3x22 - Graduation Day (part 2)

Här pratar vi mest om Säsong 3

Vad tycker ni om S3 sista avsnitt?

1
0
Inga röster
2
1
3%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
5%
6
0
Inga röster
7
8
20%
8
14
35%
9
8
20%
10
7
18%
 
Antal röster : 40

Inläggav Bender » tis mar 07, 2006 1:05

Del 1 var bättre... Tråkig upplösning av en så bra karaktär som the Mayor. Men slutet var helt OK med avskedet av Angel och gänget gåendes tillsammans, skönt att inte Buffy ska försvinna bort en sommar till!

om framtiden..
Nån kommentar här i tråden om att Cordy borde tagit farväl var väldigt tråkigt att läsa om man inte vet något om framtiden. :cry:

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav fripp21 » fre apr 14, 2006 23:47

"Drink me."

Säsong tre är över! Och det har varit en bra tid.

Säsongen avslutades med bomber och granater, eller pilar och eld i alla fall. Vilket annorlunda avsnitt det var! Det fokuserades mycket på fajten mot the Mayor/stor orm. Scoobisarna rektyterade till och med soldater till sitt lilla...
Buffy: "War."

Scenen med paraplyet från "The Prom" fick just sin förklaring, eller hur?

Höjdpunkten í avsnittet var såklart scenen när Angel dricker Buffy. Den var riktigt stark. Jag visste varken ut eller in. Hur ska det gå nu då? Men jag borde vetat att det är inte så lätt att ta död på en slayer. Hon är stark Buffy. Scenen i sjukhuskorridoren var också bra. Jag lade speciellt märke till Xanders min när Mr. Giles sa det som ingen vågade förstå
Giles: "You fed off her."

Sedan hamnar vi lite plötsligt i en dröm Buffy hade. Faith sa något lustigt
Faith: "Oh yeah. - Miles to go - Little Ms. Muffet counting down from 7-3-0."

Jag fattade först inte vad hon menade där, men Joss han är en luring, han :)

En annan liten detalj som fångade min uppmärksamhet var efter att Wesley och Cordelia kysst varandra första gången torkade Cordelia sig om näsan. Varför?

Var det en bra avslutning av säsongen? Nja, jag tycker att det fanns en räcka med avsnitt under mitten/andra halvan av säsongen som var klart bättre i alla fall. Klart bättre. Detta avsnitt blev kanske för fokuserat på den stora krigsscenen. I slutet fick vi till sist se Angel ge sig iväg (det har pratats om detta avsked läääänge). Scenen påminde mig lite om slutet i den suveräna filmen "Roman holiday" (sv. Princessa på vift).

Jag lämnar med en av Oz's många småkluriga kommentarer:
Oz "Guys take a moment to deal with this: - we survived."
Buffy: "It was a hell of a battle!"
Oz: "Not the battle (Cordy looks at him) high school."


Nu ger jag mig in i den komplexa världen mellan Angel och Buffy! :P
Senast redigerad av fripp21 fre apr 14, 2006 23:54, redigerad totalt 1 gång.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » fre apr 14, 2006 23:52

fripp21 skrev:Nu ger jag mig in i den komplexa världen mellan Angel och Buffy! :P


Och det ska bli mycket spännande att följa med dig på den resan... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » tis nov 07, 2006 0:48

Bästa replik:
OZ: Guys, take a moment to deal with this: we survived.
BUFFY: It was a hell of a battle.
OZ: Not the battle. High school.


Bästa popkulturreferens: Pop och pop... men att Faith citerar Robert Frost
FAITH: Miles to go.
känns lite underligt. Å andra sidan är det i en dröm, och det undermedvetna tar underliga vägar ibland.

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Ni som sett s5 vet vad det är.

Hej Joss Whedon: Finns en hel del små temagrejor här som knyter framåt, så spoiler hela Buffyverse för säkerhets skull.
- Vi har Angels "She's clean" - underförstått att han inte är det; Angels kamp mot vampyren i sig har vi fått antydd några gånger i Buffy, men den kommer att få blomma ut ordentligt i Angel.
- Kopplingen mellan själva Slayerdelen av Faith och Buffy och en katt kommer ju att dyka upp igen i "Restless".
BUFFY: Who's going to look after him? (Vem ska vara The Slayer nu?)
FAITH: It's a she. And aren't these things supposed to take care of themselves?
BUFFY: A higher power guiding us?
FAITH: I'm pretty sure that's not what I meant. (I s7 frigör sig Slayerskapet från de regler som legat fast sedan årtusenden och från högre makters bestämmelser.)
- Och så har vi ju counting down from 730 då.

I övrigt är det i princip fortsättning på graduationgrejen - och även Wes går ur skolan på något vis.
WESLEY: I'm not here for the council. Just tell me how I can help.
CORDELIA: That is so classy! Isn't he just so classy?
BUFFY: It's a start.


Awww: Borgmästaren som tappar koncepterna när Faith är försvunnen. Dittills har de lekt med dubbeltydigheten - låtsas han bara bry sig för att få ett starkt vapen på sin sida? - men jag gillar verkligen att borgmästaren faktiskt har fäst sig så mycket vid Faith att han till slut kastar bort alla sina planer på att bli demon för hennes skull.

Höh? Borde inte det första en läkare gör när en flicka kommer in med blodförlust och ett blödande sår på kroppspulsådern vara att sätta på ett... plåster av något slag? Och om de nu lyckas övertyga alla elever att det kommer att vara ett monster vid ceremonin... kunde inte alla, tja, låtit bli att gå dit i stället?

Wow, detta är en bra serie: Fram till slutfighten är det det. Den är fånig.

RIP Snyder.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » ons nov 08, 2006 22:12

Hmm, det verkar svårt att få ihop en bra avslutning. Det jobbas så bra med att bygga upp stämningar och intriger och så blir det: en stor orm?

Inte värdelöst, men inte levere det väl upp till förväntningarna? Det finns dock en del snygga grejer:
- Det blir en tydlig koppling till borgmästaren och Sunnydales historia.
- Vampyrismen som sexuell referens har väl aldrig varit så tydlig som när Angel dricker av Buffy? Snyggt att inte backa för det. Rollerna är ombytta (igen) - förra gången de var så nära förlorade hon Angel. Nu får hon honom tillbaka.

Hurray för sjukvården i California! Det är bara att springa rakt in så finns ett team att ta hand om en, säng och allt! ;)

Repliken "Oh Gosh" innan bibblan flyger i luften är riktigt urfånig... :evil:

Men bäst är nog hur OZ i en enkel replik sammanfattar avsnittet, serien, livet:
Oz: Not the fight - school!
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav MrBrun » tor apr 26, 2007 21:48

gollum skrev:Hmm, det verkar svårt att få ihop en bra avslutning. Det jobbas så bra med att bygga upp stämningar och intriger och så blir det: en stor orm?


Jag håller fullständigt med. Besvikelsen var total när ormkräket visade sig.

Det finns huvudsakligen två typer av fiender i Whedonuniverse. Vi har den människobygda demonen och vi har den arm- och benlösa ormvarelsen. Detta känner man till och det är faktiskt en del av charmen med serierna.

Problemet med den gigantiska ormen ligger till största del i allt uppbyggande och hypande. Borgmästaren är odödlig, han käkar äckliga insekter och är allmänt genomond och ball. När Anya berättar för gänget hur en riktig demon är och säger "Well, for one thing, they're bigger" så är spänningen total. Nu kommer man få se något spektakulärt, den ondaste fienden någonsin.

Men nej, vi får en orm. En dåligt animerad och allmänt irriterande orm. Tror inte det kunde ha varit mycket värre. Lyckligtvis för oss tittare visar sig ormen vara mycket lättbesegrad så lidelsen blir förhållandevis kortvarig. Snacka om anti-klimax :evil:

För övrigt tycker jag gott att Snyder kunde fått ett värdigare slut.
Hans sista repliker är chockerande dåliga. Som hämtat ur en spelfilm med Turtles :(

I övrigt inget jättedåligt avsnitt, det var dock det ovannämnda som fångade min uppmärksamhet.
Användarvisningsbild
MrBrun
Demon Fodder
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 apr 2007
Ort: Eksjö

Inläggav Capt. Peroxide » mån maj 07, 2007 3:13

Det här är lätt ett av mina topp 10-avsnitt av Buffy. Och nej, det är INTE för den sjukt kassa animerade ormen. Framför allt är det två saker:

– Dels storyn med Angels förgiftning som leder fram till den FANTASTISKA blodsugarscenen, ett av de största ögonblicken i hela serien och helt klart i klass med (spoiler hela serien) när Faith som testar Buffyrepliker framför spegeln i "Who Are You", när Buffy reser sig efter att ha blivit nedhuggen i "The Gift" eller när Spike och Buffy knullar sönder ett hus i "Smashed". Dessutom är scenerna på sjukhuset med båda slayers i varsin säng med varsin beskyddare mycket bra.

– Dels slutstriden. Den är ruskigt dåligt regisserad, och väldigt osannolik på alla sätt och vis. Hur får man en bunt high school-elever att agera som militära enheter utan träning? Och hur får man dem till att börja med att tro på att en gigantisk demon ska uppenbara sig OCH fortfarande gå dit? Men det skiter jag i, för det finns helt enkelt inget vackrare än vanliga människor som tar till vapen mot förtryckare.

Dessutom använder de en massiv gödningsmedelsbomb, precis som i Oklahoma City och i World Trade Center vid den första, misslyckade, terrorattacken. Helt klart pluspoäng (vi kan kalla det "populärkulturell referens").
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » tor jun 07, 2007 22:55

Som nämnts tidigare i tråden: inte alls lika bra som part 1. Men jag gillar det. Hinner inte skriva så mycket om detta avsnitt förutom att nämna en rolig scen:

WILLOW: He thought I was Buffy.
OZ: You too, huh?


:D Får bara bilden framför mig av Angel som tar Oz hand och säger att han inte vill lämna honom... Hihi.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » fre nov 20, 2009 19:56

Jag är väldigt förvånad över att jag faktiskt gillade det här snäppet bättre än Part 1 den här gången. Jag vet inte riktigt varför men så är det.

Mycket bra saker. Angel tror att Oz är Buffy, Buffys dröm med henne och Faith, Cordy och Wesleys kyss, Angel och Buffys sista scen. Men det jag gillar mest i avsnittet är utan tvekan scenen då Angel suger Buffys blod. Den är så känsloladdad och väldigt erotisk. Bäst den här säsongen tillsammans med Buffy och Faiths fight i Part 1.

Det enda jag stör mig på är att ormen är fruktansvärt ful.

Favoritcitat:
Giles: Buffy has quit the council. She'll not be working with Wesley from now on.
Cordelia: But he is her Watcher.
Giles: Buffy no longer needs a Watcher.
Cordelia: Well, does he have to leave the country? I mean, you got fired, and you still hang around like a big loser. Why can't he?

Betyg: En stark 8:a

Säsong 3:

Som jag misstänkte så föredrar jag nu den här säsongen framför s2. Den har inget riktigt bottennapp, utan håller en hög nivå nästan hela tiden. Dessutom tycker jag att humorn fungerar (ännu) bättre här. Synd att Spike bara är med i ett avsnitt, annars hade jag med största sannolikhet gillat säsongen ännu mer.

Topp 5:
1. Lover's Walk
2. Graduation Day, Part 2
3. The Prom
4. The Zeppo
5. Graduation Day, Part 1

Snittbetyg på säsongen: 6,68

Nu blir det s4 och Angel parallellt med den!
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » fre nov 20, 2009 20:25

Bra jobbat!! Jättekul att läsa dina kommentarer.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » lör nov 21, 2009 0:43

Tack! :)
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Re: 3x22 - Graduation Day (part 2)

Inläggav Spuffy » sön mar 06, 2016 16:21

Det jag gillar bäst i detta avsnitt är nog dels Faith på sjukhuset, och i Buffys huvud, samt slutet när alla gemensamt går upp mot ondingarna. Blev ledsen av att se Larry bryta nacken, hade glömt bort det. Och Harmony blev biten. (spoiler resten av serien för säkerhets skull, minns inte hur långt fram det jag skriver om händer) Återigen - fick hålla mig för att inte hoppa högt och avslöja för kompisen som kollar för första gången att hon kommer tillbaka sen! :D Ang början: the Mayor är verkligen fäst vid Faith utifrån hans reaktion på sjukhuset, han har inte bara låtsats för att manipulera henne. Jag har funderat kring hur hennes fortsatta roll skulle vara utifrån hans perspektiv? Ska han ta över Sunnydale/världen som jättestor orm, med Faith vid sin sida? Något oklart. Jag undrar även hur hon ser på saken - har hon fattat att han ska bli en jättereptil? Hur har hon tänkt att deras relation skall se ut, nu kan jag fatta att hon njuter av att ha en fadersfigur i sitt liv, men en fadersreptil? Njae. Oklart. Ok att hon inte såg hela bilden när hon gick över och tog över jobbet efter mr Trick, men efter det borde hon väl med tanke på hennes och borgmästarens tighta relation ha åtminstone lite insikt i vad som skulle ske?

Specialeffekterna är onekligen undermåliga - antiklimax när han blir jätteorm, absolut! Men annars gillar jag grejen. Förutom att monstret åt upp Snyder! Som dock hade varit svår att få in i den fortsatta serien med tanke på att de lämnar high school nu, så kanske var det lika bra. Flutie åts upp av hyenamänniskor, Snyder av en jätteorm. Undrar hur det ska gå för skolan att hitta en ny rektor. Fast det kanske inte behövs än på ett tag, skolan har ju sprängts i luften nu ändå. Angående själva fighten - det gick fint att spränga ormen i luften. Men de hade väl kunnat spränga the Mayor i luften tidigare? Sure, odödlig, men ändå - om han är upphackad i många små bitar borde han inte göra någon större skada ändå? Om han inte växer ut igen från någon av bitarna.. Men om de är i pyttesmå lådor skilda från varandra? Vore mycket lättare att hacka sönder/spränga en normalstor borgmästare än en jätteorm?

Det där med "Little Miss Muffet counting down from 7-3-0." hade jag glömt. Älskar denna serie och hur mycket som är planerat i förväg!

Och, som alltid, humor!
CORDELIA: Okay, well, I personally don't think it's possible to come up with a crazier plan.
OZ: We attack the Mayor with hummus.


OZ: Any change?
WILLOW: He's delirious. He thought I was Buffy.
OZ: You too, huh?


Sammantaget tyckte jag pt 1 var bättre. Och the Prom också. Och en hel del andra avsnitt denna säsong.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare