3x13 The Zeppo

Här pratar vi mest om Säsong 3

Vad tycker du om detta avsnitt?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
2
3%
5
3
5%
6
4
6%
7
5
8%
8
24
39%
9
12
19%
10
10
16%
 
Antal röster : 62

Inläggav AKS » fre mar 10, 2006 2:05

Det känns som att du fått upp farten lite, fripp21! Trevligt, trevligt tycker jag som alltid finner stort nöje i att läsa dina inlägg. Lite OT, men what the heck -- detta är ju Buffyforum... Kommer du att ge dig på Angel då det blir aktuellt?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav fripp21 » fre mar 10, 2006 7:50

AKS skrev:Det känns som att du fått upp farten lite, fripp21! Trevligt, trevligt tycker jag som alltid finner stort nöje i att läsa dina inlägg. Lite OT, men what the heck -- detta är ju Buffyforum... Kommer du att ge dig på Angel då det blir aktuellt?


Halloj AKS. Tittandet kommer nog fortfarande i skurar, även om det varit hällregn den senaste tiden. I alla fall om man jämför med mig själv. Den andra förstagångaren Bender har ju ett helt omöjligt tempo.

Jovisst ska jag titta på och skriva om Angel. För det var väl det du syftade på?

Jag vet fortfarande inte riktigt om jag har förstått i vilken ordning Buffy- och Angel-avsnitten ska ses på. Otroligt nog verkar det ju som att det finns olika åsikter om hur man ska göra.

Annat OT, men som du säger, detta är ju Buffyforum... OCh dessutom en fin morgon. Mina betyg på avsnitten hittills suger. Det är två och en halv säsong som har betygsatts med fel och rörlig skala. Jag måste sluta sätta betyg genom "stenhuggning" (omröstningarna i trådarna), och bara skriva omdömen. Betygen får nog komma vid ett mycket, mycket senare tillfälle. Borde det inte finnas en hjälpande instruktion till "newbies" angående betygsättning?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Ai » fre mar 10, 2006 8:09

Jag instämmer först och främst i AKS' hyllning av dina recentioner. Mycket underhållande!

fripp skrev:Den andra förstagångaren Bender har ju ett helt omöjligt tempo.

Här erkänner jag att jag skrattade gott. Det lustiga ligger i att vi är flera stycken som i tråden för Stockholmsträffen sagt åt honom att ÖKA tempot! Vi tycker att han lusar sig. :D

fripp skrev:Jag vet fortfarande inte riktigt om jag har förstått i vilken ordning Buffy- och Angel-avsnitten ska ses på. Otroligt nog verkar det ju som att det finns olika åsikter om hur man ska göra.

Ja, det är sant. Ordningen är: Varannat. Med mycket få undantag. Det ska finnas en guide nånstans har jag för mig. Säsong 1 av Angel är parallell med säsong 4 av Buffy, men det tror jag du redan förstått.

Jag är en sån som först såg hela Buffy och sen Angel - och otroligt nog så har jag både överlevt och uppskattat serierna enormt. Så visst kan man göra det i den ordningen också, även om det finns verkligt hardcore rättrogna som ryser vid en sån tittordning och hävdar att det är förkastligt att se serierna i den ordningen för första gången. ;)

fripp skrev:Mina betyg på avsnitten hittills suger.

Det är svårt det där med betyg, verkligen. Jag kan bara gå till mig själv personligen - men om jag hittat BF och satt betyg från början när jag såg serien (de två skedde vid helt olika tillfällen mitt liv) så hade jag haft samma problem. Nu är det så att jag betygsatt avsnittena utifrån de avsnitt jag vet jag tycker bäst om i efterhand. Nån instruktion tycker jag iofs inte behövs, då förlorar vi ju sånna här trevliga inlägg när folk inser undan för undan vilken ohyggligt bra serie det är som bara blir bättre och bättre! :D
Senast redigerad av Ai fre mar 10, 2006 8:18, redigerad totalt 1 gång.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav fripp21 » fre mar 10, 2006 8:14

Ai skrev:Jag instämmer först och främst i AKS' hyllning av dina recentioner. Mycket underhållande!

fripp skrev:Den andra förstagångaren Bender har ju ett helt omöjligt tempo.

Här erkänner jag att jag skrattade gott. Det lustiga ligger i att vi är flera stycken som i tråden för Stockholmsträffen sagt åt honom att ÖKA tempot! Vi tycker att han lusar sig. :D


Han? Jag som alltid trodde det var en tjej!

Oj då, Bender hoppas du inte blev stött nu. Fast i så fall är du nog på fel forum. 8)
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Ai » fre mar 10, 2006 8:21

Haha - ja, det där med kön är ju svårt när man bara har nick och avatarer att gå på. Zaxx tex har flera gånger fått slåss emot tjej-stämpeln. Han har Buffy som avatar så det hjälper nog till. Jag har själv blivit klassad som kille när jag hade Spike som avatar en gång i tiden. Det hände aldrig när jag hade Dru, så vi får väl se om det sker igen med Brian från Queer as Folk! :D

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav fripp21 » fre mar 10, 2006 8:32

Jo det är sant. Men det är ingen som tagit mig för tjej, eller hur? Eller nåja, det skulle vara den gången i nätstrumpor och behå...
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Bender » fre mar 10, 2006 11:23

fripp> *host host* Det har aldrig hänt 8) och stött? Nehedå! :)

Jag uppskattar dina tankar om avsnitten också fripp, det är lagom länge sen jag såg avsnitten du kommenterar och med alla citat är det inte svårt att leva sig in i vilket avsnitt det gällde.

Och Ai>
Jag får sluta sjåpa mig och öka tempot helt enkelt! Men ett tillägg av Angel-säsongerna gjorde ju inte saken lättare direkt.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav dizzy » fre mar 10, 2006 11:40

Ai skrev:
fripp21 skrev:Jag vet fortfarande inte riktigt om jag har förstått i vilken ordning Buffy- och Angel-avsnitten ska ses på.

Ja, det är sant. Ordningen är: Varannat. Med mycket få undantag. Det ska finnas en guide nånstans har jag för mig.


Stämmer, ligger i FAQ-avdelningen. Inte för att den är ett under av tydlighet direkt men... :)
http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=64
Men som Ai skrev så kan man inte gå fel om man ser varannat avsnitt, förutom när man kommer till sista Buffy-säsongen.

Uppskattar också att läsa era kommentarer som förstagångstittare även om det var länge sen jag såg de här själv nu. Dags för omtitt snart.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » fre mar 10, 2006 12:16

I somras såg jag om S4 och S5 av Buffy. Planen för denna sommar: S2 och S3 av Angel och förhoppningsvis S6 av Buffy. Det är himla kul att se om säsongerna, särskilt då jag inte sett om ett enda Angel S2/S3-avsnitt på säkert ett par år, kanske mer. Att läsa alla dessa kommentarer från de som ser avsnitten för första gången är verkligen inspirerande.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Glorificus » sön mar 12, 2006 1:13

dizzy skrev:
Ai skrev:
fripp21 skrev:Jag vet fortfarande inte riktigt om jag har förstått i vilken ordning Buffy- och Angel-avsnitten ska ses på.

Ja, det är sant. Ordningen är: Varannat. Med mycket få undantag. Det ska finnas en guide nånstans har jag för mig.


Stämmer, ligger i FAQ-avdelningen. Inte för att den är ett under av tydlighet direkt men... :)
http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=64
Men som Ai skrev så kan man inte gå fel om man ser varannat avsnitt, förutom när man kommer till sista Buffy-säsongen.


Här har brat knåpat ihop en någorlunda (?) översiktlig tittarordning över Buffy/Angel-serierna... men det är lätt att bli förvirrad, ja. ;)

Och jag håller med alla andra om att det verkligen är kul att läsa dina tankar om avsnitten, fripp... och Benders också förstås.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav JRT » sön apr 30, 2006 21:16

Det finns en ganska klantig miss i det här avsnittet, nämligen ett återanvänt matsalsklipp från I Only Have Eyes For You i början av Xanders vad-är-cool-tal som slutar med att vi ser Xander, Willow och Buffy från det avsnittet längst upp i bild... Det hade väl varit ok om Xander hade haft samma tröja på sig och karaktärerna varit rätt med vad som kommer efter - men det blir uppenbart och ganska dumt när Xander och Oz dyker upp i nästa klipp. En sån där sak som man upptäcker när man sett ett avsnitt "några" gånger... :rolleyes:
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav gollum » mån okt 30, 2006 13:32

Bilen är faktiskt ganska cool...

Ett mycket bra avsnitt vill jag lova. Bra kopplingar till både tidigare relationer men också internt inom avsnittet, tex i dialogen. Klippen scenerna emellan kändes först lite billiga, men konsekvensen gör att det håller.

Och återupprättelsen av Xander i slutscenen är magnifik.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav A bear » mån okt 30, 2006 14:28

Aaaaah, The Zeppo.

Bästa replik:
XANDER: Yeah, but this is different. Being blowed up isn't walking around and drinking with your buddies dead. It's little bits being swept up by a janitor dead, and I don't think you're ready for that.
JACK: Are you?
XANDER: I like the quiet.


Bästa popkulturreferens:
BOB: Whoa! Walker, Texas Ranger. You been taping 'em?
JACK: Every ep.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: (spoiler angel s3) Månntro andeguiderna Giles talar med är släkt med The Loa? Han slapp i alla fall hamburgarn...

Hej Joss Whedon: Self esteem is how you get it done. Xander ser sig själv som en loser, då är han en. Men när han tvingas klara sig själv går det hur galant som helst ändå, trots brist på superkrafter, magi och någonting annat än rent dumdristigt mod.

Awww: Buffy- och Angelscenen. Stor episk romans, ångest, tårar i ögonen - och så harklar sig Xander och allt blir pinsamt en stund innan han går och stråkarna sätter igång igen. Fortfarande en av de roligaste scenerna i hela serien.

Höh? Snälle Xander... jättebra jobbat och allt, men var det verkligen så smart att lämna Jack ensam med bomben efter att han fegat ur?

Wow, detta är en bra serie: En av de första gångerna serien verkligen tar sig frihet med formatet - en av de värsta utmaningarna någonsin för våra hjältar, en apokalyps, helvetesgap, och vi får knappt se något av det. Serien har inte en huvudperson och ett gäng hangarounds, varje karaktär har sitt helt egna liv och egna problem (även om jag inte skulle klassa "hoppa i säng med Faith" som ett problem). The Zeppo forever!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » mån okt 30, 2006 14:42

A bear skrev:Wow, detta är en bra serie: En av de första gångerna serien verkligen tar sig frihet med formatet - en av de värsta utmaningarna någonsin för våra hjältar, en apokalyps, helvetesgap, och vi får knappt se något av det. Serien har inte en huvudperson och ett gäng hangarounds, varje karaktär har sitt helt egna liv och egna problem...

Huvet på spiken!

edit: Mitt 100:ade inlägg!!! Tårta till folket!!!
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav A bear » mån okt 30, 2006 15:18

gollum skrev:
A bear skrev:Wow, detta är en bra serie: En av de första gångerna serien verkligen tar sig frihet med formatet - en av de värsta utmaningarna någonsin för våra hjältar, en apokalyps, helvetesgap, och vi får knappt se något av det. Serien har inte en huvudperson och ett gäng hangarounds, varje karaktär har sitt helt egna liv och egna problem...

Huvet på spiken!

edit: Mitt 100:ade inlägg!!! Tårta till folket!!!

Grattis gollum!

Just det är ju en av mina favoritgrejer med Whedons serier (åtminstone från mitten s2 av Buffy och framåt); man får känslan av att även de minsta karaktärer har sin egen historia, sitt eget liv att leva. Om vi skulle lyfta bort våra hjältar ur Sunnydale skulle Sunnydale fortfarande vara fullt med människor som hade andra saker för sig än att kämpa mot vampyrer. Skurkarna - åtminstone här i s3 - har inte som mål att jävlas med Buffy, utan de har egna agendor. Var och en är hjälte i sin egen historia, och att vi fått följa just Buffy och inte, säg, Harmony är mer eller mindre en lycklig slump.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Capt. Peroxide » sön feb 18, 2007 20:05

Hm. Jag är lite förvånad att ingen nämnt "Sista natten med gänget" här. Tänker naturligtvis på den lilla bihistorien när en av huvudpersonerna får hänga med det hårda raggargänget ett tag.

Alltså, det här med att Xander skulle vara oskuld. Jag får väl acceptera det, men det håller inte riktigt. Särskilt inte som Cordelia verkar tycka att det som gjorde att de blev tillsammans var att de hamnade i olika farliga situationer tillsammans hela tiden, och att det var sexigt. Skulle de aldrig ha gjort det? Herregud så lamt, de går ändå sista året i high school och är verkligen inga småbarn.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » ons jun 06, 2007 15:53

I Helpless-tråden runt 2003 eller 2004 tror jag det var, skrev jag att jag skulle ge detta avsnitt en 8:a. Jag är själv förvånad över det eftersom jag alltid funnit The Zeppo överskattat och det gör jag fortfarande.

Saken är den att jag tycker att avsnittet är underhållande nog och tokigt nog, men... that's about it. Jag älskar t ex den överdramatiska Buffy/Angel-scenen som antagligen inte hade verkat överdramatiskt i ett seriöst avsnitt. Men det är ju det som är bra med BtVS: i detta avsnitt hånskrattar jag åt Buffy och Angel (eller ja, kanske inte så elakt), men i ett annat avsnitt hade jag kanske varit på gränsen till tårar av samma scen.

En annan sak jag gillar är Xanders förlorande av oskulden och Faith som bara kastar ut honom. Älskar det hastiga klippet från vad Xander tror kommer att vara cuddliness till att han står utanför ett sjaskigt motell med kläderna i famnen. :)

Det jag inte gillar är alla döingar. Tycker de är tråkiga rent ut sagt och scenerna med dem blir lite snooze-worthy.

Bra avsnitt, varken mer eller mindre. Skulle ge 6 av 10 på Buffyskalan om jag röstade nu.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav JRT » sön apr 27, 2008 0:21

Dåligt klippjobb: klippet utav mat som läggs upp i matsalen är plockat direkt från I Only Have Eyes For You. Vilket väl vore en sak om det inte var så att man tydligt ser Xander sittandes tillsammans med Buffy och Willow i slutet på klippet, medan Xanders dialog från det här avsnittet hörs över. Vi klipper - till Xander, i annan klädsel, som pratar med Oz. Willow och Buffy är inte där, förstås. Återanvänder man klipp borde man åtminstone se till att såna missar inte kommer med.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav mattek72 » sön apr 27, 2008 0:42

De räknade väl inte med att någon skulle märka det. Att en sån detaljgranskande rubbad varelse som du fanns kunde de inte föreställa sig.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav Echolls » sön nov 15, 2009 0:46

Vilket genialt avsnitt det här är! Det enda jag inte gillar är alla Jacks kompisar, de är ganska tråkiga.

Hela upplägget är så bra och jag älskar hur Xanders dag spårar ur mer och mer från det att han träffar på Jack. Väldigt många roliga scener och repliker!

En av scenerna jag gillar mest är den med Xander och Giles, som alltid är rolig när han är sådär disträ och inte lägger märke till någonting som pågår runt omkring honom. Men det roligaste av allt är helt klart Buffy/Angel-scenen, den är helt fantastisk. :D

Jag gillar faktiskt Faith i det här avsnittet också, underbart när hon slänger ut Xander.

Favoritcitat:
Giles: There's something... different about this... menace, something in the air... The stench of death.
Xander: Yeah, I think it's Bob.

Betyg: 8
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav HeavyAlex » ons mar 31, 2010 20:10

Bra slut för övrigt :)

Edit(12/9-11): Ingen aning om vad jag menade med den där kommentaren, möjligtvis att det var ett bra slut.. :rolleyes:

Ontopic; Riktigt underhållande avsnitt, älskar Xander så alltid lika kul när han får lite mera utrymme!

Note to self; Less talking

/Alex
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm

Re: 3x13 The Zeppo

Inläggav Spuffy » lör mar 05, 2016 18:14

Det här är ju jätteintressant! Helt annorlunda upplägg och storytelling. Gillar det! Värsta apocalypse-fighten som vi knappt ens ser! Superbra. Även om jag egentligen avskyr Xander. Sen tycker jag dessvärre att själva handlingen är sådär. Men som sagt, mycket spännande med hur de leker med formatet.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Re: 3x13 The Zeppo

Inläggav The Ankh » ons apr 27, 2016 12:56

Älskar det här avsnittet. Mindes inte hur mycket. Slutet, när han bara ler och går från Cordy. BästXander!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Re: 3x13 The Zeppo

Inläggav The Ankh » ons apr 27, 2016 13:07

Btw :) roligt passande autokorrekt
Bild
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron