8x01 - The Long Way Home Part 1

Här pratar vi om den serietidningsbaserade fortsättningen på Buffy the Vampire Slayer.

Vad ger ni för betyg till första numret?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
5%
5
0
Inga röster
6
3
14%
7
5
24%
8
4
19%
9
3
14%
10
5
24%
 
Antal röster : 21

Inläggav noike » tis mar 27, 2007 21:42

eynosh skrev:Men detta var ju riktigt kort.. kommer längden vara lika för alla kommande tidningar? Hade velat ha lite mer i varje nummer.


Ja. Antalet sidor kommer vara likadant, men innehållsmängden kommer variera från författare. Det finns de som klarar av att skriva 22 sidor som är fulla upp till kanterna och berättar historien mer än väl, och det finns andra som går lite snabbare och behöver flera nummer på sig. Joss har i serietidningsförfattande alltid varit den senare varianten.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sjostrand » ons mar 28, 2007 8:51

Jaha. Då har nummer ett letat sig till Katrineholm också.

Svårt att säga vad jag tycker. Som någon sa är det väldigt mycket introduktion. Men det verkar lovande, även om jag blev besviken över att det var så mycket superhjältekänsla i serien och att man inte fick träffa alla överlevarna.

Men Amy var en kul överaskning. Det lover gott.

Både dialogen och bilderna var mycket bra, även om det som sagt blev lite mycket superhjältar/"action figures" över det hela.

Jag ser fram emot nästa nummer och blev dessutom sugen på att läsa Tales of the Vampires. Någon som vet om den/dom är bra?
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav Garim » ons mar 28, 2007 9:27

sjostrand skrev:Både dialogen och bilderna var mycket bra, även om det som sagt blev lite mycket superhjältar/"action figures" över det hela.


I någon intervju har Joss sagt att han medvetet vill att det ska vara mer superhjälte-känsla över det hela, så det är nog bara att acceptera. Själv tycker jag det känns bra att serien görs lite annorlunda.

sjostrand skrev:Jag ser fram emot nästa nummer och blev dessutom sugen på att läsa Tales of the Vampires. Någon som vet om den/dom är bra?

Tales of the Vampires består av flera berättelser, skrivna av olika författare. Det är varierande kvalitet på de olika berättelserna, både avseende story samt teckningar. Men den är väl värd att läsa. Vi får veta lite mer om bl a The First Slayer, Nikki Wood, Melaka Fray och några slayers till.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Capt. Peroxide » ons mar 28, 2007 13:29

Önskelista på figurer i S8:

Spike
Illyria
Anya som vengeance demon, på nåt mystiskt sätt räddad av D'Hofryn efter slutstriden i Sunnydale.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav lilith » ons mar 28, 2007 13:37

Garim skrev:
sjostrand skrev:Jag ser fram emot nästa nummer och blev dessutom sugen på att läsa Tales of the Vampires. Någon som vet om den/dom är bra?

Tales of the Vampires består av flera berättelser, skrivna av olika författare. Det är varierande kvalitet på de olika berättelserna, både avseende story samt teckningar. Men den är väl värd att läsa. Vi får veta lite mer om bl a The First Slayer, Nikki Wood, Melaka Fray och några slayers till.

Garim pratar om Tales of the Slayers. Båda är mycket bra tycker jag, i det stora hela. Väl värda att läsa, både för historierna och teckningarna.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav sjostrand » ons mar 28, 2007 13:59

lilith skrev:
Garim skrev:
sjostrand skrev:Jag ser fram emot nästa nummer och blev dessutom sugen på att läsa Tales of the Vampires. Någon som vet om den/dom är bra?

Tales of the Vampires består av flera berättelser, skrivna av olika författare. Det är varierande kvalitet på de olika berättelserna, både avseende story samt teckningar. Men den är väl värd att läsa. Vi får veta lite mer om bl a The First Slayer, Nikki Wood, Melaka Fray och några slayers till.

Garim pratar om Tales of the Slayers. Båda är mycket bra tycker jag, i det stora hela. Väl värda att läsa, både för historierna och teckningarna.


Tackar för informationen. Det blir väl att lägga en beställning från SFbokhandeln då... :)
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav holybuffy » fre mar 30, 2007 12:07

shit! vad kort den var... och... liksom... hur ska det här gå? jag menar... dialoger, det får de inte plats med om det ska vara på det här viset!
jag vill ha en signatur, men kan inte komma på någon som är sådär härlig fyndig... så det blir bara ett fjantigt hej istället... hej!
Användarvisningsbild
holybuffy
Minion
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 jan 2007

Inläggav noike » fre mar 30, 2007 13:14

holybuffy skrev:jag menar... dialoger, det får de inte plats med om det ska vara på det här viset!

Du har inte läst Giffen och DeMatteis Formerly Known as the Justice League eller I Can't Believe It's Not the Justice League hör jag. Om man vill kan man få in långa och lysande dialoger.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav holybuffy » fre mar 30, 2007 13:22

noike skrev:
holybuffy skrev:jag menar... dialoger, det får de inte plats med om det ska vara på det här viset!

Du har inte läst Giffen och DeMatteis Formerly Known as the Justice League eller I Can't Believe It's Not the Justice League hör jag. Om man vill kan man få in långa och lysande dialoger.


näää, vanligtvis läser jag inte serietidningar.... och de här inre monolgoerna var inte alls bra föresten. jag e jättebesviken!!! :cry:
jag vill ha en signatur, men kan inte komma på någon som är sådär härlig fyndig... så det blir bara ett fjantigt hej istället... hej!
Användarvisningsbild
holybuffy
Minion
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 jan 2007

Inläggav dansdansdans » fre mar 30, 2007 18:02

jag gillar de inre monologerna. jag tänkte för mig själv att hej nu får jag veta hur buffy tänker oxå. det har jag aldrig fått innan. och när Joss skrivit det är det ju på "riktigt". gött.

KORT!

senast vi såg amy var väl efter willow träffade på henne va? hon hade sin egen grupp hon lärde ut?


Garim skrev:Tales of the Vampires består av flera berättelser, skrivna av olika författare. Det är varierande kvalitet på de olika berättelserna, både avseende story samt teckningar. Men den är väl värd att läsa. Vi får veta lite mer om bl a The First Slayer, Nikki Wood, Melaka Fray och några slayers till.



wow! låter ju som jättekul läsning. är de oxå "på riktigt"?
hehe ;)
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav Garim » fre mar 30, 2007 18:48

dansdansdans skrev:wow! låter ju som jättekul läsning. är de oxå "på riktigt"?
hehe ;)


Nja... Kanske ;) Joss har skrivit två av berättelserna, jag vet inte hur mycket han varit involverad i de övriga. Jag är rätt säker på att han skrivit First Slayer och Fray delen... Åtminstone den senare.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav noike » fre mar 30, 2007 19:22

Vi -- jag och adolvsson -- diskuterade Joss och serier innan idag. Och baserat på all bevis vi har fått i form av Buffy. X-men och Fray så måste vi säga att han i sitt serietidningsförfattande tvärt emot vad man kanske skulle kunna tror trots allt inte är mycket för att fylla sidorna upp och ner med dialog.

Hänger väl lite på tecknaren också, för det är svårt att hitta sådana som gillar och är bra på att skapa dynamik med personer som bara står och tjafsar i 22 sidor. (De jag kommer på sådär på rak arm är MD Doc Bright, Kevin Maguire, Michael Lark, Darick Robertson, Mike Oeming, Riccardo Burchielli.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav buffyborka » fre mar 30, 2007 20:48

Gillar verkligen början serien Känner direkt stämningen av tvserien, joss kan verkligen det här med serier. :o Blev dock lite irreterad av all reklam som bara bröts upp i serien hela tiden, kan de inte lägga allt i slutet istället?

Undrar också vilken framsida ni andra fick, fick den med buffy och demonen på framsidan. Finns väl också den med bara buffy på sidan? Någon som vet?
buffybork The second evil
buffyborka
Demon Fodder
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 mar 2007

Inläggav noike » fre mar 30, 2007 20:53

Första tryckingen finns med bara Buffy och den med dinosaurien. Omtryckningen ska ha ett annat omslag, jag kommer inte ihåg vad.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » fre mar 30, 2007 20:57

buffyborka skrev:Blev dock lite irreterad av all reklam som bara bröts upp i serien hela tiden, kan de inte lägga allt i slutet istället?

Visst är det irriterande, men det är ju samma som med reklamkanalerna, visst hade det varit skönt om de kunde lägga all sin reklam i slutet, men då skulle ingen läsa den :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Illyria » fre mar 30, 2007 21:23

noike skrev:Första tryckingen finns med bara Buffy och den med dinosaurien. Omtryckningen ska ha ett annat omslag, jag kommer inte ihåg vad.

Det är samma som vanliga omslaget från första tryckningen, fast utan kanterna.

Bild
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav HeY » tis apr 03, 2007 22:32

Jag har inte beställt den än, är scared-with-a-capital-S (förutom att jag skrev det med ett litet s ... whatever).

Det jag är mest rädd för är: Buffy utan Anya och Spike! Kan det funka? Jag vet att karaktärerna inte alltid varit med, men kom igen .. säsong 1 är den enda säsongen utan ngn av de två och den är - notera att jag älskar säsong 1 - sämst. Nej, jag är rädd!!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tis apr 03, 2007 22:35

Please. De som behövs för att göra Buffy till Buffy är the core four.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav HeY » tis apr 03, 2007 22:48

noike skrev:Please. De som behövs för att göra Buffy till Buffy är the core four.


Självklart, men för att ge serien den extra nypan av salt så sitter inte Anya eller Spike fel. Framför allt Anya har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta, jag totalt avgudar karaktären och vet inte vad jag ska göra utan min bunny-frightened-venguence-demon :lovebunny:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Isabella » mån apr 09, 2007 18:58

Jag laddade ner de två första serierna igår men jag läste den första nu. Väldigt kort, men det får man väl ta. Serien är väl okej än så länge. I början var det lite "Wtf? utspelar sig det här i framtiden? :eek:" så då undrade jag lite vad det var för något egentligen men det blev ju bättre sen.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Lipton » fre apr 13, 2007 19:53

Tänkte på "that thing" som militärerna tittade på, om de ser en Warren helt utan skin så kan man nog reagera så och han undrarde hur "det där kunde leva", ska bli kul att se vilket fall.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav gaspode » fre apr 13, 2007 20:17

Lipton skrev:Tänkte på "that thing" som militärerna tittade på, om de ser en Warren helt utan skin så kan man nog reagera så och han undrarde hur "det där kunde leva", ska bli kul att se vilket fall.

fast Warrens kropp finns väl inte kvar?

Från transcript av Villains:

"Willow looks over at her friends, then back at the body. Suddenly it bursts into flame and burns to nothing in an instant."
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » fre apr 13, 2007 20:19

True that. Warrens kropp förstördes i en dålig specialeffekt som skulle likna "magisk eld".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Lipton » lör apr 14, 2007 15:08

Är det inte så i Buffys värld att alla som dör en onaturlig död kan komma tillbaka?
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav noike » lör apr 14, 2007 15:20

Lipton skrev:Är det inte så i Buffys värld att alla som dör en onaturlig död kan komma tillbaka?

Kunde. Urnan som behövdes för ritualen förstördes. Finns säkert andra sätt också, men om det var det enklaste Willow kunde hitta så känns det lite krystat att tro att Amy skulle kunna hitta ett sätt med en massa sten på huvudet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » lör apr 14, 2007 15:33

Försäljningssiffrorna från Diamond (amerikansk största och, om jag inte minns galet, sedan långt tillbaka enda serietidningsdistrubitör) för mars månad har släppts. Dom är intressanta och väldigt glädjande. Topp 100 domineras alltid, alltid, stort av de två största förlagen - Marvel och DC, och man brukar bara hitta en handfull från andra. Jag tror till och med det funnits månader då småförlagen varit helt utanför, men citera mig inte på det. Att nuförtiden hitta någon annan än de stora två på topp 10 är så gott som omöjligt.

Tja, inga regler utan undantag. Buffys åttonde säsong debuterade på en imponerande 9:e plats.
Buffy’s Top Ten finish may be the first non-Marvel or DC title to finish in the Top Ten in several years, and it headlined a relatively strong 10 titles from “other” publishers in the Top 100.

- http://www.newsarama.com/marketreport/mar07sales.html

Go Team Buffy, go go go!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Lipton » lör apr 14, 2007 15:44

noike skrev:
Lipton skrev:Är det inte så i Buffys värld att alla som dör en onaturlig död kan komma tillbaka?

Kunde. Urnan som behövdes för ritualen förstördes. Finns säkert andra sätt också, men om det var det enklaste Willow kunde hitta så känns det lite krystat att tro att Amy skulle kunna hitta ett sätt med en massa sten på huvudet.


Det finns säkert andra sätt en nån urna, och det behöver ju inte vara något som Amy gjort, det kan förmodligen ske på hur många sätt som helst, det är väl bara Joss fantasi som sätter stopp för det.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav noike » lör apr 14, 2007 15:48

Kanske det, men så som Joss har satt upp det tidigare så är återupplivning något som är komplicerat och kräver mycket kraft, tid, hängivenhet och genomgående planering. Det är inget som bara händer. Så att återuppliva en ond person bara för att känns väldigt... fel.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » lör apr 14, 2007 17:58

Det handlar väl inte om onaturligt död på så sätt att det användes magi utan att kroppen inte har några sår utan det är ett berövande av livskraften det handlar om.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » lör apr 14, 2007 18:12

Rombat skrev:Det handlar väl inte om onaturligt död på så sätt att det användes magi utan att kroppen inte har några sår utan det är ett berövande av livskraften det handlar om.

Precis. Warren blev skjuten, flådd, uppbränd och möjligen chockad till döds... inget mystiskt med det, även om SÄTTET han blev skjuten, flådd, uppbränd och chockad på var mystiskt.

Dessutom ser jag inget som tyder på att det skulle vara Warren. Om det nu är en gammal bekanting, och om nu reglerna för återuppväckande från de döda är ganska uppluckrade, varför just Warren och inte... tja, The Master eller Adam eller någon av Glorys minions eller Wig Lady eller Hansonvampyren eller precis vem som helst? Säga vad man vill om Amy, men hon har väl aldrig varit så mjäkig som Warren vill ha sina flickvänner...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy - serietidningarna



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare