12%
13%
17%
25%
21%

Antal röster : 52

3x10 Amends

Inläggav Teo » tor mar 25, 2004 16:38

Buffy avsnittet amends är ett rätt bra avsnitt där man ser mer av Angels smärta. Det är nästan inga slagsmål. OZ och Willow får en ny chans då ska Wil vissa Oz att han e speciel så hon förslår IT. Angel får bli galen för att några präster lägger en spell. De plågar honom till bristnings gränsen och han försöker begå självmord men Buffy stoppar han.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad

Inläggav Sparvid » tor mar 25, 2004 18:55

Aaah, det här var det första Buffyavsnittet jag såg, när det gick på fyran... Hade ingen aning vem någon var eller vad som hade hänt tidigare, och det fick mig faktiskt inte att fortsätta följa serien (nästa avsnitt jag såg innan jag hyrde och därefter köpte DVDerna var Consequenses och sedan The Freshman)

Men nu på "senare" tid så tycker jag mycket om detta avsnitt!
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion

Inläggav echochambergirl » tis mar 30, 2004 18:47

Ännu ett underbart bra avsnitt helt enkelt. Otroligt bra slut. Jag satt klistrad återigen.
echochambergirl
Demon Fodder

Inläggav Angela » tis mar 30, 2004 19:03

avsnittet var bra, det var roligt när Oz kom hem till Willow och Willow hade fixat allt det där så att Oz skulle förstå att hon satte honom framför allt annat.
Användarvisningsbild
Angela
Demon Fodder

Inläggav Noggster » tis mar 30, 2004 19:21

Never understimate the power of Barry White.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav Mr Chase » tis mar 30, 2004 19:31

Noggster skrev:Never understimate the power of Barry White.

Just ask John Cage :) !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav sharatec » ons mar 31, 2004 0:11

Scenen där Oz säger att han inte är redo kan vara ett av hans bästa ögonblick i hela serien!

Starkt avsnitt. En 8:a.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me

Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad

Inläggav Willowtree » ons mar 31, 2004 8:56

Ett av mina favoritavsnitt för hela serien. Älskar detta, så det blir en klar 10:a.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad

Inläggav Mr Chase » tor apr 01, 2004 3:14

Mr Chase söker gottgörelse:

44. Amends

This was an extremely uneven episode, from tear-inducing to downright silly. And in the end nothing has been explained and nothing has really been accompliced. For a Joss piece this is pretty darn disappointing and shows how wrong you can go if try too hard to bring the audience a special holiday treat. It worked in "Halloween" but to bring more or less warm and fuzzy feelings to the Buffyverse at this juncture was doomed to fail.

This is the Whedon take on Charles Dickens' "A Christmas Carol" but instead of the ghosts trying to save uncle Scrooge from damnation we here have ghosts trying to send Angel into damnation. But their reasons for doing so are never satisfactory explained. They can either settle for Angel reversing to his demonic persona by killing Buffy or for him killing himself. But why?

After this episode we still don't know what brought Angel back from hell, and Angel himself don't . This is plaguing him and he easily falls prey to the ghosts made manifest by the First, which is supposed to be the original Evil with a capital E. A truly unimaginative name if ever there was one (and I so got to think of the First Ones in Babylon 5). The resouled Angel can't for the un-life of him understand why he isn't experiencing eternal torture in hell, and by the way so can't Giles, considering everything that he has done as a vampire. The First tells him they brought him back so he could kill Buffy, but the might be lying (they're Evil, remember). Or was it some previously unknown Good that did it so he could make amends, as the title says?

I think it was positively horrendous to have one ghost manifest itself in the shape of Jenny Calendar. It brought back some painful memories and I realized just how much I miss the techno-pagan teacher. But that's the second fake Jenny we see and we really don't need it. Either bring her back period, or just forget about it!

The Angel we get to see here is actually proof of what especially Xander have been saying all along -- that he can't be trusted. Even with a soul he can be tempted to take the easy way out and succumb to the dark side. He still has to keep the demon in him in check and is obviously doing a poor job at it since he believes that the only way for him to avoid it is to go outside and await the sunrise.

Buffy tries in vain to convince Angel to stay alive and this was really of tear-inducing stuff. He means so much to her and doesn't want to lose him again. She tells him to keep fighting.

Buffy: "Strong is fighting. It's hard and it's painful and it's everyday. It's what we have to do, and we can do it together, but if you're too much of a coward for that, then burn. If I can't convince you that you belong in this world, then I don't know what can."

The thing that thoroughly bugged me about this episode is that right after this powerful interaction between Buffy and Angel on the hilltop, we get cheated. And not just us but Angel as well, for he doesn't get a chance to make up his own mind on whether Buffy's plea was convincing enough. No, we get the snowy ex machina intervention and Angel can catch the Christmas spirit by happily walking the streets with Buffy during the day. It makes no sense.

Okay, this might have been the first time that some more transcendent forces of good have intervened and there might be a reason for that, except we don't learn of it. God knows that evil has shown its ugly face quite often and it has only (with the possible exception of Whistler) been the very earthly slayers and watchers that has taken it upon themselves to fight it.

Still, the episode didn't resolve anything. Angel doesn't know why he lives and his decision was taken away from him. He still has to deal with the issues that brought him to the brink of suicide (if that's the correct term for someone unliving). It was just a little holiday flight from reality.

Buffy: "Angel, you have the power to do real good, to make amends. But if you die now, then all that you ever were was a monster."

It may be that Angel's true destiny lies in what he can do as the world's only (well, as far as we know) vampire with a soul. He sure didn't have a lot of good impact in his brief tenure as the human Liam, the "drunken, whoring layabout".

As predicted Oz quickly comes crawling back to Willow, willing to patch things up again. He certainly loses a lot of coolness points here, and this is Oz we're talking about. Has he no pride? I must say I'm disappointed, though not all that surprised. But for it to happen *that* quick after what happened in "Lovers Walk". Sheesh! He's a whipped pup even without Barry White's "Can't Get Enough of Your Love, Babe". But at least he was sensible enough not to fall directly for Willow's, ehum, invitation despite the sexy little red thing she wore.

Cordelia is a much tougher nut to crack. She still has my sympathies but I didn't like that she was reduced to walk-on bitching. Her comments about Xander's dysfunctional family, which she most certainly learned in confidence when they were together, was cruel. If she's going to keep revelling in her grudge against Xander it will be too painful to watch. From what we've learned about her, watching her slipping back in season one mode is not uplifting for anyone, least of all not her, no matter how much hurt she feels. If they don't look out the audience is going to lose all the hard-earned sympathy they've developed for her.

The snide about Xander's parents "drunken fighting" is revealing though. We've all expected that there are serious troubles in the Harris household. His mom and dad doesn't seem to care about their son, which explains how easily he could stay out all night as a Slayerette. In fact, from what we know or suspect about the Chase household, this was something of a common bond between Xander and Cordelia. Her rich parents don't seem to care much about their daughter too, instead showering her with expensive gifts and vacations instead of real love.

Another character I feel for here is Faith. Her little Christmas lights in her motel room were touching yet pathetic, as was her original decline to attend the Summers residence for Christmas with the lamest excuse of a non-existent party ever made up. She came to her senses though, but is that enough for her to open up. Don't bet on it.
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav Angelus » tor jun 24, 2004 1:00

Sat just och såg detta avsnitt...inte annat än att man blir tårögd i slutet...så vackert, så fint så, så underbart
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion

Inläggav Giles » tor jun 24, 2004 1:11

Tycker det är lite synd om Xander som måste sova i trädgården :(

Tycker att avsnittet är bra, men inget superspeciellt, bara bra helt enkelt.
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion

Inläggav Mr Chase » tor jun 24, 2004 1:15

Well, you know what I thought! ^^^^
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav Calle » tis jul 20, 2004 2:11

Jag älskar det här avsnittet. När angel och buffy går hand i hand genom snön i slutet, det måste vara det finaste som händer genom hela buffy, jag vet att det är andra gången jag säger det idag ("The Prom"), men de får tävla om den plattsen :) .
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion

Inläggav Joamna » fre jul 23, 2004 14:11

mm.. det är ett fint avsnitt. det här var ett av de första avsnitten min sambo såg när det gick på femman. å han har tjatat och frågat om det ända sen vi började se om alla säsonger nu igen =) annars vet jag inte direkt om det är ett så bra nybörjar avsnitt. känns som att det är mycket man inte skulle förstå om man inte kännt tillbakgrunden..

älskar de gamla miljöerna från angels flashbacks.. även om det är hämska minnen :?
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby

Inläggav caffeineaddict » fre jul 23, 2004 18:01

Såg precis om det här i eftermiddags. Kändes inte riktigt så bra som tidigare denna gång, men ändå väldigt bra med en hel del höjdarscener. Favoriten den här gången var nog Willows Barry White-scen, men det är mycket annat som är suveränt också.

Innehåller Joss egna favoritreplik också: "It's not the demon in me that needs killing. It's the man."

Och en stupfull mänsklig Angel som ramlar av stolen.

Och Robia LaMorte!

Spoiler Angel S1: Dessutom är det ju så mycket som händer här (Angels återkomst, snön) som inte förklaras förrän i Angel-serien, men det känns bra att veta alla trådar faktiskt knöts upp sedan.

Spoiler Buffy S7: Och naturligtvis är det ett avsnitt som är extra roligt att se om när man har sett S7, vilket jag antar verkar rätt självklart för de som har sett den.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » fre jul 23, 2004 18:11

Det är så bra med dessa serier - allt knyts ihop tillsist.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav latarmig » fre jul 23, 2004 18:12

caffeineaddict skrev:Spoiler Angel S1: Dessutom är det ju så mycket som händer här (Angels återkomst, snön) som inte förklaras förrän i Angel-serien, men det känns bra att veta alla trådar faktiskt knöts upp sedan.

Det står alldeles still i huvudet nu. Jag kan inte för mitt liv komma på vad du syftar på. Hjälp! :-)
latarmig
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » fre jul 23, 2004 19:01

latarmig (spoiler Angel S1):Kommer inte ihåg var eller i vilket avsnitt, men det görs rätt klart i Angel S1 att det var The Powers That Be som 1. Förde tillbaka Angel i Faith, Hope and Trick och 2. Startade det magiska, omöjliga snöfallet så att han inte dog för att de visste att han skulle spela en stor roll i den/de kommande apokalypsen/apokalypserna och han skulle vara deras champion i framtiden.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Joamna » fre jul 23, 2004 19:07

håller med om att avsnittet var bättre första gången man såg det..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby

Inläggav latarmig » lör jul 24, 2004 14:19

kaffe:
Gjorde några sökningar i scriptet för Angel säsong ett men kunde inte hitta något som förklarade kopplingarna. Antingen har jag använt galna sökord eller förklaras det först i senare säsonger. I vilket fall så stöder själva andan i AtS din tes, och jag nöjer mig med det.
latarmig
Big Bad

Inläggav Koala » lör sep 18, 2004 12:54

Jodå, tyckte det var aight, lite fånig jolly jul känsla i slutet, men resten av avsnittet står ut bra. får en 7a!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby

Inläggav Lipton » tis nov 02, 2004 20:06

Ett avnsitt som jag tyckte var mycket bra då jag såg det första gången.
Det är alltid bra när det är mycket Angel, tyckte jag då i allafall.

Spoiler s.7
Ett mycket aktuellt avsnitt kan man väl säga.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad

Inläggav Tob » lör nov 13, 2004 3:40

Mycket bättre än vad jag mindes det. Välskrivit och välregisserat. En klar nia i betyg.

Spoiler S7
Med tanke på att man har sett allt så är det inte konstigt att det blir mycket intressantare och bättre andra gången, med tanke på The Firsts inblandning
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Noggster » tor dec 02, 2004 10:29

Spoiler Säsong 7:
Eeeek.. the first kan röra saker i season 3, fan va dålig han/hon/det måste blivit i säsong 7, tappat förmågan att röra saker.. klantigt
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tor dec 02, 2004 13:22

Noggster: Var rör det saker?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Angelus » tis dec 14, 2004 23:49

ouch!!! gör ont i hjärtat varje gång jag ser slutscenen...SÅ JÄVLA BRA!!!!!!!!!!!
och ett stort + med "the first evil"
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion

Inläggav JRT » tor dec 16, 2004 9:54

Har tittat noga nu och man kan inte säga säkert att the First någonsin rör vid Angel. I samtliga fall utom möjligen vid ett tillfälle ser man att det håller händerna en liten bit ifrån utan att försöka röra. Ev. rör Jenny vid Angels händer vid ett tillfälle, men det syns inte helt i bild, så det går inte att avgöra.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Ai » tor dec 16, 2004 11:51

I scenen där The First kommer som de olika offren och knäcker Angel lägger han sig tillslut med 'Jennys' hjälp ner på bordet och 'hon' smeker honom över håret. Man ser tydligt där att hon verkligen rör honom då - håret rör sig.

[BtVS 7x01 Lessons]

Visserligen så händer samma sak i slutscenen i Lessons. Dru smeker Spikes kind och rör vid hans hår - som rör sig....

Det kanske är nåt med hår? Hår är ju död materia egentligen... :eek:

Goofs gör serien bara roligare - det är ju trots allt bara vi som är totalt fanatiska som upptäcker en sån sak med så många år emellan... :D

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Off » tor dec 16, 2004 12:38

Jag upptäcker aldrig sånt förrän jag går in här men sen sitter jag och "stör" mig på det när jag tittar. DAMN YOU!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav JRT » tor dec 16, 2004 12:57

Just det, hon rör vid hans hår vid något tillfälle. Men det är ändå bara väldigt små grejer, det hade varit en annan sak om the First här hade kunnat röra och plocka upp saker utan problem för att sedan hävdas vara incorporeal i säsong 7.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 3