8x09 - No Future For You Part 4

Här pratar vi om den serietidningsbaserade fortsättningen på Buffy the Vampire Slayer.

8x09 - No Future For You Part 4

Inläggav Garim » fre dec 07, 2007 16:36

Ja, den var väl rätt bra. Actionfylld får man väl säga.

Visst var det en homage till Närkontakt av tredje graden där på slutet? :)

Och nu verkar vi ha fått sett säsongens Big Bad. Ska man känna igen honom? Det gjorde inte jag...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Re: 8x09 - No Future For You Part 4

Inläggav A bear » lör dec 08, 2007 13:41

Som helhet var det här definitivt bättre än första arcen. Även om jag fortfarande undrar vad som hände mellan "Chosen" och "Long Way Home" som uppenbarligen ändrat en hel del i hur karaktärerna förhåller sig till varandra, så gillar jag mycket av det vi ser av Faith här, och även om alla paralleller och speglingar av karaktärer fram och tillbaka blir lite väl mycket någon gång är det välgjort för det mesta. Man kan tycka att det är lite väl plötsligt för Faith att bli av med många av sina issues i slutet där när tidigare nummer har försökt sälja att hon fortfarande är helt upphängd på "Graduation Day" 6 år senare, men men.

Däremot undrar jag va fanken som händer med Giles. Uppenbarligen har han en helt egen agenda som vi inte ska få veta något om än så länge. Vi vet inte varför han och Buffy inte är "on speaking terms" (det känns VÄLDIGT plötsligt om det bara är det här som orsakade det, speciellt som Giles i så fall verkar medvetet arbeta för att orsaka brytningen på slutet). Vi fick aldrig veta varför han behövde just Faith för det här uppdraget, vi fick aldrig veta varför han vägrade tala med Buffy eller Willow förrän i allra sista sekunden (om det var så där lätt för Willow att bryta ner den där magiska barriären hade ju hela storyn med Faith aldrig behövts egentligen), och nu försvinner både han och Faith ut ur storyn ett tag trots att Giles vet att kriget fortfarande är på gång, utan att tala om för Buffy vad han fått reda på eller vad som hänt. Höh? Vore detta en riktig armé skulle han blivit arkebuserad för det där. Fast med tanke på att Buffy reagerar som en 13-åring är det kanske inte så konstigt om han inte litar på henne...

Garim skrev:Och nu verkar vi ha fått sett säsongens Big Bad. Ska man känna igen honom? Det gjorde inte jag...

Jag tror fortfarande att (spoiler Angel 5.07) ninjacyborgsen är en rätt bra kandidat. Eller... få se...

Vid åtminstone tre tillfällen i arcen (Faith i 8.06, Willow i 8.08 och Giles i 8.09) nämns ordet "Nisanti". Faith säger att det är en demon, Willow och Giles använder det i uppenbarligen ganska starka trollformler. 10 minuters googling säger att Nisanti är en demon som Brian K Vaughan använt i småroller i sina Marvelserier (någon som kan det där?). Enligt den här beskrivningen så har en Nisanti alltså:
- Förkärlek för långa plagg. Det har iofs alla superskurkar.
- Pratar med konstig font som liknar Twilights. Det gör iofs alla seriemonster.
- Stövlar som gör att han kan sväva i luften. Det... har inte alla serieskurkar.

Är det en ren slump att det namnet förekommer flera gånger här - en gång hämtat rakt ur en formelsamling med Twilightsymbolen på framsidan...?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Garim » lör dec 08, 2007 16:30

Ja, jag fick helt klart en super-villan a la Marvel eller DC känsla när skurken visade upp sig på slutet... Det vore i så fall en weird cross-over som jag nog inte skulle gilla.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Rombat » sön dec 16, 2007 19:08

Jag skulle inte ha mycket emot en crossover med Ultimate Marvel. :D But let's keep buffyverse clean.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Tam » tor jan 03, 2008 14:48

XANDER: Maybe the boss just needs some alone time.
BUFFY: What other kind is there?

Åh, Buffy, jag är nog den enda som verkligen förstår dig.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala


Återgå till Buffy - serietidningarna



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron