8x12 - Wolves at the Gate #1

Här pratar vi om den serietidningsbaserade fortsättningen på Buffy the Vampire Slayer.

8x12 - Wolves at the Gate #1

Inläggav A bear » ons mar 05, 2008 13:10

Inte ute än såvitt jag vet, men Joss lämnar en ganska rejäl spoiler här...

Lär generera lite debatt. Fast Ally McBeal-kopplingar åsido, det är fortfarande inte mer wtf än Buffy som professionell bankrånare.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Garim » ons mar 05, 2008 18:39

Nej, det där var inte speciellt wtf alls tycker jag, men alla håller inte med - om man läser på whedonesque. Förresten, när man läser där så märker man också hur många som verkar tycka att Buffy blev dåligt efter S5. Konstiga människor.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Garim » fre mar 07, 2008 17:34

Borde gå att hitta snart tycker jag. Jag är otålig 8)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tomas » fre mar 07, 2008 18:41

Jag också.

Edit: Hittar på isohunt nu
Senast redigerad av Tomas lör mar 08, 2008 8:55, redigerad totalt 1 gång.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav Skytteflickan88 » fre mar 07, 2008 19:09

http://www.slayerverse.org/sv2/index.php?comments=45541 så pågår det mycket gläfs. Visst tänkte jag "Oh my god" men jag blev glad också. Vill gärna se hur de behandlar det.
BUFFY: I'm suffering the afterness of a bad night of badness.
WILLOW: You didn't. Not with Parker again.
BUFFY: No, with four really smart guys.
WILLOW: Four? Oh. Ow.

Beer Bad
Användarvisningsbild
Skytteflickan88
Minion
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 03 jul 2006
Ort: Avesta

Inläggav Garim » lör mar 08, 2008 9:54

Nu har jag läste den. Jag tyckte om den. Den sätter upp bra för fortsättningen.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tomas » sön mar 09, 2008 2:03

Garim skrev:Nu har jag läste den. Jag tyckte om den. Den sätter upp bra för fortsättningen.


Kunde inte ha skrivit det bättre själv.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav A bear » mån mar 10, 2008 10:31

Det var ju definitivt ett av de roligaste numren hittills. Även om det återigen känns lite tjyvigt att vi hela tiden kommer in EFTER att en stor grej har hänt och i princip måste skriva fanfic för att lista ut varför och hur det händer så är det ju så det ska vara enligt Joss, så det är ju dumt att gnälla på. Och även om man kan fundera på om inte Buffy gör ett rejält misstag som går till sängs med någon som är a) hennes underordnade och b) har känslor för henne som Buffy inte kommer att besvara (och har vi sett det förut eller?) så är hela sovrumsbiten, både Buffy/Satu-scenerna och hela sängkammarfarsen som följer, riktigt bra. Fast...

Bild

Får någon annan känslan att de försöker lite väl mycket att jämställa ett tvåårigt och väldigt väl framställt förhållande med ett one-night-stand?

Sen hela Draculabiten... är inte Xander, typ, den siste människan på hela jorden man borde skicka att prata med Dracula? Sen är jag långtifrån säker på att Dracula kan bli något annat än parodi på sig själv i Buffyverse, men... jaja. Kul, som sagt.

(Förresten: Mr Gordo såg alltihop.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Skytteflickan88 » mån mar 10, 2008 14:14

Läste ju första nr och upptäckte något. När Buffy och Xander kollar på Twilights märke så säger Buffy "I think it's a beautiful sunset". Och i nr A beautiful Sunset så slåss Buffy och Twiligt i gryningen. Coincidence anyone?

Och i nr 10 så säger Robin "The important thing is that you rescue the prince."

Så, två ledtrådar till the new Big Bad. Någon som upptäckt något annat mystiskt?
BUFFY: I'm suffering the afterness of a bad night of badness.
WILLOW: You didn't. Not with Parker again.
BUFFY: No, with four really smart guys.
WILLOW: Four? Oh. Ow.

Beer Bad
Användarvisningsbild
Skytteflickan88
Minion
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 03 jul 2006
Ort: Avesta

Inläggav A bear » mån mar 10, 2008 14:23

Skytteflickan88 skrev:Och i nr 10 så säger Robin "The important thing is that you rescue the prince."

...bator. 8) Vem vet, Dracula kanske har något med säsongsarcen att göra ändå.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Mr.Tweed » ons mar 12, 2008 9:52

Tack och lov så verkar inte Buffy/Satsy incidenten resulterat i brutal flamin' och annat. Något som många andra av Buffyforumen där ut tycks ha drabbats av. Förvisso inte lika illa som efter Tara-incidenten, men ändå påfrestande. Att det skall vara så känsligt för folk... *suck*
Vilket återigen påminde mig om varför IMDB kan vara otroligt tröttsamt.
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » ons mar 12, 2008 10:26

Mr.Tweed skrev:Tack och lov så verkar inte Buffy/Satsy incidenten resulterat i brutal flamin' och annat. Något som många andra av Buffyforumen där ut tycks ha drabbats av. Förvisso inte lika illa som efter Tara-incidenten, men ändå påfrestande. Att det skall vara så känsligt för folk... *suck*
Vilket återigen påminde mig om varför IMDB kan vara otroligt tröttsamt.

Jo, en del av diskussionerna man sett därute är rejält deprimerande. Man trodde ju att Buffyfans generellt sett borde vara ganska toleranta, men... suck. Fast på sätt och vis är det rätt kul att se dem slå knut på sig för att försöka förklara att de inte ALLS är homofober, MEN...

Å andra sidan är uppmärksamheten det fått från mainstreammedia rätt fånig också. Varför är det en sån big deal?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Garim » ons mar 12, 2008 23:43

A bear skrev:Varför är det en sån big deal?

Americans are crazy?
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Mr.Tweed » tor mar 13, 2008 16:46

Garim skrev:
A bear skrev:Varför är det en sån big deal?

Americans are crazy?


Indeedydoodilli!

Och ack så känsliga när det gäller sex. :?
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala

Inläggav Skytteflickan88 » ons mar 19, 2008 12:49

Gud va befriande att läsa svenskars synpunkter om satsu-incidenten. Det var så beklämande att läsa det lilla jag läste. Visst finns det många som står upp för Buffy, men gud va konstigt med folk som tycker att serien blev dålig sedan säsong 4 när "alla" karaktärerna blev gaya. Man undrar ju vad de tänker med. Jag menar hallå! de var i Sunnydale, nära L.A. är inte hälften av innvånarna där gay anyway ; )

Tillbaka till storyn. Stackars Xander. Undrar vad fan de har planerat. Men de måste ju veta vad de gör och ha en plan med det. kanske att lura Dracula med falsk info som han får från Xander. han tror att han har Xander i en ask så att han inte försöker snärja någon annan.

Jag skrattade högt minst fem gånger när jag läste det här numret. vad kul att alla vet. Nu kommer det bli pinnsamt för Buffy.
BUFFY: I'm suffering the afterness of a bad night of badness.
WILLOW: You didn't. Not with Parker again.
BUFFY: No, with four really smart guys.
WILLOW: Four? Oh. Ow.

Beer Bad
Användarvisningsbild
Skytteflickan88
Minion
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 03 jul 2006
Ort: Avesta

Inläggav Tomas » ons mar 19, 2008 14:06

Skytteflickan88 skrev:Tillbaka till storyn. Stackars Xander. Undrar vad fan de har planerat. Men de måste ju veta vad de gör och ha en plan med det. kanske att lura Dracula med falsk info som han får från Xander. han tror att han har Xander i en ask så att han inte försöker snärja någon annan.


Min gissning är att de gör en "Spike" och lovar att inte döda honom (han har nog svårt att charma några hundra slayers samtidigt) förutsatt att han ger dem den info de behöver.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav lilith » ons mar 19, 2008 15:28

Det här var roligt och ganska bra. Hoppas inte Satsu blir alltför bitter när hon inte får det förhållande hon vill ha. Men konstigare saker har ju hänt, så vi får väl se om hennes känslor kan besvaras eller inte.

A bear skrev:Får någon annan känslan att de försöker lite väl mycket att jämställa ett tvåårigt och väldigt väl framställt förhållande med ett one-night-stand?

Nej. Jag ser inga likheter alls mellan de två scenerna, förutom att det är två kvinnor i en säng. Deras kroppspråk säger olika saker t ex. Hur skulle man annars ha skildrat, bortom allt tvivel för oss, att Buffy nyss haft sex med Satsu?

Dracula! Haha! Igen! Har han inte lärt sig? Eller är det det han har...
Att skicka Xander är väl att utnyttja honom. De måste ju anat att han skulle bli butt-monkey när han mötte sin Master. Men det ska väl utnyttjas på nåt vis. Eller trodde de på fullt allvar att det skulle gå annorlunda denna gång? Kanske spelar också Xander bara inför "sin" Master. Hamnar inte Renee i stor fara nu, oavsett? Vafan tänkte de på???
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Lipton » ons mar 19, 2008 21:21

Bildligt sett så är ju de där scenerna mycket lika, hur de ligger, färgen på täcket och hur det formar sig runt kropparna. Annars så finns det väl inga andra direkta likheter. Jag tycker också att det var mycket konstigt att de skickade Xander, de behandlade honom som om det var han som gjort något fel. Om serien är bra? Nej det skulle väl vara att ta i.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav lilith » tor mar 20, 2008 3:31

Nä, inte ligger de likadant. Ok, ett ben tittar fram och färgen är lika på lakanet, men lakan formar sig efter kroppen alltid ju. Så att jag sa att jag inte såg någon likhet alls förut var väl att ta i.
Tara sitter/halvligger och håller om Willow, smeker hennes hår. Willow kurar ihop bredvid och ligger nästan på sin armbåge, beredd att vända sig mot Tara. De ser glada och bekväma ut och pratar i samförstånd.
Buffy ligger utpumpad på rygg, håller sina armar för sig själv. Satsu ligger mot hennes axel och sträcker sig mot henne. Det finns nåt betydligt mer "nyss sex" över den bilden. Man lägger också märke till Satsus ömhetstörst och Buffys småkyla i den scenen.
Ok, jag övertolkar en massa pga allt jag vet om dessa par, men min poäng är att det trots en del (nästan ofrånkomliga) likheter inte alls känns som samma scen, och det känns därför inte som man försöker jämställa parens förhållande på något sätt.
Fast det var ju väl observerat av björnen att leta upp en så pass lik scen, men jag håller inte med om hans ev kritik. Jag tror likheterna är rent slumpmässiga.

Ok nu ska jag vara tyst. Man behöver inte läsa mitt dravel om man inte vill, jag är irriterad på hela världen idag och ber om ursäkt i förväg.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav gaspode » tor mar 20, 2008 3:45

Jag kan tänka mig att det är en homage till en snygg scen, men att paralleller angående parens relationer absolut inte skall dras av det.

Som lilith säger är kroppsspråken rejält olika, Buffy har ingen ömhet för Satsu på det sätt Tara visar Willow.

A bears fråga var ju
Får någon annan känslan att de försöker lite väl mycket att jämställa ett tvåårigt och väldigt väl framställt förhållande med ett one-night-stand?

Och nej, den känslan får jag inte alls faktiskt. En vinkning till en scen ur serien bara.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Rombat » tor mar 20, 2008 6:18

Yay!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Mr.Tweed » tor mar 20, 2008 13:54

Men roligast i hela nummret är ändå Xanders chockad utrop:

You want me to assassinate you!?!

JAg skrattade rakt ut.
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala

Inläggav Skytteflickan88 » tor mar 20, 2008 15:42

"02/29/2008 - Read Antique by Drew Goddard. This one shot story, found in Tales of the Vampires is considered canon, and is a nice way to lead into the upcoming arc Wolves at the Gate...featuring Dracula!"

http://www.slayalive.com/index.cgi?boar ... 653&page=1

Intressant läsning. Fast Xander kan ju inte ha varit borta ett helt år, för jag tror att Joss har nämnt att det inte gått ett helt år från säs 7 till 8. Hmmm.
BUFFY: I'm suffering the afterness of a bad night of badness.
WILLOW: You didn't. Not with Parker again.
BUFFY: No, with four really smart guys.
WILLOW: Four? Oh. Ow.

Beer Bad
Användarvisningsbild
Skytteflickan88
Minion
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 03 jul 2006
Ort: Avesta

Inläggav A bear » fre mar 21, 2008 13:31

Skytteflickan88 skrev:"02/29/2008 - Read Antique by Drew Goddard. This one shot story, found in Tales of the Vampires is considered canon, and is a nice way to lead into the upcoming arc Wolves at the Gate...featuring Dracula!"

http://www.slayalive.com/index.cgi?boar ... 653&page=1

Intressant läsning. Fast Xander kan ju inte ha varit borta ett helt år, för jag tror att Joss har nämnt att det inte gått ett helt år från säs 7 till 8. Hmmm.

Tycker den där är småkul, fast illa tecknad och ganska halvgalen - inte minst för det där med "ett år" då (även om det enligt Joss har gått sisådär 18 månader mellan s7 och "s8"). Om något understryker den bara tokigheten i att betrakta något som händer i tecknade serier som kanon för TV-serien.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Skytteflickan88 » fre mar 21, 2008 13:41

A bear skrev:Tycker den där är småkul, fast illa tecknad och ganska halvgalen - inte minst för det där med "ett år" då (även om det enligt Joss har gått sisådär 18 månader mellan s7 och "s8"). Om något understryker den bara tokigheten i att betrakta något som händer i tecknade serier som kanon för TV-serien.


Oj, 18 månader. Då hade jag fel.

Nej, den där serien är nog bara en "What if" historia och inte 100% canon som säs 8 är.
BUFFY: I'm suffering the afterness of a bad night of badness.
WILLOW: You didn't. Not with Parker again.
BUFFY: No, with four really smart guys.
WILLOW: Four? Oh. Ow.

Beer Bad
Användarvisningsbild
Skytteflickan88
Minion
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 03 jul 2006
Ort: Avesta

Inläggav A bear » fre mar 21, 2008 13:44

Skytteflickan88 skrev:
A bear skrev:Tycker den där är småkul, fast illa tecknad och ganska halvgalen - inte minst för det där med "ett år" då (även om det enligt Joss har gått sisådär 18 månader mellan s7 och "s8"). Om något understryker den bara tokigheten i att betrakta något som händer i tecknade serier som kanon för TV-serien.


Oj, 18 månader. Då hade jag fel.

Nej, den där serien är nog bara en "What if" historia och inte 100% canon som säs 8 är.

Enligt Joss är de båda 100% kanon. Kanske. Typ. Beroende på vilken dag man frågar honom.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Skytteflickan88 » fre mar 21, 2008 14:13

Åh, det har jag inte läst. trodde bara att det var säs 8 som var canon och de andra var "what if". Måste försöka ta reda på vad som är vad.
BUFFY: I'm suffering the afterness of a bad night of badness.
WILLOW: You didn't. Not with Parker again.
BUFFY: No, with four really smart guys.
WILLOW: Four? Oh. Ow.

Beer Bad
Användarvisningsbild
Skytteflickan88
Minion
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 03 jul 2006
Ort: Avesta

Inläggav A bear » fre mar 21, 2008 14:29

Skytteflickan88 skrev:Åh, det har jag inte läst. trodde bara att det var säs 8 som var canon och de andra var "what if". Måste försöka ta reda på vad som är vad.

Eller så kan du göra som många andra och säga "screenshot or it didn't happen". Kanon för TV-serien Buffy the Vampire Slayer är TV-serien Buffy the Vampire Slayer; vad övrigt är, är fanfic. 8)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Skytteflickan88 » fre mar 21, 2008 14:59

A bear skrev:
Skytteflickan88 skrev:Åh, det har jag inte läst. trodde bara att det var säs 8 som var canon och de andra var "what if". Måste försöka ta reda på vad som är vad.

Eller så kan du göra som många andra och säga "screenshot or it didn't happen". Kanon för TV-serien Buffy the Vampire Slayer är TV-serien Buffy the Vampire Slayer; vad övrigt är, är fanfic. 8)


Kan ej. Det Joss har skapat det har han skapat, hans vilja=Buffys liv. För mig så är filmen, tv-serien och säs 8 canon, eftersom att Joss sagt så. men tro mig, det är många saker som hänt (speciellt säs 6) som jag försöker förneka någonsin har hänt. Det är väl upp till var och en. i verkliga livet så förnekar man ju också grejor så...
BUFFY: I'm suffering the afterness of a bad night of badness.
WILLOW: You didn't. Not with Parker again.
BUFFY: No, with four really smart guys.
WILLOW: Four? Oh. Ow.

Beer Bad
Användarvisningsbild
Skytteflickan88
Minion
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 03 jul 2006
Ort: Avesta

Inläggav A bear » fre mar 21, 2008 15:05

Men filmen har han ju uttryckligen sagt INTE är kanon?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Nästa

Återgå till Buffy - serietidningarna



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron