1x01 Serenity

Här kan du prata om Säsong 1 av Firefly.

Och vad kan man tänkas ge det här avsnittet då?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
2
5%
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
4
10%
8
10
24%
9
11
27%
10
12
29%
 
Antal röster : 41

Inläggav Binchy » fre jan 13, 2006 20:52

fripp21 skrev:
Binchy skrev:Hela Firefly ÄR lika bra som det här, så snart är den beställd.


För annars måste jag nog köpa en och skicka ner till dig. Den måste ägas, vårdas, älskas. You can not can not have one.


Vad du är gullig. Det ska inte behövas, men tack ändå, den är som sagt snart beställd. Maken bara gillar att säga "nej, kommer inte på frågan" till saker som jag vill göra. Då vet jag att han menar ja. Skulle han låta mer tveksam, typ "ska vi verkligen, har vi råd, är du säker" så skulle jag höra ett nej.

Vet någon här om det är någon ny version på väg, med både filmen och tv-serien? Maken tyckte vi skulle vänta in en sådan. Men om det inte är någon sådan version aviserad, så vill inte jag vänta. Då beställer vi senast nästa vecka.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav noike » fre jan 13, 2006 20:58

Binchy skrev:Vet någon här om det är någon ny version på väg, med både filmen och tv-serien? Maken tyckte vi skulle vänta in en sådan. Men om det inte är någon sådan version aviserad, så vill inte jag vänta. Då beställer vi senast nästa vecka.


Tror itne någon sådan kommer. FOX har rättigheterna för serien och filmen är Universal.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Binchy » fre jan 13, 2006 21:11

noike skrev:
Binchy skrev:Vet någon här om det är någon ny version på väg, med både filmen och tv-serien? Maken tyckte vi skulle vänta in en sådan. Men om det inte är någon sådan version aviserad, så vill inte jag vänta. Då beställer vi senast nästa vecka.


Tror itne någon sådan kommer. FOX har rättigheterna för serien och filmen är Universal.


Låter ganska otroligt då. That settles it, de ska beställas i helgen!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Spuffy » fre feb 03, 2006 19:01

Eftersom jag idag upptäckte att Serenity tydligen går på bio i Luleå just nu(!!!) så satte jag mig genast för att börja se Firefly. Och - reaktionen efter första (dubbel)avsnittet är smått förvirrad, men övervägande positiv. Tyckte på en gång väldigt mycket om flera av karaktärerna, och ytterligare en gång har Joss hittat skådespelare som funkar fantastiskt bra ihop!

Det kändes lite konstigt att se Gina Torres i den här rollen då jag nyligen sett färdigt Angel s.4, men det gick över efter ett tag..

Jag tror att jag kommer att gilla Firefly även om det kanske inte blir något Buffy/Angel för mig. Så - nu ska jag göra mitt bästa för att hinna se alla (få) avsnitt innan filmen slutar gå här. Egentligen borde jag försöka se det hela mer utdraget, för att spara på det så länge som möjligt när det varar så kort, men när filmen faktiskt visas även i Luleå så sprack det, jag vill hinna se den!

Och ojojOJ så vacker Morena Baccarin är!
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav Nyx » lör feb 04, 2006 19:21

Spuffy skrev:Eftersom jag idag upptäckte att Serenity tydligen går på bio i Luleå just nu(!!!) så satte jag mig genast för att börja se Firefly. Och - reaktionen efter första (dubbel)avsnittet är smått förvirrad, men övervägande positiv. Tyckte på en gång väldigt mycket om flera av karaktärerna, och ytterligare en gång har Joss hittat skådespelare som funkar fantastiskt bra ihop!

Det kändes lite konstigt att se Gina Torres i den här rollen då jag nyligen sett färdigt Angel s.4, men det gick över efter ett tag..

Jag tror att jag kommer att gilla Firefly även om det kanske inte blir något Buffy/Angel för mig. Så - nu ska jag göra mitt bästa för att hinna se alla (få) avsnitt innan filmen slutar gå här. Egentligen borde jag försöka se det hela mer utdraget, för att spara på det så länge som möjligt när det varar så kort, men när filmen faktiskt visas även i Luleå så sprack det, jag vill hinna se den!

Och ojojOJ så vacker Morena Baccarin är!

Passa på att se serien först, Spuffy! Eftersom det bara är 14 avsnitt så kan man ju faktiskt sträckse dem. Och sen se filmen på bio, förstås! Du kan alltid se om avsnitten i lugnare tempo senare, de förtjänar att ses många gånger. Håller helt med dig om att skådespelarna verkligen funkar extremt bra ihop. Och om Morenas skönhet, that goes without saying! :D

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » sön feb 26, 2006 10:10

Nu har jag ÄNTLIGEN börjat titta på min nya fina Firefly. (Var ju tvungen att se färdigt Buffy först...)

Och det är fortfarande lika bra. Två saker jag fäste mig mycket vid, var dels när Kaylee har blivit skjuten och Simon tar ut kulan, så zoomar de in på nallen på hennes byxor. Aaaaaaw! Lilla Kaylee. Det andra är Jayne som sitter utanför under operationen och ser halvt förstörd ut i ångest över att hon inte ska klara sig. Så mycket ömma känslor tror man ju inte honom om. Och mycket riktig så hyser han ju dem i ensamhet, han änglsas ju inte med de andra utan går och gömmer sig.

Edit, när jag såg det omigen idag för att höra kommentatorspåret och de diskuterar Blue Sun, så såg jag att där finns ju även containers från företaget jag jobbar på, i bakgrunden på Persephone. Roströda med vit vertikal text. Namnet är inte namnet på mitt företag, de har väl köpt upp ett gäng företag under åren...

Kände mig så hemma där med alla containers i bakgrunden, sån är utsikten från jobbet, i nästan alla riktningar...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Garim » ons mar 29, 2006 22:29

Underskattat avsnitt... Blir bättre när man lärt känna Firefly...

Och, oj, är dom läskiga...

Bild
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Ai » ons mar 29, 2006 23:31

:D

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav merl » tis apr 11, 2006 19:30

Så har jag sett första firefly-avsnittet då. Lite svårt att hänga med i början, tyckte jag. Jag är normalt inte särskilt förtjust i sci-fi, så kände en viss tveksamhet inledningsvis. Det tog väl en så där 20 minuter att överhuvudtaget börja få grepp om serien, men efter det kände jag att det här är nog en serie jag kommer att gilla. Kombinationen sci-fi och western funkar ju riktigt bra!

Ett litet minus tyckte jag var att det var så många skådisar som tidigare varit med i Buffy/Angel. Det kanske inte är något man tänker på senare när man kommit in mer i serien, men det kändes lite märkligt att känna igen var och varannan skådis från Joss andra serier.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis apr 11, 2006 19:34

merl skrev:Ett litet minus tyckte jag var att det var så många skådisar som tidigare varit med i Buffy/Angel. Det kanske inte är något man tänker på senare när man kommit in mer i serien, men det kändes lite märkligt att känna igen var och varannan skådis från Joss andra serier.


Även om jag förstår vad du menar, så får man ju tänka på att de faktiskt var med i Buffy och Angel EFTER Firefly. Joss var nog väldigt medveten om att inte plocka några gamla Buffyverse-skådisar till huvudrollerna i Firefly, men när det gick åt helsike så hade han ju faktiskt skapat bra relationer till duktiga skådisar så varför inte använda dem?

Men, som sagt, jag förstår hur man kan reagera som du gjorde.

(Oj, när var senast jag gjorde en On Topic-post?!? :eek: Somebody stop me!)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Garim » tis apr 11, 2006 20:22

merl skrev:Så har jag sett första firefly-avsnittet då. Lite svårt att hänga med i början, tyckte jag. Jag är normalt inte särskilt förtjust i sci-fi, så kände en viss tveksamhet inledningsvis. Det tog väl en så där 20 minuter att överhuvudtaget börja få grepp om serien, men efter det kände jag att det här är nog en serie jag kommer att gilla. Kombinationen sci-fi och western funkar ju riktigt bra!

Ett litet minus tyckte jag var att det var så många skådisar som tidigare varit med i Buffy/Angel. Det kanske inte är något man tänker på senare när man kommit in mer i serien, men det kändes lite märkligt att känna igen var och varannan skådis från Joss andra serier.


Jag avundas dig! Du har så mycket fantastiska upplevelser framför dig, när du nu ska se Firefly för första gången :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Ai » tis apr 11, 2006 20:38

caffeineaddict skrev:(Oj, när var senast jag gjorde en On Topic-post?!? :eek: Somebody stop me!)


Det där åker in i Klassiker-tråden omedelbums!!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Nyx » ons apr 12, 2006 1:08

merl skrev:Så har jag sett första firefly-avsnittet då. Lite svårt att hänga med i början, tyckte jag.

Heja Merl! *vinkar glatt! Vad roligt att du postar dina första intryck. Om ändå jag hade varit så duktig och gjort detsamma. Det hade varit kul att gå tillbaka långt senare och tänka igenom, va, tyckte jag verkligen sådär i början? Jag minns att det tog mig några avsnitt att bli helsåld på Firefly, just för att jag hade fördomar mot western-genren. Jag ändrade mig dock ganska snart. ;)
Ett litet tips för att hänga med ännu bättre kan ju vara att slå på engelska textningen (fast det gör du kanske redan). När det står "speaking galactic language" är det i själva verket uttryck på kinesiska (oftast svordomar) som det engelska översättaren har varit för lat eller generad för att översätta!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » ons apr 12, 2006 23:12

merl skrev:Så har jag sett första firefly-avsnittet då.


Välkommen till the 'verse merl.

Det är ofantligt trevligt att läsa någons första intryck av avsnitten i en älskad serie. Eftersom det ofta blir just pilotavsnittet som visas när nyfikna kompisar vill se lite av "det där Firefly som du talar om så mycket" så har jag sett piloten ett otal gånger. Jag kan inte ens komma ihåg vad jag tyckte efter första titten.

Jag kan säga att jag var inte fast efter ett avsnitt, men jag så avsnitten i ganska rask takt och efter ett gäng avsnitt upptäckte jag att jag var fast och ett "fan" helt plötsligt. Hade inte liksom räknat med det direkt. :rolleyes:

Nu har jag sett avsnittet minst två gånger och de är klart bättre vid en omtitt.

På min lista är piloten ett av de åtta bästa avsnitten (utav de fjorton).

Mycket nöje under resten av resan!
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav merl » tor apr 13, 2006 11:18

Nyx skrev:
merl skrev:Så har jag sett första firefly-avsnittet då. Lite svårt att hänga med i början, tyckte jag.

Ett litet tips för att hänga med ännu bättre kan ju vara att slå på engelska textningen (fast det gör du kanske redan). När det står "speaking galactic language" är det i själva verket uttryck på kinesiska (oftast svordomar) som det engelska översättaren har varit för lat eller generad för att översätta!


Jo, jag har ju fördomar mot både sci-fi och western, men de är redan påväg att blekna. Den engelska texten insåg jag att jag behövde redan efter någon minut. Hade ingen aning om att det galaktiska språket var kinesiska tills jag läste i den här tråden.

Förhoppningsvis hinner jag se några avsnitt till idag!

fripp21: Det låter lovande att det blir ännu bättre vid omtitt.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Minsc_and_Boo » sön apr 23, 2006 18:00

TJO!
Efter att ha hört mycket gott om FireFly har jag nu äntligen sett hela serien. Och nu ser jag om det igen.

Det här är ett strålande avsnitt, och jag genast i klorna på den Willowsöta Kaylee.

Alla underliga svordomar tror jag kommer sig av att man inte får ha med svordomar på FOX, så man fick lov att göra om kraftorden så man fick lite realistiskt tal.

Sen har jag förstått det som att en Companion är lite som en Geisha, yes? Det var ju himla häftigt att vara en sådan, om jag inte minns fel.

Sist vill jag belysa första scenen med Simon, där man ser honom i solglasögonen. Han ser ut lite som Dracula ur Francis Ford Coppolas version.
Men vi vet ju att han inte är en skurk, eftersom han inte har någon hatt ^_^
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Garim » sön apr 23, 2006 18:25

Minsc_and_Boo skrev:TJO!
Alla underliga svordomar tror jag kommer sig av att man inte får ha med svordomar på FOX, så man fick lov att göra om kraftorden så man fick lite realistiskt tal.


Det är nog dels det, men sen så ville väl Joss illustrera att den framtida supermakten kommer från USA & Kina - och det är inte bara svordomar som sägs på kinesiska, men rätt ofta...

Adam Baldwin (Jayne) säger i någon intervju att det kändes bra att kunna svära riktigt fult utan att det behövde censureras, men beklagar samtidigt lite att det krävdes att det gjordes på kinesiska.
Senast redigerad av Garim tis maj 02, 2006 10:22, redigerad totalt 1 gång.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tea » tis maj 02, 2006 10:18

Ska fatta mej kort nu...

WOW, det här kan ju bli riktigt spännande :D

Känns bara underligt att ha en nathan som hjälte... men... jag tittar gärna lite extra på honom ;)

Nu vöäntar caffelatte och ännu ett avsnitt :D

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Garim » tis maj 02, 2006 10:23

Tea: första gången?! :D Lyckost där... Det bli bättre framöver, men det lovar gott att du redan gillar pilotavsnittet.

För oss som började med Firefly, var det ju lite tvärtom att se dem som gästskådisar i BtVS/ATS, men nu mer är jag glad så fort jag får fler möjligheter att se dem...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tea » tis maj 02, 2006 11:17

Garim skrev:Tea: första gången?! :D Lyckost där... Det bli bättre framöver, men det lovar gott att du redan gillar pilotavsnittet.

För oss som började med Firefly, var det ju lite tvärtom att se dem som gästskådisar i BtVS/ATS, men nu mer är jag glad så fort jag får fler möjligheter att se dem...


Åh... jag har inte sett angel än heller, så säg inte för mycket :D Har varit buffyfan sen födelsen (överdrift) men angel har aldrig tilltalat mej, fast ajg ska tvinga mej igenom den snart... :D

Firefly visste jag inte ens var joss innan serenity filmen kom ut hahaha

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Garim » fre jun 09, 2006 8:31

Jag lyssnade på The Signal och det var ett River-centrerat avsnitt, och de påpekade en rätt så intressant sak... Det första som River säger efter att hon släppts ut ur frysboxen:
RIVER: Simon... They talk to me, they want me to... to talk...

För er som sett the Big Damn Movie... Rätt intressant va? Hur långt i förväg planerar Joss egentligen?
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav lilith » fre jun 09, 2006 9:07

Garim skrev:Jag lyssnade på The Signal och det var ett River-centrerat avsnitt, och de påpekade en rätt så intressant sak... Det första som River säger efter att hon släppts ut ur frysboxen:
RIVER: Simon... They talk to me, they want me to... to talk...

För er som sett the Big Damn Movie... Rätt intressant va? Hur långt i förväg planerar Joss egentligen?

:eek:
Det har jag aldrig tänkt på!
Eller rättare sagt, det kom jag inte ihåg....
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Dr Goth » tis aug 08, 2006 23:49

Nu har vi sett avsnittet igen och... det är ju bra!!!

Jaja, jag vet. Som inbiten buffisti är det dumt att påstå något annat men jag har blivit påverkad av alla som sett det första gången så jag hade förberett mig på att tycka att det bara var sådär.

Allt är ju bra. Storyn, dialogerna (åååååh, dialogerna - älskar Joss Whedon), detaljerna, musiken och hur snygg den är. Dessutom, hur kan någon säga att det inte händer något? Det händer ju massor!!!

Dessutom är det tyst i rymden - förutom de klagande fiolerna förstås. :)

Jag har blivit kär på nytt. :lovebunny:
You know what the chain of command is? It's a chain I go get and beat you with 'til you understand who's in ruttin' command here!
Användarvisningsbild
Dr Goth
Minion
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 25 jul 2006
Ort: Ungefär i Uppsala

Inläggav Dr Goth » ons aug 09, 2006 17:37

Jag kom på en sak som jag inte tyckte om dock. Undertexterna!!!

Första gången vi såg serierna var de nedladdade med dito (hemmasnickrade får jag förmoda) undertexter. Nu har vi en köpt box och "English for the Hearing Impaired". Då jag är "Impaired" i största allmänhet känns det rätt bra men jag är beredd att stänga av dem för de är DÅLIGA!

Det är synd och skam att de har sparat in pengar på en sådan sak då det sänker helhetsintrycket. :angry:
You know what the chain of command is? It's a chain I go get and beat you with 'til you understand who's in ruttin' command here!
Användarvisningsbild
Dr Goth
Minion
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 25 jul 2006
Ort: Ungefär i Uppsala

Inläggav Binchy » ons aug 09, 2006 20:41

Håller med, Dr Goth. En sån sak kan ju förstöra en hel filmupplevelse, alternativt förhöja den, beroende på om texterna är dåliga eller bra. Och med tanke på att Joss bygger mycket på dialoger och illfundig humor, så är ju varje ord, varje skiftning viktig.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav medundersåte » sön dec 17, 2006 12:18

Är nu färdig med min omtitt av Buffy, Angel och Firefly. Eftersom jag inte orkat med skrivandet och därför har kvar cirka 200 Buffy- och Angelavsnitt att kommentera så känns det mer hanterligt med Firefly.

Firefly börjar lovande med ett härligt västernstuk. Jag gillar västern och jag ÄLSKAR hästar! Första gången jag såg avsnittet så var jag övertygad om att Kaylee skulle dö, jag kände mig verkligen ledsen och upprörd. Joss Whedon är onekligen en grym man. Vanligtvis brukar science fiction vara något jag av okänd anledning tvingar mig till att se, men Serenity fick mig att sitta klistrad framför TV:n. Ett utmärkt pilotavsnitt.
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav Binchy » mån jan 22, 2007 22:51

Det här är BRA! Och inte blir det sämre av att köras på projektorn... Skandal att det inte fick ens en hel säsong.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Capt. Peroxide » ons feb 28, 2007 1:09

Hm. Det här ser ju trevligt ut. Framför allt FÄRGERNA! Jag älskar färgglada filmer, Greenaway t ex gör godis för ögonen. Firefly har fina färger också. Dessutom gillar jag att rymdskeppen ser ut att vara hämtade ur boken "Rymdfarkoster 2000 – 2100" av Stewart Cowley. Och stämningen är fin.

Så var det det här med western i rymden. Crossover mellan genrerna har väl funnits åtminstone sedan Han Solo sprang på Greedo på en bar i Mos Esley för länge länge sedan, och eftersom Whedon uppenbarligen baserat sin huvudkaraktär på Han Solo (fast bakvänt, han blir bov efter att han kämpat i rebellalliansen) så var det väl väntat. Men hästar... Nä, det blir för mycket. Hästar och att folk pratar med bonndialekt så man bara väntar på att de ska spotta tobakssaft mellan var tredje mening. Kunde han ha låtit bli.

Ska bli intressant att se hur det utvecklas. Och skönt att slippa rymdvarelser.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Zaxx » ons feb 28, 2007 2:57

Du har alltså ej sett detta innan?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav The Ankh » ons feb 28, 2007 7:51

Capt. Peroxide skrev:Hm. Det här ser ju trevligt ut. Framför allt FÄRGERNA! Jag älskar färgglada filmer, Greenaway t ex gör godis för ögonen. Firefly har fina färger också. Dessutom gillar jag att rymdskeppen ser ut att vara hämtade ur boken "Rymdfarkoster 2000 – 2100" av Stewart Cowley. Och stämningen är fin.

Så var det det här med western i rymden. Crossover mellan genrerna har väl funnits åtminstone sedan Han Solo sprang på Greedo på en bar i Mos Esley för länge länge sedan, och eftersom Whedon uppenbarligen baserat sin huvudkaraktär på Han Solo (fast bakvänt, han blir bov efter att han kämpat i rebellalliansen) så var det väl väntat. Men hästar... Nä, det blir för mycket. Hästar och att folk pratar med bonndialekt så man bara väntar på att de ska spotta tobakssaft mellan var tredje mening. Kunde han ha låtit bli.

Ska bli intressant att se hur det utvecklas. Och skönt att slippa rymdvarelser.


Tänk om lillebror sklulel kunna täönka så där och inse att han skulel älska Firefly om han gav det en chans. jag blir så ledsen på honom.
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

FöregåendeNästa

Återgå till Firefly Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron