1x08 Needs

Den första av förhoppningsvis många säsonger av Dollhouse.

Satisfying *your* needs?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
22%
8
3
33%
9
2
22%
10
2
22%
 
Antal röster : 9

1x08 Needs

Inläggav AKS » lör apr 04, 2009 10:18

Från fox.com:

ECHO LEADS THE ACTIVES IN AN ESCAPE FROM THE DOLLHOUSE WHILE BALLARD DEALS WITH SHOCKING INFORMATION ON AN ALL-NEW "DOLLHOUSE" FRIDAY, APRIL 3, ON FOX

When Echo, Sierra and Victor awaken in the Dollhouse with most of their original personalities and memories intact, Echo leads the charge to free the Actives from their apparent captivity and escape the Dollhouse forever. Meanwhile, Ballard discovers the Dollhouse is closer than he thinks in the "Needs" episode of DOLLHOUSE airing Friday, April 3 (9:01-10:00 PM ET/PT) on FOX. (DOL-109) (TV-14; D, L, S, V) CC-HDTV 720p-Dolby Digital 5.1 PA: Viewer discretion is advised.

Cast: Eliza Dushku as Echo; Tahmoh Penikett as Paul Ballard; Olivia Williams as Adelle DeWitt; Fran Kranz as Topher Brink; Harry Lennix as Boyd Langton; Enver Gjokaj as Victor; Dichen Lachman as Sierra

Guest Cast: Amy Acker as Dr. Claire Saunders; Reed Diamond as Laurence Dominic; Miracle Laurie as Mellie; Teddy Sears as Mike; Emma Bell as Tango; Skyler Stone as Jimmy; Angel Desai as Sophie; Vincent Ventresca as Nolan; Joe Wandell as Adams


Ytterligare ett bra avsnitt, men jag kan inte riktigt släppa tanken på att jag borde gilla detta mer än jag faktiskt gör. Jag vet inte vad det är, men jag skulle vilja gilla detta avsnitt, och serien, betydligt mer än jag gör just nu. Efter åtta avsnitt av Firefly var jag hopplöst förälskad i serien sen långt tillbaka. Nu är jag inte ens i närheten. :(

Men visst är det bra, det är bara det att jag har högre förväntningar på Joss Whedon antar jag.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » lör apr 04, 2009 10:32

Jag vet inte om "förälskad" är ordet, men väldigt förtjust är jag iaf. Det kanske handlar om vilka förväntningar man har haft, men jag har blivit bra på att nollställa sådana oavsett vilka människor som ligger bakom och jag gillar verkligen, verkligen, verkligen Dollhouse. Inte Buffy-älskar, inte Firefly-älskar, men jag tycker om det mer än Angel S1 t.ex. och jag tycker det är en av de bättre serierna som finns just nu. Jag väntar mig inte mer, framförallt inte såhär tidigt. Känner mig dessutom väldigt säker på att vi inte sett seriens största stunder än, även om den bara får en säsong.

Och det här var ytterligare ett bra avsnitt, inte strålande men väldigt bra. Det sade en hel del intressanta saker om karaktärerna, och inte jämt bara om de som de "verkade" säga något om. Framförallt Amy Ackers Dr. Saunders växte verkligen här och blev riktigt spännande. Jag är fortfarande väldigt förtjust i Topher som karaktär även om han är en ganska avskyvärd person.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » lör apr 04, 2009 13:43

Det finns nog inte ett ord i Kalles inlägg som jag inte håller med om. Väl talat, käre bror, väl talat.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Spuffy » lör apr 04, 2009 19:43

Vem var han som spelade han som hade blivit nekad av Sierra och som hon och Victor sökte upp? Jag kände igen honom så fasligt men kunde inte placera honom...

edit: Jag gillade avsnittet, ska jag kanske tillägga. Förtjust men inte förälskad håller jag med om.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav Tam » sön apr 05, 2009 1:31

Själv är jag rätt föralskad.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav brat » sön apr 05, 2009 4:22

Tredje riktigt bra avsnittet på rad!! Jag blir så glad. Förälskad, ja.

Blir lite irriterad också, för att jag ska behöva oroa mig om det blir ett bra avsnitt eller inte, synd att de svek så där i början, men det tar sig ju och det kanske är bättre att jag nu inte har så skyhöga förväntningar som jag hade från start.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Tinwiel » sön apr 05, 2009 20:18

Jodå, det här var ganska bra var det. Det jag kanske har att anmärka på är att trots att det var bra, så var det ändå inte jättebra, det var något som fattades. Kanske det är mitt eget engagemang för karaktärerna, jag vet inte. Jag brydde mig inte så mycket hur det gick för dem... jaja. Jag är en bakåtsträvande partypooper som saknar karaktärer som Buffy, Willow, Giles, Spike, Wes... det är ju det jag är. Svårflörtad är jag också. Vad göra, vad göra..
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav AKS » sön apr 05, 2009 20:21

Nej, jag håller med dig om engagemang för karaktärerna. Och dessutom fattade man ju att återställarknappen skulle dit. I t.ex. Tabula Rasa så fattade man ju att trots att alla får minnet tillbaka och hej och hå så kommer det att påverka karaktärerna framöver. Willow och Tara t.ex. Men här så återgår de bara till att bli dockor så... jag vet inte. Lyckades inte riktigt uppbåda nog med engagemang. Nu fick man ju lära känna dem som de personer de var innan så kanske känner man mer för dem framöver. I alla fall för Sierra. Men jag vet inte jag.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » sön apr 05, 2009 20:27

En fråga är också ifall det fungerade. Jag är lite tvivlande på det faktiskt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav brat » sön apr 05, 2009 22:13

Jag antar att det de försökte inte fungerade. Att det är sådana starka känslor som finns där under ytan att de kommer tillbaka, om och om igen. Annars har de ju satt sig i en väldigt svår sits. Den lilla romans som blommat, det lilla medvetande som antytts, ska sånt bara försvinna så har vi inget att följa, ingen serie liksom. Tin - förstår verkligen vad du säger när du saknar Giles, Willow etc. är ju mycket lättare att knyta an till en sådan karaktär.

Ett sånt här avsnitt fungerar för mig för att man förstår Victor, Sierra, November... och Echo lite, mer än tidigare. De blir riktiga personer, inte bara dockor. Men då blir det ju ännu viktigare att det börjar bubbla upp lite sånt i dockorna också, annars är det meningslöst. Jag väntade mig faktiskt att de skulle göra en poäng av det i slutet, att man specifikt skulle få se Victor vänta eller inte vänta på Sierra när de skulle lägga sig, eftersom han pratat om att han brukar göra det. Men man fick inget svar alls i den frågan. Just att man inte fick ett specifikt svar gör att jag antar att det kommer att visa sig i framtida avsnitt att det inte hjälpte. Iofs tycker jag också att det är en väldigt vacker bild hur de bara lägger sig i sina små pods i samma ställning som de vaknade med panik samma morgon, som om inget hänt.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Rombat » sön apr 05, 2009 22:20

Fyra dockor förenade i flyktförsök! Tillsammans blir de SVEN!



Så mycket jag har fnissat åt detta idag. :D :oops:

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » sön apr 05, 2009 22:23

Nej, serien bygger naturligtvis på att dessa små "glitchar" kommer att vara kvar och utvecklas, men jag känner ändå inte att jag fick så mycket utav avsnittet som det antagligen var tänkt. Har som sagt lite svårt att bry mig om karaktärerna fortfarande. Fireflys nummer 8 var Out of Gas... Och det jag kände för karaktärerna där: Kunde knappt andas då Mal inte kunde andas, t.ex. Oändlig skillnad. Däremot så är serien bra och har potentialet att bli mycket bättre. Jag tror sista två kommer att vara fantastiska p.g.a. att Whedon kan detta med säsongsavslutningar. Tyvärr kommer ju serien med största sannolikhet inte att få utvecklas efter det och det är synd.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » sön apr 05, 2009 22:41

AKS skrev:Oändlig skillnad.

word.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav fripp21 » tor apr 16, 2009 10:27

Jag håller med AKS och Tinwiel till 100%. Bra skrivet! Jag ska inte bli för långrandig för att de har beskrivit vad jag känner på ett mer lättförståeligt och intelligent sätt än vad jag någonsin skulle kunna kläcka ur mig.

Jag önskar att jag skulle kunna vara mer fäst vid denna serie än vad jag är. Även om jag inte förväntat mig en komediserie så hade jag hoppats på lite mer av glimten i ögat. Alla Whedons tidigare serier har ju varit överhopade av karaktärsdriven humor. Nu verkar det som att de tar sig själva på alldeles för mycket allvar. Fanns det någon humor alls i detta avsnitt? :?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Mr.Tweed » ons jun 10, 2009 9:06

Jag gillade avsnittet skarpt. Mest för att det var en smula ont. Men vi vet ju alla att Joss is Evil. Alla dessa groende själfragment som tillåts blomma upp i ett grymt manipulerat spel för att sedan raderas. Ack, ack. Men en utmärkt utgångspunkt för en diskussion om vad som är bra för kroppen kontra själen.
Roligt att Amy fick utvecklas lite, och jag måste gå mot strömmen lite och säga att, nej, jag gillar inte Topher. Och så innehöll ju avsnittet lite klassisk sci-fi-paranoia vilket alltid är trevligt.

Avsnittets klippning var utmärkt, men vad som slog mig mest var hur bra soundtracket var valt för slutscenen när Echo marcherar ut med alla. Någon som vet vilken artist och låt det var?
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala

Inläggav HeY » tor jun 11, 2009 1:21

Mr.Tweed skrev: Roligt att Amy fick utvecklas lite, och jag måste gå mot strömmen lite och säga att, nej, jag gillar inte Topher.


Äntligen! Jag gillar inte heller Topher. Han har roliga repliker ibland men Joss var dum och gav inte rollen till Tom Lenk. Ja så tycker jag. Skådespelaren är torr i sin roll, och han har dålig tajming.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr.Tweed » tor jun 11, 2009 9:33

...men Joss var dum och gav inte rollen till Tom Lenk.


Tja, jag vet inte jag. Om det hade varit Tom lenk hade jag bara sett Andrew. Och jag vet inte vad som hade varit värst :?
Hur som helst så känns det i allafall som om båda karaktärerna (Topher & Andrew) är samma nerdarketyp och det har ju nämnts ganska ofta att Joss mer eller mindre modellerat Topher efter sig själv, vilket jag hoppas inte stämmer. Joss verkar ju trots allt ha en gnutta moral i alla fall.
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala

Inläggav Binchy » lör okt 17, 2009 13:49

Jag tycker det var sorgligt på slutet när Victor inte stod och tittade efter Sierra innan han lade sig. De var så söta ihop!

Varför plockar en FBI-agent sönder hela lägenheten innan han kommer på att leta efter gömda kameror i ventilen? Det är första stället jag skulle leta, och jag är utbildad speditör, inte agent.

När Echo/Caroline var inne hos Dr Saunders så kände jag att jag vill OCKSÅ veta mer om doktorn.

Hu, vad obehagligt det var när de vaknade upp i glaskistorna och inte kunde komma ut. Viktorianska klockor poppade in i skallen. Men eftersom ingen kom, så måste det ha varit meningen att det skulle vara så.

Varför sa Topher till Caroline om DeWitt "She doesn't really understand"?
Det gjorde lite ont när de sköt sönder den avancerade stolen och datorn. Fast kanske väntade de sig skott, och hade en gammal ickefungerande stol där istället, och gamla obrukbara datorer? Topher gillade verkligen inte att lägga sig i stolen.

Hoppas att de inte skickar ut Sierra till den där Nolan igen. Han var ett riktigt creep, Hearn var ingenting mot honom, bara your garden variety bottomfeeder predator. Men Nolan, brrrrr, ghiäää, USCH! Synd att inte Victor knockade honom i betongen, som Caroline gjorde med den kvinnliga skötaren.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)


Återgå till Dollhouse Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare