2x13 Epitaph Two

Hurra, ett forum till! Här kan vi diskutera säsong 2.

Tillfredsställande slut?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
17%
7
0
Inga röster
8
2
33%
9
2
33%
10
1
17%
Even more awesome!
0
Inga röster
 
Antal röster : 6

2x13 Epitaph Two

Inläggav HeY » fre jan 29, 2010 2:19

Press release skrev:**SERIES FINALE**-"DOLLHOUSE"-(9:00-10:00 PM ET/PT) CC-HDTV 720p-Dolby Digital 5.1

PA: Viewer discretion is advised.

ECHO RACES TO STOP AN APOCALYPSE ON THE SERIES FINALE OF "DOLLHOUSE" FRIDAY, JANUARY 22, ON FOX

Picking up from the events depicted in "Epitaph 1," the "lost" episode of DOLLHOUSE, and set in the year 2020, Echo and her surviving Dollhouse crew attempt to restore order to a devastating future world before mankind is eliminated in "Epitaph 2: The Return," the series finale episode of DOLLHOUSE, airing Friday, Jan. 22 (9:00-10:00 PM ET/PT) on FOX. (DOL-213) (TV-14 D, L, V)

Cast: Eliza Dushku as Echo; Tahmoh Penikett as Paul Ballard; Olivia Williams as Adelle DeWitt; Harry Lennix as Boyd Langton; Fran Kranz as Topher Brink; Enver Gjokaj as Victor; Dichen Lachman as Sierra

Guest Cast: Amy Acker as Dr. Claire Saunders; Summer Glau as Bennett Halverson; Miracle Laurie as Madeline Costley/November; Reed Diamond as Laurence Dominic; Alan Tudyk as Alpha; Adair Tishler as Caroline; Maurissa Tancharoen as Kilo; Felcia Day as Mag; Zack Ward as Zone; Nate Dushku as Clive; Noah Harpster as Matthew; Christian Monzon as Romeo; Brandon Dieter as T

Source: FOX


Källa: Fox.com/Whedonesque

[TRAILER]

Excited? Sad?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tam » lör jan 30, 2010 12:35

Gråtfest. Precis så skulle det sluta.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav eynosh » lör jan 30, 2010 14:15

Kunde inte sluta mycket bättre. Det fann ju tom två st patenterade whedon-induced-deaths också.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav A bear » lör jan 30, 2010 20:48

Jo, det här var väl så väl det kunde sluta under förutsättningarna. Visst finns mycket som hade behövt fyllas i ordentligt - Alphas historia inte minst - men på det stora hela fick vi precis vad vi inte fick i "Hollow Men": en final man bryr sig om.

- Topher och Adelle. ALLT med Topher och Adelle. "Your job is way harder." *sniff* Och så naturligtvis "BEDTIME!" som fick mig att tänka på Robot Chicken.
Care bears skrev:Y'all know what time it is - it's BEDTIME! And by "bed" I mean "ethnic" and by "time" I mean "cleansing"!

Cleansing, jodå.
- Echo och Paul. (spoiler Sarah Connor Chronicles) De snor ju nästan Derek Reeses dödsscen, men det är en jävla snygg dödsscen så den ska användas. Och Echos sammanbrott efteråt sitter perfekt.
- Priya och Tony hade behövt lite mer bakgrund också, men det är inget man inte kan lista ut och payoffen funkar. Inte minst när man tänker att den där lilla scenen i "Hollow Men" där Tony frivilligt sätter sig i stolen faktiskt var karaktärsutveckling.
- Och så Felicia Day. Lite i förbifarten sådär. :lovebunny:

Dollhouse som helhet var kanske ingen lyckad serie; massor med jävligt intressanta och av och till helt fantastiska bitar som aldrig riktigt satt ihop. Men när den får en sån här avslutning kan man egentligen inte klaga. Eller ja, KAN kan man ju, men det känns onödigt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav brat » sön jan 31, 2010 1:36

Så här borde hela serien ha varit! <3
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav gaspode » sön feb 07, 2010 4:28

Serien och avslutningen har sina brister, men det finns mycket att älska också. Främst karaktärerna, Topher, som var så bespottad i början. Victor och Sierra. Adelle. Bennet. Boyd. Alpha. Dr Saunders/Whiskey. (var var hon i Epitaph Two förresten? Tror vi att hon dog i slutet av Epitaph One?

Det var fantastiskt roligt när de kom in i dollhouset och möttes av massa dockor. och Alpha sen!

Det är så mycket som hade kunnat vara helt fantastiskt att få se utvecklas över flera säsonger istället för ihopklämt på några avsnitt, men man får vara tacksam för att seriens avslutning helt klart hintade om en storhet som nästan var omöjlig att se under större delen av säsong 1.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Mush » ons feb 10, 2010 0:37

Dollhouse, Dollhouse nu är det slut och det är synd. Jag tycker om serien rakt igenom nu, visst vissa episoder har några tunna ark men helt okej om man är såld till resten.

Epitaph One var bättre när det gällde storytelling men kan förstå att det måste vara svårt att klämma in massa saker i de sista 43 minuterna, jag önskar att seriefinalen var längre. Ungefär samma sak tycker jag om The Hollow som också är ett smockfullt litet paket.

Okej, vad jag tycker om avslutningen då. Gillar inte alls början, känns inte som Dollhouse utan som en B-Action rulle av något slag. Stör mig på hon som spelar Mini Echoe.
Vilket trevligt ställe de har skaffat ute på landet, Priya och Tony har en son! Men vad fan är det där för metall plates Tony har i ansiktet (Älska Alphas kommentar) han såg nästan bad guy ut. Kändes lite fientligt när pansarvagnen drev in utanför huset. Det är synd vad som hänt mellan honom och Priya, deras son vet inte ens vem Tony är men det fixades till slut.
Jag hade gärnat velat se hur Alpha gått igenom denna utveckling till att bli en fighter för den goda sidan. Han skulle varit med i Epitaph One, hans namn nämns ju men coman! Det är Alpha vi snackar om.
Avsnittet kickade igång rejält när de tog sig tillbaka till Dollhouse som Alpha byggt upp igen. Här ska Topher Brink åter lugna sina tankar och komma på lösningen på problemet. Jag kan knappt tåla att se honom sådär sinnesjuklig, fan han har gått igenom för mycket. Skönt att se honom le "Thank you" när han ser klippet av Bennet. Jag vet inte hur det är men hjälpte det hon förklarade i klippet med the wipe back techen? Ingen sista fiende här vilket är underligt för en joss serie. Okej de var de två idioterna som ville bli Megas.
Oj, glömde Pauls död! Inte redo för den, så snabbt och oväntat. Buffy S7 Som Anya i Buffy Chosen. För Echoes utbrott behövdes detta, Så sjukt sorgligt när hon bryter ut i ett argsint grått "I'm always alone!" Jäklar! Det ena tragiska efter det andra för Topher är den som ska detonera the wipe back techen och GAAAAAAh, här var det strålande gjort, han vänder sig om och ser fotona på alla, "Huh :) " Sen går taket i luften och världen blir som den ska igen. Sen oroade jag mig för Echoe lite faktiskt, vart ska hon ta vägen med allt nu? Trodde det var planerat att hon skulle rensa sig själv och somna in för evigt eller något sånt. Istället printar hon in fantasins funktion, för det var det väl? Känns rätt eftersom hon berättade för Adelle tidigare att hon aldrig fantiserar. Nu kan hon göra det och minnas och drömma om Paul och gå vidare. Hur hon gör det får vi aldrig veta, sista scenen var awesome. Hon går och tillbaka till sovkapslarna, lägger sig ner och ser fridfull ut innan hon stänger ögonen. Fint.


Tack Joss för en grym serie!
Senast redigerad av Mush fre okt 08, 2010 19:38, redigerad totalt 1 gång.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav HeY » lör feb 13, 2010 4:37

Mush skrev:. Istället printar hon in fantasins funktion, för det var det väl? Känns rätt eftersom hon berättade för Adelle tidigare att hon aldrig fantiserar. Nu kan hon göra det och minnas och drömma om Paul och gå vidare. Hur hon gör det får vi aldrig veta, sista scenen var awesome. Hon går och tillbaka till sovkapslarna, lägger sig ner och ser fridfull ut innan hon stänger ögonen. Fint.


Nja, det var väl snarare så att hon imprinta sig med Paul? Riktiga Paul var ju ett imprint, eftersom det var enda sättet att rädda honom. Så det var ju det imprintet som Alpha hade letat fram och lämnat åt Echo, som hon sedan imprinta sig själv med för att vara med Paul igen.

(parafraserar:)
- Am I?
- You told me to let you in.
- Are you sure you can handle it? I got a lot of baggage.

Det med Adele tror jag var meningen att skildra Echos sinnestillstånd, samt det att the dollhouse uppfyller fantasier. Hon fantiserar inte om en bättre värld för hennes värld raserades iom Pauls död. Därför är det ju lite ironiskt att the dollhouse ändå gör precis som Adele säger: (parafras) "The last fantasy the dollhouse helps come true is yours" - vilket är att få Paul tillbaka.

At least, that was my interpretation ;)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mush » sön feb 14, 2010 17:25

Ja du har rätt, det var en inprintning av Paul. Så sorgligt men ändå hoppfullt på något sätt.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007


Återgå till Dollhouse Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron