1x10 Haunted

Den första av förhoppningsvis många säsonger av Dollhouse.

Bra?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
40%
7
3
60%
8
0
Inga röster
9
0
Inga röster
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 5

1x10 Haunted

Inläggav AKS » tor apr 16, 2009 16:27

Från fox.com:

ECHO MUST SOLVE HER OWN MURDER ON AN ALL-NEW "DOLLHOUSE" FRIDAY, APRIL 24, ON FOX

When Adelle's wealthy friend is murdered, Adelle imprints Echo with the woman's memories and personality to solve the case. Ballard looks into Mellie's past, and Topher secretly programs Sierra for an engagement in the "Haunted" episode of DOLLHOUSE airing Friday, April 24 (9:01-10:00 PM ET/PT) on FOX. (DOL-110) (TV-14; D, L, S, V) CC-HDTV 720p-Dolby Digital 5.1 PA: Viewer discretion is advised.

Cast: Eliza Dushku as Echo; Tahmoh Penikett as Paul Ballard; Olivia Williams as Adelle DeWitt; Fran Kranz as Topher Brink; Harry Lennix as Boyd Langton; Enver Gjokaj as Victor; Dichen Lachman as Sierra

Guest Cast: Amy Acker as Dr. Claire Saunders; Reed Diamond as Laurence Dominic; Miracle Laurie as Mellie; Aisha Hinds as Loomis; Rhea Seehorn as Jocelyn Bashford; Brenda Bakke as Margaret Bashford; Jordan Bridges as Nicolas Bashford; Gregg Henry as William Bashford; Ian Anthony Dale as Jack Dunston


Som vanligt kan man markera första raden för en mycket kortfattad sammanfattning av handlingen.

Tyvärr en veckas uppehåll nu p.g.a. dubbel Prison Break imorgon. :(
Senast redigerad av AKS lör apr 25, 2009 10:27, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav adolvsson » tor apr 16, 2009 17:04

AKS skrev:Tyvärr en veckas uppehåll nu p.g.a. dubbel Prison Break imorgon. :(

Meeeen... men... ÅÅÅÅH! :evil:
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav marzipan » tor apr 16, 2009 22:53

adolvsson skrev:
AKS skrev:Tyvärr en veckas uppehåll nu p.g.a. dubbel Prison Break imorgon. :(

:evil:

MEH. Dålig stil, prison break. dålig stil.

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 jan 2008
Ort: Skåne?

Inläggav caffeineaddict » lör apr 25, 2009 10:16

Det var ju inte ens ett dubbelt Prison Break! Ingen orsak alls att skjuta upp Dollhouse i en vecka.

Hursom, bra avsnitt. Mer standalone än de andra som varit sedan 1.06, men bättre än de tidigare standalonesen. Jag gillade hela idéen även om den inte var så kopplad till arcen, och den lilla arc-utveckling som skedde i Pauls delar var bra och intressant.

Så inte det bästa avsnittet, men inte något Stage Fright. Hoppas på mer arc nästa vecka dock.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » lör apr 25, 2009 10:24

Jag tycker bra precis som Kalle. Han har sagt det mesta, men jag skriver det väl som jag hade planerat ändå. :)

Jag är själv lite förvånad över att jag gillade detta avsnitt som i stort är ett standalone. Jag tror att det var tanken på evigt liv som gjorde det extra intressant. Annars var det ju ett klassiskt mysterium där jag själv tycker att de flesta situationer var lite sökta. Att alla skulle prata så mycket med en människa som de aldrig träffat. Av nån anledning störde samtalet med dottern mest.

Men som sagt, för att vara ett standalone var det bra och bättre än de flesta (kanske alla) andra standalone-avsnitt.

Stackars Paul. Vilken jäkla situation han är i med Maddie. Trodde inte han skulle palla att ha sex med henne faktiskt, men han måste väl fortsätta att spela.

Och Tophers lilla sidohistoria var gullig. En kompis. En gång per år. Dichen Lichman visar återigen att hon är en bra skådespelare. Hon klarar av stenhård killer, nerdy kompis, sårbar kvinna, alla roller hittills, lika bra. Jag säger inte att hon är ett skådespelargeni, men precis som jag sagt tidigare skulle hon antagligen ha klarat av Echo-rollen bättre än Eliza. Fast utan Eliza hade vi ju inte haft serien, så lite moot point.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » lör apr 25, 2009 10:28

caffeineaddict skrev:Det var ju inte ens ett dubbelt Prison Break! Ingen orsak alls att skjuta upp Dollhouse i en vecka.


Det var nån clipshow av PB eller nåt sånt. D.v.s. i stort sett totalt onödigt. Men nu räcker ju Dollhouse lite längre... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » lör apr 25, 2009 11:39

- Right now we should be drinking...
- I wasn't aware that you'd stopped. :D

- You also said you wanted to comfort me.
- Not with my tongue. :D

- You lost your mother. It's only natural you'd be so Elmo.
- Emo.
- That's not a word, sweetie. :D

Topher och Sierra som diskuterar SF. :D

Nu är vi stadigt i Whedonland. Dialogen studsar och gnistrar, och lik förbannat ett av de där avsnitten som fungerar. Alla skämten vrids runt och slutar i det där hjärtsnörpet (en jävla TÅRTA?!?) och jag börjar till och med tycka Paul börjar bli riktigt intressant.

- I just started to believe you.

Det är ju det här Dollhouse skulle vara: en möjlighet för en TV-serie att tackla alla möjliga frågor folk kan relatera till - vad vi tänker om andra, vad andra tänker om oss, vad som gör oss till den vi är. Att sen själva mordploten var lite småtrist kan jag ta när allt de hänger upp runtomkring är klockrent. Inte bäst, men håller standarden.

- Will I see my whole life flash before my eyes?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » lör apr 25, 2009 11:53

Har vi fått veta nåt om processen hur de får de hundratals/tusentals minnen/personligheter som de har i sina databaser? För kvinnan här verkar det ha tagit jättelång tid och varit mycket smärtsamt. Har alla de som har sina personligheter lagrade där gjort det frivilligt, mot betalning? Låter ju inte som en jättekul grej att gå igenom och jag kommer inte ihåg hur mycket som avslöjats om detta tidigare i serien. För det låter ju inte direkt som att man kan *sno* deras minnen för det tar så lång tid... Eller iofs så tycks det ju ha gått snabbt då snubben i förra avsnittet blev placerad i The Attic... Ah, nu kom jag på! Själva processen går snabbt, men kvinnan i detta avsnitt ville uppdatera sina minnen hela tiden. Så måste det ha varit.

Stream of consciousness à la AKS. :)

Fast fortfarande: vet vi om de lånat ut sina minnen frivilligt eller inte?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » lör apr 25, 2009 12:20

En spekulation jag sett går ut på att de har kontakter på psykologiavdelningar på sjukhus, universitet, militären osv. Skulle gå bra ihop med den där mystiska organisationen som verkade bestämma på ett universitet häromavsnittet.

...Detta innebär förstås att alla vi som gått igenom mönstringen finns i en databas nånstans. Puh. Tur att det bara är hittepå.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » lör apr 25, 2009 20:10

A bear skrev:
- Will I see my whole life flash before my eyes?


Sir Terry Pratchett skrev:It is often said that before you die your life passes before your eyes. It is in fact true. It's called living.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav caffeineaddict » lör apr 25, 2009 20:25

AKS skrev:Stream of consciousness à la AKS. :)


Underbart att uppleva här, but best experienced live. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » lör apr 25, 2009 23:04

Ja, det är säkert fantastiskt att lyssna på mitt babblande. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav lilith » lör apr 25, 2009 23:43

Mycket bra avsnitt igen. Som sagt innan tycket jag det är klasskillnad mot avsnitten innan 1.06.

Alla är klienter! Intressant röd tråd.

Ser fram emot lördagsmorgnarna nuförtiden som aldrig förr. "Dollhouse" brukar jag mumla med min bästa öststatsaccent så fort jag vaknar (katten biter mig i foten vid 7-tiden). Aron (som också blivit biten i foten) lufsar iväg och fixar min fix. Sen somnar vi om (även katten) och vaknar förväntansfulla som barn på julafton. Må det aldrig ta slut!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav wyndham » sön maj 03, 2009 21:55

Hjärtskärande när Adelle frågar henne om hon inte övervägde att försvinna:
"I wouldn't have gotten as far as the airport."
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Mr.Tweed » tis jul 07, 2009 8:59

Oxå bra avsnitt. Det märktes tydligt att Jane Espenson skrivit manus. Topher och Sierras kunde bytas ut mot Andrew och Jonathan utan att mågot skulle behöva förändras. Kul med ett avsnitt som faktiskt är lite glatt stundom, men ännu bättre med tanke på hur trevligt mörk och twisted Ballard-Millie historien börjar bli.

Jag måste säga oxå att det är jäkligt trevligt att ha en Joss-show på tv igen. Det var ju ett tag sen sist. Det känns tryckt, världen är rätt igen, en lite snuttefilt i etern osv... you get my point i gather... ;)
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala

Inläggav MissKittyFantastico » tor okt 01, 2009 20:46

Jag börjar komma ikapp nu. Lillebror och jag bestämde oss för att titta ihop och vi verkar ha lite svårt att hitta tillfällen. Förra gången vi försökte var det visst roligare att dricka vin och kolla Youtube-klipp. :rolleyes:

Idag klämde vi Needs, Spy och Haunted. Måste säga att jag gilllar det mer och mer. När Eliza får lov att spela Echo eller den hon egentligen är, så är hon mycket bättre och jag föredrar de avsnitten framför de när hon är ute på något uppdrag. Det här var ju ok förstås, men det har varit andra där hon inte varit så trovärdig.

Nu får jag se hur lång tid det tar innan min lille bror och jag hinner se klart säsong ett. Jag har beställt dvd:n så förhhoppningsvis blir det snart. Det är liksom roligare att se samtidigt som er andra och kunna kommentera med en gång.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)


Återgå till Dollhouse Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron