3x15 Consequences

Här pratar vi mest om Säsong 3

Vad ger du för betyg på avsnittet?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
7%
7
4
15%
8
18
67%
9
1
4%
10
2
7%
 
Antal röster : 27

3x15 Consequences

Inläggav Zaxx » sön sep 14, 2003 22:46

Jasså.. Faith går till den "mörka" sidan.. misstänkte detta.. hur skall detta sluta nu då`????? =(

men det gör inget.. har aldrig riktigt gillat Faith.. men ändå.. hmm ne

Så alltså var det Faith´s avsnitt detta! De har liksom fått sina egna avsnitt här nu.. som radat upp sig... Hon gjorde ett mkt bra jobb och växte lite i mina ögon. Hon kör liksom sitt rejs, både i serien och "skådespelarmässigt" det gillar jag! Gissar att hon är ganska "tyken" och bitchig i vanliga fall oxå...

De andra spelar oxå bra.. men när gör de inte det ;)

ps... stavningen på episoden.. hur?

fixat! knepigt ord det där.
Senast redigerad av Zaxx mån sep 15, 2003 23:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » sön sep 14, 2003 23:41

Jag tror vi skiljer oss här -- jag tror till och med att jag skiljer mig från en hel del -- då jag föredrar Faith framför Buffy. Över lag har Buffy varit den tråkigaste karaktären i alla fall upp till (fast inte med) säsong fyra.

Således tycker jag om Consequences. Bad Girls är fortfarande bättre. Men jag tror inte jag ser detta som ett Faith-avsnitt. Inte på samma sätt som the Zeppo är Xander och Helpless Buffy.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » mån sep 15, 2003 8:00

kan nog stämma noike... Bad Girls och detta avsnitt hänger ju iofs ihop lite.. och Faith får ju spela ut i dem båda... =)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav poser » mån sep 15, 2003 9:13

Inte gilla faith !?!?!??!?!?!
Förhoppnigsvis så får du lära dig att gilla henne snart, för min del så blir hon bara bättre och bättre.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Off » mån sep 15, 2003 15:18

Jag blir också helt chockad. Faith är en av de mer komplexa figurerna inom Buffyvärlden vilket gör att hon i mitt tycke är hyperintressant.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » mån sep 15, 2003 21:16

men killar... jag har inte sett så långt än.. tänk på att jag bara kommit så här långt i serien just nu =)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tor sep 18, 2003 8:50

Bättre än Bad Girls (som väl får anses vara del 1 av 2), om så bara för scenen med Willow på skoltoaletten... *snyft*

Dessutom många intressanta vändningar och bra karaktärsscener. Men det känns som det har blivit ett litet "glapp" i gängets förhållande till Faith mellan det här avsnittet och Doppelgangland.

Gillar även detaljerna i och med att det är samma polis som undersöker som i Ted och Becoming (om jag inte minns alldeles fel).

R.I.P. Mr. Trick, förresten.

Och, Zaxx, jag var inte heller något totalt Faith-fan vid det här laget, men det smyger sig på. Särskilt när man ser om S3 när man redan vet vad som kommer hända (men jag säger inget....).

En åtta.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noggster » ons apr 07, 2004 21:46

Haha.. det var roligt att läsa Zaxx's kommentar av avsnittet högst upp. Känns som det skillde sig lite på den tiden han såg det där första gången?

Var det annars ingen som såg dagssändningen idag? Jag såg bara lite av slutet. Lite synd om Xander i detta avsnitt.. stackarn he got used.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Teo » ons apr 07, 2004 22:21

Att Faith jobbar för borgmästaren är jätte bra.. Evil slayer jag gilla :D
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Noggster » tor apr 08, 2004 2:38

Såg d nu på natten, allt som jag nämnt tidigare stämde in rätt bra. Det ända jag inte gillade egentligen var början. När Buffy hålls nere av liket och sen av faith, kändes lite för använt.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » tor apr 08, 2004 8:32

När jag först såg det här avsnittet irriterades jag på att Angel kunde ta sig in till Faith och rädda Xander utan att bli inbjuden. Vad jag vet diskuteras inte det här problemet i någon säsong av Buffy. I Angel däremot tas det upp gång på gång, och förklaringen är att hotell och motell är allmänna anläggningar (dvs ingen bor där på riktigt) och därför behövs det ingen invitation.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » tis maj 18, 2004 22:47

Mr Chase says the code word, m-o-n-k-e-y:

49. Consequences

This is essentially the second part in a two-parter that began with "Bad Girls". Although the title says "consequences" it really doesn't deal that much with that, at least not where Faith is concerned. She's still heavy in denial about what happened refuses to face up to it. Buffy tries to help her and goes to extraordinary lengths to do so by at first covering it up in front of Giles and the rest of the gang.

Buffy's reward is betrayal when Faith tries to frame Buffy for the killing of the Deputy Mayor. Giles knows better however, and realizes the truth. But I had to admit that for a couple of seconds he had me there, as well as Buffy, but it turns out he was just playing along. After this, and the near killing of Xander (if that was intended, we'll probably never know) it is still surprising how far the gang are willing to go to accommodate Faith. They hesitate when confronted with the albeit ugly prospect of locking her up. Surprisingly it's Willow of all people who is right here. Faith cannot be trusted and should be put behind bars.

But the new watcher, Wesley, overhears them and alerts the Watchers Council and they send in a strike team to take care of Faith. In my book that was the right call to make. Too bad that they were so inept at it that Faith could escape. But that doesn't negate that what they planned to do was the correct thing. I seriously doubt that Angel was going to succeed in just talking Faith out of it. As he himself said, she's taken a life and now has gotten "a taste for it". Sometimes the Scoobies let their compassion get the better of them.

Faith has gone too far in practicing her Nietzschean philosophy. She thinks her strength and power makes her morally superior and that's an extremely dangerous sentiment, especially in a slayer. You might think what you like about the Watchers Council but this is exactly why watchers are not only useful but also necessary. A young person given this much power without supervision and guidance will probably lead to this.

With all that transpired in this and the previous episode it is surprising that they just let Faith go in the end. How gullible can they be? Just because she saved Buffy's ass from the Mayor's henchvampires in the fight at the docks was in no way an act of redemption. It was as much an act of self-preservation on Faith's part. And she kills Mr Trick only so that she can take his place at the Mayor's side. No disrespect for poor Mr Trick but Faith is going to be a lot more dangerous as an ally of the Mayor than he ever was. Well, at least the Scoobies now know that the Mayor is a black hat and a major one at that. Now that the enemy has been identified it'll be easier to fight him.

As to why Faith is acting the way she does there's really no answers. She obviously has major trust issues and can't recognize friends and help when they're there for the taking. She was probably a very abused child and with her slayer powers she now has the ability to take revenge on a world she feels has betrayed her.

In this episode Xander also reveals to the gang that he slept with Faith. That revelation didn't do him any good. We get to see Willow cry about it in solitude and quite frankly I'm a bit sick of her still moping over Xander even though she's reconciled things with Oz. I for one would've been much more interested in seeing Cordelia's reaction to that piece of news.

Speaking of Cordelia, Wesley seems immediately jaw-droopingly taken with her appearance and I can't say I blame the guy even if she is, as Faith observes, jail bait. She calls him "Giles: the next generation" so she can't be to unfamiliar with geeky Star Trek references, cheerleader as she is.

Other things that aren't satisfactory explained is why the two cops that arrested Buffy and Faith in "Bad Gils" couldn't ID them now. I know that Sunnydale PD isn't exactly Sunnydale finest but come on? And why didn't Wes stake Angel when he had the chance? He works for an organization whose very raison d'être is killing vampires and he's still so new to things Sunnydale that he hardly has taken in the knowledge about who Angel really is.

Mr Trick gets to utter a fun line right before he literally bites the dust (pun intended): "I hear once you've tasted a Slayer, you never wanna go back."
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » sön dec 05, 2004 12:46

spoiler säsong 7
Man märker i en diskussion mellan buffy och faith hur karaktärerna verkligen ändras genom säsongerna. Faith i detta avsnitt ( det kanke var i bad girls. ) säger att det händer att folk dör i krosselden, och att en slayer faktiskt är bättre än en vanlig människa. Buffy reagerar självklart åt andra hållet och håller verkligen inte med. Men i säsong 7 så är det buffy som predikar exakt som faith i detta avsnitt, man måste offra folk för att vinna.. att hon faktikst är bättre.. samtidigt är faith mer lugn i säsong 7 och verkar ha bytt värderingar med buffy.
Dialogen som dom har i detta avsnitt känns så väldigt likt den dom har i säsong 7 att man inte kan motstå att undra om det inte är något joss verkligen tänkt på? Det är nästan ordagrant..
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav JRT » sön dec 05, 2004 13:17

Fortsättning på Noggsters spoiler
Ja, vilket på sätt och viss innebär att Faith har rätt i det hon säger; "Are you the bad slayer now? Am I the good slayer now?" - även om hon inte direkt dödar folk.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Angelus » fre dec 17, 2004 22:36

aja sisådär hm...sexig faith men jah hm eh 10 points!
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Tam » mån dec 20, 2004 4:40

När faith ska strypa xander är en sån där spännande scen som får mig att småle oroat.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Ai » mån dec 20, 2004 4:55

Välkommen Tam!

Presentationslänkar

Ditt nic fick mig att hajja till - Fireflyanknytning? :)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Tam » mån dec 20, 2004 22:07

Why, thank you, Ai. Trevligt att vara här.
Ai skrev:Ditt nic fick mig att hajja till - Fireflyanknytning? :)

Korrekt. River & Simon Tam.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Binchy » lör jan 08, 2005 12:29

Ett bra avsnitt, Xanders ticks när Faiths namn nämns är underbara, men tråkigt att se Mr Trick försvinna så fort.

Faith visar vad hon går för när hon påstår att det är Buffy som dödat Deputy Mayor. Jag hoppade också till där och tänkte "Giles, du måste ju hålla på DIN slayer".

The Mayor in a nutshell:
"Well, this *is* exciting. A Slayer up for Murder One. That's sunshine and roses to me. It really is." Hur många andra vuxna män skulle använda uttrycket sunshine and roses. He's one of a kind,

Spoiler senare i säsongen
och här får Faith äntligen en riktig förälder.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » ons feb 02, 2005 20:20

Consequenses är lite vassare än Bad Girls, lite mer dramatiskt. Synd bara att Trick är död, dammit! RIP, again.
En sak är dock lite skum, hur kunde Wesley veta var Angel bor? Och hur kunde han veta att Angel är vampyr? Dom har bara träffats en gång, på The Bronze i Bad Girls. Mysko.

Håller helt med Noggster angående S7, tänkte inte på det förän jag läste ditt inlägg.

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav caffeineaddict » ons feb 02, 2005 23:43

xAMNESIAx skrev:Och hur kunde han veta att Angel är vampyr? Dom har bara träffats en gång, på The Bronze i Bad Girls. Mysko.


Nope, Angel stormar ju in i vampface och hjälper till att rädda Giles & Wes från Balthazar i slutet av Bad Girls. Eller kommer jag ihåg något fel?

Dock har jag inget svar på hur han vet var Angel bor.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Buffybot Wannabe » tor feb 03, 2005 0:38

caffeineaddict skrev:
Dock har jag inget svar på hur han vet var Angel bor.


Telefonkatalogen???
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Tam » tor feb 03, 2005 0:52

Buffybot Wannabe skrev:
caffeineaddict skrev:
Dock har jag inget svar på hur han vet var Angel bor.


Telefonkatalogen???


Men Angel har ju ingen telefon ju! Eller har han det?
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » tor feb 03, 2005 0:53

Om vampyrer inte lämnar spegelbild borde deras röst väl inte få membranet i en mikrofon att vibrera heller, så de borde väl inte kunna tala i telefon?

Å andra sidan är ju telefoner digitala numer...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav VelocityBoy » tor feb 03, 2005 9:59

A bear skrev:Om vampyrer inte lämnar spegelbild borde deras röst väl inte få membranet i en mikrofon att vibrera heller, så de borde väl inte kunna tala i telefon?

Å andra sidan är ju telefoner digitala numer...


Hur hänger ens spegelbild ihop med ljudvågor?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav malavel » tor feb 03, 2005 10:01

Ljud (vågor i luften) och ljus (elektromagnetisk strålning) är inte direkt samma sak.

Edit: VB hann först.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tor feb 03, 2005 10:29

Mja, vampyrer ÄR ju övernaturliga varelser och lyder alltså inte nödvändigtvis samma regler som andra. Med mindre än att någon kan ge en en fysiskt korrekt förklaring till hur vampyrer inte kan synas i speglar (enl Richard Matheson beror det på hysterisk blindhet, men det känns som en alltför prosaisk förklaring) så får vi väl acceptera att det är någon sorts magi som arbetar här; att vampyrers o-i-spegel-reflekterande t ex beror på att de inte hör hemma i den här världen egentligen. Så om ljusvågor (ljus är ju också en vågrörelse) som reflekteras från dem (vilket de bevisligen gör, eftersom vi kan se dem) inte syns i speglar enligt vanliga regler, kunde man hypotetiskt tänka sig att deras röster inte får icke-levande membran som mikrofoner att vibrera heller.

Men visst, det var inte helt allvarligt menat. Vi får ju faktiskt se vampyrer tala i telefon (Angel i "Pangs" t ex) så de kan väl det. Bara inte i såna där mobiler som drivs med solceller.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav malavel » tor feb 03, 2005 10:50

Visst kan man tänka sig det. Men det känns inte direkt som en nödvändighet bara för att de inte syns i speglar (ljus är inte en vågrörelse på samma sätt som ljud). Och att försöka hitta en 'vetenskaplig' förklaring till det blir nog inte lätt. Det hade varit lättare om deras spegelbild hade varit helt svart.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tor feb 03, 2005 11:13

Nej, precis. Men samtidigt är det en möjlighet - OM Angel eller Spike vid tillfälle visat sig inte kunnat använda en telefon så hade jag inte blivit förvånad. Nu kan de ju det, så det är väl en poänglös diskussion egentligen.

Apropå avsnittet - är det bara jag som stör mig något oerhört på SMGs överspel i scenen där hon konfronterar Faith på gatan, hela det där "dirty"-talet? Jag vet inte om meningen är att vi som tittare ska sympatisera med Faith snarare än miss goody two shoes här, men det blir nästan resultatet...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » tor feb 03, 2005 18:36

Problemet med speglar blir särskilt underligt då vampyrer går att fotografera.

När det gäller SMGs skådespeleri så gillar jag det nästan alltid, men hon har en tendens att spela över. Ibland kan man förlika sig med det om det är en rolig scen, men för det mesta är det en källa till rynkade ögonbryn från min sida.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare