8x01 - The Long Way Home Part 1

Här pratar vi om den serietidningsbaserade fortsättningen på Buffy the Vampire Slayer.

Vad ger ni för betyg till första numret?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
5%
5
0
Inga röster
6
3
14%
7
5
24%
8
4
19%
9
3
14%
10
5
24%
 
Antal röster : 21

8x01 - The Long Way Home Part 1

Inläggav gaspode » tor mar 15, 2007 16:13

Nu kommer det snart!

Vi följer samma mönster som i TV-serien, döper trådar efter ovanstående konvention och håller diskussioner om senare nummer under spoiler-markeringar.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Garim » tor mar 15, 2007 16:54

Kul kul. Hoppas hoppas den transatlantiska posten går fort!
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Illyria » tor mar 15, 2007 16:58

Jag hoppas det kommer en torrent snart! De första sidorna har ju funnits ute att läsa ett tag, plus omslag:


Bild Bild Bild Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » fre mar 16, 2007 0:33

"Sergeant Fury"! HAH! Att låta Xander vara superwatcher är... Inspirerat.

Dawn som stor vt jag inte vad jag tycker om ännu. Lite mycket set-up.

De flygande skorna ogillade jag direkt. Det är inte en superhjälteserie ffs, även om Xanders arbetsuppgifter känns som S.H.I.E.L.D.

Och ja, jag gillar teckningarna. De fungerar ypperligt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » fre mar 16, 2007 1:35

OK, här är mina tankar om första numret då. Så SPOILERS för den som klickar in sig här utan att ha läst.









Andrews idé om the Immortal - "Thought it would be hilarious for some reason" - är fortfarande skitkul. (Fast innebär inte det att Buffy3 och The Immortal har dejtat i nästan ett år när (spoiler AtS 5.20) Spike och Angel kommer dit?)

Buffy är sig själv. Väldigt.

Xander har uppenbarligen tränat. Och tränat upp andra i popkulturnörderi.

Smågillar den där skotska slayern, även om det är lite väl klichémässigt att skriva dialekt fonetiskt.

Och så gillar jag antydningen att Buffy verkligen inte är helt entusiastisk över det som verkade som en så bra lösning i "Chosen". Whiny Slayer, så vill vi ha det.

Giant Dawn är fånigt. Ärligt talat. Men "Your butt looks big in those giant pants"... hihi.

Militärgrejen kan bli antingen riktigt bra eller Initiative II - Nu Med Politiska Kommentarer. Och Amy... hmmmm....

Nä, vissa grejer väntar jag med åsikt om tills jag ser vart de är på väg.

En sak som slår mig: interna monologer. Det hade vi av naturliga skäl aldrig i TV-serien. Risk för mer brooding, mindre dialog? Hmm...

Nåja. Som alltid låter jag mer negativ när jag plockar det i småbitar. Det är lite för kort för att bilda hel uppfattning, men det kan bli väldigt trevligt, väldigt trevligt indeed.

BUFFY: I feel a little weird about using a crucifix to kill someone.
SKOTSK SLAYER: Yeh dinno much about religion, do yeh?


EDIT: Jag vill inte skryta, men...

A bear, Tis Jan 09, 2007 15:12 skrev:Lite om #2 (småspoilrig)

Amy...?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » fre mar 16, 2007 1:44

A bear skrev:En sak som slår mig: interna monologer. Det hade vi av naturliga skäl aldrig i TV-serien. Risk för mer brooding, mindre dialog? Hmm...

Så länge inte alls tankar börjar sväva runt så tyckte jag det var en bra sak. Man vet i vems POV det berättas -- inte för att man hade tvivlat, men ändå.

Det fonetiska kommer väl av att han skrivit Bubba-Logan ett tag.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » fre mar 16, 2007 1:47

noike skrev:
A bear skrev:En sak som slår mig: interna monologer. Det hade vi av naturliga skäl aldrig i TV-serien. Risk för mer brooding, mindre dialog? Hmm...

Så länge inte alls tankar börjar sväva runt så tyckte jag det var en bra sak. Man vet i vems POV det berättas -- inte för att man hade tvivlat, men ändå.

Jo, men samtidigt kräver det lite fingerspitzgefühl. Den interna rösten kan inte vara exakt likadan som det man säger högt (utom för Cordelia eller Anya, då, men...) och det blir lättare att bryta mot show-don't-tell-grejen. Nåja. Ska bli intressant.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » fre mar 16, 2007 11:14

Jag gillar det. Att det är för korta snuttar kommer med territoriet. Lite synd är det dock. Får hoppas att de utvecklar lite mer dialog i framtiden. Ett nummer kanske inte duger att kritisera så där stenhårt.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Veidit » fre mar 16, 2007 12:18

Var kan man köpa den?
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav eriked » fre mar 16, 2007 18:05

Skojsigt, en fortsättning!

Stor-Dawn är som sagt mest fånigt hittills. Men det kommer nog att utvecklas. Väldigt kort.. snyft

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » lör mar 17, 2007 11:21

Buffy fick ett fint slut tycker jag. Hela iden med att fortsätta i något era format känns tveksam men jag bestämde mig för att läsa den ändå. Svårt att skriva varken eller för serien än. Ett nummer som inte heller var så långt men jag gillade det vi fick se av Buffy, det kändes som hon klarade övergången mellan formaten väldigt bra.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav noike » lör mar 17, 2007 15:29

Tob skrev:Ett nummer som inte heller var så långt men jag gillade det vi fick se av Buffy, det kändes som hon klarade övergången mellan formaten väldigt bra.

Med tan ke på att Joss största inspirationer till Buffy kommer från serietidningar och att han harvat runt i mediet ett tag innan gjorde att jag inte tvivlade på den saken. Annat än om längden.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Garim » lör mar 17, 2007 17:37

Jaha, jag orkade natruligtvis inte vänta på att den skulle komma i brevlådan :P

Jag gillade första storyn dock, även om den kändes väldigt kort, men det är väl bara att acceptera att det blir så i det här formatet.

Det känns väldigt In Character och det är bra. Jag skrattade till ett par gånger, så de har lyckats med humorn också.

Snyggt tecknat, men onekligen känns det ju som en teaser... Men men, nu ser jag verkligen fram emot nästa.

Undrar vem Amys "kompis" är? Vem mer kan ha överlevt... Det lät som om det kan ha varit något demoniskt, med tanke på hur militärerna pratade om den... En über-vamp? Känns inte sannolikt... Hmm... Long shot gissning: Rack kanske?
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Capt. Peroxide » lör mar 17, 2007 19:09

Ehm, Willow dödade väl Rack redan i slutet av S6?
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav noike » lör mar 17, 2007 19:18

Förstår inte varför ni spoilar funderingarna här, men det är småsaker.

Några personer på det Andra Forumet(tm) jag hänger på misstänkte att det handlar om Warren på grund av "weapons lab". Vilket hade varit förståeligt om det hade varit en serietidning som alla andra -- men i Buffy sker inte återupplivningar utan rejäl kostnad så jag tror inte på den teorin. Men det känns ändå som en ledtråd. Bara det inte är Adam...
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » lör mar 17, 2007 20:34

Clem!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav brainslicer » mån mar 19, 2007 1:40

Clem lämnade väl stan innan allt hettade till....
Användarvisningsbild
brainslicer
Minion
 
Inlägg: 385
Blev medlem: 01 jul 2006

Inläggav adolvsson » mån mar 19, 2007 1:41

brainslicer skrev:Clem lämnade väl stan innan allt hettade till....

Han kanske hade glömt en smarrig kattunge i ett köksskåp eller så, och var bara tvungen att återvända en snabbis.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav brainslicer » mån mar 19, 2007 2:26

ante in :D
Användarvisningsbild
brainslicer
Minion
 
Inlägg: 385
Blev medlem: 01 jul 2006

Inläggav Veidit » mån mar 19, 2007 2:27

ställer frågan igen, var kan jag köpa tidningen?
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » mån mar 19, 2007 2:30

det har väl diskuterats i den andra tråden mest, men sfbokhandeln t.ex.
http://www.alvglans.se skall också funka.

Jag har satt upp mig på en prenumeration från sfbok.se, men jag tror du ska kunna köpa den i butiken också.
Den har nog inte hunnit hit från amerikat än dock.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » mån mar 19, 2007 2:30

Veidit skrev:ställer frågan igen, var kan jag köpa tidningen?

I stockholmstrakten borde det gå i Sfbokhandeln eller Alvglans.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav ladymorganlefay » mån mar 19, 2007 23:29

Rombat skrev:Clem!

CLEM BABY
Spider-Pig, Spider-Pig. Does whatever a Spider-Pig does. Can he swing from a web? No he *can’t*, cause he’s a *pig*. Look out! He is the *Spider-Pig*! ...
Användarvisningsbild
ladymorganlefay
Big Bad
 
Inlägg: 1627
Blev medlem: 25 maj 2005
Ort: visby---sthlm---sumpan

Inläggav Nyx » ons mar 21, 2007 1:57

Buffy is back! *studsar upp och ner av glädje, sansar mig sedan och sätter mig ned för att pränta mina små intryck:

Gillar karaktärerna, att de behåller sina särdrag och sin humor.

Hela upplägget känns väldigt superhjälteserie, det märks att Joss är väl verserad i genren men att han är helt inställd på att göra sin egen grej utan att snegla på andra buffyserier eller böcker och att t o m frigöra sig lite från det som sas om scoobygänget och det vi såg av dem under AtS s5.

Var det bara jag som jublade över att Buffy inte var i Rom och hade ihop det med the Immortal?

Däremot jublade jag inte direkt över jättedawn, även om det nog kan bli en pay-off i senare nummer (Attack of the 50 ft teenager..?). To be continued, helt enkelt.

Jag tyckte det var jättekul när militärsnubben liknade Buffys Slayer squads vid terroristceller :D . He's not wrong när det gäller hennes hemstad t ex.

Tecknarstilen funkar bra. Man förväntar sig inte att folk ska vara porträttlika men känner ändå igen karaktärerna och actionscenerna är riktigt snygga. Den var kanske inte tecknad i min älsklingsstil men man retar sig åtminstone inte på den.

Måste säga att jag faktiskt blev glad och jublade lite över Amy. Jag gillar henne på något sätt och hon hade faktiskt avsevärda magiska krafter. Inte helt otänkbart att hon skulle kunna ha överlevt på något säkert ganska osunt sätt... Och vem är nu hennes pojkvän? Jag tror att Joss försöker överraska oss, kanske lyfter han fram någon mindre använd gammal figur? Vågar inte spekulera mer än så. Jag gillar att bli överraskad.

På det hela taget känns det lite som efter att ha sett The Freshman eller kanske ännu mer Lessons - en intressant säsongsöppning som ger hintar om saker som komma skall. Lite igenkänningsglädje över karaktärer och humor och några små överraskningar och rejält många frågetecken inför det som komma skall. Men jag ser fram emot nästa nummer.

Saknade: Mest av allt Anya. Xander såg så ensam ut mitt i kommandocentralen. Giles, Willow, Spike, Andrew - hela gänget. Olidligt att Joss har planerat att introducera karaktärerna några i taget. Synd att han inte har en massa regulars on the pay-roll som han måste skriva scener för i varje avsnitt! Vill se mer!

Hoppas nu bara att inte tvåan också blir försenad en vecka eller mer...

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav madskellig » mån mar 26, 2007 19:23

Nyx skrev:Var det bara jag som jublade över att Buffy inte var i Rom och hade ihop det med the Immortal?


Jag tyckte också det var bra, samt roligt med att "Andrew said it'd be hilarious for some reason"

Jag gillade första numret, kort men det kändes väldigt in character och underhållande. "Look what she did to her homwtown" :D helt underbart! Spännande med Amy också... gillade alltid henne.

Tecknarstilen var också bra, jag gillade den, och jag tycker fortfarande att omslaget är helt fantastiskt.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav lilith » tis mar 27, 2007 2:00

Ja det där gick ju alldeles för fort att läsa :D
Lite för tidigt att avgöra om jag gillar det här formatet eller inte. Men jag kan såklart inte motstå att läsa.

Funderade på vem Amys "pojkvän" kan ha varit, men ingen känns sådär logisk att plocka in. Men det känns som nåt bestialiskt och alls ingen pojke. En gigantisk råtta!
Och nu vill jag veta vad en thrisewise är för nåt. Känns som en liten upprepning på Dawns vampyr-hångel. Jag som tyckte hon hade mognat så mycket i säsong 7, och slutat gnälla.
Xander och Buffy var sig lika. Nu vill jag träffa Willow och Andrew.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Tam » tis mar 27, 2007 8:14

lilith skrev:Känns som en liten upprepning på Dawns vampyr-hångel.

Hade kunnat heta twicestupid istället för thricewise. Och jag tycker Giant Dawn är rätt sött.

Jättetrevlig läsning, faktiskt. Blev smått giddy.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Lipton » tis mar 27, 2007 9:04

Jag blev lite besviken på tidnigen för att den var så kort, och sen är man väl inte van att läsa serier så jag uppfattade den som lite virrig.

Gillade skämtet om The Immortal, gillade aldrig den idén att Buffy skulle parta i Rom med honom av någon anledning, så det var ju skönt att höra att det inte var sant. Gillade inte de här kläderna Buffy och de andra slayerna hade ute på uppdrag, det var lite för mycket framtidskänsla över dem. Undrar vem eller vad det är som Amy skulle vara med, och jag förstod inte vad det var som den här översten? reagerade så starkt på när han tittade in genom dörren. Det var väl Amy han tittade på? hon såg väl inte hemsk eller konstig ut. Gillar tankerutorna, men inte att de skriver fonetisk dialekt, blir svårt att förstå vad de säger.

Det är lite kul att läsa att de flesta verkar rörande eniga om att det här med The Immortal inte var något man gillade i tv serien.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav gaspode » tis mar 27, 2007 15:07

Lipton skrev:jag förstod inte vad det var som den här översten? reagerade så starkt på när han tittade in genom dörren. Det var väl Amy han tittade på?
nej, först tittar han in på hennes "boyfriend" och reagerar sådär. Sen går de en bit och kollar på Amy.

Nån slags råtta tänkte jag också först, men "weapons lab" till en råtta?

men allt med "that thing" och så vidare pekar ju på att det inte är nån människa iaf, så vi kan nog sluta fundera på att Warren eller nån skulle komma tillbaks, trots att "Weapons lab"-grejen skulle kunna antyda det.

Vi får väl se, det låter troligt att Joss vill överraska oss med nåt vi känner igen iallafall..

Jag tyckte det var lovande och kul, men som sagt alldeles för kort.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav eynosh » tis mar 27, 2007 21:33

Måste faktiskt säga att jag blev överraskad av det lilla som fanns av dialogerna. Föreställ er detta ifall Joss hade varit en Brat.. Näe, nörderi är bra!
Men detta var ju riktigt kort.. kommer längden vara lika för alla kommande tidningar? Hade velat ha lite mer i varje nummer.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Nästa

Återgå till Buffy - serietidningarna



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron