Dollhouse

Diskussioner som inte rör specifika avsnitt av Dollhouse hör hemma här.

Inläggav HeY » tor nov 12, 2009 3:08

Från E!s WatchwithKristin:

Dollhouse is done. We knew this was coming—Dollhouse creator Joss Whedon recently posted on fansite Whedonesque.com that the writers were "not exactly saving all the good stuff for 14-22," but still. 'Tis sad.

Insiders confirm to us that Fox has officially closed the book on the Friday-night sci-fi series. We're told that episode 13 serves as a season finale "in a significant way and gives Joss enough time to wrap up the stories."

The show is currently on hiatus for November sweeps (seeing as how its negligible ratings would more than likely drag down Fox's average), but is set to return beginning Dec. 4 with double-booked Fridays.

So is there any chance the series could go to another network?

Apparently not Syfy. The cabler preemptively warded off any fans hoping for a Syfy rescue attempt with this tweet, "Looks like Fox finally canceled Dollhouse. (No, I don't think we'll pick it up.)"

Episodes five though 10 will air in two-episode blocks on Dec. 4, Dec. 11 and Dec. 18, and episodes 11 through 13 will air on Fridays beginning Jan. 8, meaning that the series finale will land on Jan. 22.

Guest stars set to appear in the remaining installments include Buffy/Angel alum Alexis Denisof and Firefly alums Summer Glau and Alan Tudyk.

We'll miss Enver Gjokaj, Dichen Lachman, Fran Kranz, Tahmoh Penikett and Olivia Williams most of all.

Goodnight, crazy show that had the usual Whedony/Minearean glimmers of genius. Sleep well.

Do you consider the demise of Dollhouse to be a tragedy or just part of the TV circle of life? And what do you believe to be the series' fatal flaw? Tell us in the comments.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » tor nov 12, 2009 10:16

Ja, Joss kommenterade själv på Whedonesque. Det är över.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Tam » tor nov 12, 2009 10:34

:emo:
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav The Ankh » tor nov 12, 2009 10:58

Neee :( Senaste avsnittet som var så grymt :(
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav sfinx » tor nov 12, 2009 11:06

Varför lägger man ner en serie när den börjar nå sin publik på riktigt, och bli ett fenomen, jag förstår inte. :(
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav CheeseGuy » tor nov 12, 2009 11:37

sfinx skrev:Varför lägger man ner en serie när den börjar nå sin publik på riktigt

Va?

Nu rockar det förhoppningsvis loss i de sista avsnitten, men just nu är jag inte ledsen, det har varit alldeles för ojämnt för det. (Serier som Mad Men levererar samtidigt vecka efter vecka och får daltandet, åtminstone mitt egna, med den här serien att kännas lite dumt (men jag kan inte låta bli ändå för det mesta).) Bara Joss gör något annat än serietidningar och Wonder Woman-manus i två år nu... Dr. Horrible-uppföljaren är väl i alla fall på gång, så där har vi nåt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Rombat » tor nov 12, 2009 13:07

Nedläggningen är både väntad och logisk. Jag är tacksam för att det blev en andra säsong iaf.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » tor nov 12, 2009 13:24

CheeseGuy skrev:(Serier som Mad Men levererar samtidigt vecka efter vecka och får daltandet, åtminstone mitt egna, med den här serien att kännas lite dumt (men jag kan inte låta bli ändå för det mesta).)

Jag har kommit fram till att jag har väldigt svårt att jämföra tv-serier på kabel och networks — de skapas från alldeles för skilda förutsättningar där jag skulle vilja påstå att kabelkanalerna har nästan alla fördelarna.

I övrigt sällar jag mig till Rikard nu.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Binchy » fre nov 13, 2009 21:49

Maken såg i Extra att Dollhouse hade lagts ner. Typiskt. Har The Powers That Be något emot serier av Mr Joss Wedon?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav sfinx » lör nov 14, 2009 0:47

"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Rombat » lör nov 14, 2009 2:58

Emot och emot. Fullkomligt logisk nedläggning.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » lör nov 14, 2009 8:33

Jag har full förståelse för FOX här. De har gjort mer än de behövde för Dollhouse. Synd ändå, men samtidigt så är Dollhouse ingen Whedonfavorit direkt. Jag hoppas mao att detta kommer att leda honom till andra tv-projekt. Om detta dock betyder att det dröjer fem år innan han har en tv-serie igen är jag helt emot. Men vad det gäller Joss så kan det bara bli bättre än Dollhouse IMO. Och då gillar jag Dollhouse, men om man jämför med hur mycket jag gillade Angel/BtVS/Firefly så motsvarar detta "gilla" att jag hatar serien. Typ. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tinwiel » lör nov 14, 2009 12:46

Jag vill inte vara ett neggo, men jag tycker att det känns ok. Jag är inget stort fan av Dollhouse, och jag tycker att det är lika bra att det läggs ner så att Joss kan gå vidare och göra bättre saker. Helst inom tv, men även film och internetserier som Dr Horrible. Tycker att det känns tråkigt för er som gillar serien dock.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tob » lör nov 14, 2009 12:52

Ja. Tycker serien har fruktansvärt mycket potential, men i skillnad mot många andra fall så har faktiskt FOX gjort vad de kunnat. De hade kunnat palcera serien en vardag istället, men då kanske vi inte ens hade fått en hel första säsong.

Varför drar sig inte Joss mer mot kabelkanaler? Det hade jag velat se.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tinwiel » lör nov 14, 2009 12:58

Ja, det hade varit spännande att se vad han hade gjort med friare händer på en kabelkanal. Men mest av allt hoppas jag att han kommer tillbaks med en bättre idé till en tv-serie, en där han kan nå sin fulla potential gällande karaktärer, repliker, manus, storylines osv vilket jag inte tyckte fungerade på Dollhouse.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav sfinx » lör nov 14, 2009 17:46

sfinx skrev:http://twitpic.com/p6vbb

http://twitter.com/AlexfromPR
Dollhouse Twittermysterium fortsätter. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav AKS » lör dec 05, 2009 11:29

Enligt myepisodes så heter sista Dollhouse-avsnittet: Epitaph Two: Return. Det känns mycket lovande tycker jag...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » tor dec 24, 2009 13:29

Detta foto för 2.12 The Hollow Men är spoilrigt (= don't look om du inte vill bli spoilad), men :extas: :

http://spoilertv.iimmgg.com/image/d3a72 ... 31f4ef2b7b
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Spuffy » tor dec 24, 2009 13:59

iii!! :extas:
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav caffeineaddict » tor dec 24, 2009 14:03

AWE with an extra dose of SOME! :extas:


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » fre jan 15, 2010 20:10

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » lör jan 16, 2010 4:11

Eller ääääää deeee så. Ja. Satan.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav mattek72 » mån jan 18, 2010 13:39

Dollhouse S1 recension av Janne Ahlgren på Discshop .
Skönt rubbad serie om människans sjuka drömmar.

Joss Whedon är inte sen att dissa sig själv och göra narr av sig i extramaterialet till Dollhouse. Denna sköna kille har visat redan tidigare att han är en lugn lirare som har fantasi som en SETI-forskare på speed och det han knåpar ihop för att glädja oss konsumenter är inte av ringa betydelse.
Undrar vad det försiggick i Whedons skalle 1992 då Buffy The Vampire Slayer blev en sorts kultfilm för en skara fans. Fans som krävde mera. Inte nog med att Whedon hade skapat en skräpfilm med alla tiders bästa dödsscen, och längsta, men den sålde och rotade sig in i folks medvetanden. Resten är historia. Buffy blev TV-serie, ynglade av sig Angel och mitt under dessa två sparkade Whedon igång Firefly, som lätt platsar in bland de bästa sci-fi serierna någonsin. En trogen skara krävde mer och fick en långfilm, men bossarna på de stora bolagen gillade inte antalet åskådare och serien lades ner. Skandal och inget annat!

Whedon är dock en optimist, förefaller det, och att ligga på sina lager är inget han håller på med. En ny idé ploppade upp i Joss Whedons skalle. En idé som kanske inte osar nytänkande, men som med rätta tag kan bli en riktig kultserie. Igen. Dollhouse kom till då Whedon och Eliza Dushku pratade om hennes framtid och förmodligen annat också. I extramaterialet får vi ta del av de intrikata detaljerna som ledde till Dollhouse, en serie som åter visar att Whedon är en av de skarpare film & TV-kreatörerna på denna jord.

Dollhouse är ett företag som inte gör reklam. De befinner sig på ett hemligt ställe mitt i storstaden. Dess anställda är där på ett 5-årigt kontrakt och de bor och lever i lyx. Då anställningstiden är slut lämnar de huset med många sköna pengar på kontot och inget minne om vad de gjort de senaste 5 åren. Men alla lämnar inte stället. Vissa dör. Vissa vet inte att de är "anställda". Komplikationer kan ske. Dollhouse leds av en kall britt, Adelle de Witt (Olivia Williams) som styr med järnhand sin organisation. Och det hela går ut på att alla "aktiva" kan programmeras till, att såväl i intelligens som muskulärt minne, bli en annan person. En med speciella kunskaper och färdigheter. Allt från prostituerade till FBI-agenter med lång erfarenhet. Det finns hundratusentals profiler att välja mellan. Klienten som hyr en aktiv får finna sig i att betala stort, men får också i gengäld en aktiv som till kropp och själ ställer upp på det som nu saken gäller.

Härliga tankar, men FBI är Dollhouse på spåren. Specialagent Paul Ballard (Tahmoh Penikett) sniffar i hasorna på Dollhouse och speciellt en av de flickor som han antar är kidnappad in i rörelsen, Echo (Dushku) eller Caroline som hon en gång hette. Echo är en av de toppaktiva som finns och mycket speciell. Hon tycks behålla en del av sina minnen varje gång hon raderas eller då hon får implanterade nya minnen. För att krångla till saken litet mer så har Dollhouse redan en gång drabbats av bakslag av större mått. Deras toppman, Alpha, fick en härdsmälta i skallen och lämnade efter sig såväl lik som sårade. De Witt litar blint på sina anställda, även det unga geniet Topher Brink (Fran Kranz) som är ansvarig för radering och inprogrammering. Han är dock excentrisk och galen på många olika sätt.
Varje avsnitt utom det sista berättar hur Dollhouse rör sig sakta men säkert mot ett dramatiskt slut och ju mer komplicerade uppdrag Dollhouse tar emot, desto mer skada åstadkommer de sig själva. Agent Ballard närmar sig och Echos handledare, en f.d. polis börjar erbjuda intern kritik. Och något luktar ruttet i hela Dollhouse. Snart vet man inte vem som är aktiv och vem som är verklig. Whedon och hans manusförfattande lilla armé vrider och vänder på verkligheten så att man förundrar sig över vad de kan hitta på, men ändå behåller han storyn på en nivå som inte blir för tillkonstlad. Själva premissen är inget annat än avancerad hjärntvätt och tekniken finns redan idag, så han planterar ett frö av tvivel på samma sätt som Matrix skapade sajter som helt och hållet ansåg att det är en illusion vi lever i. Whedon håller sig dock på en mänsklig nivå och låter inte berättelsen spåra ut i rymd och tid alltför mycket. Dollhouse är en tät drama, spännande och ibland underfundigt humoristisk.

When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav Tea » lör feb 13, 2010 2:02

Usch och fy för mig!

Jag måste ta mig själv i kragen och faktiskt titta på dollhouse. Hade ju sån extrem hyper för serien innan den kom ut, sen dess har jag bara sett ströavsnitt lite här och där. Bad Whedonist - am I.

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav caffeineaddict » lör feb 13, 2010 3:12

Vilken trevlig tråd att försöka sammanfatta mina tankar om Dollhouse i helhet kortfattat och berusat:

I någonslags matematisk formel: Whedon är till Dollhouse som Sorkin är till Studio 60. Vi redan erkända genier arbetar ut demoner och jobbar oss igenom tveksamma arbetssituationer genom att skapa intressant TV som är totalt tittbar för våra diehard-fans (om än inte för någon annan), men likväl någonstans bara är en lite mer bisarr och samtidigt "rycka på axlarna"-variant av våra mer allmänt uppskattade mästerverk. Kommer i våra biografier anses vara fotnötter, om än fotnötter som nån nånstans alltid kommer hävda som "underskattade".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » lör feb 13, 2010 3:16

Höhöhö... nötter...

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Echolls » sön feb 14, 2010 17:12

Jag såg klart serien för några dagar sen och det känns som om den tyvärr inte riktigt var något för mig, även om den inte var dålig och en del avsnitt var snudd på riktigt bra. Synd eftersom jag kommer ihåg att jag fick ganska höga förväntningar efter piloten.
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav wyndham » tis mar 16, 2010 17:55

Bild
Enligt imdb är Tahmoh 1,89 och Joss 1,93. Jag tror inte att Joss är 1,93.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Nyx » tis mar 16, 2010 23:43

1,73 är troligare!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tinwiel » tis mar 16, 2010 23:46

:D Jag tror inte heller att det stämmer. Han är nog kortis.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om Dollhouse



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron