8x10 - Anywhere But Here

Här pratar vi om den serietidningsbaserade fortsättningen på Buffy the Vampire Slayer.

8x10 - Anywhere But Here

Inläggav A bear » sön jan 06, 2008 15:39

Jovars, ett av de mer intressanta avsnitten hittills. Vi får (äntligen!) lite backstory på vad folk haft för sig, vi får reda på var Buffy får pengarna ifrån, vi får reda på varför Dawn är en jätte, och vi får bekräftelse på vad vår Big Bad vill.

- Så Twilights mål är verkligen att ta bort all magi - demoner, slayers, häxor och allt - ur världen, precis som de redan sagt och precis som i Fray. Då vet vi det. Frågan är ju lite grann varför vi ska tycka att detta är något dåligt...

- ...För Buffy verkar vara på väg fullständigt åt helvete. Få se, över de senaste numrena har hon alltså gjort slut med Giles (även om de uppenbarligen hade någon sorts eld upphör inför det här uppdraget, vilket rimmar illa med hans kommentar att de är "not on speaking terms", men men), förklarat sig villig att döda människor, och i det här avsnittet får vi alltså veta att hennes rikedomar kommer från... att hon faktiskt blivit en superskurk på en skala som skulle fått Warren att dregla. Och när hon får allt detta i ansiktet är hennes reaktion att förneka det och avskriva det som "Just demons playing games". Påminn mig - varför hejar vi på Buffy, egentligen? På vilket sätt hade Twilight fel när de hävdade att hon skulle använda sin nya übermenscharmé till att ställa sig över lagen och börja bestämma vem som har rätt att leva och dö?

- Då är Willow mer intressant, även om jag inte riktigt fattar hur hon motiverar att hon vänstrar på Kennedy med ormdemoner om hon nu älskar henne så mycket. Otrohet brukade vara en rätt stor grej för Willow. Men men, hela diskussionen om hur hon känner att hon är ansvarig för Taras död genom att hon hämtade tillbaka Buffy är bland det bästa som varit i hela serien hittills. Bra att de nämner Warren också - hur idiotisk den storyn än är på alla plan är det ju bättre om den används till något än om den bara kom till för att skapa ett coolt MOTW.

- Vi får veta vad som ligger bakom Dawns jättehet. Det var inte att hon legat med den här killen som vi aldrig sett och inte vet något om - det var att hon legat med en annan kille som vi aldrig ens hört talas om. Wow, vilken intressant story. Så, då vet vi det, kan vi få tillbaka den riktiga Dawn nao plz?

Skönt också att ha någon som faktiskt kan teckna vuxna människor som artist den här gången. Tänk om han tecknat alltihop i stället för Jeanty...

The Shipping News: Buffy nämner fortfarande inte det som hänt i LA med ett ord. Och hon är fortfarande inne på trekanter med incestuösa övertoner. Nåja, det är iaf inte American Psycho-Bale och The Machinist-Bale hon drömmer om - då hade jag verkligen varit orolig. Och Willow gillar Tina Fey, som om man behövde mer bevis för att Willow är god numera.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Lipton » tor jan 10, 2008 15:57

Svängde in här för att läsa lite kommentarer om serien men blev förvånad över frånvaron av. Har alla tröttnat på att läsa serien? Var den inte så bra som vi trodde att den skulle vara? Är det fler än jag som slutat läsa den?
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Garim » tor jan 10, 2008 16:24

Jag läser den. Och jag tyckte om den senaste en hel del, men jag har inte kommit mig för att skriva bara :P
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav A bear » tor jan 10, 2008 18:14

Lipton skrev:Svängde in här för att läsa lite kommentarer om serien men blev förvånad över frånvaron av. Har alla tröttnat på att läsa serien? Var den inte så bra som vi trodde att den skulle vara? Är det fler än jag som slutat läsa den?

Så länge den går att få tag på gratis och jag finner den småintressant läser jag vidare. Tror nästa nummer får avgöra om jag fortsätter eller inte; men avslöjandet att Buffy nu är en professionell bankrånare är ändå liiiite för bisarrt för att jag ska ta den på allvar ens som fanfic...

Uppenbarligen är Twilight = Interpol.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Lipton » fre jan 11, 2008 14:42

A bear skrev: men avslöjandet att Buffy nu är en professionell bankrånare är ändå liiiite för bisarrt för att jag ska ta den på allvar ens som fanfic...

Uppenbarligen är Twilight = Interpol.


:chock: Jag är mållös. :D
Man kan ju undra varför de inte lägger ner Buffy och låter henne vila i frid och hittar på någon helt annat, det är ju i alla fall det de verkar göra. Inga gamla regler gäller längre, eller så "glömmer" de bara viktiga händelser från förr.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Nyx » lör jan 12, 2008 11:52

Jag läser fortfarande med intresse, men fick inte mitt nummer förrän igår. Härligt att Joss skriver igen, hans humor och smått poetiska anslag gör hans berättande unikt. Tyvärr tycker jag att han inte förmår knyta ihop sina stories (förutom femte numret som var lysande). Han vill säga så mycket att det inte håller ända till slutet. Gillar heller inte bankrånargrejen, även om jag är glad att det är Buffy själv som har sett till att finansiera operationen, inte någon grå mogul med dubiösa intentioner. Grejen med Buffy var alltid hennes goda intentioner (även om hon aldrig var särskilt laglydig) och att hon som Slayer agerade småskaligt. En Buffy som leder en världsomspännande organisation innebär en mängd nya problem, särskilt etiska sådana, och det verkar som om Joss tänker mycket på hur han ska hantera detta och jag tror att lösningen dröjer. Det enda vi kan vara säkra på är att vi förmodligen blir överraskade. Gillar också vändningen med Willow, hur hon ser det som att hon valde Buffy före Tara. Lysande! Känslologik, vars mästare Joss är, är någonting helt annat än vanlig logik...

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » sön jan 13, 2008 15:08

Nyx skrev:En Buffy som leder en världsomspännande organisation innebär en mängd nya problem, särskilt etiska sådana, och det verkar som om Joss tänker mycket på hur han ska hantera detta och jag tror att lösningen dröjer.

Medhåll, men jag tycker att det kunde säljas bättre. Hittills har vi bara fått enstaka glimtar av exakt vad Buffy håller på med, vad hon känner och tycker om alltihop... och så plötsligt är hon professionell bankrånare med tydliga Trio-vibbar? Var kom det ifrån, liksom?

Bild

Nyx skrev:Känslologik, vars mästare Joss är, är någonting helt annat än vanlig logik...

Absolut. Det är bara svårt att ta till sig känslologiken när vartenda nummer kräver att man själv mer eller mindre skriver fanfic för att förklara vad som lett fram till den här situationen. Det tog Joss (minst) 3 säsonger att bygga upp Dark Willow, trots att vi fick se varenda valsituation, vartenda misstag, vartenda karaktärsdrag som tog henne dit; ska han sälja Buffy som någon sorts halvfascistisk terroristledare och internationell brottsling (och fortfarande göra henne sympatisk nog att kunna hämta tillbaka) krävs det betydligt mer än vad vi sett hittills.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » sön jan 13, 2008 17:16

Äh, råna en bank är för fan inte farligt. Låt tösabiten skaffa lite pengar.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Nyx » sön jan 13, 2008 23:10

Nej, bankrånargrejen känns verkligen för löskokt - som om Joss vill trivialisera en sådan jättevändning för att på ett enkelt sätt lösa finansieringsfrågan. Jag köper det inte heller, det stämmer inte med den Buffy vi känner och lärt oss heja på under alla dessa år i Sunnydale. Hoppas att vi får ytterligare förklaringar längre fram, även om jag inte kan föreställa mig hur det skulle gå att nå dithän. Som A Bear sa så tar det lång tid innan man blir övertygad om en sådan karaktärsomvändning och jag tycker inte att serietidningsformatet egentligen lämnar utrymme för det, när vi har så många karaktärer att följa. Känslologiken stämmer angående Willow och hennes förhållande till Buffy/Tara/Kennedy men Buffy här i serien blir i stort sett oigenkännlig.

Jag väntar också på hur och om de tänker infoga något om vad som händer i L. A - det borde de ju göra eftersom Angel, after the fall också ska vara kanon. Detta borde ju utspela sig ungefär samtidigt, eller..?

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Lipton » mån jan 14, 2008 15:43

Den här bankrånar händelsen, var det verkligen något som hade hänt? Det här huset de gick in i visade väl både framtid och förfluten tid och Buffy verkade ju inte känna igen scenen själv, och skulle Willow verkligen ha träffat den där ormkvinnan? det verkade mer som en fantasi hon hade.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav A bear » mån jan 14, 2008 16:19

Lipton skrev:Den här bankrånar händelsen, var det verkligen något som hade hänt? Det här huset de gick in i visade väl både framtid och förfluten tid och Buffy verkade ju inte känna igen scenen själv, och skulle Willow verkligen ha träffat den där ormkvinnan? det verkade mer som en fantasi hon hade.

Jag tror båda hänt, just eftersom ingen av dem verkar överraskad (över varandras grejor, jo, men inte sina egna) eller försöker förneka att det hänt; Buffy ljuger först, men när hon själv kommer i bild slutar hon låtsas och berättar till och med vad som händer härnäst. Hon förklarar också att det är ett "victimless crime" (vilket mest gör att hon låter naiv), och nekar inte när Willow frågar om det är så här hon finaniserat sin nya fina armé (vilket också antyder att det här är business as usual för henne, ingen enstaka nödlösning). Willow som vänsterprasslar med ormar är väl lite mer osäkert, men återigen - hon förnekar det inte. Och lite senare, i ett annat rum, säger hon "I was never naughty here", vilket väl antyder att hon var naughty there...

Fråga: om nu Buffy är bankrånare, varför skulle hon INTE (spoiler Angel 5.11) vilja ha kontakt med den största onda advokatfirman i världen? Hon borde väl snarare ha nytta av dem?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » mån jan 14, 2008 19:32

Det är väl inget ondskefullt med att råna en bank, för bövelen. Det är olagligt men knappast ondskefullt.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » mån jan 14, 2008 19:38

Rombat skrev:Det är väl inget ondskefullt med att råna en bank, för bövelen. Det är olagligt men knappast ondskefullt.

Det har väl ingen påstått heller? Jag kallar det gärna korkat, klichémässigt och okarakteristiskt för tjejen som hellre tog jobb på Doublemeat Palace än att ta betalt för att slaya, men ondskefullt är det mycket riktigt inte.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » mån jan 14, 2008 19:40

Jag reagerade mest för att jag tycker det är väldigt långt mellan att råna banker och (spoiler Angel 5.11) att anlita ondskefulla advokatfirmor.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » mån jan 14, 2008 19:42

Rombat skrev:Jag reagerade mest för att jag tycker det är väldigt långt mellan att råna banker och (spoiler Angel 5.11) att anlita ondskefulla advokatfirmor.

Om man finansierar hela sin paramilitära världsomspännande organisation med bankrån kan det väl inte skada med lite juridisk hjälp, ond eller inte? Alla W&Hs klienter är ju inte onda... ;)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » mån jan 14, 2008 19:46

Tror ni att Leif Silbersky jobbar där?

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » mån jan 14, 2008 19:48

Rombat skrev:Tror ni att Leif Silbersky jobbar där?

Det är väl han som är chef efter att Holland blir mördad? Liten, flintis, glasögon...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » mån jan 14, 2008 19:53

IRLG!Jag tror minsann att det var Silbersky som var Mussolini också.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Lipton » lör jan 19, 2008 16:29

Från att först ha varit Miss Goodie Two Shoes är ju steget ganska långt till att bli en bankrånare som inte tycker att det är så märkvärdigt. Alla gånger som hon själv varit på Spike tex när han försökt fixa pengar på lite mer suspekta sätt. Det kanske inte är "våran" Buffy längre, hon kanske har blivit utbytt, riktiga Buffy kanske lever svenssonliv i någon villaförort någonstans, det var ju det hon ville.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Rombat » lör jan 19, 2008 18:16

Jag tror hon har blivit väldans mycket mer pragmatisk vad gäller sina metoder. Och som sagt: Victimless Crime.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Tam » lör jan 19, 2008 19:48

A bear skrev:Jag kallar det gärna korkat, klichémässigt och okarakteristiskt

Xander höll ett fint tal om att alla gör klyschmsstag då och då ju. Det tyckte jag var fint. Xander är snäll. Han klankar inte ner på folk. Hitta din inre Xander och förstå Joss, A bear. Allt är väldigt meta.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » lör jan 19, 2008 20:00

Tam skrev:
A bear skrev:Jag kallar det gärna korkat, klichémässigt och okarakteristiskt

Xander höll ett fint tal om att alla gör klyschmsstag då och då ju. Det tyckte jag var fint. Xander är snäll. Han klankar inte ner på folk. Hitta din inre Xander och förstå Joss, A bear. Allt är väldigt meta.

"Doublemeat Palace" och "As You Were" är meta som fan också. Det gör dem fortfarande inte till vettiga, bra avsnitt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » lör jan 19, 2008 22:23

Jodå. Det är bara du som inte förstår dem. ;)

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav lilith » sön jan 20, 2008 22:53

Jag var osäker först, fick läsa om. Men det är möjligt (men inte helt säkert tycker jag) att bankrånargrejen har hänt. Buffys kommentar om nazi-grejen de skänkt till Tate tyder på det. Eller så kan man faktiskt tolka det som ett rent försvarstal för nåt som inte ens hänt än. Det skulle ju faktiskt vara in-character för Buffy.

Men Willow och orm-kvinnan? Det verkar inte ha hänt. Eller iaf inte på det sättet som Willow minns det. Hon säger ju: I was never naughty here. I don't even....Robin, has this happened yet?

Jag tyckte annars det var ett bra avsnitt som "sög in mig i historien".
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Tam » sön jan 20, 2008 23:15

Jag tolkade det som att allt hänt. Alla hade de sina klyschiga dumheter och hemligheter och allt drogs upp ur dyn. Tyckte slutet kändes lite som slutmontaget i CWDP. "...alone."

(spoiler AtS 5.18) WESLEY: Try to push reality out of your mind. Focus on the other memories. They were created for a reason.
ILLYRIA: To hide from the truth?
WESLEY: To endure it.


Ungefär så tänker jag på Buffys slutmening om "Demons. Playing games."

Gillade det här avsnittet riktigt mycket faktiskt, ju mer jag tänker på det.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Nyx » mån jan 21, 2008 2:12

lilith skrev:Men Willow och orm-kvinnan? Det verkar inte ha hänt. Eller iaf inte på det sättet som Willow minns det. Hon säger ju: I was never naughty here. I don't even....Robin, has this happened yet?


Jag läste det som att det hade hänt när Willow var på sin "6 month walkabout" som de pratar om... Vi kanske får veta mer om detta längre fram.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » mån jan 21, 2008 6:16

Jag tror det var Joss som tittat för mycket på en viss genre av japansk film.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Nyx » mån jan 21, 2008 18:56

Var det bara jag som blev soppigt rörd när man fick veta vem Robin-karaktären var baserad på? :cry:

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tam » mån jan 21, 2008 19:10

Nyx skrev:Var det bara jag som blev soppigt rörd när man fick veta vem Robin-karaktären var baserad på? :cry:

Läste nu. Blev också rörd.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav lilith » tis jan 22, 2008 14:16

Ja det var fint. :unlove:

Jag är fortfarande ganska övertygad om att inget av det som demonen visade Buffy och Willow har hänt än. Demonen säger att de är fulla av lögner. Lögner de inte uttalat än. Dvs, han visar dem vad som kommer att vara början till slutet. Så ser jag på det. Undrar om vi alls kommer att få veta, för det här är väl mer eller mindre avslutat?

"The death of magic." Buffys mål, säger demonen. Men det känns säkert kluvet för Willow. Vem är hon utan sin magi? Den är ju en del av hennes person idag. Hennes ansiktsuttryck är tankfullt. Jag tyckte det var intressant och upplagt för en (ännu en?) schism mellan Buffy och Willow.

Det var förresten en fin bild på Kennedy när hon säger "Tara, of course".
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Nästa

Återgå till Buffy - serietidningarna



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron