8x06 - No Future For You Part 1

Här pratar vi om den serietidningsbaserade fortsättningen på Buffy the Vampire Slayer.

Betyg för nummer 6

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
100%
8
0
Inga röster
9
0
Inga röster
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 2

8x06 - No Future For You Part 1

Inläggav A bear » ons sep 05, 2007 23:37

Och ärligt talat, hoppet som 8x05 blåste liv i igen flackar betänkligt.

Visst, en del är riktigt härligt - Faiths öppningsmonolog, Giles och Faith som sparrar, AC/DC- och Pink Floydreferenser, Faith som missuppfattar "cunning"... :D
GILES: The only chance you have at finishing this slayer is by getting close to her through subterfuge and cunning.
FAITH: Hey, I likes me some kink, but if you think I'm going downtown on this chick, you chose the wrong chosen one.

Och så får vi lite mer om arcen, Buffy och Xander som sitter och funderar. Och vi slipper Warren, det är ju alltid nåt.

Men va faen?

1. Så det har gått några veckor sedan slutet på 8x04 och de vet inte ett dugg mer? De tog inte med sig han generalssnubben och frågade ut honom lite mer? De har inga, tja, spioner eller hackers eller spåmän eller så som kan ta reda på mer? Mänskligheten har förklarat krig mot dem, och de vet INGENTING? Jaja.
2. Inte ett ord om Ethan och Giles reaktion på hans död.
3. Värst av allt: Faith och Giles LÅTER som Faith och Giles, men inte fan bär de sig åt som dem. När jag hörde handlingen beskriven antog jag att det antingen var en dålig summering eller att det skulle bygga upp till detta över ett avsnitt, men nähä. Giles föreslår Faith att begå ett mord till för att slippa ifrån hela den här slåss-på-rätt-sida-grejen, och Faith tackar gladeligen ja utan minsta betänketid. Är inte det... typ... exakt 180 graders omvändning från var Faith var sist vi såg henne? Jag skulle kunna köpa det med en rejäl förklaring - men bara sådär? Näppeligen.

Herregud, den här fanficen börjar irritera mig.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Re: 8x06 - No Future For You Part 1

Inläggav noike » ons sep 05, 2007 23:54

A bear skrev:2. Inte ett ord om Ethan och Giles reaktion på hans död.
3. Giles föreslår Faith att begå ett mord till för att slippa ifrån hela den här slåss-på-rätt-sida-grejen, och Faith tackar gladeligen ja utan minsta betänketid. Är inte det... typ... exakt 180 graders omvändning från var Faith var sist vi såg henne?


#3 var jag besviken på BKV för, han borde ha kollat upp det lite bättre, sa ingen till honom att Angel också borde hårdpluggas in för att slippa mer crossover-idiotier som i B s7?

#2 antar jag är något som Giles inte vet ännu, enligt Xander hade han varit onåbar att tag, och kommer få veta under arcen. Mediet har inte råd med att slösas på småsaker som hans tatuering på det viset, BKV kan mediet.

För övrigt. Inte lika intressant som nummer 5 ännu, men mycket bättre än 1-4 IMO, trots bristerna i beteenden här och var. För som du sa: dialogmässigt så är karaktärerna där, och till skillnad från Joss känns det mer innehållsrikt (skulle uppskatta att den här handlingsmässigt är jämställt med Joss första två nummer sammanlagt) och med flyt i hela alltet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: 8x06 - No Future For You Part 1

Inläggav A bear » ons sep 05, 2007 23:57

noike skrev:För övrigt. Inte lika intressant som nummer 5 ännu, men mycket bättre än 1-4 IMO, trots bristerna i beteenden här och var. För som du sa: dialogmässigt så är karaktärerna där, och till skillnad från Joss känns det mer innehållsrikt (skulle uppskatta att den här handlingsmässigt är jämställt med Joss första två nummer sammanlagt) och med flyt i hela alltet.

Visst, vore detta en originalserie med helt egna karaktärer vore detta riktigt bra. Men nu är det ju en fortsättning på karaktärer vi följt i åratal, och då är liksom "brister i beteenden" inte så lätta att förbise.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tor sep 06, 2007 0:02

Det stora problemet är att det varit bristande beteenden i tv-serien också. Jag tycker inte om det här och jag tycker inte om det där, men det är inte ett nytt fenomen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » tor sep 06, 2007 0:08

Sant, sant, karakteriseringarna har alltid varit lite småsvajiga med enstaka avsnitt som gått helt fel, men det har i regel funnits en ganska så konsekvent arc i botten. Och när serien legat nere i fem år, man plockar upp den igen, då tycker jag att man inte borde börja med att gå precis tvärs emot hur en karaktärs hela arc har sett ut sedan... tja, "Sanctuary".

Nu slutar jag gnälla. Det finns bra saker att läsa också.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tor sep 06, 2007 0:16

Jag håller med, så det är inte det. Däremot tror jag det finns ett stort problem i serietidningen som helhet och det är att författarna är utspridda. De har inte möjlighet att träffas och skjuta ner varandras dumheter under framspånandet som under tv-serien (och via epost blir det inte samma sak om de inte känner varandra bra). Faith här och Warren-fiaskot tidigare är symptom av detta -- för ja, jag är fullt övertygad om att Joss behöver den funktionen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » tor sep 06, 2007 13:09

Fast den här cameon är ju småkul:

Bild
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » tor sep 06, 2007 17:11

Va? Är det på riktigt? I så fall är det bäst!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tomas » tor sep 06, 2007 18:19

Hur kunde jag missa det?
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav Garim » tor sep 06, 2007 19:54

Shit, den cameon såg jag inte... Måste läsa om...

Ja, jag blev lite besviken på den här. Den långt ifrån dålig, men jag hade högre förväntningar. Fast om man ser den som en någorlunda lång teaser, så kan ju Faith-arcen bli rätt bra.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav noike » tor sep 06, 2007 20:00

Det här är väldigt fel serie att ha höga förväntningar om, 8.04 tyckte jag gjorde det väldigt klart.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Garim » fre sep 07, 2007 10:34

Dom springer ju och klmapar igenom the fourth wall rätt ofta också.

Doctorn dyker upp här. Jag har för mig att Andrew sagt någon gång att han kollar på Dr Who. Tidigare hade vi ju en ny slayer som läste Fray... Buffy hade på sig en Serenity tröja i första delen.

Det är väl bara att acceptera att de inte tar det på fullt lika mycket allvar nu som då det var en tv-serie.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav lilith » tis sep 18, 2007 13:17

Jag som inte alls är van vid det här mediet gillar detta avsnitt ändå. Väntar mig en spännande fortsättning.
Och Faith är knepig, så jag köper hennes vändningar. Mer eller mindre.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Lipton » tis sep 18, 2007 14:52

Jag tycker att detta var det bästa avsnittet hittills. Inga jättestora konstiga dreglande monster och stora slott där det kryllar av folk som lever något sorts arme liv klädda i framtidsinspirerade dräkter. Här var det vampyrer och sparsmakad lägenhet i den vanliga världen som i varjefall jag har saknat. Det jag gillar i tidningarna jämfört med tv serien är att de kan vara lite grymare här, på tv hade vi aldrig fått se barn som vampyrer som blev "dödade" tex. Här kidnappar de folk för att träna jakt på, på tv var det alltid lite snällare, som om de ville tänka på ev barn som tittade.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav eynosh » tis sep 18, 2007 15:03

Cameo? Förklara någon...
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav noike » tis sep 18, 2007 15:08

eynosh skrev:Cameo? Förklara någon...

http://en.wikipedia.org/wiki/Cameo_appearance
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eynosh » tis sep 18, 2007 15:11

noike skrev:
eynosh skrev:Cameo? Förklara någon...

http://en.wikipedia.org/wiki/Cameo_appearance

Vem är typen borde jag kanske ha frågat.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav noike » tis sep 18, 2007 15:14

The Doctor och Rose. You blazing nincompoop. Blir kvarsittning i Polen för det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eynosh » tis sep 18, 2007 15:16

noike skrev:The Doctor och Rose. You blazing nincompoop. Blir kvarsittning i Polen för det.

Pfft.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav MissKittyFantastico » ons sep 19, 2007 9:21

Hm... Reagerade på att det var två personer som var så tydliga där i rutan, men jag kände inte igen dem förrän AKS utrop.

Några sidor tidigare var det en liknande bild med två människor i förgrunden fast i USA istället, ville bara kolla om de var några jag bode känt igen?


Störde mig en del på Giles tröja. Det är en sån småsak, men jag hänger upp mig på sådana detaljer ibland. Kändes inte riktigt Giles:igt att ha på sig en tröja med en gigantisk Yellow Submarine.

Jag inte hålla med Björn om att Giles inte alls beter sig som Giles. För mig kändes det som att han i slutet av Buffy allt mer och mer blev en sådan som gjorde vad han tyckte behövde göras oavsett priset, tex hela historien med Spike och Robin.

Däremot kan jag hålla med om att karaktärerna verkligen låter rätt. Småfnissade på ett par ställen åt när Giles och Faith missförstår varandra och Xanders fina tal till sandsäcken.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav gaspode » sön okt 07, 2007 18:30

Störde mig en del på Giles tröja. Det är en sån småsak, men jag hänger upp mig på sådana detaljer ibland. Kändes inte riktigt Giles:igt att ha på sig en tröja med en gigantisk Yellow Submarine.

Ja, framförallt störde det att tröjtrycket var så framträdande. "Titta här, en yellow submarine-tröja, för Giles är gammal och gillar musik"

Håller också en del med om att det inte var helt galet o-Giles, men att Faith accepterade det väl enkelt. Hon har varit på väg åt ett helt annat håll.
Får väl se om hon verkligen gör det i slutändan dock, men ändå. Hon borde ha protesterat. Tyckte det var en stark scen med barnvampyrerna, och som helhet var det väl ett ganska bra nummer. Mycket bra dialog.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav fripp21 » tis apr 15, 2008 13:47

Faith är på dekis och bor i Cleveland, kanske den mest deprimerande staden i USA.

Det var lite kul tycker jag.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm


Återgå till Buffy - serietidningarna



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron