8x13 - Wolves at the Gate #2

Här pratar vi om den serietidningsbaserade fortsättningen på Buffy the Vampire Slayer.

8x13 - Wolves at the Gate #2

Inläggav A bear » tor apr 10, 2008 13:56

HAHAHAHAHAHAHAHAHA!

Seriöst, hela Xander/Dracula-storyn... fullständigt vansinnigt, och tanken på att den där Xander som hatade vampyrer och avskydde vad som hände i "Buffy vs Dracula" frivilligt skulle signa upp sig som Draculas kärleksslav "tjänare" är mer än lovligt absurd. Men... HAHAHAHAHA! Xander och Dracula som gnabbas som ett gammalt gift par medan Renee inte kan tro sina öron... stor humor. Jag hoppas innerligt att det inte är meningen att vi ska ta det på allvar. Att det presenteras av Andrew gör det liksom inte mer trovärdigt.

Å andra sidan är den andra storyn uppenbarligen väldigt mycket på allvar. Aikos död är nog det otäckaste som hänt hittills i serien - rak omvändning på hela idén med Buffy: hon går in i en mörk gränd, får sina krafter stulna och dör en ganska fasansfull död. Och så är General Buffy tillbaka och hugger av Satsu jäms med fotknölarna, pekar med hela handen och tar med sig hela sin armé rakt in i en dödsfälla. Det finns en del intressanta idéer här om exakt vad Buffys roll är - med alla idoldyrkande småslayers som mer eller mindre kräver att hon ska leda dem - men man undrar ju vad hela poängen med "Chosen" var om Buffy ska gå tillbaka till samma gamla argument återigen... var inte tanken med att dela med sig av makten att, tja, dela med sig av makten?

Hälften rätt bra, andra hälften riktigt kul slashficparodi.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gaia » lör apr 12, 2008 14:18

Absolut, ett helt underbart nummer! :D Jag har saknat sånna här typer av delar i den åttonde säsongen (även om den varit riktigt bra), Buffy vs. Dracula har alltid varit ett av mina favorit avsnitt. När man gjorde det där avsnittet när Buffy var och hämtade Xander hos Dracula tänkte jag att det vore kul med en fortsättning på den storyn. Nu har jag äntligen fått det, och Draculas reaktion när Xander dyker upp, påminner mig nästan om Spikes reaktion när Dru dyker upp igen i säsong 6. Hur man ser Dracula gå från sorglig föredetting till först lite allmänt kaxig för att till sist bli fly förbannad, kommer nog att bli ett av mina favorit nummer någonsin. Om man tänker på den historiska förebilden för Dracula passar det rätt bra med de rasistiska kommentarerna som han slänger ur sig och Xanders reaktion på dem är underbar, två världar krockar och tanken på att han inte märkt det tidigare får en bara att undra hur kontrollerad han var av Dracula förut eller om det bara är så att smekmånaden har gått över och de börjar se fel hos varandra.

bara mina egna små tankar och reaktioner, inte någon avancerad analys direkt.

Det är sant det här med att det är svårt att ta något Andrew säger på allvar, när han står där och pratar tänker jag bara på genomgångarna han och Anya hade i sista säsongen, klassiskt!

Kort sagt jag älskade bara det här numret och längtar så det inte är klokt till nästa!

:D
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav lilith » tor apr 17, 2008 0:49

Ja, det här var roligt! Tyckte om det här numret. Men vad tusan är en moor, det ordet har jag aldrig hört?
A bear skrev:Aikos död är nog det otäckaste som hänt hittills i serien

Håller med. Det var riktigt läskigt och rått.

Det enda som störde mig var Willows nyfikenhet över hur Buffy var som älskare. Jag skulle aldrig vilja veta hur en nära kompis funkade sexuellt. Nej tack! Det kändes mest... konstigt. Och inte som Willow.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav gaspode » tor apr 17, 2008 0:54

Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tam » tor apr 17, 2008 1:09

lilith skrev:Det enda som störde mig var Willows nyfikenhet över hur Buffy var som älskare. Jag skulle aldrig vilja veta hur en nära kompis funkade sexuellt. Nej tack! Det kändes mest... konstigt. Och inte som Willow.

Jag tyckte det var roligt.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Rombat » tor apr 17, 2008 5:22

Morer. Han menar typ arabisk neger från Spanien och medeltiden.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » tor apr 17, 2008 8:06

Rombat skrev:Morer. Han menar typ arabisk neger från Spanien och medeltiden.

Och catch-all-fras för svarta människor under medeltiden (se Othello). Det är väl helt enkelt den mest förolämpande varianten av "neger" som man kan trycka i en serietidning utan att få på sig rasismanklagelser.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav lilith » tor apr 17, 2008 14:33

Morer! På svenska hade jag ju hört det, även om jag inte visste definitionen precis. Konstigt att jag inte gjorde den kopplingen.

Förresten kom jag på att jag hört det förr på engelska också. I filmen Robin Hood Prince of Thieves så benämns ju Morgan Freemans karaktär som just "moor". Det minns jag nu när jag fick förklaringen.

Ibland snurrar inte kugghjulen som de ska riktigt i den här skallen... :rolleyes: (en ny rolleyesfigur?)
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav gaspode » tor apr 17, 2008 14:41

lilith skrev: :rolleyes: (en ny rolleyesfigur?)

när vi uppgraderade så hade tydligen phpbb bestämt sig för att vi borde ha deras nya fulare smiliesar istället.

Jag fixar.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav virve » fre apr 18, 2008 8:28

Jag köper INTE ALLS att buffy bara lät Xander dra till Dracula, men det bygger åtminstone för en spännande fortsättning!
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala


Återgå till Buffy - serietidningarna



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare