3x01 Anne

Här pratar vi mest om Säsong 3

Good, or un-good?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
4
8%
5
5
9%
6
5
9%
7
23
43%
8
8
15%
9
2
4%
10
5
9%
 
Antal röster : 53

3x01 Anne

Inläggav Noggster » fre mar 12, 2004 15:49

Ja, nu på måndag är det dags för femman att sända säsong 3. Och Anne är ju som sagt öppningsavsnittet.

Anne är enligt mig inte det bästa av öppningsavsnitten av en säsong. Men den är väl inte sämst heller. Och det är alltid kul att få se en karaktär som man näst intill har glömt bort innan hon presenterar sig själv. Lily/Chantarelle är väldigt underlig som karaktär och man kan inte motstå sig själv från att undra vad hon egentligen sysslar med.

Badguys i detta avsnittet var väl inte det bästa, och drainage av youngsters är väl inte det orginellaste. Men det fyller sin poäng om att Buffy måste vara Slayer för att världen behöver henne, kan väl iaf ge detta avsnitt en stark 7a!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav kaos » fre mar 12, 2004 22:54

såg avsnitt i går kväll och kan hålla med att det är ett av dom bästa öppnings avsnitten mmen inget slår Buffy Vs Dracula som är ett av dom bäst avsnitten under hala serien (har bara sett tom ses 6) men Anne är som sagt väldigt bra så ger de en 7 jag med
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav caffeineaddict » lör mar 13, 2004 12:23

Sjua här med. Ett av Joss sämre avsnitt. Motivering senare. Kanske. Kaffe nu.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Teo » sön mar 14, 2004 1:09

Hmm inte bra speciellt inte i så dålig upplösning handlingen tam.. Slav drivande demoner?? Na en fyra av mig inte bra.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav caffeineaddict » sön mar 14, 2004 5:39

Punkter och meningsbyggnader bra. Många osammanhängande ord i samma mening inte bra. En femma.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Langtry » sön mar 14, 2004 6:17

caffein, testar du mitt yrke, svensklärare?

=)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav caffeineaddict » sön mar 14, 2004 11:02

I'm a skilled lecturer of the swedish language när jag är full tydligen. Vilket känns bakvänt, men är rätt coolt. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noggster » sön mar 14, 2004 13:03

Langtry jag hatar tvinga dig arbeta på din fritid, men du får vara lite hårdare på våra felstavningar. Only the best can teach the rest.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » sön mar 14, 2004 15:07

Mr Chase går på familjehem:

35. Anne

After the season 2 finale and all the anticipation following it, the season 3 opener was bound to be something of a disappointment. What is surprising though, is what a huge disappointment it was. Rather than start with a bang, it began with a whimper. Maybe I'm a bit harsh here but, someone's got to say it. I really didn't care that much about the so-called "plot" with time demons using societal outcasts as slave labour in down below Los Angeles. The part that I thought was fun to watch was how the other Scoobies were coping with Buffy's absence back home in Sunnydale.

The "message" about the dangers facing runaway kids in the streets was over the top, as well as the suspicions about caring social workers. And the Lily (previously known as Chanterelle from "Lie to Me") character was so darn useless that I sometimes, in my darker moments, screamed "somebody please waste her and save the gene pool" to myself. Okay, she did kick that head demon down from the balcony in the end, but her stupid neediness was too unnerving to bear.

And who were those demons anyway? What where they doing in that time dimensional factory? The oily pool portal was way too conveniently closed at the end, but what about the other humans trapped down there? There were plot holes big enough to fly an Antonov An-225 through it!

I suppose the episode nevertheless was needed if only to explain what Buffy had been doing in her self-imposed exile from slayerhood. But waiting tables doesn't seem that much fun even if it will make her ends meet. She tries desperately to escape her destiny but then it reasserts itself when she has to confront the time demons.

"I'm Buffy the Vampire Slayer. And you are?" she says and has come full circle. She didn't become the slayer, she recognizes that she *is* the slayer. She can't escape it anymore than you can escape your heritage. She can't just choose to be Anne when what she really is is Buffy.

Her mother Joyce is still in similar denial. She can't accept what her daughter is even as she most likely has learned all the truths there is to know about vampires, Hellmouth and slaying. In fact she blames Giles for what Buffy has become. From where she's standing he's supposed to be the responsible adult, not the one turning Buffy into a demon huntress. But what Joyce doesn't realize is that Giles has as little choice in the matter as the rest of them. His duty is to guide and watch the slayer. He didn't turn her into a slayer. All he can do is help her with it.

In the slayer's absence the Slayerettes are trying their best to fill her shoes with predictable if mixed results. It's lucky none of them has gotten killed but the lack of a master figure, with the disappearance of Spike, Drusilla and Angelus, has probably helped them through the summer. Willow's "That's right, Big Boy. Come and get it", funny as it is, just isn't enough. Neither is Oz's attempt at stake throwing, LOL.

The gang deals with Buffy's absence in their own different ways. Giles is in a sort of a limbo, dashing here and there following the tiniest leads to Buffy's whereabouts. Xander has more or less given up. That's who he is. If there's anything he can do, he'll go all the way to the beast's mouth to do it. But if he can't do anything, he just doesn't do anything. Willow on the other hand doesn't know the word "quit". Her hopes is all that's keeping her up, which, considering who she is, is probably a good thing. Otherwise she'd crack.

Xander and Cordelia have a very uneasy reunion. I felt it to be a bit constrained. From what we've seen of how their relationship developed in the previous season they should be handling it better. But that's maybe what being apart from each other for a whole summer can do to you? You can just tell that they had a real miserable time. At least Xander could keep his mind busy by slaying vampires. All Cordelia could do was slay Mexican cockroaches, big enough to own property as they were.

Nevertheless it is quite cute to see them agonising about seeing each other again.
Xander: "I can't wait to see Cordelia. I can't believe I can't wait to see Cordelia."
Willow: "I wonder what our first homework assignment's gonna be. Hey, you're excited over Cordelia, okay? We've all got issues."

The insecurities they displayed was amusing. Imagine Cordelia being completely insecure, and about *Xander*, the King of Cretins, of all people. Add to that that she was genuinely pleased to see Willow and we see that Queen C has gone through a real transformation.
She's worried that Xander has cuddled up to some hot little Inca mummy girl and forgotten all about her (fat chance that'll ever happen if it'd been me). Xander worries that she's had a passionate affair with Pedro the Cabana Boy. And both of them obsessing about their hair, LOL. Poor Willow, what she had to put up with from those two.

When they finally run into each other they are both so anxious that the magic moment passes and they both fear the worst. Still, Xander manages to draw Cordy back into the Slayerette circle, and by default closer to him, by suggesting to use her as vampire bait. (Xander: "You don't hide! You're bait! Go act baity!") And Cordy goes along with it, her complaints just being an excuse to pick a fight with Xander.

Their eventual reunion kiss as they stake a vampire in a sandwich between them is deliriously funny, queue cheesy music (courtesy of "What's My Line, part 2") and all. Aww, our favourite couple is back!
Senast redigerad av Mr Chase mån mar 15, 2004 2:26, redigerad totalt 1 gång.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Teo » sön mar 14, 2004 15:34

Jag tycker du missa det roligaste citatet mr chase "You wanna se my impression of ghandi" "Ghandi?" "yea you know he was really pissed off"
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Mr Chase » sön mar 14, 2004 15:47

Teo: I know, men fan, recensionen blev så lång ändå så jag var tvungen att sålla. Och jag tyckte egentligen inte om avsnittet särskilt mycket.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Teo » sön mar 14, 2004 15:50

Ne det var inte så bra men ändå det citatet är rätt roligt.. för folk som inte vet förespråkade Ghandi att man inte skulle använda våld.. Han kan aldrig ha möt en vampyr..
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Mr Chase » sön mar 14, 2004 15:54

Ja, hela den där ickevåldsprylen har jag aldrig köpt!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » sön mar 14, 2004 17:33

Gandhi är rikigt elak, no wonder han är i helvettet i SP-filmen.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » sön mar 14, 2004 17:44

SP-filmen :?:
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » sön mar 14, 2004 17:51

SP would be South Park, så jag menar självklart
South Park: Bigger, longer and uncut.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » sön mar 14, 2004 17:56

Aha :idea: !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav suprmicael » mån mar 15, 2004 8:34

Good, or un-good?


Sådär. Lite över mitten kanske.
+++--100--+++
Användarvisningsbild
suprmicael
Minion
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 13 mar 2004
Ort: Lekeberg

Inläggav kaos » mån mar 15, 2004 19:27

Noggster skrev:SP would be South Park, så jag menar självklart
South Park: Bigger, longer and uncut.

den är bra
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Langtry » mån mar 15, 2004 19:28

Kaos, I second, eller vänta, det blir ju third, that =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Off » mån mar 15, 2004 20:32

Dagens sönderklippning av avsnittet var bland det brutalaste jag sett. När Buffy fightas med demonerna så visar de bara en stillbild på fabriken och när hon kör sitt Ghandi-citat så ser man aldrig vad hon gör mot demonen utan de klipper direkt från första delen av citat till slutet. Någon slags världsrekord i fruktansvärt...
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Teo » mån mar 15, 2004 20:34

Oj nu missa jag nå't hemskt skulle sett på buffy idag med.....
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav JRT » mån mar 15, 2004 21:28

Ja, idag var det illa. De klippte brutalt på samma sätt som i Passion och Killed By Death - usch! Idag är i alla fall den oklippta sändningen på helt OK tid. Resten av veckan är det väl ca 1.30 com gäller...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Kuno » tis mar 16, 2004 2:25

Oj! Det här var inte bra. Eller, Buffydelen sög REJÄLT medan Xander/Willow/Cordy/Oz-delen var hur bra som helst. Men Buffydelen drog ner hela avsnittet. :( Det enda som räddade Buffy från total katastrof var när hon bröt sig in på blodbanken. Hennes kommentarer när den stora stygga sköterskan kom på henne var hur coola som helst.
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav noike » tis mar 16, 2004 2:37

Anne är nog den svagaste säsongsöppningen Mutant Enemy har levererat än så länge. Ett väldigt platt avsnitt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Peak » tis mar 16, 2004 2:37

Jag tycker exakt tvärtom.. :D...

Tyckte Buffydelen rockade personligen.

*får finna mig i att vara den enda i hela världen som tycker att detta är den bästa säsongsöppningen i hela serien*
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav noike » tis mar 16, 2004 2:42

Peak: du och Adolvsson (fast han kanske har ändrat sig).
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » tis mar 16, 2004 3:37

Bästa säsongsöppningen är kanske att ta i, men ja, vad jag tycker ligger klart närmare Peak än de flesta andra i den här tråden :) Jag tycker om det skarpt. Walk&Talken utan klipp i början. Xander & Cordy. Joyce & Giles. Lily. Buffys egna lilla detektivande. Dräpandet av demoner enligt löpande band-principen. Slutscenen. Det finns ju en hel massa att gilla.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis mar 16, 2004 9:57

Jag tycker Buffy-delen av avsnittet är lite segt, och att det är en av de mindre bra säsongsöppnarna (minst bra är väl 5.01 i mitt huvud). Men det finns ju ändå bra saker, som Sunnydale-bitarna och sen gillar jag hela den stora fighten i helvetesdimensionen på slutet, från "I'm Buffy..." ända fram till Gandhi-kommentaren.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noggster » tis mar 16, 2004 19:27

Gillar inte heller denna, men ger den väl varken högre eller lägre betyg än vad 5x01 får.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron