3x10 Amends

Här pratar vi mest om Säsong 3

Betyg?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
2%
5
4
8%
6
6
12%
7
7
13%
8
9
17%
9
13
25%
10
11
21%
 
Antal röster : 52

Inläggav A bear » mån mar 06, 2006 23:41

Hehe, du är inte ensam om att tycka sådär om "Amends". Snöslutet ÄR fånigt. Menar en bestämd minoritet av oss. Inte meningslöst, men fånigt. Man kanske bör veta att detta alltså är ett julavsnitt... vilket inte är en ursäkt, men kanske en förklaring.

Men som sagt, det är Joss, och det finns skäl för allt den mannen gör.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » mån mar 06, 2006 23:46

A bear skrev:Men som sagt, det är Joss, och det finns skäl för allt den mannen gör.


Nja, det här var ibland på gränsen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Isabella » tor mar 23, 2006 20:42

Detta är nog ett av de bästa avsnitten i säsong 3. Och slutet är nog ett av de bästa Angel/Buffy ögonblicken. En nia får den ifrån mig. Snön såg ju inte direkt verklig ut som ni säger.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav A bear » ons okt 25, 2006 1:26

A very special Buffy christmas.

Bästa replik: Förlåtelse ÄR temat, så:
WILLOW: Anyway, forgiveness is pretty much a big theme with me this year, 'cause of the...


Bästa popkulturreferens: Måste faktiskt ta två. Giles citerar The Crystals mitt i expositionen...
GILES: Um... Yes, but, uh, more, more posturing, I'm afraid. Um, 'For they are the Harbingers of death. Nothing shall grow above or below them. No seed shall flower, neither in man nor...' They're rebels and they'll never ever be any good. Nothing specific about their haunts.

...och The First har uppenbarligen tittat på "Evil Dead 2":
THE FIRST: Dead by sunrise!!


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Rör inte The First lite väl mycket vid Angel?

Hej Joss Whedon: Oj oj oj. Jodå. Här sätter han upp en hel TV-serie. Detta är ju i princip "Angel - The Pilot".
BUFFY: Strong is fighting! It's hard, and it's painful, and it's every day. It's what we have to do.

Dessutom är Buffys svar i diskussionen med The First ("Alright, I get it, you're evil") klassisk Jossisk peta-hål-i-det-pompösa-skurksnacket.

Awww: Stackars Faith - de där julgransljusen i ett skitigt motellrum. Och stackars Xander; ytterligare en liten insikt i hur hans uppväxt måste ha varit. Och stackars Joyce. "Nej, vi ska INTE bjuda Giles på julafton." Hmmmm. Vaaaaaad kan ha hänt dem emellan i "Band Candy"? :D

Höh? Snön. NEJ. NEJ. NEJ. (resten Buffyverse) Även om själva snöfallet känns mer köpbart när man sett hela Angel. Det är en av de få gånger TPTB griper in direkt i skeendet. Men ändå. NEJ.

Wow, detta är en bra serie: Fram till de sista 3 minuterna, absolut. I sann julstämning slätas alla problem över - om så bara för några dagar. Alla förlåter varandra - Buffy och Xander sluter fred, Willow och Oz likaså, Buffy och Faith, etc. Och scenen där Willow försöker förföra Oz och han vägrar är löjligt fin (med ett subtilt litet "resnings"-skämt inbakat). Dessutom är Willie The Snitch med.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » fre okt 27, 2006 9:43

Det här känns som det tredje bra avsnittet på raken, serien is picking up some speed, men ett litet farthinder är att man för ett ögonblick kör fast i sörjan av gulligt julmysgull. Awww, det börjar snöa... Samma billiga trick som i Crash.

Jag känner mig lite lurad på konfekten vad gäller förklaringen till varför Angel kom tillbaka. Det antyds att man ska få reda på varför, men får man det? Han jagas av "Ghosts from Christmas past" som försöker påverka honom till att göra illdåd igen, men när det hela väl är över, blev han själv (och vi) mycket klokare? Jag hoppas på en fortsatt förklaring längre fram i serien.

Willow jobbar hårt för sin Oz och Xander är så full av skuld att han nästan spricker. Oz visar sig ha det största hjärtat i Sunnydale och hans kärlek till Willow är så stor, så stor.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav AKS » sön jun 03, 2007 14:53

Nej, som sagt i andra trådar så gillar jag inte detta avsnitt så mycket. Gah! Angel är verkligen tråkig i S3! Tack gode gud att den karaktären fick en egen tv-serie för (spoiler egentligen ingen spoiler) jag tror aldrig han skulle kunna bli en bra karaktär igen i BtVS med tanke på att det är så angsty och han och Buffy kommer aldrig att kunna ha sex igen = ska de gå runt och längta och trängta i tre säsonger till? Zzzz.

Jag älskar dock två scener i detta avsnitt. Den första är då Angel kommer till Giles och Giles lämnar dörren öppen som att det är meningen att Angel ska följa efter och Angel bara "Ööööhm, du måste liksom invitea mig" (ja, han sa inte exakt så) och sen kommer Giles helt badass och känslolöst ut med ett armborst. Väldigt bra scen. Fast bara där i början, sen blir det en massa bla-bla från Angel och han har ångest och det är tråkigt.

Den andra scenen jag älskar är Willow och Oz-scenen. Då Barry White börjar prata börjar jag alltid skratta högt och Willows leverering av: "We could do that thing" är ju så gullig. Och Oz är lika fantastisk som alltid. Härlig scen.

Sen har jag inget mot slutscenen trots att jag borde hata den. Jag är inget fan och blir inte alldeles gooey av den, men den är okej och lite fin.

Mellanavsnitt av Buffy, lite halvtråkigt det mesta av tiden, men med några höjdare.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » mån aug 20, 2007 0:58

Jag vet att det är gnälligt av mig, men jag kan inte låta bli för det har irriterat mig sedan första gången. Hela avsnittet igenom talas det om hur förskräckligt varmt det är, ändå går både Buffy och Faith närmast vinterklädda. Klär de sig efter almanackan?

När det gäller Oz i Barry White-scenen så säger han nej på nästan exakt samma sätt som i "Innocence" (2x14), när han till Willows besvikelse talar om att han inte tänker kyssa henne.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav HeY » ons jul 08, 2009 6:16

AKS skrev:och Angel bara "Ööööhm, du måste liksom invitea mig"


:D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr.Tweed » ons jul 08, 2009 8:51

Jag gillar Amends ordentligt. Ok, det skulle kanske inte hamna på min lista av 5 bästa, men eftersom jag är en sucker när det gäller episka och tragiska kärlekshistorier såväl som Angels redemption-resa så... Och Sarah gör ju ett riktigt bra jobb. Det gör nog faktiskt alla när man tänker efter. En lagom jul av tragiskhet och gemytliga små ögonblick. Att sedan slutet är fantastiskt ostigt kan jag leva med.

Vad jag däremot inte gillar är den fruktansvärda skum-snön. :rolleyes:
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala

Inläggav Echolls » lör nov 14, 2009 0:28

Jag är lite kluven när det gäller det här avsnittet. Det är ganska segt till och från, men har några fantastiska scener som höjer betyget.

Willow och Oz är ju så söta. Först när Oz vill försonas: "I miss you. Like, every second." Aww. Och sen när Willow försöker förföra honom. Fantastiskt. :D

Xander är - igen - sjukt okänslig när han pratar om Angel med Buffy. Hur svårt kan det vara att visa lite respekt? Bra att han försöker hjälpa till sen i alla fall.

Buffy och Angel är helt underbara i det här avsnittet. Jag tycker att scenen i Buffys sovrum är väldigt komisk (vilket nog inte är meningen) när Angel skriker "Leave me alone!" och sen kastar sig ut genom fönstret. :D Sexdrömmen är så fin och scenen på klippan är riktigt bra. Blir helt knäckt när Angel säger "Am I a thing worth saving, huh? Am I a righteous man? The world want me gone!" och Buffy svarar "What about me?" :( Kan inte låta bli att älska snön och alltihop.

Den korta luggen som Buffy har i det här avsnittet passar henne inte alls.

Favoritcitat:
Angel: It's not the demon in me that needs killing, Buffy. It's the man.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Re: 3x10 Amends

Inläggav Spuffy » sön feb 28, 2016 20:56

Njaeh. Jag är inget stort fan. Dock var avsnittet bättre än vad jag mindes det som - jag hade för mig att jag tyckte ordentligt illa om det, men det visade sig att jag ju faktiskt tycker det är ganska bra mestadels, lite "bleh", inte värre än så. Det är fortfarande bra. Nu är ju typ allt bra. Förutom snön då. För ... nej. Precis som redan påpekats skulle det ju vara rena rama vampyrfesten typ ÖVERALLT som inte är Sunnydale, så fort det är lite regn/snö. Men det är väl magisk snö då, med magiska moln som stoppar solen. Jaja. Får väl vara så...

Apropå sol - undrar hur vampyrer skulle hantera att bo i tex Luleå? Där det är väldigt få potentiella soltimmar vintertid, men solen är uppe ca hela dygnet under sommaren... Värt att bo där över huvud taget med risk att svälta på sommaren? Kanske sommaren gör att inga vampyrer skulle vilja ha fast boplats där över huvud taget? Och sen bara åker dit ibland på vintersemester?
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Re: 3x10 Amends

Inläggav Murnau » mån feb 29, 2016 11:15

Du har inte sett svenska vampyrfilmen Frostbiten? Tror den utspelar sig i Kalix kanske. Lite osäker. Den är väl inte jättebra, men småkul.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Re: 3x10 Amends

Inläggav Spuffy » lör mar 05, 2016 17:51

Oh! Det borde jag definitivt göra utifrån mina funderingar ovan! :D
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron