8x16 - Time of Your Life Part 1

Här pratar vi om den serietidningsbaserade fortsättningen på Buffy the Vampire Slayer.

8x16 - Time of Your Life Part 1

Inläggav A bear » tor jul 24, 2008 13:34

Buffy, Willow och Xander diskuterar döda flickvänner och ormdemoner. Willow övertygar dem att åka till New York innan de blir överfallna igen, eftersom hon såg den där visionen i #15. Det har något med Slayeryxan att göra.

Dawn förvandlas från en jätte till en kentaur, till sin egen stora förtvivlan och hennes familjs stora nöje.

Buffy och Willow har en diskussion som möjligen ska vara vänskaplig och möjligen ganska bitter, svårt att avgöra utan att höra dem. Kontentan är att de håller hemligheter för varandra och inte tänker dela med sig av dem, och Buffys bankrånerier nämns igen.

I New York möts de av Kennedy - söt återförening - och Vi, samt ett gäng sjärnögda Slayers som är helt förtrollade av att vara i samma rum som Buffy och Willow. Willow förklarar om lite timey-wimey-grejer, och Kennedy säger åt nyligen-bi-Buffy att hålla sina tassar borta från Willow.

Xander och Dawn talar ut. Dawn är miserabel, Xander tycker hon är het som Bad Horse hästarsle. Medan de är ute i trädgården skickar Warren och Twilight en raket som spränger slottet.

Buffy kommer tillbaka till gänget i New York efter att ha varit på hemlig date. Knappt har hon kommit dit förrän hon skickas 300 år framåt i tiden och hamnar öga mot öga med Fray, som knuffar ner henne från ett tak. Cliffhanger ending! Back to the TARDIS!

Saker jag gillade:
+ Öppningsscenen och hela New York-scenen - både trevliga små karaktärsgrejer och mängder med arcsetup. Återigen får vi skrivet på näsan att Buffy och Willow ses som snudd på gudar av juniorslayersarna.

+ Mycket uppföljning. Både Buffys superskurkerier och Willow ormvänstrande tas upp igen. Renees död nämns och Xander sörjer, men är inte helt förstörd som om han förlorat sitt livs kärlek eller så - ganska lagom.

+ Willow/Kennedy är riktigt söta, och det slås fast att Kennedy är a) väldigt kär, b) fullt beredd att riskera livet för Willows skull, och c) väldigt svartsjuk. Vad händer när hon får reda på att Willow redan har vänstrat på henne - och det med något som kanske är säsongens Big Bad, eller åtminstone knappast något oförfalskat gott? Det kan aldrig sluta väl för de unga tu. Yay; jag har inget direkt emot Kennedy, men lite svartsjukedrama är alltid bra för storyn.

+ FRAY!

+ Bort med slottet. Bra. Jag fattade aldrig vad de hade där att göra ändå. Intressant: Willow säger att de måste till New York innan de blir attackerade - och så fort de rest till New York blir de attackerade både där och i Skottland. Exakt vad är Willows ormflickvän för något, och hur inblandad - medvetet eller omedvetet - är Willow i hela arcen?

Saker jag inte gillade:
- Dawns historia fortsätter vara rejält fånig, och börjar nu bli riktigt irriterande - speciellt som vi aldrig får förklarat varför hennes påstådda familj, som tillbringat hela sina vuxna liv med att hantera såna här situationer (fan, det är ju en story som använts om och om igen i hela BtVS: tonårsflicka blir förhäxad av svartsjuk pojkvän, med antingen död eller åtminstone omöjlighet till normalt liv som följd) men nu mest verkar tycka det är underhållande att det hänt Buffys egen syster. Och i Xanders fall möjligen smått upphetsande. Men men, de kan väl bara hitta på X antal skämt om Dawn som jätte, så...

- Överhuvudtaget har jag lite svårt att se, återigen, vad katten Buffy håller på med. Hon bryr sig inte om sin syster, hon säger i princip åt Willow att inte lägga näsan i blöt när det gäller Slayer stuff... vad hände med tjejen från TV-serien?

- Warren är tillbaka. Och fortfarande meningslös. jaja.

- Fortfarande tveksam till hela tidsresegrejen, men... (spoiler småspekulation) man får väl anta att Frays värld ska vara en där Twilights plan att göra sig av med all magi i hela världen fungerade. Så om nu Buffy får utbyta erfarenheter och plugga historia med Fray vet hon alltså vad hon slåss för eller emot... förhoppningsvis inte exakt hur det går till, dock. Och Fray var bra mycket roligare än Season 8 på det hela taget varit hittills, så vem vet; det kan bli kul.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav lilith » lör jul 26, 2008 15:35

Jag håller nog med a bear på alla punkter. Förutom att jag nog inte är så tveksam till tidsresegrejen. Den blir nog bra. Kanske. ;)

Men gör nåt åt Dawn nu då. Snälla. Låt henne åtmistone delta i händelserna på nåt vis.

FRAY!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006


Återgå till Buffy - serietidningarna



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron