3x16 Doppelgängland

Här pratar vi mest om Säsong 3

Ge ditt betyg på avsnittet!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
4
6%
8
6
10%
9
19
31%
10
32
52%
 
Antal röster : 62

Inläggav kaos » mån apr 19, 2004 18:06

jo det är det
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav suprmicael » fre maj 07, 2004 20:01

Det här är nog mitt absoluta favoritavsnitt och är värd en stark tia. Det finns andra avsnitt i senare säsonger som kanske är bra på andra sätt men det här går rakt in i hjärtat.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
+++--100--+++
Användarvisningsbild
suprmicael
Minion
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 13 mar 2004
Ort: Lekeberg

Inläggav Mr Chase » tor maj 20, 2004 3:14

Mr Chase is flunking math:

50. Doppelgängland

Obviously Joss had so much fun with "The Wish", and so did the fans, that he had to return to the wishverse -- in a way. The tricky thing, though, is that that reality was unmade and stranded demon Anya in our reality. Although 1120 years old she's now a high school kid without powers who can't even get a beer at the Bronze. So she enlists Willow's witchy ways to get her demon amulet back from that alternate reality but accidentally transports our favourite Vamp Willow to this reality.

Logical problems aside (the wishverse was actually more of a replacement reality than a parallel one and thus never should've existed after Giles destroyed the amulet) it is a rather enjoyable episode, if not terribly deep. The only real really touching part was when the gang thought that Willow had died and was mourning her. Reserved Giles even managed a hug when "our" Willow showed up very much alive.

Willow gets to excel here, both persons. She not only plays Real Willow and Vamp Willow but, most fun of all, Real Willow impersonating Vamp Willow. Both Willows display unhappiness with this world. Willow doesn't like to be referred to as "old reliable" but she's passive by nature, even if she's no longer the shy inward geek girl we saw early in season one. And even if it was Vamp Willow that did the trick it was fun to see Percy the jock getting a new respect for his tutor in the end and actually doing his homework. I bet Willow really enjoyed that and will continue to play along.

For all her aggressive posturing Vamp Willow isn't all that different from "our" Willow, the dominatrix outfit notwithstanding. She's surprisingly easy to defeat even as she tries to make this world into the one she remembers. She could've put up much more of a fight than she actually did. I kind of liked her anyway, but I'm twisted sometimes. And in the end the gang doesn't have the heart to kill her but instead opts for sending Vamp Willow back -- just in time for her to get staked by Alternate Oz. That's poetic justice, folks!

Spoiler s4
A foreshadowing of things to come is Vamp Willow's apparent bisexuality.When Buffy tries to reassure Willow that a vampire is nothing like the original person, Angel almost corrects her until he's interrupted. So a vampire's personality is really influenced by who the human once was. That's interesting!

Cordelia finally has a chance to talk to Willow about the whole Xander-Willow mess. Too bad it's the wrong Willow because I think that was a talk that was long overdue, and after almost becoming vamp fodder she's not likely to try again. She is quite clearly still very upset by the incident and even if she says that she wasn't that interested in Xander I don't think she's telling the truth. She's still trying to talk herself into that to avoid the hurt.

Another way of dealing with that is her apparent moves towards Wesley, which I'd like to think as first of all a ploy to get Xander jealous, and second as a way of evening the scores. Her taste in men is nevertheless revealing. The (former?) high school queen is drawn more to, well, for the lack of a better term, dorks than jocks, and I like that.

The major thing that nags on me however is how both the Watchers Council *and* the Scoobies seems to have forgotten what previously happened with Faith. Last episode they were trying to lock her up and know she's allowed to roam around fancy-free. The Council even puts up a test for her, like that can be compared to forcibly putting her away. Jesus guys, it is no wonder that Faith lacks faith in you!

Instead she's drawn even more into the darkness that is Richard Wilkins III. This is the beginning of a not-so-wonderful (for the rest of the world) friendship. A rogue slayer and a Mayor that's clearly insane as well as evil is bad news indeed. Considering the gang's experiences with Faith it's surprising to say the least that no one thinks of checking up on her and what she's been doing and who she's associating with.

As befitting its premise the episode is full of witty dialogue so it's hard to pick favourites. But Anya's "Vampires! Always thinking with your teeth" was a good one.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Koala » sön sep 19, 2004 19:33

Detta är en tia. Bland de bättre avsnitten dialogsmässigt och allmänt grym handling. Älskar när xando viftar på korset som om batterierna är slut :D
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Buffybot Wannabe » tis nov 30, 2004 19:16

sus@n skrev:Finns säkert något buffy motionerande vet att det finns till Alias. Då menar jag i stil med "gör 5 situps varje gång Giles putsar glasögonen"...



Finns massor med sådan fast med sprit. alltså, du ska inte cykla i spriten, du ska dricka den.

Vet inte direkt om det är någon spoiler nedanför, men ifall ifall...

Till exempel:
-Om du ser buffys bh-band - 2 shot
-Giles säger att han måste slå upp något i en bok - 1 shot
-Spike svär eller säger "luv" - 1 shot
-Buffy hånglar - 2 shot
-Giles putsar glasögonen - 1 shot
-Spikes bara överkropp - 2 shot (personligen måste jag ta hela flaskan vid detta tillfälle)
-Varje gång Dawn lipar/skriker - 1 shot
-Spike eller Angel snackar skit om varandra - 2 shot
-När någon av scoobiesarna klagar över sitt kärleksliv - 2 shot
-Någon i serien intar alkohol - GRATTIS! Nu kan du svepa resten av flaskan!
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Angelus » sön dec 26, 2004 23:56

en willow = sexigt...TVÅ willow = ännu sexigare!!! helt enkelt ett uberbat avsnitt...10 points
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Tompa » mån dec 27, 2004 14:41

Finns inget att tillägga.
Ett helt underbart avsnitt där Alyson äger. Humorn är total tillsammans med sorgen då gänget tror att Willow är död. Avsnittet är värt en nia men då man kan se om det hur många gånger som helst så är tian given.

Angels kommentar om att vampyren verkligen är en del av personen den en gång var är intressant. Det är det som ligger begravt djupast som kommer fram när man blir en vampyr.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Binchy » lör jan 08, 2005 13:18

Älskar det här avsnittet. Som jag råkade säga i "The Wish"-tråden :oops: :
Tycker vanliga Willow är så söt när hon försöker härma VampWillow. Har de valt en annan storlek på kläderna då, tro, de passar inte alls lika bra. Hon är ju såååå sexig som VampWillow (öööh, min avatar verkar smitta av sig på mig, hjälp!). Jag håller med "alla" här, Alyson rules! Willow är så deppig i början och man tycker så synd om henne, men sedan när de andra får reda på att hon inte är död så får hon kramar av hela gänget. Och hon visar att hon är genuint human när hon inte låter Buffy döda VampWillow. Visst ser VampWillow jätteskum ut i den luddiga rosa tröjan och vampface, de liksom skär sig mot varandra.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav mattek72 » lör jan 08, 2005 15:22

Binchy skrev:Älskar det här avsnittet. Som jag råkade säga i "The Wish"-tråden :oops: :
Tycker vanliga Willow är så söt när hon försöker härma VampWillow. Har de valt en annan storlek på kläderna då, tro, de passar inte alls lika bra. Hon är ju såååå sexig som VampWillow (öööh, min avatar verkar smitta av sig på mig, hjälp!). Jag håller med "alla" här, Alyson rules! Willow är så deppig i början och man tycker så synd om henne, men sedan när de andra får reda på att hon inte är död så får hon kramar av hela gänget. Och hon visar att hon är genuint human när hon inte låter Buffy döda VampWillow. Visst ser VampWillow jätteskum ut i den luddiga rosa tröjan och vampface, de liksom skär sig mot varandra.


Jag kan bara hålla med Binchy här.
Jag höll på att skratta mig fördärvad,när VampWillow vaknar upp i den rosa tröjan.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav xAMNESIAx » fre feb 04, 2005 13:43

Bättre än The Wish, ganska mycket bättre faktiskt. Alyson visar att hon är bland de mer rutinerade skådespelarna i Buffysällskapet, helt underbar prestation. Gillande man inte Willow innan Doppengangland så gör man troligtvis det efter. Finns även en mängd humoristiska scener. Bla när VampWill tafsar på sig själv i slutet, riktigt kul. Även Wesley gör mycket med lite screentime. Helt klart bland de mest humoristiska karaktärerna i hela serien.

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Trall » tor feb 10, 2005 18:32

Det här är fasiken det roligaste avsnitten jag sett hittills. Har bara sett fram till säsong 3. Ska beställa säsong 4 nu närmare lönedags. Såg det med en polare som bara kolla Buffy sporadiskt, han höll på att garva käken ur led.
"Norrsken är stjärndamm som änglarna blåser ut över jorden
för att drakarna ska hitta hem" (Nemi)
Användarvisningsbild
Trall
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 jan 2005
Ort: Extremt lååångt norrut

Inläggav Gordo » sön feb 13, 2005 21:05

gaspode skrev:/.../När Xander skakar på korset för att se om det är trasigt i samma scen/.../


Jag måste ha sett det här avsnittet minst 5 gånger, troligtvis mer, (senast idag) och ändå så har jag inte förstått att det är det han gör :) Man upptäcker något nytt varje dag!

Ett kanonavsnitt där Aly verkligen får glänsa och visa vad hon går för! Slutet är så roligt när Percy kommer och lämnar sina uppsatser och äpplet.

Buffy: You wanna go out tonight?
Willow: Strangely, I feel like staying at home... (sadly) and doing my
homework... and flossing... and dying a virgin.


/.../

Buffy:You wanna go out tonight?
Willow: 9 sound good?


Härligt avsnitt!!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » sön feb 13, 2005 23:31

Scenen där låssasVampWillow vinkar i smyg till Oz på the Bronze, är ju helt underbar. 8)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » mån jun 27, 2005 10:20

OK, gå tillbaka och försöka skriva något vettigt i s3-avsnitten jag plöjde på bakfyllan.

Say, y'all didn't happen to do a bunch of drugs, did ya?


"Doppelgangland"* är en av de absolut klaraste höjdpunkterna under s3 - men det vet ni ju redan. Stor humor - mycket bättre gjort än i den redan utmärkta "The Wish" - blandat med lite karaktärsstudie av framför allt Willow och Cordelia. Och vi får se Oz tappa masken, vilket ju inte är helt vanligt.

Men det är ju The Alyson Hannigan Show - gånger två - och det är nästan omöjligt att plocka ut några höjdpunkter. Hela avsnittet är som ett enda långt John Coltrane-solo, ekvilibristik och känsla samtidigt. Så inåthelvete jävla bra, helt enkelt. Mer än så är svårt att säga. VampWillow är den bästa alternativvarelsen i hela serien, och det här är ett av de där avsnitten jag skulle kunna se varje dag i ett år och aldrig tröttna.

- She was truly the finest of us all.
- Way better than me.
- Much, much better.


* <besserwissermode>Avsnittet heter "Doppelgängland" eftersom tyskans "Doppelgänger" (dubbelgångare) skrivs med ä även i engelskan. Fast egentligen borde det heta antingen "Doppelgängerland" (men då missar man ju helt vitsen med "gangland" - som i gangstas alltså) eller "Doppelgangland" (Ty. "Gang"="gång", "Gänger"="gångare"). För att ytterligare förvirra saken heter ju det svenska ordet "gäng" "Gang" både på engelska och tyska. Håhåjaja.</besserwissermode>
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav eponinethen » mån jun 27, 2005 11:45

Två Willows, what's not to love..?
Seriöst, jag älskar Vampire Willow, helst i kombination med den vanliga Willow. Underbart fint avsnitt, riktigt bra (fast ingen super duper avsnitt) som de flesta avsnitt i säsong tre. Love it.
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » lör aug 06, 2005 18:42

Otroligt kul avsnitt. Willow är bara så rolig, båda av dem ;)
Älskar denna repliken:
I'm a Blood-Sucking fiend. Look at my outfit!

Lätt 10:a på detta avsnittet ;)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Re: 3x16 Doppelgängland

Inläggav Buffy_4ever » ons feb 08, 2006 13:40

Jag älskar detta avsnitt , så kul med två Willowsar som Giles kallade dom :) en tia!
Buffy_4ever
Minion
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 02 sep 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Bender » lör mar 04, 2006 2:05

Underbart avsnitt! (Det förra vamp-willowavsnittet spelade visst roll för framtiden 8) ) Här tycker jag hon fungerar mycket bättre och det blir riktigt roligt när den riktiga Willow ska spela Vamp-Willow på Bronze! :)

Willow är så himla söt! Banan-scenen(!) är magnifik liksom när alla tror att Willow är "död" inklusive Angel.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav fripp21 » tis mar 14, 2006 0:09

"This is weird."

Evil Willow: (to Willow, sadly) This world's no fun.

Willow: (surprised, empathetically) You noticed that, too?


Joss gör sin magi. Vilket fantastiskt roligt avsnitt. Det är det klart bästa avsnittet av de roliga. Evil Willow är helt suverän. Jag älskade "The wish" och nu får man en pay-off som är ännu bättre.

Epsioden börjar med att Willow avslöjas av sin flygande penna. Hon är inte alls nöjd med livet i allmänhet och Faith i synnerhet. Det räcker att Buffy nämner Faith för att Willows penna ska få spelet och flyga iväg som en projektil.

När Principal Snyder sedan kör med henne och tvingar henne att göra en sportfånes läxor så brister det totalt för Willow. Hon bestämmer sig för att ta sin banan före lunchen! :eek:

Inte nog med det, till råga på allt kallar Buffy henne för Old Reliable. Willow känner sig tråkig och osexig. Inte ens Oz med det svarta håret tänkte på att fråga Willow om hon ville följa med på turné. Men allt detta ändras. Jag fattar inte riktigt hur, men Anya fick över vampyr-Willow till den riktiga världen. Anya räddade henne för en kort stund som det visade sig. Evil Willow är helt suverän och i denna episode får hon spela ut.

Det finns så många bra citat i detta avsnitt. Jag ska bara ta med några...

Willow: You want us to breed?

Willow missförstår Principal Snyders intentioner.

Faith: (smiling sultrily) Thanks, Sugar Daddy.

Faith har just fått en ny lägenhet av the Mayor - med en PlayStation no less!

Evil Willow: Bored now.


Xander: (jumps, surprised) Hands! Hands in new places!

Evil Willow är glad att finna sin frände Evil Xander, men ack...

Evil Willow: (realizes, confused, revolted) You're alive.

...det var inte den Xander hon ville finna.

Evil Willow: (steps up to Buffy, eyes narrowed with hatred) I don't
like you.

En härlig scen mellan Evil Willow och en oförberedd Buffy. :evil:

Evil Willow: Questions? Comments?

Evil Willow efter att smakat två gånger på en söt tjej. Japp vi har frågor. Söt tjej?

Evil Willow: (appraisingly) Well, look at me. (doubtfully) I'm all
fuzzy.

Evil Willow får syn på sin goda tvilling.

Willow: Gosh, look at those.

Willow tittar ner. :oops: LOL

Willow: No more snuggles?

Willow slåss med sin elaka tvilling på the Bronze.

Willow: (shocked) Hands! Hands!

Elaka tvillingen tar farväl på sitt eget vis... Ta på sig själv, fy skäms!

Och sist men inte MINST:
Willow: (appalled) It's horrible! That's me as a vampire? (Angel closes
the door) I'm so evil and... skanky. (aside to Buffy, worried) And I
think I'm kinda gay.

Buffy: (reassuringly) Willow, just remember, a vampire's personality
has nothing to do with the person it was.

Angel: (without thinking) Well, actually... (gets a look from Buffy)
That's a good point.


---

Evil Willow kom tillbaka!

---

Hela scenen på the Bronze när Willow utklädd som Evil Willow är hejdlöst rolig, men ännu bättre är den korta scenen med Cordelia och Evil Willow. Kolla hur oändligt uttråkad Evil Willow ser ut när Cordelia har snackat av sig om Xander. Obetalbart.

---

Vid sidan av alla roliga kommentarer hade vi också en fin scen där gänget verkligen trodde att Willow var förlorad.
Giles: She was truly the finest of all of us.
Xander: Way better than me.
Giles: Much, much better.


Och det är ju faktiskt en gullig scen när alla kramas med Willow som plötsligt dykt upp mitt bland dem livs levande.

---

Men vi kan inte bara leka och ha skoj. Lite allvar fick vi oss till livs. Faith, ja. Helt plötsligt var tydligen allt förlåtet. Mycket konstigt. Ena dagen kidnappas hon av the Council för frakt till England, nästa är allt bra igen!? Inga konsekvenser av vad hon gjort? Har Faith förhäxat hela gänget? Eller har hon förhäxat Joss? Hon fortfsätter i alla fall att involvera sig med The Mayor. Spännande.

---

Efter att ha sett detta avsnitt kom jag för första gången spontant att tänka på Firefly. Det börjar närma sig. De båda serierna är så fantastiskt olika. Mycket, mycket mer olika än vad jag någonsin kunde ana. Fascinerande.

Betyg: Ett otroligt bra avsnitt. Borde få allra högsta betyg.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav carre » tis mar 14, 2006 1:01

jag älskar dina recenssioner! sitter bara och ser fram emot att du ska se resten av serien. lova att läsa igenom dem efter du är klar, det är mycket roligare då!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav fripp21 » tis mar 14, 2006 10:59

Tackar. Du är välkommen att läsa dem alla.

Recensionerna varierar med mitt humör och sinnesstämning. Plus om jag har tid eller ej. Hoppas de kan vara lite underhållande i alla fall. :rolleyes:

Jag har snabbt tittat igenom tidigare kommentarer. Det är väldigt överraskande att folk har så olika åsikter om avsnittet. Mr. Chase brukar ju ha ordning på sin kompass, men den här gången har han kanske ställt den för nära en radio?

Avsnittet är i och för sig tämligen enkelt. Det finns inte mycket att diskutera eller fundera över. Men det roade mig. Helt enkelt.

Bland många scener som poppar upp i huvudet dagen efter är den när Xander hotar Willow med korset i biblioteket. När hon inte ryggar tillbaka skakar han på det som om det vore trasigt (typ en ficklampa som glappar). Otroligt rolig liten detalj. Även om den stora storyn var enkel, är det alla detaljer som gör avsnittet. Evil Willows "Bored now" och senare hennes ledsna blick när hon inser att vampisarna inte reagerar i denna värld är också fantastiska små detaljer.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav madskellig » tis mar 14, 2006 14:25

fripp21 skrev:Bland många scener som poppar upp i huvudet dagen efter är den när Xander hotar Willow med korset i biblioteket. När hon inte ryggar tillbaka skakar han på det som om det vore trasigt (typ en ficklampa som glappar). Otroligt rolig liten detalj.


ahh, verkligen ett av mina favorit ögonblick också, så Joss i en enda handling :)

Det är otroligt skoj att läsa dessa första intryck av avsnitt jag sett på tok för många gånger själv!
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav A bear » tis mar 14, 2006 15:00

fripp21 skrev:Avsnittet är i och för sig tämligen enkelt. Det finns inte mycket att diskutera eller fundera över. Men det roade mig. Helt enkelt.

Visst är detta mest komedi på hög nivå, men jag tror det finns åtminstone en replik som snuddar vid en grundidé med Whedons serier här:
BUFFY: I know Faith's not gonna be on the cover of Sanity Fair, but... she had it rough. Different circumstances, that could be me.
WILLOW: No way. Some people just don't have that in them.

Varpå hela avsnittet handlar om en ond variant av Willow, normalt sett den oskuldsfullaste av hela gänget. Och som Angel nästan påpekar - vampyrers personlighet är inte helt annorlunda människan de var, om vi bortser från själva evil-skanky-and-gay-biten kan man mycket väl skymta "vår" Willow under lädret (precis som man kan skymta suputen Liam under Angelus, eller den sörjande flickan under Drusilla). Det där draget som hos Willow blir naivt übergulligt - sättet att prata, minspelet, den barnsliga entusiasmen - blir lite extra otäckt (och extra kul) när det är en smått rubbad vampyr som bär sig likadant åt.
WILLOW: I mean, I know she's not me. We have a big nothing in common, but... still.
BUFFY: There but for the grace of getting bit.

Different circumstances; om Buffy inte hade kommit till Sunnydale hade det där varit Willow. Alla kan under rätt/fel förhållanden bli en hjälte - eller ett monster. Ingen är immun; alla har det "in them", även om det kanske krävs att förvandlas till en övernaturlig varelse på vägen. (Fråga Mal. Hur var det där med vulkanen...?)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav fripp21 » tis mar 14, 2006 15:37

Mycket intressant. Det där om Whedons grundidé var klockrent. Jag erkänner. Jag missade det. Men tänk på att jag har ju faktiskt bara sett avsnittet en enda gång hittills. Nyanser och undermeningar kryper fram vid omtittar. Men jag håller helt med om det du säger om Willow, Angel och Drusilla. Likheterna, hur dolda och avlägsna de än är, är slående i alla tre fallen, i alla fall nu när jag ser...

Jag har lagt märke till att det ofta är runt 15 minuter in på avsnitten som handlingen tar fart. Det är då avsnittets själ och hjärta blir tydliga för tittaren. Under den första kvarten vet man inte riktigt vad avsnittet ska handla om. Det är ofta under denna första "osäkra" period som sådana guldkommentarer fälls. Med tanke på vad som händer senare i avsnittet är den sensationell. Den är så bra så jag lägger in den igen.
BUFFY: I know Faith's not gonna be on the cover of Sanity Fair, but... she had it rough. Different circumstances, that could be me.
WILLOW: No way. Some people just don't have that in them.
Man får vara mycket, mycket observant för att fånga vidden av dessa kommentarer vid en första titt.

---

Mal är väl både och, all the time? Det är ju därför han är så skön.

Vulkanen? Fattar inget. Joe?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav A bear » tis mar 14, 2006 16:08

fripp21 skrev:Vulkanen? Fattar inget. Joe?

Firefly 1x10: "You can live with someone for forty years, and the day you tie him up and dangle him over a volcano, you will truly know him." Alltså, först i extrema situationer visar det sig vad man är kapabel till.
Och givetvis är det OK att missa sånt första gången - och kul att påpeka det! :D Du anar inte vad svårt det är att hålla sig ifrån att posta jättespoilerblock som svar på en del av dina kommentarer...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » tis mar 14, 2006 16:58

...som du ju ändå inte kan läsa än. Har också fått hålla mig ett antal gånger.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav fripp21 » tis mar 14, 2006 17:34

A bear skrev:Firefly 1x10: "You can live with someone for forty years, and the day you tie him up and dangle him over a volcano, you will truly know him." Alltså, först i extrema situationer visar det sig vad man är kapabel till.


Ah, War Stories!Hur kunde jag missa det? Now I'm really pissed.
Mal: You wanna meet the "real me" now...?
Jaha, nu måste jag se om alla Firefly-avsnitten igen innan jag får titta på mer Buffy.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » tis mar 14, 2006 18:13

fripp21 skrev:Jaha, nu måste jag se om alla Firefly-avsnitten igen innan jag får titta på mer Buffy.


Det där får du inte ens skämta om, fripp21! Jag vill ha fler kommentarer från dig (och alla andra förstagångstittare) nu. N-U.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Ai » tis mar 14, 2006 18:16

fripp21 skrev:Jaha, nu måste jag se om alla Firefly-avsnitten igen innan jag får titta på mer Buffy.

:eek:

...'ahmen....eh...nej?

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Nyx » tis mar 14, 2006 21:50

A bear skrev:Du anar inte vad svårt det är att hålla sig ifrån att posta jättespoilerblock som svar på en del av dina kommentarer...

Yup. Men vi ska inte göra det mer. Förlåt! :oops:

Fortsätt för allt i världen att se Buffy kontinuerligt. Det har verkligen poänger att minnas tidigare säsonger, avsnitt och kommentarer när du ser vidare. Saker och ting går nämligen igen i Buffyversum. Konsekvenser dyker ibland upp långt senare, tror jag mig kunna säga och vara tillräckligt vag för att undvika spoilersvärtan.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare