8x10 - Anywhere But Here

Här pratar vi om den serietidningsbaserade fortsättningen på Buffy the Vampire Slayer.

Inläggav A bear » tis jan 22, 2008 15:01

lilith skrev:Jag är fortfarande ganska övertygad om att inget av det som demonen visade Buffy och Willow har hänt än. Demonen säger att de är fulla av lögner. Lögner de inte uttalat än. Dvs, han visar dem vad som kommer att vara början till slutet. Så ser jag på det. Undrar om vi alls kommer att få veta, för det här är väl mer eller mindre avslutat?

Vem sa att serietidningsformatet var bristfälligt? Vi är inte ens överens om vad som faktiskt händer... ;)

Jag är helt övertygad om att det har hänt. Den normala reaktionen för en människa som blir visad någonting dåligt de inte gjort är att förneka det, inte att skämmas och berätta vad som händer härnäst. Dessutom (spoiler preview 8.11) så medger Buffy i nästa nummer att det kanske inte var en bra idé att lära sina Slayers att det är rätt att råna sig till saker och ting. Victimless crime, ja tjena...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav madskellig » tis jan 22, 2008 15:13

Då jag först läste det så tolkade jag det som att det inte hade hänt än. Nu då jag läst andras kommentarer så är jag rätt osäker dock.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav lilith » tis jan 22, 2008 16:54

Jag vill inte läsa din spoiler, björnen, men jag tycker du har fel i din tolkning att om Buffy blir visad nåt dåligt hon inte gjort så borde hon förneka det. Poängen är ju att hon (de båda) vet att det är nåt hon inte gjort än, men med stor sannolikhet kan komma att göra i framtiden. Finns det ens nån naturlig reaktion på det? ;)

Jag upplevde det som du mads, först när jag läste tänkte jag att det inte hänt än. Sen när jag läste andras kommentarer blev jag lite konfunderad. Och nu är jag...onödigt osäker. Usch så frustrerande. Jag tror inte att jag gillar serietidningsformatet.

Edited for clarity....
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav A bear » tis jan 22, 2008 17:02

lilith skrev:Jag vill inte läsa din spoiler, björnen, men jag tycker du har fel i din tolkning att om Buffy blir visad nåt dåligt hon inte gjort så borde hon förneka det. Poängen är ju att hon (de båda) vet att det är nåt hon inte gjort än, men med stor sannolikhet kan komma att göra i framtiden. Finns det ens nån naturlig reaktion på det? ;)

Att åtminstone visa något litet tecken på förvåning och tala om för sin bästa vän att det där inte alls hänt, snarare än att genast börja argumentera FÖR det? Det vore ju inte första gången de råkar ut för en profetia, direkt, och Buffy har väl aldrig varit en som accepterat såna utan protest... såvida hon inte redan planerat det in i minsta detalj och vet att det är precis så här det ska gå till, förstås. Men men, det är ju bara en serietidning.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tam » tis jan 22, 2008 17:07

Inte heller läst spoilern, men är som sagt övertygat om att det verkligen hänt. Time will tell. Kanske.

Angående serietidningsformatet tyckte jag det här var första numret där de känslomässiga starka ögonblicken funkade i närheten så bra som på tv. Willows "scen" med Kennedy, Buffys slutmening jag nämnde tidigare; jag fick lite klump i halsen.

edit: blev rörd av Dawns historia också. Jag gillar nog s8 mer än de flesta här.
Senast redigerad av Tam tis jan 22, 2008 17:08, redigerad totalt 1 gång.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav lilith » tis jan 22, 2008 17:08

A bear skrev:Men men, det är ju bara en serietidning.

*phew* Då kan jag sova inatt.

Jag tycker Buffy är i defens-mode. Och Willow förnekar ju bestämt och frågar Robin om det där hänt. Jaja, nästa nummer kanske jag får se.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav A bear » tis jan 22, 2008 17:11

lilith skrev:Willow förnekar ju bestämt och frågar Robin om det där hänt.

Det de ser ett par sidor senare, med Buffy förrådd, ja. Ormen kommenterar hon lustigt nog inte alls.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tam » tis jan 22, 2008 17:16

När jag skrev om att alla hade gjort klyschiga misstag tänkte jag skriva att det klyschigaste av allt var att Willow the lesbian ville ha lite orm. Men det tyckte jag var tråkigt och dumt skrivet så jag lät bli.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav lilith » tis jan 22, 2008 17:33

A bear skrev:
lilith skrev:Willow förnekar ju bestämt och frågar Robin om det där hänt.

Det de ser ett par sidor senare, med Buffy förrådd, ja. Ormen kommenterar hon lustigt nog inte alls.
Du har fel. Direkt efter ormscenen kommer: "I was never naughty here. I don't even....Robin, has this happened yet?". Det kommer direkt efter ormen. Efter det kommer scenen med Buffy på marken och Willow säger "what happens here?"

Tam: Det var tur.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Tam » tis jan 22, 2008 17:36

DU har fel!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav lilith » tis jan 22, 2008 17:41

Fan också. Jag har nog fel. Hon verkar mer kommentera det nya "stället" de befinner sig på. Ormen fick ingen kommentar.

Äsch. Det var roligare att ha mer rätt än alla andra än att inse att man läser slarvigt. :oops:
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Rombat » tis jan 22, 2008 20:09

Jag uppfattade det som om det har hänt. Jag förstår inte hur man kan tolka det som om det inte har hänt. Men jag har svårt att sympatisera med andra människors åsikter. Jag tycker helt enkelt att jag vet lite bättre än alla andra. Men ni är okej ändå.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav lilith » tis jan 22, 2008 21:01

Jag kan erkänna när jag har fel. Och det känns ju...fel att jag (och möjligen mads och kanske också lipton?) har tolkat har hänt/kommer att hända på ett annat sätt än resten av er (som dessutom är bombsäkra) när jag läser. Men så är det. Så länge det är en tolkningsfråga så får ni tycka att jag har fel. Blir jag överbevisad av senare nummer eller författaren själv, så ändrar jag mig men annars står jag fast vid att de där händelserna med Buffy i valvet och Willow och ormen inte har hänt än. Inget som har sagts här har övertygat mig om motsatsen.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Garim » tis jan 22, 2008 21:08

Bara för att du ska må lite bättre, lilith, så kan jag säga att jag håller med dig i den här frågan :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav A bear » tis jan 22, 2008 21:14

Alltså, wtf-nivån på just de två grejorna är så hög att jag verkligen gärna skulle vilja hålla med er, men jag kan verkligen inte se vart man kan komma fram till den slutsatsen... nåja. Det är ju hursomhelst bara fanfic, så egentligen har ju inget av det hänt de "riktiga" Buffy och Willow. ;)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav lilith » tis jan 22, 2008 22:07

Ja, jag har faktiskt svårt att se serien som en fortsättning som är canon. Tråkigt, för jag hade liksom räknat med det.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

svar på A bears

Inläggav Skytteflickan88 » fre jan 25, 2008 16:18

vill bara citera A Bear först.


-" Så Twilights mål är verkligen att ta bort all magi - demoner, slayers, häxor och allt - ur världen, precis som de redan sagt och precis som i Fray. Då vet vi det. Frågan är ju lite grann varför vi ska tycka att detta är något dåligt... "

Hallå! Buffy, Willow, alla icke-dödande demoner är ju bra folk! varför ska de dö? Häxor och slayers är folk de också.


"Påminn mig - varför hejar vi på Buffy, egentligen? På vilket sätt hade Twilight fel när de hävdade att hon skulle använda sin nya übermenscharmé till att ställa sig över lagen och börja bestämma vem som har rätt att leva och dö?"

Du skrev det här som en kommentar till att hon stal. varför har du sett på serien så här långt ifall du inte gillar att hon bestämmer över liv och död? Hon är en slayer inte en healer. och för mig så är några diamanter inte något jämfört med de liv hon räddar.

- "Då är Willow mer intressant, även om jag inte riktigt fattar hur hon motiverar att hon vänstrar på Kennedy med ormdemoner om hon nu älskar henne så mycket. "

Var inte det en av dom synerna som inte hänt än? tiden var ju lite oreglig i den dimensionen. För allt vi vet hade Kennedy dött för länge sen när Willow höll på med ormen.


"Skönt också att ha någon som faktiskt kan teckna vuxna människor som artist den här gången. Tänk om han tecknat alltihop i stället för Jeanty... "

Håller absolut med.

"The Shipping News: Buffy nämner fortfarande inte det som hänt i LA med ett ord. Och hon är fortfarande inne på trekanter med incestuösa övertoner."

Öh? Du menar fantasin med angel och Spike? De är inte släkt bara för att de har blodlinje gemmensamt.

Ja just ja, du skrev om Giles. jag tycker att det vara bra det han sa "Not on speaking terms" det bekräftar eld upphöret. De är inte fiender, men inte vänner heller.

hoppas att jag inte gör dig förbannad, men ditt inlägg intresserade mig.
BUFFY: I'm suffering the afterness of a bad night of badness.
WILLOW: You didn't. Not with Parker again.
BUFFY: No, with four really smart guys.
WILLOW: Four? Oh. Ow.

Beer Bad
Användarvisningsbild
Skytteflickan88
Minion
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 03 jul 2006
Ort: Avesta

vad hände?

Inläggav Skytteflickan88 » fre jan 25, 2008 16:33

Nu blev jag osäker om vad som hänt och inte hänt.

Bankrånet:
"it's all insured! it's a victimless crime! and we totally found a watteau the nazis hid and sent it to the tate! that happens in a minute"

Det har alltså hänt. Hur det annars kan tolka fatar jag inte. Antingen förnekade Buffy först det hela "in a swiss bank? That's crazy talk" och tvingas sen erkäna, eller så har hon rånat så mycket att hon glömt bort den specifika banken tills hon ser sig själv.

ormkvinnan:
Hmmm. jag tror inte det hänt än. jag tror att kommentaren"I was never naughty here. i don't even.... Robin has this happened yet" visar på att "here" betyder att Willow träffat ormkvinnan förut men att hon inte kan komma ihåg att hon var naughty. I don't even remember, kan vara var hon var på väg att säga. Alltså har det troligtvis inte hänt än.
BUFFY: I'm suffering the afterness of a bad night of badness.
WILLOW: You didn't. Not with Parker again.
BUFFY: No, with four really smart guys.
WILLOW: Four? Oh. Ow.

Beer Bad
Användarvisningsbild
Skytteflickan88
Minion
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 03 jul 2006
Ort: Avesta

Re: svar på A bears

Inläggav A bear » fre jan 25, 2008 16:43

Bra frågor!
Skytteflickan88 skrev:Hallå! Buffy, Willow, alla icke-dödande demoner är ju bra folk! varför ska de dö? Häxor och slayers är folk de också.

Uppenbarligen inte enligt Twilight.

Du skrev det här som en kommentar till att hon stal. varför har du sett på serien så här långt ifall du inte gillar att hon bestämmer över liv och död? Hon är en slayer inte en healer. och för mig så är några diamanter inte något jämfört med de liv hon räddar.

Jag har inte sagt att jag inte gillar det - en av de saker jag gillar mest med Buffy är de där gråskalorna (och tro mig, jämfört med de flesta av mina fiktiva hjältar är hon fortfarande ett helgon). Jag tycker däremot det är okarakteristiskt för Buffy att skita i huruvida hon gör rätt eller inte. Minns du denna?
BUFFY: We help people! It doesn't mean we can do whatever we want.
FAITH: Why not? The guy I offed was no Gandhi. I mean, we just saw he was mixed up in dirty dealings.
BUFFY: Maybe, but what if he was coming to us for help?
FAITH: What if he was? You're still not seeing the big picture, B. Something made us different. We're warriors. We're built to kill.
BUFFY: To kill demons! But it does *not* mean that we get to pass judgment on people like we're better than everybody else!
FAITH: We *are* better! That's right, better. People need us to survive. In the balance, nobody's gonna cry over some random bystander who got caught in the crossfire.
BUFFY: I am.
FAITH: Well, that's your loss.

På något vis har alltså Buffy nu hamnat, moraliskt, där Faith var för en jävla massa säsonger och erfarenheter sedan. Vackert så; det är jag egentligen inte upprörd över. Däremot vill jag veta VARFÖR och HUR det går till - inte bara få det serverat rakt från ingenstans. Det är punkt 1. Punkt 2 är, som jag redan sagt några gånger, att bankrånet är så jävla fånigt och klumpigt, berättarmässigt. Stora feta pilar som pekar mot det och säger "Hallå! Kolla! Buffy gör något FEEEEEEL!"

När jag frågar "varför hejar vi på Buffy" gör jag det därför att jag faktiskt undrar vad hon gjort sen #1 som gör henne till en hjälte. På vilket sätt har hon hittills visat att världen skulle klara sig bättre med henne än utan henne? Under nästan hela s8 hittills har hon varit i bakgrunden, surat, gett dåliga order och i största allmänhet bevisat att general Voll har rätt: hon sätter sig över mänsklig lag (något hon var stenhårt emot i TV-serien), hon bestämmer vilka människor som har rätt att leva eller dö (diskussionen med Willow i 8.07). Jag vill ha en konflikt; ett skäl att säga "Jo, Buffy gör något tokigt, här, men å andra sidan..."

Var inte det en av dom synerna som inte hänt än?

Nix. Se ovan; "I was never naughty here" säger hon i nästa scen, i ett annat rum, framför en annan drömsyn.

Öh? Du menar fantasin med angel och Spike? De är inte släkt bara för att de har blodlinje gemmensamt.

"Övertoner", märk väl; sen var jag inte helt seriös heller. Men jag syftade ju här förstås på Buffy/Christian Bale/Christian Bale, och Christian Bale är faktiskt släkt med sig själv.

Ja just ja, du skrev om Giles. jag tycker att det vara bra det han sa "Not on speaking terms" det bekräftar eld upphöret. De är inte fiender, men inte vänner heller.


"Not on speaking terms" betyder väl för katten att de inte talar med varandra? Och sen talar de ändå med varandra? Jaja.

hoppas att jag inte gör dig förbannad, men ditt inlägg intresserade mig.

Absolut inte, det är bara kul att få lägga ut texten lite. ;)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Re: svar på A bears

Inläggav Tam » fre jan 25, 2008 17:02

A bear skrev:Punkt 2 är, som jag redan sagt några gånger, att bankrånet är så jävla fånigt och klumpigt, berättarmässigt. Stora feta pilar som pekar mot det och säger "Hallå! Kolla! Buffy gör något FEEEEEEL!"

Jag kan hålla med att bankrånet är lite ut ur det blå, men jag stör mig inte på det så som du gör. Jag tycker inte det handlar om "Hallå! Kolla! Buffy gör något FEEEEEEL!" utan att det handlar om att bankrånet är trivialt i jämförelse med att Willow skyller Taras död på Buffy/sig själv. Det handlar bara om känslorna de emellan, och att andra saker är paranteser i historien. Se Robin som måste därifrån när det personliga "sveket" är det som ska ses. Det är då det är allvarligt.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Re: svar på A bears

Inläggav Skytteflickan88 » mån jan 28, 2008 16:30

hoppas att citaten blev rätt nu...

A bear skrev:Bra frågor!
Skytteflickan88 skrev:Hallå! Buffy, Willow, alla icke-dödande demoner är ju bra folk! varför ska de dö? Häxor och slayers är folk de också.

Uppenbarligen inte enligt Twilight..


Aha, jag tyckte det lät som om du höll med Twilight.

På något vis har alltså Buffy nu hamnat, moraliskt, där Faith var för en jävla massa säsonger och erfarenheter sedan. Vackert så; det är jag egentligen inte upprörd över. Däremot vill jag veta VARFÖR och HUR det går till - inte bara få det serverat rakt från ingenstans. Det är punkt 1. Punkt 2 är, som jag redan sagt några gånger, att bankrånet är så jävla fånigt och klumpigt, berättarmässigt. Stora feta pilar som pekar mot det och säger "Hallå! Kolla! Buffy gör något FEEEEEEL!"

När jag frågar "varför hejar vi på Buffy" gör jag det därför att jag faktiskt undrar vad hon gjort sen #1 som gör henne till en hjälte. På vilket sätt har hon hittills visat att världen skulle klara sig bättre med henne än utan henne? Under nästan hela s8 hittills har hon varit i bakgrunden, surat, gett dåliga order och i största allmänhet bevisat att general Voll har rätt: hon sätter sig över mänsklig lag (något hon var stenhårt emot i TV-serien), hon bestämmer vilka människor som har rätt att leva eller dö (diskussionen med Willow i 8.07). Jag vill ha en konflikt; ett skäl att säga "Jo, Buffy gör något tokigt, här, men å andra sidan...".


Jag måste hålla med dig om att rånet är förvirrande. Nr 11 var då inte det bästa numret. Serietidningar har sina bra sidor, men de är inte särskilt detaljerade.

Det är svårt med serier ibland. Någon måste vara hjälten och någon måste vara skurken, fast det finns sådana gråskalor. Jag vill ruska om både generalen som arbetar med Twilight och Buffy. Generalen behöver en verklighetskoll och jag har svårt att jämföra den här Buffy med den i Dead Things i säsong 6 när hon nästan överlämnade sig själv till polisen för att följa lagen(fast hon mådde ju inte psykiskt bra då förstås).


Var inte det en av dom synerna som inte hänt än?
Nix. Se ovan; "I was never naughty here" säger hon i nästa scen, i ett annat rum, framför en annan drömsyn.


Hmm. En tolkningsfråga. Jag tror att det var ormscenen hon menar, men det går ju inte att säga säkert. Får hoppas att man får fråga ut Joss om det här numret någon gång.


"Övertoner", märk väl; sen var jag inte helt seriös heller. Men jag syftade ju här förstås på Buffy/Christian Bale/Christian Bale, och Christian Bale är faktiskt släkt med sig själv.


Aha.

Ja just ja, du skrev om Giles. jag tycker att det vara bra det han sa "Not on speaking terms" det bekräftar eld upphöret. De är inte fiender, men inte vänner heller.


"Not on speaking terms" betyder väl för katten att de inte talar med varandra? Och sen talar de ändå med varandra? Jaja.


Eftersom att jag inte är född med engelska så kan jag inte säga vem av oss som har rätt, så det blir en tolkningsfråga. jag tror att termen betyder att de är högts ovilliga att tala med varandra, men kan göra det om nöden kräver. Ännu en fråga till Joss.
BUFFY: I'm suffering the afterness of a bad night of badness.
WILLOW: You didn't. Not with Parker again.
BUFFY: No, with four really smart guys.
WILLOW: Four? Oh. Ow.

Beer Bad
Användarvisningsbild
Skytteflickan88
Minion
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 03 jul 2006
Ort: Avesta

Inläggav Lipton » mån jan 28, 2008 17:53

Jag tror i alla fall att det som hände inne i demonhuset inte hänt än ,Men att det är något som kan hända i framtiden, jag tror även att Huset visade sådant som inte alls kommer att hända eller har hänt, jag tror det tills motsattsen bevisas i kommande nr. Hon som visade in dem i huset talade ju om för dem att allt inte gick att lita på där inne. Buffy sa ju något i stil med att "vilka är de här och vad gör de?" när hon såg rånar scenen.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav A bear » mån jan 28, 2008 18:04

Lipton skrev:Buffy sa ju något i stil med att "vilka är de här och vad gör de?" när hon såg rånar scenen.

Inte riktigt.
WILLOW: Are these Slayers?
BUFFY: In a Swiss bank? That’s crazy nonsense. I’m sure I would have found out.
BANK-ROBBING BUFFY: Get a move on, ladies! We’ve got two minutes before those… so sparkly… before those guards wake up!
WILLOW: So the mysterious benefactor bankrolling the Slayer army…
BUFFY: It’s all insured! It’s a victimless crime! And we totally found a Watteau the Nazis hid and sent it to the Tate! That happens in a minute! It’s only money…

Transcripts.

Om det nu inte hänt är ju frågan varför Buffy slutar förneka det när hon får se sig själv och i stället börjar försöka skylla ifrån sig.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Lipton » mån jan 28, 2008 18:12

Lipton skrev:Buffy sa ju något i stil med att "vilka är de här och vad gör de?" när hon såg rånar scenen.

A bear skrev:Inte riktigt.

WILLOW: Are these Slayers?
BUFFY: In a Swiss bank? That’s crazy nonsense. I’m sure I would have found out.


Ja, men det var ju något i stil med :)

A bear skrev:Om det nu inte hänt är ju frågan varför Buffy slutar förneka det när hon får se sig själv och i stället börjar försöka skylla ifrån sig.


Ja det är ju frågan. Äntligen ser man fram emot en fortsättning.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav A bear » mån jan 28, 2008 18:21

Ja det är ju frågan.

Och det enklaste svaret är väl att hon först ljuger - det vore ju inte direkt första gången - och sedan motvilligt ger med sig när hon blir överbevisad.

Den här diskussionen om vad som kan ha hänt eller inte börjar låta bekant... :D

Tage Danielsson skrev:Alltså... Sannolikhet, va, det betyder väl nåt som är likt sanning. Men riktigt lika sant som sanning är det inte om det är sannolikt. Nu har vi tydligen inte råd med äkta sanningar längre, utan vi får nöja oss med sannolikhetskalkyler. Det är synd det, för dom håller lägre kvalitet än sanningar. Dom är inte lika pålitliga. Dom blir till exempel väldigt olika före och efter.

Jag menar före #10 så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i den där schweiziska banken skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt.

Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände i #10 var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt.

I själva verket går ju halva Whedonfandom och väntar på att få veta om det som hände i #10 har hänt eller inte, innan dom kan bestämma sig för om de ska tycka att Buffy är så mörk som hon skulle vara om det som har hänt i #10 hände. Och man förstår ju att de tvekar, för en sån karaktärsomskrivning inträffar ju enligt alla sannolikhetsberäkningar bara en gång på flera säsonger, och då är det ju i varje fall inte troligt att den har hänt redan nu, utan att det är väl i så fall mera sannolikt att den har inräffat längre fram. Och då kommer ju saken i ett annat läge...

Sen är det också det att om det som hände i #10 verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände i #10 hände, om det nu gjorde det. För jag menar, då kan man ju nästan säkert säga att det inte kommer att hända igen. I varje fall inte i #10. Troligen inte, i vart fall. Och säkert inte samtidigt som förra gången. Risken för en upprepning är så liten att den är försumbar. Med det menas att den finns inte, fast bara lite.

Nu är ju det här rätt krångligt för gemene man, så egentligen är det väl ingen idé att ha folkomröstning om sånt här. Folk i allmänhet dom tänker förstås på sitt grovhuggna vis att det som hände i i serierna verkligen har hänt. Dom tar det som en sanning. Dom förstår inte att en sak som inte ens är sannolik, den kan ju ännu mindre vara sann. Dom har inte hängt med i utvecklingen. Dom har fått lära sig av sina föräldrar att alltid tala sanning. Tala alltid sanning barn, sa nog deras föräldrar till dom. Det får inte vi säga till våra barn. Vi måste lära våra barn att alltid tala sannolikt. Så att dom inser att det som hände i #10 inte kan hända i kanon, eftersom det inte ens kunde hända i serierna, vilket ju hade varit mycket mera sannolikt med tanke på att det var där det hände!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Lipton » mån jan 28, 2008 18:34

:D Precis så är det ju. Mycket sannolikt.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Nyx » ons jan 30, 2008 14:38

:lovebunny: till A Bear. Jag älskar hur du parafraserar min barndomsikon och liknar Buffy vid en kärnkraftsolycka! Stilpoäng!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav lilith » ons jan 30, 2008 23:53

Nyx skrev::lovebunny: till A Bear. Jag älskar hur du parafraserar min barndomsikon och liknar Buffy vid en kärnkraftsolycka! Stilpoäng!

Hear hear!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav adolvsson » tor jan 31, 2008 0:00

Underbar Björn! Fast, borde inte det här...
Tage Danielsson skrev:så egentligen är det väl ingen idé att ha folkomröstning om sånt här

...egentligen vara någonting såhär...
Tage Danielsson skrev:så egentligen är det väl ingen idé att ha [en] diskussion[er] om sånt här

... ge eller ta en hake eller två.

Jo, jag har hängt upp mig på den där i ett par dagar nu... :oops:
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav virve » tis feb 05, 2008 23:19

Kul grej:
I början av andra säsongens "The Dark Age" leker Buffy och Willow "Anywhere but here", precis som de gör i detta avsnitt.
Kul va? :P
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy - serietidningarna



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron