1x01 Serenity

Här kan du prata om Säsong 1 av Firefly.

Och vad kan man tänkas ge det här avsnittet då?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
2
5%
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
4
10%
8
10
24%
9
11
27%
10
12
29%
 
Antal röster : 41

Inläggav JRT » fre feb 18, 2005 21:20

Yog-Sothoth skrev:Vilket dubbelavsnitt? Jag antar att du inte menar piloten, för det är ju första avsnittet, så det är klart man inte känner till karaktärerna då.


Serenity - dubbelavsnitt. Det var det som var hela poängen, eftersom man inte känner till karaktärerna blir det lätt segt med 80 min.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav KarinMee » sön feb 27, 2005 20:23

Nu har jag Äntligen börjat se på Firefly och än så länge , jag har sett fram till Bushwhacked, så tycker jag att det är väldigt bra.

Jag vill inte tycka något förrän jag sett avsnittet fler gånger men första intrycket var bra iaf.
Inget betyg heller men en stark 8 kanske.
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Skåne

Inläggav A bear » lör jun 04, 2005 10:55

Såja, då har jag sett mitt första Fireflyavsnitt.

Spontana intryck:

- Signaturmelodin låter så mycket Townes Van Zandt att jag var tvungen att dubbelkolla, men nädå, det är Joss som skrivit den och någon annan som sjunger. Öht väldigt bra soundtrack i alla fall.

- Öppningsscenen, även om den verkar lyft dels från "Aliens" och dels från varannan krigsfilm som någonsin gjorts, har en magnifik avslutning. Scenen där Mal står i slow motion medan den lille fege blir nerskjuten bakom honom... briljant.

- Jag gillar själva upplägget. Även om jag inte är överförtjust i scifiserier så har jag alltid gillat tanken på att så fort människan vänjer sig vid rymdfärder blir det ungefär lika glansigt och glamoröst som valfri busstation. Och det känns ju - raketer och strålpistoler undantagna - mer som western hur somhelst.

- Storyn i avsnittet känns inte överdrivet originell, men utmärkta presentationer av alla inblandade och av hela upplägget. Hoppas se mer av reverserna eller vad de hette - folk som voltar rymdskepp ner genom atmosfären måste vara kul.

- Lite knepigt är det till en början att ha Fillion, Torres och Baldwin som hjältar, men hjärnan lär sig snabbt att förbise det. Och jag gillar Jewel Staite.

- Jayne rockar på 80 minuter mer än Gunn gjorde på fyra säsonger Angel. Hur Noike kunde byta bort honom som avatar begriper jag inte.

- Liiite stör jag mig på de där jäkla uniformerna som alliansen har. Finns det verkligen inget annat sätt att markera vilka som är onda än att styra ut dem i naziuniformer?

- Jacott har nu varit med i alla tre serier, och inte överlevt 42 minuter en enda gång. Tänk om han hade fått rollen som Riley... hmmm...

- Mycket naket som känns lite spekulativt. You see me complaining?

- Inte sådär väldigt många ögonblick där man bara vill hoppa upp och ner och sjunga "Joss Whedon, shalalalala", men "Kaylee's dead" är en lysande scen. Liksom dinosaurierna. Och:
- Anyone gets nosy, just shoot'em.
- Shoot'em?
- Politely.
:D

EDIT: Just det, kom på en sak jag störde mig på: språket, som i sann scifianda är likadant som det som talas i USA 2005 fast med typ ett halvdussin nya glosor och att de då och då brister ut i haranger på [något språk jag inte känner igen]. En kliché jag aldrig gillat med scifi; ändrar sig språket över några hundra år så är det mer än ordet för "goddamn" som ändrar sig. Då får man antingen hitta på ett helt nytt eller "översätta" det till nutidsspråk.

Nåja. Jag gillar nog det här betydligt mer än jag gillade "Welcome To The Hellmouth" och "City Of" första gången jag såg dem. Sen om serien som helhet lever upp till det på bara 14 avsnitt... tja, vi får se.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » lör jun 04, 2005 13:11

A bear skrev:- Jayne rockar på 80 minuter mer än Gunn gjorde på fyra säsonger Angel. Hur Noike kunde byta bort honom som avatar begriper jag inte.

EDIT: Just det, kom på en sak jag störde mig på: språket, som i sann scifianda är likadant som det som talas i USA 2005 fast med typ ett halvdussin nya glosor och att de då och då brister ut i haranger på [något språk jag inte känner igen]..

Jayne kommer tillbaka lagom till Serenity, just nu vill jag bara inte påminnas om hur långt borta filmen är varje gång jag postar.

Och språket är kinesiska. De kanske inte är så bra på att uttala det korrekt, men i manuset är det riktigt. Och om man skulle vara verklighetstrogen så skulle det bli som att titta på Thermian-dubbningen av Galaxy Quest med text. Inte så kul osm det låter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » lör jun 04, 2005 13:26

Så det är Kinesiska de drar till med ibland?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » lör jun 04, 2005 13:36

Zaxx skrev:Så det är Kinesiska de drar till med ibland?

Ja. Här finns alal fraser de använder: (och sidar har spoilers för att klargöra kontexten så man vill inte gå in där första gången man ser serien) http://fireflychinese.home.att.net/
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » lör jun 04, 2005 17:23

Fortsätt skriva kommentarer, A bear. Tyckte det var jättekul att läsa dina kommentarer om Serenity.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Ai » lör jun 04, 2005 17:59

A bear skrev:Hur Noike kunde byta bort honom som avatar begriper jag inte.


Nuförtiden tittar jag inte på noikes avatar för att inte bli besviken varje gång han postar. Skönt att veta att Jayne kommer tillbaka ihöst iallafall. Mössa på, antar jag?

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav noike » lör jun 04, 2005 18:52

Ai skrev:Mössa på, antar jag?

Givetvis. Jayne utan mössa är ingen Jayne.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » lör jun 04, 2005 20:32

noike skrev:Och språket är kinesiska. De kanske inte är så bra på att uttala det korrekt, men i manuset är det riktigt. Och om man skulle vara verklighetstrogen så skulle det bli som att titta på Thermian-dubbningen av Galaxy Quest med text. Inte så kul osm det låter.


Nu har jag nollkommanix koll på Galaxy Quest, men det är precis det jag menar. Man kan inte försöka efterlikna hur språket ser ut 500 år in i framtiden, och alltså kan man lika gärna ge fan i't och låta dem prata begripligt. (Fast jag gillar kinesiskan. Det är mest de enstaka nyengelska uttrycken jag stör mig på. Och "ruttin'" är ungefär lika kul som "friggin'".)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » lör jun 04, 2005 21:11

A bear skrev:Det är mest de enstaka nyengelska uttrycken jag stör mig på. Och "ruttin'" är ungefär lika kul som "friggin'".)

Fast "ruttin'" är piratslang och kan inte riktigt räknas till nyengelska "goram". Jag gillar "ruttin'".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » lör jun 04, 2005 21:48

Goram, underbart ord!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Pixelle » mån jun 13, 2005 14:33

Såg precis om det här avsnittet med en ännu icke Firefly-frälst kompis och... tja, jag har full förståelse för att Fox visade det här sist. Istället för att gradvis introducera universum och karaktärer så försöker man trycka in allting samtidigt men utan tillräcklig detalj för att göra det begripligt. Varför introduceras Reavers överhuvudtaget i det här avsnittet? Vad handlade Battle of Serenity egentligen om? Med tanke på de kinesiska influenserna, borde man inte se fler asiater? The Alliance borde kanske prata mandarin? Vad beror den underliga (men charmiga) blandningen av extrem låg- och högteknologi på? Behövde man verkligen introducera en ny karaktär i form av Alliancepolisen som ändå strök med ganska snabbt? Det hade kanske räckt med att de jagades av en mer anonym Alliance Cruiser?
Man skulle vunnit oerhört mycket på ett långsammare tempo i avsnittet tycker jag.
Den andra grova synden är att göra Mal så sällsynt osympatisk. Vare sig huvudpersonen är ond eller god så måste tittaren lära känna honom snabbt och fås att iallafall delvis sympatisera med honom. Spike och Angelus är exempel på lyckade onda karaktärer, men Mal är i det här avsnittet bara avlägsen och otrevlig.

Efter att ha genomlidit City Of... börjar jag misstänka att Whedonseriernas pilotavsnitt är något man ska akta sig för noga...

Hej Forum! förresten. Jag borde kanske satsat på en mer positiv första post, men jag hoppas ni inte lynchar mig :cry: ;)
Pixelle
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 jun 2005

Inläggav latarmig » mån jun 13, 2005 14:49

Hej hej och välkommen.

Ett långsammare tempo är förmodligen bra i början i alla fall när det gäller att introducera karaktärer (är lite osäker), men det innebär i vilket fall inte att man behöver undvika ett hejdlöst ös i action-scenerna. Att Mal är ond gillar jag skarpt, visst får man fler tittare om man gör honom mer sympatisk (kanske hade serien inte lagts ner om folk gillat honom direkt), men jag föredrar ändå att man stryker publiken mothårs. Inget daltande, Mal är inte gullig, han är en djävul! Det finns tillräckligt med sympatiska hjältar i TV-serievärlden.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav noike » mån jun 13, 2005 15:01

Jag ser inte Mal som ond, tvärt om faktisk, däremot är han oerhört bitter och osympatisk men det är en hel annan sak.

Jag tycker att det är så här piloter borde fungera. Att kasta in tittaren rakt in i världen och låta en upptäcka saker själv istället för att ha långa dialogscener där allt förklaras som om man vore en idiot -- för att inte tala om hur det bryter sönder berättartämpot och ofta totalt förstör all trovärdighet. Folket i serien vet ju redan hur allt fungerar, så det är mycket bättre att man får veta det naturligt allteftersom. I varje fall för min egen del.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Pixelle » mån jun 13, 2005 18:40

Jag skulle nog ha överlevt en ond huvudperson av Angelus-typ. Problemet med Mal i 1x01 är ju att han inte ens är ond utan bara avlägsen och... ja, osympatisk. Det förbättras redan i avsnitt 2, men då var nog skadan redan skedd (Om man hade sänt Serenity som pilotavsnit vill säga, nu blev det förvirring från början istället).
Jag föredrar också att världen och karaktärerna introduceras naturligt, inga rullande texter av Star Wars-typ, med andra ord, men det är just det som går så fel här. Istället för en lång krigsscen kunde man nämnt Mals bakgrund lite kort i någon dialog. Reavers hade man inte behövt introducera alls i det här avsnittet, The Alliance kunde gärna fått vara med mer, helst utan mole på Serenity osv.
Det hade inte behövts så många förändringar, men nu känns det onaturligt, ryckigt och förvirrande.

Men, men, det blir ju bättre redan i nästa avsnitt.
Pixelle
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 jun 2005

Inläggav JRT » mån jun 13, 2005 19:00

Jag gillar piloten och sättet som karaktärerna introduceras. Första gången jag såg det tyckte jag det var segt, nu har jag sett det tre gånger och gillar det mycket mer. Känns som att allt presenteras i lagom takt utan att något känns slarvigt eller att avsnittet blir allt för späckat med information. Istället för att beskriva alla karaktärerna ingående direkt lämnas mycket till framtida avsnitt.

Att Mal skulle presenteras som ond eller ens särskilt osympatisk har jag aldrig reflekterat över. Jag tycker det är bra att hans karaktär presenteras rättframt - han är bitter, härdad och tård - men inte ond. Så är det också egenskaper som gör honom (liksom Angel) till sådana intressanta huvudkaraktärer/"hjältar". De är härdade och bittra, tragiska på sitt sätt (men i en positiv bemärkelse). Cape, holier-than-thou-glow och visa-mig-faran-så-ska-jag-ställa-allt-till-rätta-på-ett-moraliskt-korrekt-sätt-attityder finns det alldeles för många hjältekaraktärer av i andra serier. Tål man inte en serie med en hårding i ledande roll kan man titta på Hercules istället. Eller uppfinna en egen serie med Captain Cardboard-Riley i huvudrollen.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Ai » mån jun 13, 2005 19:05

JRT skrev:Eller uppfinna en egen serie med Captain Cardboard-Riley i huvudrollen.


*ryser* Hemska tanke...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav JRT » mån jun 13, 2005 20:02

Ai skrev:
JRT skrev:Eller uppfinna en egen serie med Captain Cardboard-Riley i huvudrollen.


*ryser* Hemska tanke...


The New Adventures of Farmboy Join the beloved Farmboy on his thrilling adventures where he fights crime, has perfectly balanced breakfast and calls his mother. Don't swear. Don't drink. Act courtly.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav sharatec » mån jun 13, 2005 22:21

Om något kan jag tycka att Battle of Serenity-scenen kunde ha varit lite kortare, men annars tycker jag att det är en mycket bra pilot - och min erfarenhet är att den är utmärkt för att intressera nya tittare, vilket ju är själva syftet...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Nicole » ons jun 29, 2005 23:06

jag såg detta avsnittet för ngn dag sedan. de va dr första avnittet av firefly ja såg och ja måste medge...ja blev besviken. ja tyckte att avsnittet var långtradigt å humorn kass... tillslut bestämde ja å mina trogna joss wheadon fans för att stänga av avsnittet. de kan oxå bero på att ja hade för höga förhoppningar och att ja förväntade mej i ngt i stil med Buffy lr Angel. nu måste ja fråga den slutgiltliga frågan:
-blir de bättre eller är firefly inget för mej?
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: 314

Inläggav sharatec » tor jun 30, 2005 1:20

Nicole skrev:jag såg detta avsnittet för ngn dag sedan. de va dr första avnittet av firefly ja såg och ja måste medge...ja blev besviken. ja tyckte att avsnittet var långtradigt å humorn kass... tillslut bestämde ja å mina trogna joss wheadon fans för att stänga av avsnittet. de kan oxå bero på att ja hade för höga förhoppningar och att ja förväntade mej i ngt i stil med Buffy lr Angel. nu måste ja fråga den slutgiltliga frågan:
-blir de bättre eller är firefly inget för mej?


Min åsikt är att serien i allmänhet inte blir särskilt mycket bättre - Serenity är ett stabilt avsnitt, även om det finns en del episoder som i sig är mer underhållande. Däremot lär man ju känna karaktärerna bättre, vilket naturligtvis ger en extra dimension.

Har dock lite svårt att uttala mig, eftersom jag verkligen tycker att det är ett bra avsnitt. Så nej - frågar du mig så tror jag inte att du kommer att gilla serien mer senare, men testa för all del...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav eynosh » tor jun 30, 2005 7:43

Nicole skrev:jag såg detta avsnittet för ngn dag sedan. de va dr första avnittet av firefly ja såg och ja måste medge...ja blev besviken. ja tyckte att avsnittet var långtradigt å humorn kass... tillslut bestämde ja å mina trogna joss wheadon fans för att stänga av avsnittet. de kan oxå bero på att ja hade för höga förhoppningar och att ja förväntade mej i ngt i stil med Buffy lr Angel. nu måste ja fråga den slutgiltliga frågan:
-blir de bättre eller är firefly inget för mej?


Jag håller inte med Sharatec. Serenity är enligt mig ganska långtråkig och seg, däremot är det nödvändigt för att kunna komma in i serien. Det blir mkt bättre när man väl lär känna karaktärerna, och vissa avsnitt är ju bättre än andra (Jaynestown, Out of gas).
Ge det en chans till.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav Tob » tor jun 30, 2005 8:35

Jag är inget större fan av Firefly överhuvudtaget. För stora förväntningar, och förväntningar på att serien skulle vara något annat ligger antagligen till grund för det. Men nog blir serien bättre....från och med avsnitt 6-7 någongång kändes den ju någerlunda underhållande, välspelad, välskriven och ja hyfsat engagerande.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav noike » tor jun 30, 2005 10:38

Tycker att Serenity är en riktigt bra pilot. Tempot är inte snabbt men det är snarare till dess fördel -- bara för att det är science fiction så behöver det i nte hålla ett häktiskt tempo, action och komiska sidekicks hela tiden. Den etabliserar karaktärerna i sin egen naturliga takt.

Seg och tråkig? Nej, absolut inte. Däremot blir serien mycket bättre.

Nicole: I stil med Buffy elelr Angel? Ehh. Förutom vissa småsaker så tycker jag att de serierna skiljer sig så mycket nu en spinoff och en moderserie kan göra det. De känns verkligen som två vitt skilda saker till större delen. Firefly skiljer sig än mer efter som det -- Shock! Horror! -- är en helt annan serie utan några som helst kopplingar. Att göra en Buffy-liknande serie hade varit oerhört idiotiskt drag för Joss har redan gjort en sådan serie.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav carre » tor jun 30, 2005 12:02

kort och konsivt, som vanligt.
Serenity är chill.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav eynosh » tor jun 30, 2005 13:55

Du glömde ---> 8)
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav CheeseGuy » fre jul 01, 2005 21:01

Nicole skrev:jag såg detta avsnittet för ngn dag sedan. de va dr första avnittet av firefly ja såg och ja måste medge...ja blev besviken. ja tyckte att avsnittet var långtradigt å humorn kass... tillslut bestämde ja å mina trogna joss wheadon fans för att stänga av avsnittet. de kan oxå bero på att ja hade för höga förhoppningar och att ja förväntade mej i ngt i stil med Buffy lr Angel. nu måste ja fråga den slutgiltliga frågan:
-blir de bättre eller är firefly inget för mej?

Menar du allvar? Du såg inte ens hela avsnittet? Det är mycket möjligt att serien helt enkelt inte passar dig, men jag tycker inte att du ska döma den efter mindre än ett avsnitt.

För att upprepa lite: Jag gillar verkligen avsnittet och tycker att det fungerar utmärkt som en pilot, men jag kan samtidigt förstå om det upplevs som långsamt. Men visst blir serien bättre och tempot blir högre (om det är ett problem). För mig lyfte den en bra bit vid 1x06 och ytterliggare vid 1x08, för att sedan bli helt fantastisk under en omtitt (då alla, men framförallt de första, avsnitten blev rejält mycket bättre). Nu är jag ganska övertygad om att den hade blivit bättre än både Buffy och Angel (och alla andra TV-serier jag har sett, för den delen) om den hade fortsatt ett par säsonger till och hållt (minst) samma kvalitet.

FOX "gillade" ju inte heller det här avsnittet och tvingade Joss att fixa en ny pilot. Resultatet blev "The Train Job", nästa avsnitt, som har ett högre tempo och är mer actionfyllt. Själv tycker jag (och de flesta andra, verkar det som) inte att det är alls lika bra som det här avsnittet, men jag kan tänka mig att det passar dig bättre. Som sagt, ge serien en chans till.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Pixelle » lör jul 02, 2005 1:06

Jag håller helt med dig om Serenity (se ovan), men iallafall jag tycker att det blir betydligt bättre redan andra avsnittet. Det är visserligen inte heller något mästerverk, serien kommer inte igång förrän efter avsnitt 6-7 någongång, men så dåligt som första avsnittet blir det inte igen.
Försök uthärda iallafall 7-8 avsnitt. Gillar du det inte då är det nog kört, men de flesta verkar ha omvänts vid det laget.

Riktigt så bra som Buffy blir det inte, men med tanke på att serien bara fick 14 avsnitt på sig (och att Alyson Hannigan inte är med...) så är den klart godkänd.
Pixelle
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 jun 2005

Inläggav Tompa » sön aug 07, 2005 15:04

Då har man sett Serenity på sin nya fina DVD-box md Firefly.

Jag är kär i Kaylee. Sen kan ju ni dra era egna slusatser...
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

FöregåendeNästa

Återgå till Firefly Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron