8x02 - The Long Way Home Part 2

Här pratar vi om den serietidningsbaserade fortsättningen på Buffy the Vampire Slayer.

Betyg skall väl andra numret ha?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
0
Inga röster
8
1
100%
9
0
Inga röster
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 1

Inläggav Tam » mån apr 16, 2007 22:05

Ja, jag gillade den jättemycket.

Första gången man fick se en officiell Buffy/Xander-kyss. Om så bara i en dröm. Andrew såg ut som Jonathan.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav dansdansdans » mån apr 16, 2007 22:08

I like it.
I like it alot!

men måste nog läsa den en gång till. absolut.
jag vet inte riktigt vad jag ska säga nu...
jag sträckläste den för jag tyckte det va så spännande, så bra.
den där känslan har kommit tillbaka! jääj!

men jag säger nej till buffy & xander.
jag måste läsa om #1 med.
hur kom amy dit??

han som säger "I have so much I need to show you... my love.."
är ju inte xander i sin pjamas iaf.. ser mer ut som... spike!!
ooh och om detta är efter Not fade away..
fast hade låtit mer spikeigt med bara love utan my.
spännande spännade! like it!
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav lilith » ons apr 18, 2007 15:23

dansdansdans skrev:ooh och om detta är efter Not fade away..

Men är det det? Jag har fått för mig att det är innan. Eller ska man inte veta det, det är medvetet förteget?

Gillade detta nummer. Willows entré! Fin klänning, sån vill jag ha.
Gillade inte Xander/Buffy. Kändes fel. De är vänner, helt annan dynamik. Tur att det var en dröm.
Jag ville ha förklaring till det där med vapnen. Eller så fattade jag bara inte...
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Spuffy » ons apr 18, 2007 15:25

lilith skrev:Gillade detta nummer. Willows entré! Fin klänning, sån vill jag ha.
Gillade inte Xander/Buffy. Kändes fel. De är vänner, helt annan dynamik. Tur att det var en dröm.

Ganska precis sådär tyckte jag med. Och Willow. Åhh. Willow...
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav adolvsson » ons apr 18, 2007 17:41

lilith skrev:Men är det det? Jag har fått för mig att det är innan. Eller ska man inte veta det, det är medvetet förteget?

Det verkar som om dom sa en sak från början men så blev det en annan sak fast jag är inte säkert och vilket av dom som gäller nu känns också oklart.

Hoppas du blev klokare!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav dansdansdans » ons apr 18, 2007 18:01

adolvsson skrev:
lilith skrev:Men är det det? Jag har fått för mig att det är innan. Eller ska man inte veta det, det är medvetet förteget?

Det verkar som om dom sa en sak från början men så blev det en annan sak fast jag är inte säkert och vilket av dom som gäller nu känns också oklart.

Hoppas du blev klokare!


jag har läst på ett engelskskrivande forum för några veckor sedan att det skulle vara efter angels säsong 5. men samtidigt visste de inte helt säkert heller. så ja det är ju väldigt oklart.
såklart har jag inte bookmarkat forumet heller.. så tillbaka hittar jag nog inte. men eftersom de i #1 nämner the immortal & buffy känns det litegrann i tidlinje iaf.
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav adolvsson » ons apr 18, 2007 18:11

dansdansdans skrev:jag har läst på ett engelskskrivande forum för några veckor sedan att det skulle vara efter angels säsong 5. men samtidigt visste de inte helt säkert heller.

Från början sa Joss att serien skulle ta vid direkt, eller några månader, efter S7. Som om det varit en vanlig TV-säsong. Att den skulle gå parallellt med S5 och allt vad det skulle kunna innebära i gästande karaktärer från Angels universum.

Fast på senare tid, i nyare intervjuer, har han pratat om att det gått rätt lång tid mellan Chosen och The Long Way Home. Det ska väl göras tydligt av bland annat kommentaren Buffy gör om Dawns och college, att hon nått den åldern.

Vilket då i sin tur skulle placera The Long Way Home ett bra tag efter Not Fade Away.

Vi får se. Just nu ser det ändå ut som om det sista stämmer, baserat på Buffys kommentar och den där intervjun jag tänker på, men ändå... helt säker känns det inte som om man kan vara än och förvirringen är i vilket fall helt förståelig.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

what gives?

Inläggav dansdansdans » fre apr 20, 2007 21:11

jag gjorde lite research och detta är några intressanta tankar jag hittade:

kommer ifrån:
http://forum.buffyworld.com/showthread.php?t=30643
orkade inte läsa allt de diskuterar där, det var endel...

om de flygande skorna i #1 och han som säger "my love":

"Originally Posted by Dollsome
It's actually Dracula.
He can fly. He can appear in dreams. He's telling Buffy the same things he told her the last time he met, that there's so much he has to show her. And it's all about Buffy's internal darkness.


Very good arguments. I wanted to add a few.
1. The big bad was supposed to be someone from season 5 (one of the first spoilors). Which already made me think it was Dracula.
2. The show is called Buffy the Vampire Slayer. Spike, Angel, The Master and Darla have been dealt with. Leaves only Drusilla, which also appeared in season 5 or Dracula. Or some new to be created Vampire. I think it's in Dracula's character to be pissed that Buffy has messed with the Slayer-line.
3. Xander appears to play an important role in all of this. He used to be Dracula's man-servant.
4. The focus of the arcline by Drew Goddard is on Xander. Drew Goddard is the one who wrote an issue about Xander with Dracula in Tales of the Vampires. I feel a connection here. But it could also be something with D'Hoffryn and Anya."

"the immortal is dracula"

"On the dragon. A dragon also appeared in S5 at the end of both shows: Not to fade away and The Gift. It appeared to be the same Dragon. And dragons are in some cultures very wise and powerful creatures. Also a possible villain."


dracula-idén kan faktiskt stämma!
nån mer som kan istämma med det de säger om att big bad ska vara från säsong 5? hmm jag kanske skulle researchat efter intervjuer med joss istället 8)

draken har jag tänkt på innan, men inte som en possible villain. utan mer att undra om den draken som angel vill slaya är samma som kom ut från dawns tilltänkta dimensionshål.
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav A bear » fre apr 20, 2007 21:40

Bra letat, dansdansdans! Intressant idé, men... näe, köper inte/vill inte köpa det. Poängen med det inre mörkret i Buffy är väldigt bra, och jag hoppas att det blir mycket om det, men... alltså...

a) Dracula är UTTJATAD. Han har varit med i varenda jävla vampyrhistoria sedan 1897. IMDb listar 145 filmer om Dracula. Nog för att jag gillar "Buffy vs Dracula" mer än det genomsnittliga Buffyfanset, han fungerar utmärkt i en one-shot för att sätta upp ett tema, men som big bad i en hel säsong som sträcks ut över två år?
b) Dracula går inte omkring i t-shirt, som personen i Buffys dröm. Han tilltalar inte heller Buffy som "Buffy" eller "My love".
3. Xander appears to play an important role in all of this. He used to be Dracula's man-servant

c) Bevisar ingenting. Xander spelar en viktig roll i ALLT Buffy gör. Han är en av the core four. Det har ingenting med Dracula att göra.
4. The focus of the arcline by Drew Goddard is on Xander. Drew Goddard is the one who wrote an issue about Xander with Dracula in Tales of the Vampires.

d) Bevisar ingenting. Drew Goddard skrev också "Dirty Girls", så det kan lika gärna betyda att Xander ska bli av med ett öga till.
e) Ingenstans någonsin någonstans i kanon har det sagts att Dracula=The immortal. Snarare tvärtom; borde inte Spike och Angel nämnt det i "The Girl in Question"?

Det där med säsong 5 har jag inte hört tidigare. Någon?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav dansdansdans » sön apr 22, 2007 20:07

eller så ville inte Spike & Angel säga något om att dracula är the immortal.
sen så kan ju Joss ha kommit på det där i efterhand kanske, om nu skulle vara så? undra hur mkt sånt som händer egentligen. men oftast har han väl säsongsavslutningen klar i huvudet innan han skriver de föregående avsnitten?

min bror tycker tidningarna är bra med. jag brukar låna ut mina dvds och nu tidningar. hehe. han trodde kanske det var Angel som flög. men sen kom han på att Angel kan ju inte heller flyga. eller tänk om han överlevde long way home och blev nån flygande vampyr.. nää ;)
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav Rombat » sön apr 22, 2007 20:48

Dracula kan inte vara the Immortal. Han är alldeles för blek.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Lipton » fre apr 27, 2007 14:34

Äh, det där med Dracula är ju bara trams, det ser ju vem som helst att de där flygande skorna är alldelens för stora, dracula är ju en spinkig kille.

Klart att det är Spike som står där i slutet.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav AKS » lör jul 07, 2007 21:46

Oops! Fel tråd... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » lör jul 07, 2007 22:35

Ja, det känns svårt att kommentera då jag inte tycker att det hinner hända nåt i ett nummer. Eller jo, det händer nåt, men det är som sagt delar av en berättelse man får.

Fortfarande nyfiken på Amys pojkvän. Och vem ska kyssa Buffy nu? Höll på att tappa hakan då jag trodde att Buffy hånglade på Xander på riktigt. Jag skulle inte vilja att de blev ihop så ja... skönt att det inte var så.

Slutet var verkligt bra! "I'd like to test that theory." Now kick som Amy ass, Willow! :)

OT: Vad är det för idioter som skickar in brev till tidningen? De hotar att sluta läsa om Spike omnämns, de hotar att sluta läsa om inte Tara och Willow fortsätter vara ett par... Så jävla barnsligt. Om de inte vill ha *Joss* version av det som händer får de väl hålla sig till fanfic.

EDIT: Håller förresten med om att detta nummer var bättre än det första. Hoppas att kvalitetshöjningen fortsätter...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav adolvsson » sön jul 08, 2007 1:05

AKS skrev:Oops! Fel tråd... :)

Aldrig!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » sön jul 08, 2007 2:00

I och för sig...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Föregående

Återgå till Buffy - serietidningarna



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare