Buffy comics/säsong 8 (spoilers alla säsonger)

Här pratar vi om den serietidningsbaserade fortsättningen på Buffy the Vampire Slayer.

Inläggav VelocityBoy » tor nov 23, 2006 10:22

Jag läste någonstans att de inte har rätt att använda karaktärerna ifrån Angel (på grund av att de ägs av någon annan) vilket gör att det hela kommer att kunna bli en aning märkligt (spoiler AtS 5 om nu inte det visar sig att ingen överlevde slutet på Angel men jag hoppas ju att de lever vidare i sin tilltänkta efter-katastrofen-säsong och då borde Buffy & co får reda på det) så jag är lite skeptisk... det känns som att en naturlig händelse inte kommer att ske pga att Joss har händerna bakbundna.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » tor nov 23, 2006 10:24

VB: Jag förstod det som att de visst kunde använda dem (och SKULLE använda dem), men "inte för mycket", vilket låter ungefär rätt i mina öron.

Kul att du är här förresten! Stanna gärna en stund. Sätt dig ner och ta en öl. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » tor nov 23, 2006 10:32

Jag såg det också nu när jag läste artikeln... och det låter ju ganska bra.

Jag måste säga att generellt så känns serien avslutad för mig iom säsong 7 och jag är inte helt säker på att jag vill "riskera" den closure jag fick i och med "Chosen" fast iofs vill jag hänga med i fandomen så antar jag att jag måste läsa den... *orolig*

Jag är tillbaka i buffy fandomen iom att jag ser om hela serien med en kompis, jag spårar upp fanfiction igen osv så vi får väl se i vilken utsträckning jag kommer att dyka upp här... faktum är att det ju faktiskt inte blir så mycket Buffy här numera :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » tor nov 23, 2006 14:34

VelocityBoy skrev:faktum är att det ju faktiskt inte blir så mycket Buffy här numera :P


You say that like it's a bad thing! :P Inte för att jag har något emot mycket Buffy, men allt det andra är ju übertrevligt det med och du får gärna delta.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor nov 23, 2006 14:40

Precis. Man kommer för Buffy, men stannar för folket. Som sig bör.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav lilith » tor nov 23, 2006 19:39

VelocityBoy skrev: vilket gör att det hela kommer att kunna bli en aning märkligt (spoiler AtS 5 om nu inte det visar sig att ingen överlevde slutet på Angel men jag hoppas ju att de lever vidare i sin tilltänkta efter-katastrofen-säsong och då borde Buffy & co får reda på det) .

Som jag fattade det skulle det utspelas (spoiler AtS s5 och intervjun) under AtS s5, vilket innebär att vi inte får reda på vem som ev överlevde.
Hoppas jag har fel....
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav noike » tor nov 23, 2006 19:43

lilith skrev:Som jag fattade det skulle det utspelas (spoiler AtS s5 och intervjun) under AtS s5, vilket innebär att vi inte får reda på vem som ev överlevde.
Hoppas jag har fel....

Det hoppas inte jag. Jag vill inte veta, slutet fungerar underbart på grund av att det är så öppet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » tor nov 23, 2006 20:06

caffeineaddict skrev:Jag förstod det som att de visst kunde använda dem (och SKULLE använda dem), men "inte för mycket", vilket låter ungefär rätt i mina öron.

Vilket ju också passar in perfekt med tanke på när det utspelas. Dessutom finns det så mycket mer att berätta och koncentrera sig på än den triangeln.

Joss säger ju också, angående Angel, att det är en annan berättelse, kan ju tolkas som att det kan komma att tas upp i annat sammanhang senare. De comics som finns ute som en fortsättning på Angel är inte canon heller?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav adolvsson » tor nov 23, 2006 20:08

Illyria skrev:De comics som finns ute som en fortsättning på Angel är inte canon heller?

Nej, det är dom inte. Jag tror det var tanken först, att det fanns uppgifter om nåt i den stilen från IDW, men nej, officiella ordet gör gällande att så icke är fallet.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tor dec 07, 2006 21:55

Tack till AKS: Q&A med smakprov på första sidorna

The guys figured I was a target, set up two other slayers to be me. One's underground, literally. One's in Rome partying very publicly - and supposedly dating some guy called "The Immortal".
:D
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav adolvsson » tor dec 07, 2006 22:18

A bear skrev:The guys figured I was a target, set up two other slayers to be me. One's underground, literally. One's in Rome partying very publicly - and supposedly dating some guy called "The Immortal".
:D

:D :D

Åh, jag gillar, jag gillar. Svårt att göra en bedömning av den lilla dialog som finns, men det känns lovande, och teckningarna är bland det bästa jag sett från Jeanty. Han är visserligen fortfarande inte favoritmaterial, fast i det här fallet gör det mindre, för efter vad jag kan bedöma (återigen, fyra sidor är inte mycket) passar stilen Buffy alldeles utmärkt.

Åh, jag vill läsa på riktigt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » tor dec 07, 2006 22:44

A bear skrev:The guys figured I was a target, set up two other slayers to be me. One's underground, literally. One's in Rome partying very publicly - and supposedly dating some guy called "The Immortal".
:D

:D Andrew! Och perfekt lösning på det problemet. ;)

Hur fungerar det att lättast få tag på ett nummer per månad från USA, frakten brukar ju ligga på rätt mycket, finns det några alternativ? För jag lär ju vilja ha ett nytt nummer varje månad.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » tor dec 07, 2006 22:59

Illyria skrev:Hur fungerar det att lättast få tag på ett nummer per månad från USA, frakten brukar ju ligga på rätt mycket, finns det några alternativ? För jag lär ju vilja ha ett nytt nummer varje månad.

http://www.serieborsen.se/ är nog enklast för så små beställningar. Du får den kanske en vecka efter USA, men det hade du fått ändå.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » tor dec 07, 2006 23:03

Jag testade Seriebörsen när jag skulle ha Serenity, vilket inte alls fungerade, och det slutade med att jag fick skaffa dem från USA ändå. Ska undersöka vad det kan tänkas kosta från USA.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » tor dec 07, 2006 23:05

Illyria skrev:Jag testade Seriebörsen när jag skulle ha Serenity, vilket inte alls fungerade, och det slutade med att jag fick skaffa dem från USA ändå. Ska undersöka vad det kan tänkas kosta från USA.

Okej. Vad blev fel?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » tor dec 07, 2006 23:05

Illyria skrev:Jag testade Seriebörsen när jag skulle ha Serenity, vilket inte alls fungerade, och det slutade med att jag fick skaffa dem från USA ändå. Ska undersöka vad det kan tänkas kosta från USA.

Risken finns att det blir rätt dyrt, kanjagtänka. Du har ingen seriebutik i närheten av där du bor?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » tor dec 07, 2006 23:09

Här fanns en lista över svenska seriebutiker. Både fysiska och postorder. Länge sedan jag köpte från Alvglans, och med länge sen menar jag en hel massa år, men erfarenheterna var positiva. Jag är nog lite svag för stället än.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tor dec 07, 2006 23:14

adolvsson skrev:Här fanns en lista över svenska seriebutiker. Både fysiska och postorder. Länge sedan jag köpte från Alvglans, och med länge sen menar jag en hel massa år, men erfarenheterna var positiva. Jag är nog lite svag för stället än.

För lösnummer verkar de dessutom vara en av de billigaste i landet. (Samlingsvolymer ska man fortfarande köpa via adlibris, de har bra utbud och det skiljer en massa.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » tor dec 07, 2006 23:18

Vad som blev fel är att det tog jättelång tid, de kunde inte skaffa tidningarna och tillslut gav jag upp och köpte dem från USA.

Verkar inte finnas någon seriebutik i Lund och att åka till Malmö gör det säkert lika dyrt som att beställa från USA. Får kolla på Alvglans.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Nyx » fre dec 08, 2006 0:42

adolvsson skrev:
A bear skrev:The guys figured I was a target, set up two other slayers to be me. One's underground, literally. One's in Rome partying very publicly - and supposedly dating some guy called "The Immortal".
:D

:D :D

Åh, jag gillar, jag gillar. Svårt att göra en bedömning av den lilla dialog som finns, men det känns lovande, och teckningarna är bland det bästa jag sett från Jeanty. Han är visserligen fortfarande inte favoritmaterial, fast i det här fallet gör det mindre, för efter vad jag kan bedöma (återigen, fyra sidor är inte mycket) passar stilen Buffy alldeles utmärkt.

Åh, jag vill läsa på riktigt.

I'll see your :D :D :s and raise you a :D !

Wohoo! Underbart. Vill läsa massor!
Elegant lösning som gör att Buffy slipper hela datingcirkusen i Rom. Hurra!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Hogfather » tor dec 14, 2006 18:37

I Queen of the Slayers får man ju reda på en hel del vad som händer efter Buffy s7 (och hintar om Angel & co). Undrar om säsong 8 kommer följa dem händelserna alls?

Kommer få psykbryt om det blir en helt ny story som inte har någonting med QotS att göra.
Hogfather
Demon Fodder
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 nov 2005

Inläggav A bear » tor dec 14, 2006 18:50

Hogfather skrev:I Queen of the Slayers får man ju reda på en hel del vad som händer efter Buffy s7 (och hintar om Angel & co). Undrar om säsong 8 kommer följa dem händelserna alls?

Kommer få psykbryt om det blir en helt ny story som inte har någonting med QotS att göra.

Joss har väl inget med QotS att göra, alltså är den inte kanon, alltså är den lika fri för honom att säga emot som vilken fanfic som helst?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » tor dec 14, 2006 19:49

Plus att QotS är skitkass. Jag höll på att storkna när jag läste den.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Glorificus » tor dec 14, 2006 19:51

Rombat skrev:Plus att QotS är skitkass. Jag höll på att storkna när jag läste den.

*nickar medhållande och tar fram och slår lite/sparkar på QotS*
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav noike » tor dec 14, 2006 19:57

Så dålig? Vilken tur att jag inte betalar för att läsa fanfics.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Hogfather » tor dec 14, 2006 20:12

Den är rätt värdelös ja :(

Vad jag menade var att jag kommer få psykbryt av att ha läst QotS, fått in i skallen att det som sker i boken också hände i 'riktiga' Buffy och sen ett par år senare få en helt ny story framför mig. Har i brist på annat accepterat det Nancy Holder skrivit.
Hogfather
Demon Fodder
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 nov 2005

Inläggav darkstar » ons dec 20, 2006 9:27

Jag har aldrig läst serier, redan när jag gick i första klass så tyckte jag att serier var för barn och var inte så intresserad, det hände att jag köpte ett par exemplar av Batman. Jag gav mig på böcker ganska tidigt eller facktidningar. Det händer ibland att jag försöker att läsa en serie i vuxen ålder, till exempel läste jag Ghost World, men jag tyckte att filmen gav mig betydligt större behållning.

Kan inte Joss Whedon skriva en roman vid sidan om serietidningen, som följer handlingen i serien. Det skulle vara så mycket mer intressant.
darkstar
Demon Fodder
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 31 jan 2004

Inläggav Glorificus » ons dec 20, 2006 11:36

darkstar skrev:Jag har aldrig läst serier, redan när jag gick i första klass så tyckte jag att serier var för barn och var inte så intresserad, det hände att jag köpte ett par exemplar av Batman. Jag gav mig på böcker ganska tidigt eller facktidningar. Det händer ibland att jag försöker att läsa en serie i vuxen ålder, till exempel läste jag Ghost World, men jag tyckte att filmen gav mig betydligt större behållning.

Kan inte Joss Whedon skriva en roman vid sidan om serietidningen, som följer handlingen i serien. Det skulle vara så mycket mer intressant.

Jag tror Joss berättande passar hundra gånger bättre i serietidningsform än som roman. Jag har en kusin som brukar säga att hon aldrig tänker läsa fler romaner, eftersom de hon läst bara varit tråkiga och hon föredrar att se på film. Det låter lite som ditt förhållande till serietidningar... det är klart att det finns både bra och tråkiga serier och olika åsikter om vad som är vad, precis som inom vilket berättarformat som helst.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav eriked » ons dec 20, 2006 11:41

Jag tycker att serietidningar kan fånga en filmisk upplevelse rätt bra. Eller hur man ska säga. Så jag tror helt på serier. Böcker ja...fast Buffy har ganska mycket comicbookfeeling redan i tvserien. Tror det fungerar betydligt bättre med t.ex alla oneliners i serietidning än i romanform.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » ons dec 20, 2006 16:35

Plus att Joss är bevisat redigt jävla bra på serietidningsformatet.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy - serietidningarna



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron