3x07 Revelations

Här pratar vi mest om Säsong 3

Bäst eller snebra?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
3
10%
6
3
10%
7
8
26%
8
10
32%
9
6
19%
10
1
3%
 
Antal röster : 31

Inläggav Binchy » mån jan 03, 2005 1:02

Gillar detta avsnitt. Och som vanligt så ÄLSKAR jag Mr Chase's reviews. Både innehåll och form, engelskan är så flytande och vacker. Språk är ett av mina stora intressen, främst engelska, läser nästan bara böcker på engelska, har engelsk text framme (om någon) när jag ser DVD-filmer osv. (Läste även latin för sisådär 17 år sedan och det är kul att (nästan) kunna hänga med i spells & incantations.) Åh, jaså, var det Revelations vi skulle diskutera här?

Gwendolyns (vilket namn, vad tänkte hennes mamma?) kommentar till Giles: "Where is the rest of the books, the actual library?" är underbar.

Åtta i betyg
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav latarmig » tis jan 11, 2005 3:59

Faith säger "We're 0-for-6 tonight" och föreslår att hon och Buffy ska avsluta patrulleringen för kvällen. Är det någon som vet vad det uttrycket betyder? Det kan knappast höra ihop med "five by five", den skalan går ju bara till fem, inte sex. Har det kanske med klockslagen att göra? Från midnatt till sex på morgonen? Eller har de dödat sex vampyrer utan att själva ha fått några skador? Hum... Now I'm stuck with not so serious thoughts all night.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Ai » tis jan 11, 2005 4:22

latarmig: Jag har alltid tolkat repliken så att dom kollat sex kyrkogårdar men inte hittat nåt.

Vet inte exakt varför jag tolkat den så, men kanske för att det snackats om hur många det verkligen finns i Sunnydale i samma avsnitt och jag älskar detaljer? 8)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Off » tis jan 11, 2005 4:23

Kommer inte ihåg det alls men i sport säger man ju ofta om någon skjutit 4 skott och missat någon/några att han är 0,1,2,3 for 4 eller liknande. Kan det inte vara att de varit på 6 ställen eller något men inte hittat vad de letade efter?

edit Ai var före och om det är kyrkogårdar de snackar om är jag säker på min sak.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Ai » tis jan 11, 2005 4:39

Off: Jo, det är kyrkogårdar - det är jag nästan hundra på. Är inte nästa repliker nåt med att Faith säger att hon ska svänga förbi nån till kyrkogård själv på vägen hem? Så det är nog helt säkert kyrkogårdar 0-6 syftar på....

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav JRT » tis jan 11, 2005 9:22

Säger också säkerligen kyrkogårdar, Buffy svarar ju med att säga "but Shady Hill's pretty close", vilken Faith erbjuder sig att ta själv.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav latarmig » tis jan 11, 2005 13:20

Tack, tack, det låter trovärdigt. Den nästkommande kommentaren om Shady Hill avgör saken.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav CiX » tor jan 13, 2005 4:41

Faith skrev:We're 0-for-6 tonight


Används i sport/tävlingssammanhang. 0 av 6, kort o gott. (ingen direktöversättning här inte)
CiX
Minion
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 08 nov 2004
Ort: Karlstad

Inläggav xAMNESIAx » mån jan 24, 2005 19:48

Revelations är helt klart ett av de bättre S3 avsnitten, spännande rakt igenom. Gillar både huvud storyn om hansken, och faktumet att Faiths watcher var ond. Bra skrivet. Den stora händelsen är självklart att gänget får reda på att Angel lever, vilket resulterar i en massa dramatik. Jag kan förstå Giles resonemang, Angel torterade honom och sånt sätter spår. Will bilr inte speciellt arg, vilket hon inte bör bli med tanke på de hemligheter hon bär på. Samma sak gäller Xander, man hans uppenbara hat mot onda varelser som koverterat till den goda sidan gör sig känd. Personligen så tycker jag att han agerar taskigt, speciellt kommentaren angående Jenny Callendar. Jävligt lågt, igen. Om han är så mån om människors välbefinnande och vill döda Angel varför inte döda Oz också? Typ tre dagar om månaden blir han en dödsmaskin som inte stoppar för något, men det verkar Xander OK med. Kanske är det som Buffy säger... svartsjuka?
Brendon spelar dock extremet bra i detta avsnitt, vilket bevisar vilken mångsidig skådespelare han är. Det blir en 8:a, och då är jag hård med betyget.


xXx
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Lipton » tis jan 25, 2005 22:36

Buffy: "You would just love an excuse to hurt him, wouldn't you?"
Xander: "I don't need an excuse. I think lots of dead people actually constitutes a reason."


Xander fortsätter även här att vara svartsjuk och använder Angelus gärningar som orsak att få bort Angel. Att han i citatet här nedan behöver bitmärken som bevis är ju iofs förvånande.

FAITH: The guy's a demon! How much more proof do you need?
XANDER: Bite marks would be nice.
FAITH: Screw this waiting crap.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav JRT » tis jan 25, 2005 23:07

Jo, men det är bra att de ger Xander lite fler lager än att bara vara avundsjuk och hata Angel. Även om han avskyr honom till den grad att han är beredd att följa med Faith och döda honom - trots att han måste förstå att det inte är Angelus det handlar om längre - så inser han att det inte är Angels stil att knocka Giles och lämna honom levande. Inte för att det nödvändigtvis bara rentvår honom förstås. Xander måste väl veta hur han dödade Jenny?
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Gordo » mån feb 14, 2005 9:47

Bra avsnitt, som de flesta i säsong 3 är!

Tycker om scenen på slutet när Faith inte riktigt vet vad hon ska göra. Ska hon slåss mot Buffy eller??

Och

Buffy: I realize this is gonna sound funny coming from someone that just spent a lot of time kicking your face... but you can trust me.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav RalfiParpa » tis mar 08, 2005 6:22

Väldigt bra, ungefär här börjar säsongen gå från bra till bäst.
Xander alltså. I de tidiga säsongerna är det väldigt lätt att bli förbannad på honom. Som här, där han beter sig fullständigt odrägligt, eller som i den väldigt diskuterade scenen i "Dead Man's Party".

Resten måste spoilermärkas.
BtVS s6.
Det är just därför jag blir så berörd av Xanders och Buffys lilla vänskapsscen i slutet av "Seeing Red":

BUFFY
I'm sorry. I should have told you.

XANDER
Maybe you would have. If I hadn't given you so many reasons to think I'd be an ass about it.


Men trots allt det här, trots allt hans snack om att Angel är en tidsinställd bomb så beter han sig helt rationellt och sansat när han hittar Giles nerslagen och försöker till och med hindra Faith från att döda Angel, något jag aldrig trodde man skulle få se. Så hur ska man förklara det? Jag lutar fortfarande mest åt avundsjuka men jag är öppen för mer nyanserade tolkningar.
Herregud, den här serien är verkligen inte endimensionell.

EDIT: Jag märkte att det här redan har tagits upp men jag lämnar det om någon vill fortsätta.
Lipton skrev:Xander fortsätter även här att vara svartsjuk och använder Angelus gärningar som orsak att få bort Angel. Att han i citatet här nedan behöver bitmärken som bevis är ju iofs förvånande.

Exakt.

YTTERLIGARE EDIT: Åtta i betyg till avsnittet.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav A bear » tor maj 05, 2005 15:32

Det här är ju, som jag skrev i en annan tråd, verkligen början på Faiths arc. Fram tills nu har hon ju trott att hon nu äntligen fått ett sammanhang, någonstans hon hör hemma, vänner och familj och hela den där biten. Ta t ex hennes scen mot Scott på Bronze i "Homecoming"; Faith ser sig redan som en scooby.

FAITH: You guys are a hoot and a half. If I'd had friends like you in high school, I... probably still would've dropped out. But I might've been sad about it, you know?


Faith och Buffy är VÄLDIGT goda vänner där i början - i både det här och en del andra s3-avsnitt hintas ju att det är något familjärt, nästan sexuellt i deras koppling till varandra; två slayers ska ju inte vara möjligt, de är mer än kollegor - snudd på systrar, snudd på flickvänner, snudd på speglingar av varandra. Faith kunde varit Buffy och tvärtom.

Så vad händer nu, ur Faiths synvinkel?
- Hon får veta att hon minsann inte är inbjuden till viktiga möten (och inte ens får veta vad mötet gäller).
- Hon får reda på att Buffy hållit Angel hemlig från henne, trots att hon strax innan dragit sitt livs historia för Buffy.
- Xander övertygar henne om att Angel är livsfarlig och fegar sedan raskt ur och lämnar henne att slåss ensam.
- Hennes nya watcher inleder med att faktiskt imponera på henne - hela Spartanbiten - för att sedan svika och kalla henne en idiot.
- Avsnittet inleds med att Buffy och Faith kämpar sida vid sida - några timmar senare attackerar Buffy Faith just när hon håller på och gör det jobb hon anser att Buffy redan borde ha gjort.

Scenen på slutet i hotellrummet - (resten s3)Faith fattar ett beslut där. Om hon inte kan vara som Buffy, vad återstår då? En blond, en mörk; en med vänner, en ensam; en god... Det där beslutet är där rollfiguren Faith verkligen börjar sin resa. Och det är här hon får veta vad hon kan vänta sig på den resan: att alla hon litar på sviker henne, att hon inte kan lita till något annat än sig själv, och att det enda en sann fighter behöver är hårda nävar och någonstans att sova. I början är Faith och Buffy nästan tvillingar; i slutet är de dömda att alltid vara varandras motsatser.
FAITH: Are you the bad slayer now? Am I the good slayer now?
Senast redigerad av A bear tis feb 21, 2006 12:55, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Lipton » tor maj 05, 2005 16:10

Sen har man ju det här med att Buffy hela tiden ska tycka att hon är förmer fast hon inte säger det rent ut. Det kan ju få vem som helst att vilja gå över till den "mörka" sidan.

Det är blev visst spoiler för lite senare avsnitt i s.3
Jag menar varför kan hon inte bara erkänna att hon gillar att dräpa, att det ger henne en kick som Faith försöker få henne att säga, det här skenheliga att hon bara gör det för att det är hennes jobb men att hon inte tycker om det. precis som med Spikeaffären, det gör en "lite" frustrerad
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Bender » fre feb 24, 2006 0:19

Det här avsnittet gillade jag verkligen, även om jag hade mina aningar om den nya watchern rätt tidigt. Rolig scen med Willow och Buffy på kyrkogården där hela uppbyggnaden att Willow skulle avslöja sina hemligheter avslutades med att demonen dök upp och avbröt det... Angel/Buffy-scenerna var också bra liksom scenen där Giles visar sin ilska över att Buffy hållit Angel hemlig.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav fripp21 » tor mar 02, 2006 18:10

What's with all the tragedy masks?

Avsnittet var ok, men inte mer. Det känns som att det sattes igång en hel del nya story arcs här. Den otåliga, arga och osäkra Faiths vidare öden, "Giles och Buffy", "Angel-Buffy-Xander" osv...

Episodens höjdpunkter är tvenne. Den ena är när Giles är arg på Buffy, och det med all rätta. Buffy borde väl ändå ha sagt något till Giles? Speciellt om hon verkligen förstod att hon behöver honnom för att kunna vinna detta krig, men hon har inte den respekten för hans "arbete":

Giles: Be quiet. I won't remind you that the fate of the world often lies with the Slayer. What would be the point? Nor shall I remind you that you've jeopardized the lives of all that you hold dear by harboring a known murderer. But sadly, I must remind you that Angel tortured me... for hours... for pleasure. You should have told me he was alive. You didn't. You have no respect for me, or the job I perform.


Den andra bra scenen var förstås när Faith kommer in och ser Angel stå böjd över hennes nya Watcher. Det var en riktigt stark scen och jag hade gärna sett den något mer utvecklad, att de spelade ut Faith mot Angel lite mer, men ack.

Angels del i fajten var kort men bra. Buffys och Faiths fajt var inte direkt upphetsande. Det är mer intressant vem som egentligen skulle vunnit? Buffy? Handlingen är viktigare än att se långa slagsmål med tveksam trickfilmning.

Som vanligt tar hjältarna död på de största fienderna väldigt snabbt. Jag menar, Buffy och Faith slåss ganska länge mot två vanliga vampyrer i början av avsnittet, men Gwen med den starka handsken dödas innan du hinner blinka (typ). Man lägger ofta ned mer tid på de tidiga delarna av avsnitten än avsluten.

Jag har redan nämnt Giles arga scen, då vi får se riktigt bra skådespeleri. Ett annat skådespeleri som här bör nämnas är Nicholas Brendon som Xander. NB gör det bra. Xander har utvecklats under seriens gång. Han är mer arg och falsk än den glade filuren från tidigare i serien. Han beter sig ju inte direkt som den gentleman som han säkert vill vara. Hela historien med hans och Willows affär är kass tycker jag. Varför ska det vara så hemligt i över huvud taget? Det är high school god damn it. Då bytte väl folk pojk- och flickvänner i samma takt som underkläder? Xander är avundsjuk på Angel pga Buffy, är ihop med Cordelia, är förälskad i Willow. Samtidigt får han hatutbrott mot Buffy för att hon är oärlig. Nur får han snart ge sig.

Jag har aldrig litat på Xander. "He wanna run the ship?" kan man travestera på känd BDM.

Det var lite skoj med den nya Watchern. Jag undrade just om Faith inte skulle få en ny Watcher och här dök hon plötsligt upp som ett brev på posten - Gwendolyn. Härligt irriterande satte hon vår hjälte Giles på pottkanten gång efter annan. Sen att hon var en bad guy var ett bra grepp. Än så länge har vi väl inte lurats så mycket när det gäller vilken sida olika karakatärer är på. Den goda eller den onda.

Note: det heter väl "bad guy" trots att Gwendolyn var kvinna, trots att vi lever i denna jämställdhetens tidsera?

Nja, bra underhållning men inte en fullträff.

Betyg: 6
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav mmmf » tis maj 02, 2006 0:34

Några detaljer gör mig skeptisk till detta avsnitt. Dels, som herr Chase redan påpekat:
Mr Chase skrev:And why didn't Giles bother to check Mrs Post's credentials. Is he going to take everyone's word for it if they just show up and claims to represent the Watcher's Council? But since he's bad at reading their memos maybe we shouldn't be that surprised. He does seem to have issues with them.

Very unGiles.

Huvudplotten är ytterst vek. Och, tja... dum. Vad är poängen med handsken egentligen? Serien är inte alltid trovärdig, men om det ska fungera så är väl det minsta man kan begära lite trovärdighet.
Åh! En stor metallhandske som jag kan skjuta eldblixtar på dummingar med! Den bara MÅSTE jag ha på armen i resten av mitt liv, även om det betyder att jag måste klubba ner lite oskyldiga människor på vägen till den.
Här är en annan bra idé: Köp ett granatgevär. Du kanske måste vänta några dagar på att få det, och det kanske kostar lite mer, men å andra sidan kommer ingen stirra på din arm nästa gång du är på tupperwareparty. Nej, jag köper det inte. Ms Post visar inga andra tecken på sinnessvaghet så vad jag efterlyser är hennes drivkraft. Ett "ohälsosamt intresse för de mörka makterna" räcker inte för mig.

Dessutom, upptäcker jag nu, flera år efter att jag senast såg S3, har jag väldigt svårt för kombon Faith/Angel. An nån anledning blir jag automatiskt obekväm när Faith och Angel befinner sig i samma rum. Kemin? Jag vet inte. Men jag gillar det inte.
Kanske beror det på att jag har hemska minnen från det svårt usla avsnittet i vilket Angel och Buffy dubbelspelar mot Faith, vars namn jag inte minns för tillfället.

Som en del i säsongens arc är det ett habilt avsnitt, men som stand alone-avsnitt är det ett av säsongens sämre. I have spoken.
Användarvisningsbild
mmmf
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 apr 2006

Inläggav A bear » ons okt 25, 2006 0:30

Nu har jag kommit efter med kommenterandet igen. Usch på mig.

Bästa replik: TONY HEAD!
GILES: Be quiet. I won't remind you that the fate of the world often lies with the Slayer. What would be the point? Nor shall I remind you that you've jeopardized the lives of all that you hold dear by harboring a known murderer. But sadly, I must remind you that Angel tortured me... for hours... for pleasure. You should have told me he was alive. You didn't. You have no respect for me, or the job I perform.


Bästa popkulturreferens: Den kanske inte är medveten, men jag kan inte se Gwendolyn Post lyfta handsken mot himlen och skrika utan att vilja stämma in med ett hjärtligt "BY THE POWER OF GRAYSKULL!"

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Kan inte komma på nåt. (s3) Även om avslutningsscenen givetvis är mycket mer uppenbar när man vet vad som händer mellan Faith och Buffy.

Hej Joss Whedon: Pardynamik. Alltid viktigt i Whedons serier. Personliga konflikter - Xander & Angel, Buffy & Faith, Buffy & Xander, Giles & Buffy - är det som driver handlingen.
FAITH: Yeah, well, you can't trust people. I should've learned that by now.
Om alla bara hade satt sig ner och varit ärliga med varandra hade det inte varit några problem. I stället stryker folk nästan med innan sanningen kommer fram - och vissa gräver sig ännu längre ner i skiten.

Awww: Willow som agerar hejaklack medan Buffy slaktar demon.

Höh? Borde inte Giles förr eller senare tillbringa en lördag med att göra en sweep på kyrkogårdarna och ta bort alla farliga föremål INNAN det dyker upp demoner som letar efter dem?

Wow, detta är en bra serie: Som avsnitt 7 alltid är är det rejält arcigt, och sätter upp en hel del karaktärerna sinsemellan. Vissa hemligheter kommer fram, andra - Xander och Willow, jag tittar åt ert håll - är fortfarande dolda. Det är ett helt OK avsnitt, om än inget mästerverk. Några scener - Giles som iskallt skäller ut Buffy, Willow som försöker bekänna sin hemlighet, Faith som motvilligt får respekt för Miss Post - är riktigt bra.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » fre okt 27, 2006 8:49

Första avsnittet på ett tag där jag känner att serien är på spåret och lever upp till den potential den flera gånger visat sig ha. Det här är också ett avsnitt med bra balans mellan de svåra mänskliga bitarna och de elakare monstersidorna.

Jag sitter och hoppas att Buffy verkligen tar till sig de kommentarer hon får från gänget som tydligt visar hur de känner sig åsidosatta av henne. Kan hon göra annat efter Giles härligt brittiskt stiff-upper-lip-avhyvling? Aj...

OK, det är ganska genomskinligt tidigt att Faiths nye väktare inte har rent mjöl i påsen, men det kan jag överleva. Angel är stark nog att ge sig in i leken igen och jag tycker om att det har tagit lite tid, det ger trovärdighet.

Återigen riktigt bra fighting!
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav AKS » lör jun 02, 2007 15:00

Detta avsnitt var faktiskt bättre än jag mindes det. Men det är för mig inte alls ett av de bästa i S3 utan finns där i mitten nånstans. Det som sänker avsnittet är ett par zzzzzz-värdiga scener med Buffy och Angel. (spoiler hela Buffyverse) Ja, återigen tycker jag att Buffy och Angel är förbaskat tråkiga i S3. Tack gode gud att han fick en egen serie och blev en fantastisk karaktär till slut! Här i S3 är det bara rena rama döden. Och vad jag kan minnas blir det inte bättre.

Älskar intervention-scenen. Jag kan förstå varför alla är oroliga samtidigt som jag förstår Buffy vilket gör det förvirrande för mig eftersom jag, s.a.s., håller på alla. ASH är fantastisk i scenen med Buffy i arbetsrummet då han förklarar för henne att hon uppenbarligen inte respekterar honom. Om jag hade varit i Buffys ålder där och gjort nån jag älskar så grymt besviken hade jag nog börjat gråta.

Faith är intressant i detta avsnitt. Så fort hon får höra om "hemliga" möten så tror hon det värsta: att hon är utestängde med flit, då det i detta fall handlade om att hon aldrig känt Angel = varför skulle hon vara med? Det säger en hel del om den bakgrund stackaren måste ha.

Fightscenen mellan Buffy och Faith är guld. Jag älskar att Faith är mer "okontrollerad" i sina rörelser och kör med rallarsvingar, medan Buffy är mer kontrollerad. Nice kick av Faith då hon sparkar Angel i ansiktet "bakifrån" eller hur man ska förklara det à la en viss scen i Serenity (filmen).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav JRT » tor mar 27, 2008 11:46

Såå - Angel har ett gigantiskt skylight i taket? Så väldigt opraktiskt.

Alltid gillat det här avsnittet. Det är ett typexempel på att det inte behövs något storslaget MotW för ett bra avsnitt, konflikterna och relationerna mellan våra karaktärer är det viktigaste och på den fronten har det här avsnittet en hel del att bjuda på.

Buffy: If I thought for a second that Angel was gonna hurt anyone...
Xander: You would stop him. Like you did last time with Ms. Calendar.

Han är rätt bra på att vara en skitstövel när han sätter den sidan till.

Xanders agerande i det här avsnittet må kunna ifrågasättas starkt, men det känns ändå väldigt in-character för honom. Hans gamla avundsjuka och hat gentemot Angel virvlar upp och drivs på av det faktum att Buffy har ljugit för dem/honom - och numera har han ju dessutom förmånen att kunna använda vintern och vårens Angelus-y goodness som ett argument för sin sak. Ensam skulle han inte ha gett sig på Angel, men pådriven utav Faith som uppenbarligen känner sig sviken, förolämpad och utesluten från "gänget" här, känns det rimligt att han skulle göra det. Frågan är om han skulle ha fullföljt om de inte hittat Giles medveteslös.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Hajskaft » lör jan 31, 2009 23:43

Avsnitt som bara blir bättre och bättre varje gång jag ser det. Willows lilla segergest när Buffy dödar den stora demonen på Kyrkogården "yes!", oslagbart.
Hajskaft
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 okt 2008

Inläggav Mr.Tweed » tor apr 16, 2009 9:10

Ett riktigt bra avsnitt vars konsekvenser sträcker sig långt utöver själva avsnittets handling. En smula ångestladdat osv, och det är ju alltid bra. Gwendolyn är trevlig som elaking och Eliza gör ett bra jobb med Faith.

Att Angel har ett stor fönster i taket har jag aldrig tänkt på, men det är underhållande. Troligen är det en såndära variant som kan öppnas eller mörkläggas efter vilje. Men fortfarande kul nu när man börjat tänka på det. :)
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala

Inläggav Echolls » fre nov 13, 2009 17:46

Jag gillar det här avsnittet. Storyn med Miss Post är bra och äntligen får gänget reda på att Angel lever. Flera bra fightscener också!

Jag älskar när Miss Post gör bort Giles. Han är väldigt rolig i de scenerna.

Xander: "I'll go check out this crypt." Tycker det är riktigt roligt att han går i väg ensam och gör det för att han har dåligt samvete och att varken Willow eller Giles bryr sig. :D Över huvud taget så är Xander och Willows smygande underhållande även om jag inte gillar dem som par.

Jag tycker att Faith är väldigt jobbig i det här avsnittet. Först är hon extremt okänslig när hon frågar ut Buffy om Angel, sen ger hon sig i väg för att döda honom utan att veta om han ens gjort något och så sitter hon och tycker synd om sig själv i slutet. Hon har säkert haft det jobbigt och bla bla, men jag klarar bara inte av henne när hon beter sig som hon gör här.

Giles är ju grymt bra i scenen när han skäller ut Buffy. Förstår dock henne och att hon inte ville berätta att Angel lever, bara för att slippa höra Xanders kommentarer om honom så är det värt det. :rolleyes:

Jag gillar verkligen Buffy och Angels scener tillsammans, har inte tröttnat på dem.

Favoritcitat:
Giles: Be quiet. I won't remind you that the fate of the world often lies with the Slayer. What would be the point? Nor shall I remind you that you've jeopardized the lives of all that you hold dear by harboring a known murderer. But sadly, I must remind you that Angel tortured me... for hours... for pleasure. You should have told me he was alive. You didn't. You have no respect for me, or the job I perform.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Re: 3x07 Revelations

Inläggav Spuffy » fre feb 19, 2016 0:12

Det var nog inte avsnittets fel, utan att jag jobbat till 03 på natten innan jag såg det, men jag somnade gott i början och sov genom hela avsnittet. Och i och med att jag ser ihop med en kompis tänkte jag inte se om det nu. Får kommentera det i nästa omtitt helt enkelt.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron