker dock dra ner på mina 8or å 9or så jag ger avsnittet en 7a
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav kaos » ons feb 04, 2004 3:41

Off skrev:Tycker att avsnittet är ganska bra. Ett perfekt "nybörjaravsnitt" för att få folk att hoppa på Buffytåget :) . Som nämts innan så är det ju något av en ny början på serien och som jag har sagt innan tycker jag det är en bra början på en underskattad säsong. Försöker dock dra ner på mina 8or å 9or så jag ger avsnittet en 7a

håller med
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Peak » ons feb 04, 2004 3:46

Nja. Jag har lite av samma problem med det här avsnittet som 'When she was bad'.

Buffy är plötsligt jättewimpig, Giles slutar plötsligt att bry sig, Xander är MIA under större delen av avsnittet med mera.

Nä. De enda säsongsstarter jag gillar är säsong 1, 3 (fast där är det avsnitt 2 som är skrotig istället), 6 och 7.
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav noike » ons feb 04, 2004 14:47

Fast Xanders intåg och hans och Buffys diskussion på the Bronze är så bra som man hade kunnat vänta sig av Joss.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Peak » ons feb 04, 2004 15:11

Det kan jag hålla med om.. :)
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav sus@n » sön feb 29, 2004 21:28

Tycker ni inte att det är lite konstigt hur svårt Buffy har det när hon möter Sunday, hon är inte i sin vanliga form..

Bild
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Noggster » sön feb 29, 2004 21:31

Fanns det en affisch bara för 1 avsnitt? eller har du pysslat själv?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » sön feb 29, 2004 21:34

hittade den på denna sidan: http://www.buffyuk.buffyfans.co.uk/SeriesGallery.php?Char=BS4
tror inte det är en affisch
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Noggster » sön feb 29, 2004 21:36

Den va fin iaf.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » sön feb 29, 2004 21:37

håller med
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav kaos » mån mar 15, 2004 19:33

såg om detta avsnitt igår och hade glömt bort att detta avsnitt va bra
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Teo » lör mar 27, 2004 21:32

det var ett bra avsnitt jag gillar Sunndance....


Roligaste citatet är ju..

Gile: I'm not suppose to have a private life?
Buffy: No youre very very old and it's jucky :D
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Tinder » sön mar 28, 2004 16:23

Tycker även jag att detta är ett helt acceptabelt säsongsöppningsavsnitt. Inte alls så tokigt, tycker bara att det är synd att Sunday försvann så snabbt från serien. Hade gärna träffat på henne fler gånger.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav kaos » sön mar 28, 2004 16:52

jan jag hålla med om
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Kuno » ons mar 31, 2004 20:01

Säsongsöppningar är tydligen inte seriens starka sida. Bättre än öppningen på säsong tre (ALLT är bättre än den), men första halvan av avsnittet är HELT vilse. Visst, de börjar på college, yada yada yada, men karaktärerna känns på något sätt vilsna. Alltså, inte vilsna på college utan att skådespelarna är vilsna i karaktärerna. Det är först när Xander kommer in och räddar avsnittet det börjar kännas mer naturligt igen.

Men redan i avsnitt två är man tillbaka i god form, så jag är inte orolig. Bara att acceptera faktum med dessa säsongsöppningar.
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav Zaxx » ons mar 31, 2004 23:48

Kuno: se vad jag skrev när jag sett detta högst upp i tråden :D

Jag menar.. är de inte lite stela i början av avsnittet? De spelar inte riktigt på sig själva eller vad man skall säga?
Sen antar jag att Alyson spelade Bandcamp bruden nära inspelningen av detta... hon är lite "väl" lik henne i början av avsnittet .. alltså LÅNGT- Mer än vad hon brukar vara!

Men sedan drar det ju igång...

En av de bästa Xander dialogerna verkar jag ha fastnat för iallafall.. eftersom jag är ett ENORMT FAN av starwars så kan jag inte annat än att gråta av glädje av detta avsnitt.. Hate leads to.... hohoho


great minds think ALAJK eller?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Kuno » tor apr 01, 2004 15:03

Vad är det man brukar säga? Sätter man tillräckligt många apor i ett rum med skrivmaskiner, och ger dem tillräckligt mycket tid, så kommer de till slut att producera en kopia av Shakespeares samlade verk.

Tolka det fritt! :D
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav Noggster » lör apr 24, 2004 21:12

Det är ju iofs meningen att dom skulle vara lite vilsna i början. Dom har precis börjat college, en hel ny del av deras liv. Klart som bajs att dom kankse inte hanterar situationen normalt?
Och återigen är det ju självklart meningen att Xander ska komma å påminna alla om hur dom ska agera.. Han är ju som vanligt eftersom college inte finns i hans liv. Spoiler lite längre fram i säsongen: Han blir ju lite virrig av att hans liv känns tomt sen, men det är inget som rört sig i hans huvud än
Han har ju bara strippat hela sommaren, good old xander.

Och Teo, antar att du menar Sunday, [/besserwisser]

Spoiler en bit in i säsongen
Annars undrar jag.. om nu Sunday och hennes gäng har hållt på sen 1982. Borde dom inte vetat om the initiative? Och borde inte the initiative veta något om Sunday? Isf borde dom väl ha stoppat henne själva? Tycker det verkar lite konstigt.

Annars är detta ett av dom bättre öppningsavsnittet, Sunday är rolig och intressant. Dom borde nästan haft med henne i ett par avsnitt till, lite Spike-attityd över henne. Och sen har jag en fundering.. När Buffy är på besök hemma, så ringer telefonen. Men ingen svarar när hon lyfter den, vad skulle detta vara bra för? Visar det något som kommer senare som jag bara glömt?
Avsnittet får iaf en 8/10.
Nu är det dags för living conditions wee.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav -Emelie- » lör apr 24, 2004 21:42

Noggster: Kolla på angel 1x01 så förstår du..
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav Noggster » lör apr 24, 2004 22:04

Jo.. kom på det sen, rätt roligt att dom har gjort så.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav -Emelie- » lör apr 24, 2004 22:08

Tyckte det med.. inte så viktigt ju, men bra att dem tog med det..
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav latarmig » lör apr 24, 2004 23:57

Det där har jag också funderat över. Tack för förklaringen. Jag har förut trott att det var Sunday som kollade att Buffy var hemma så de kunde sno hennes grejer ostört. Skönt att få reda på vem det verkligen var som ringde (att jag inte fattade det själv). Den riktiga förklaringen är ju mycket bättre. Buffyverse knyts samman på ett elegant sätt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Emily » tis apr 27, 2004 16:24

får man vara med och leka :rolleyes:


jag var väldig orolig när jag började titta. hade bara sett säsong 1-3 (typ 3 eller 4 gånger)

jag var lite besviken. (Buffy klarade inte av sunday, Giles var annorlunda, ja-a allt var så konstigt)
Senast redigerad av Emily mån dec 20, 2004 20:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Willowtree » tis apr 27, 2004 16:26

Hej, välkommen. Förvirrande med en Emily och en -Emelie-
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Noggster » tis apr 27, 2004 16:34

Många dubbelnamn nu.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » tis apr 27, 2004 16:45

sus@n och Susan!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav malavel » tis apr 27, 2004 16:52

Ska nog registrera ett nytt konto som meleval. Då kan jag hålla med mig själv när jag sågar olika avsnitt.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare