8x15 - Wolves At The Gate #4

Här pratar vi om den serietidningsbaserade fortsättningen på Buffy the Vampire Slayer.

8x15 - Wolves At The Gate #4

Inläggav A bear » tis jun 10, 2008 16:53

Mjovars. Antagligen den bästa avrundningen av en arc hittills i serien.

Visst finns det fortfarande en del som får en att skaka på huvudet; hela Xander/Draculagrejen känns helt fel för båda karaktärerna jämfört med hur de var i kanon, men det är ju kul nu och det får väl räcka. MechaDawn är utomordentligt fånig, men att få se en spegling av sig själv - och MechaDawns replliker är en rätt lyckad parodi på det JätteDawn har fått att göra och säga hittills i serien - brukar ju få folk att ta sig i kragen i Jossverse, så förhoppningsvis blir det kanske början till slutet för det väldigt utdragna jätteskämtet. ( (spoiler omslaget #18) Eller det skulle man kunna tro om man inte hade sett att Dawn ska förvandlas till en kentaur härnäst.)

Men annars finns här mycket som funkar riktigt bra. Renees dödsscen blir väl det enda hon koms ihåg för, men den är jävligt bra och sorglig och så - och jag gillar att de enkelt duckar frågan "borde inte Willow ha kunnat rädda henne" genom att kasta ut Willow genom fönstret i nästa sekund. Fighten funkar bra - Dracula blir plötsligt rejält badass - och så har vi en hel del intressanta små avslöjanden; inte minst då att Willow gått i lära hos samma gudinna/demon som hon den där japanska häxan, och att Willows lilla vänsterprassel i #10 verkar ha haft rejäla konsekvenser. Hur var det, man får inget gratis i Jossverse.

Och den där japanska häxan lär ju komma tillbaka. Vore inte förvånad om Dracula gör det heller - han verkar ju ha fått tillbaka en del av sitt självförtroende, och även om det är lite svårt att motivera att de låter DRACULA gå fri och resa hem per båt (vi vet ju vad han brukar göra med besättningen) så... jaja.

Andrew kan inte bara slåss mot vampyrer, han räddar livet på Dawn med sina SF-kunskaper också. Jag försöker komma på något som tydligt visar att hela säsong 8 INTE är en fanfic skriven av Andrew, men hittills kommer jag inte på nåt.

Stackars Xander. Först dör Renee, sen gör han slut med Dracula. Undrar vart han tar vägen nu... det var lite Wesleyvibbar där. (Å andra sidan vore det lite mysko om han gjorde en totalomvändning av det här... hur söt Renee än var hade de dejtat i, vadå, 10 minuter?)

Buffy och Satsu är slut, och det på ett trevligt om än lite antiklimaktiskt sätt. Det känns som om de kunde gjort mycket mer med den storyn. Och med både Satsu och Renee borta blir alltså de enda nya karaktärer som byggts upp till något mer än bara en dimension utskrivna i samma nummer, och det känns som om båda försvinner för tidigt för att de ska ha haft något inflytande. Men Satsu lär dyka upp igen, och jag vore inte förvånad om Renee gör det också på något vis.

Humorn och tragedin funkade inte riktigt tillsammans i den här arcen, men den var väl berättad utan de där stora "Ööööh... va?"-ögonblicken som #4 och #9 hade, och sätter upp en del för framtida nummer. Vackert så. Drew Goddard får godkänt.

Det känns fortfarande inte som en fortsättning på kanon, men å andra sidan fungerar det allt bättre som en egen serie. Så vidare till #16 då; Fray!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Garim » tis jun 10, 2008 17:15

A bear skrev:Fray!

Mmm, exciting.

Bra sammanfattning. Jag tyckte det här numret var jäkligt bra, ett av de bättre i S8. Men nu ser jag fram emot nästa och hur de ska få till det.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Rombat » tis jun 10, 2008 19:18

Var inte den där ormkvinnan typ Hekaté? Såg hon inte ut så?

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » tis jun 10, 2008 19:26

Rombat skrev:Var inte den där ormkvinnan typ Hekaté? Såg hon inte ut så?

Japanskan kallar henne Saga Vasuki, som tydligen är någon hinduisk gudomlighet.

Fast det är klart, i ett verse där gudar finns på riktigt är det väl logiskt att samma gud kan dyka upp i flera olika religioner under flera olika namn, och Hekate har väl avbildats som en orm ibland (fast det har ju å andra sidan Satan också) så kanske det är samma en.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » tis jun 10, 2008 20:30

A bear skrev:
Rombat skrev:Var inte den där ormkvinnan typ Hekaté? Såg hon inte ut så?

Japanskan kallar henne Saga Vasuki, som tydligen är någon hinduisk gudomlighet.

Fast det är klart, i ett verse där gudar finns på riktigt är det väl logiskt att samma gud kan dyka upp i flera olika religioner under flera olika namn, och Hekate har väl avbildats som en orm ibland (fast det har ju å andra sidan Satan också) så kanske det är samma en.

Hon ser typ ut så i en tecknad Hellboy iaf. :blushbunny:

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Nyx » ons jun 11, 2008 23:13

Håller med Björn om att det här var den bästa arcavslutningen hittills. Tokyo, vampyrer, Dracula och MechaDawn (ja, jättefånigt men jag kan inte låta bli att fnissa med/åt Andrews entusiasm). Och Buffy och Willow hade sin bästa scen tillsammans på jag vet inte hur länge. Ultimate Drew skötte sig snyggt som alltid, kort sagt. För mig är det helt ok att Satsu nu försvinner på ett tag men det var synd, fastän rörande, att Renee dog. Det tar tid att bygga upp en ny karaktär i ett så kortfattat medium och jag kommer att fortsätta läsa för att få se vad de tänker sig sker i Xanders liv härnäst... Och i Buffys för den delen. Har slutat se detta som någon slags "kanon" men följer den som en kul fristående tecknad serie.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm


Återgå till Buffy - serietidningarna



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron