3x21 - Graduation Day (part 1)

Här pratar vi mest om Säsong 3

Vad tycker du om avsnittet?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
0
Inga röster
8
7
23%
9
18
60%
10
5
17%
 
Antal röster : 30

Inläggav Echolls » fre nov 20, 2009 9:52

Tyvärr så blev jag lite besviken på det här avsnittet. Förra gången jag såg det har jag för mig att jag nästan tänkte ge det en 10:a och en plats väldigt nära topp 10, men jag gillade det inte alls lika mycket den här gången.

Från scenen där Buffy bestämmer sig för att sluta jobba för the Council så är det grymt dock. Fighten mellan Buffy och Faith tycker jag är en av de absolut bästa, om inte den bästa, fighten i hela serien. Den är så brutal och slutet är perfekt, men samtidigt väldigt frustrerande.

Jag tycker att borgmästaren har varit med alldeles för lite under hela säsongen. Jag minns det som han hade fler scener och framför allt fler roliga repliker. Nu känns han inte alls som en favorit bland seriens Big Bads. Men han är väldigt bra när han dyker upp i biblioteket i det här avsnittet. Ganska oväntat och obehagligt.

Skönt att få ett avsnitt där Cordy och Xander inte bråkar alls i de scener de har tillsammans. Anya och Xander är ett bra potentiellt par, men jag föredrar ändå Cordy/Xander.

Scenen där Angel snubblar är väldigt rolig. :D

Favoritcitat:
Angel: Are you mad at me for being around too much or for not being around enough?
Buffy: Duh. Yes.
Angel: Which?
Buffy: What?
Angel: I don't get you.

Betyg: 8
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Re: 3x21 - Graduation Day (part 1)

Inläggav Spuffy » sön mar 06, 2016 15:34

Ujujuj. Buffy dödar Faith. Som ändå sabbar hennes planer. Tungt. Tror inte att jag väntat mig att hon skulle gå hela vägen när jag såg avsnittet första gången.
A bear skrev:Höh? Buffy fattar beslutet att mörda Faith lite väl enkelt, och de andra låter henne fatta det lite väl enkelt. Man tycker att åtminstone Xander borde säga ifrån på skarpen - låta Buffy begå mord för att rädda Angel?

Ja, borde inte den moraliska kompassen ha hejdat detta? Åtminstone Xander med sin avsky för Angel borde väl hejda detta? Att Buffy svängt från att fördöma ett mord till att nu ju faktiskt ge sig an att begå ett har väl sina poänger. Buffys tidigare fördömande och "good girl"-roll vs Faith som den korrupta, trasiga, hårda som gör vad hon vill, till att nu Buffy tar sig an även den sidan och serien visar än tydligare att vem som är ond/god inte är självklart, utan att mycket handlar om vad som hänt i ens liv. Jag blev btw även chockad när Faith för ngra avsnitt sedan dödade den där geolog-professorn. Trodde inte att Faith skulle döda en oskyldig människa på det viset. Att hon dödade demonen som hade Books of Ascension var lite lättare att greppa, då det trots allt var en demon, men en människa? Var nog i den stunden jag insåg att Faith verkligen gått över till Borgmästarens sida. Och nu är Buffy här och korsar gränserna strax därefter. Dödar Faith för att rädda sin vampyr-ex-pojkvän. Faith må vara ond, men hon är människa och slayer och är någon som Buffy känner personligen. Men Buffy gör det ändå. Och hon gör det klädd som Faith, med Faiths vapen. Den här serien alltså...

Men även när det är tungt och viktigt så finns humorn där.
XANDER: Guess who our commencement speaker is?
WILLOW: Siegfried?
XANDER: No.
WILLOW: Roy?
XANDER: No.
WILLOW: One of the tigers?
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare