1x07 Jaynestown

Här kan du prata om Säsong 1 av Firefly.

Hur många Jayne statyer har du i trädgården?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
4%
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
7%
7
5
19%
8
7
26%
9
6
22%
10
6
22%
 
Antal röster : 27

1x07 Jaynestown

Inläggav Teo » fre okt 01, 2004 16:39

Detta är ett roligt avsnitt med lite Jayne historik i. Det är välgjort som alla firefly avsnitt och det är verkligen en underbar grupp karaktärer de har fått ihop.

Firefly gänget sha göra ett job på en planet där man gör lera om jag hört rätt. Jayne tror att han har skaffat sig fiender så han sätter på sig en söt liten hatt och glasögon för att inte upptäkas. De hittar sen en staty av Jayne mitt i centrat på den lilla staden. Det visar sig senare att Jayne har blivit folkhjälte i denna lilla by. Men det finns såklart fiender mot Jayne nämligen den han stjälde sexto tusen av och hans medhjälpare som han släpte från ett plan.
Det slutar med att en pojke räddar Jayne genom att slänga sig framför shotgun skott som den arga medjälparen avfyra.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Noggster » fre okt 01, 2004 18:05

tack för att du berättar vad avsnittet handlar om, det är ju inte som vi sett det direkt!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » fre okt 01, 2004 21:52

Noggster: Down boy! :)

Tänker inte ha en lång utläggning eftersom det var ett tag sen jag såg avsnittet, men det som slog mig första gången jag såg det är att grundhandlingen är så typisk Red Dwarf att man som RD-fan älskar avsnittet bara p.g.a. det. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig Rimmer ståendes som staty i Rimmertown (fast det har ju redan funnits en Rimmerworld så...). :)

Som sagt: bra och välgjort och då den där karln börjar sjunga sitt ode till Jayne så börjar jag alltid skratta högt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Noggster » fre okt 01, 2004 22:20

Jag måste anta att sångtexten är work of Joss ?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » fre okt 01, 2004 22:21

AKS skrev:Som sagt: bra och välgjort och då den där karln börjar sjunga sitt ode till Jayne så börjar jag alltid skratta högt.

Omöjligt att inte börja skratta, omöjligt att sluta också när Jaynes miner kommer in i bilden :D
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » fre okt 01, 2004 22:55

Nej, Ben Edlund skrev låten.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Nea » fre okt 01, 2004 23:04

Var tvungen att se om Jaynestown (work, work ;) ) nu när det finns en tråd om avsnittet. Precis lika underbart som alltid. Älskar det.

Ansiktsuttrycket på alla inblandade i scenen när Jayne's hjälte-visa börjar sjungas är så galet roligt. Wash tror varken sina öron eller ögon, Simon som tror att detta är höjden av galenskap (är benägen att hålla med honom :D ), Jayne som rycker till när han hör sitt namn "Jayyyyneee! The man they called Jayyyneee" nämnas.

Sak samma när de upptäcker statyn tidigare i avsnittet, Simon's "Son of a bitch...", Wash och Kaylee som diskuterar hur skrämmande lik han är (eg. hur arg han ser ut, hehe), Mal som vill ha en förklaring på vad en staty av Jayne gör där mitt ute i Mud City och Jayne som inte har den blekaste aning.

Och Jayne's utklädnad! Jisses. :D

Gillar verkligen scenen mellan Book och River, när han försöker förklara konceptet "tro på en högre makt" för henne:

"You don't fix Faith, River. It fixes you."

Och när hon vägrar släppa taget om de utrivna sidorna!

Sen leder ju den scenen vidare till den hysteriskt roliga "hår-scenen" med River's gallskrik, Book's oförstående reaktion och Zoe's "Book, what the he-- Oooh."

Back in Mud City... "You guys started a riot? On account of me?" De märkligaste saker berör Jayne... :D :D

Det här är bara ett litet axplock av alla de saker som jag sitter och gapskrattar åt. Så förbaskat roligt är det.

Men sen skulle det ju inte vara en Whedon-skapelse om de inte klämde in något allvarligare mitt i det komediska också, vilket ju slutet är ett bra exempel på.

JAYNE
"Don't make no sense."
(beat)
"Why the hell'd that mudder go an do
that, Mal? Jumpin' in front a' that
shotgun blast. Weren't a one of them
understood what happened out there -
hell, they're probably stickin' that
statue right back up."

MAL
"Most like."

JAYNE
"Don't know why that eats at me so... "

MAL
"It's my estimation that every man
ever got a'statue made of him was one
kind of sommbitch or another. Ain't
about you, Jayne. 'Bout what they
need."

JAYNE
"Don't make no sense."


Och eftersom jag nu ändå är inne i Jayne-tråden så kan jag passa på och säga att din nya avatar är väldigt tjusig, noike. 8)
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav caffeineaddict » fre okt 01, 2004 23:08

Är inte riktigt så förtjust i avsnittet som alla andra verkar vara. Det blir lite mycket för mig när pretty boy från 24 offrar sig för Jaynes skull. Men det är ju onekligen ändå riktigt bra. Ett ordentligt bunt obetalbara ögonblick.

Och jag tror fortfarande att "Too much hair..." framkallar mitt största gapskratt av alla repliker i hela serien.

Hög sjua? Sounds about right.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör okt 02, 2004 0:00

Eftersom vi alla vet att Jayne är ett rövhål av sällan skådat slag, så gör det inget att han blir räddad av pretty boy. Han räddar en som antagligen inte förtjänar att räddas i tron om att han är en hjälte. Det är liksom antitesen till mycket annat av det nobla som finns i serier. Att någon är beredd att dö för en skitstövel på det här viset ger världen mer djup, eftersom den på det hela taget visar att alla hjältar inte är hjältar fast utan att göra det på ett moralkakevis.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » lör okt 02, 2004 0:58

noike: Det har du iofs väldigt rätt i, det gör hela saken mer intressant. Och jag gillar ju Jaynes två seriösa scener efter att det händer. Men jag vet inte. Jag kanske helt enkelt har förutfattade meningar för att jag hatar skådisen som hoppar framför skottet. Vilket inte heller är logiskt, för då borde jag ju njuta av att se honom dö... weird.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör okt 02, 2004 1:44

Nej, han är ingen bra skådespelare. Han känns stel, vilket gör hans roll mycket mindre trovärdig.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav dajacke » sön okt 03, 2004 15:48

Ett riktigt roligt avsnitt, med en catchy tune mitt i allt också. :D "The hero of Kanton, the man thay call Jayne..."
Ett ganska lyckat avsnitt faktiskt. Komiskt väldigt starkt. Och lite dtramatik också. Plus mycket Jayne, det är roligt. :) En stark 7:a.
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Ai » mån okt 11, 2004 23:55

Efter att ha försökt med att höja min dag till en liten mer uthärdlig nivå med hjälp av War Stories så tänkte jag:...hmm... jag mår mycket bättre! Men jag är fortfarande sjuk och min dator är fortfarande paj och det är fortfarande jättetrist att sitta och surfa på killens dator. Jag behöver nog mer Firefly!

Sagt och gjort: Jaynestown!

River fixar Shepards bibel!! Underbart! Jag kan se den scenen om och om igen. Hennes logik är klockren! 'It doesn't make sense.'

Sen Kaylees fascination (hela gängets, egentligen) av statyn. 'Everywhere I go, his eyes are following me....'

Hmmm nu känner jag för ett till avsnitt bara därför för att...

Visst är det konstigt att man aldrig kan nöja sig med ett? :P

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Off » tis okt 12, 2004 0:38

Once you Whedon you can't stop.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » tis okt 12, 2004 23:20

Why isn't Pringles illegal? They even admit it, once you start pop, you can't stop
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Emily » tis dec 07, 2004 22:05

Finns inte mycket att säga eftersom ni har redan sagt allt.
Gillar jätte mycket om den här avsintten.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Off » ons dec 08, 2004 3:12

Jag kan nog titta på Simons ansiksuttryck när han ser statyn och folket börjar sjunga 1000 ggr utan att trötta. Han ser så fullkomligt ställd ut som man bara kan göra.

Som sagts innan i tråden så är killen som offrar sig ingen större talang, han verkar till och med ha svårt att gunga i takt till musiken, men han är ju inte med så värst mycket. Jag får ställa mig på noikes sida angående killens offer. Hade det kommit några meningar om Jaynes betydelse bla bla bla i ett dödsrossel efteråt hade det varit för mycket men Jaynes totala oförståelse när han skriker ut Why did you do that (typ) räddar scenen 100 ggr om.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Illyria » mån feb 21, 2005 7:31

Fireflys "Something Blue"!

(varför går det inte att rösta 10?)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » lör mar 05, 2005 1:01

Det här är fortfarande ett av seriens svagare avsnitt (tillsammans med Shindig, Safe och Heart of Gold). Ett par småkul scener, men inte mer. Och lustigt nog är det här ett av de avsnitt som är Jayne är minst rolig i. Men jag gillar verkligen Simon.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav noike » lör mar 05, 2005 1:33

CheeseGuy skrev:Det här är fortfarande ett av seriens svagare avsnitt (tillsammans med Shindig, Safe och Heart of Gold). Ett par småkul scener, men inte mer. Och lustigt nog är det här ett av de avsnitt som är Jayne är minst rolig i.

Du skojar?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » lör maj 21, 2005 12:48

Najs avsnitt!

Gillade detta oxå, inte många dåliga avsnitt nu. Allt har igentligent vart bra hittills... men när visste de att de skulle lägga ner serien igentligen? Jag tycker det känns lite som om de struntar i karaktärsutveckligen. Det är igentligen bara Kaylee (favvotjejen... stavas det Keylee kanske?) och Simon i detta avsnittet.... hmmm

Good Job Joss!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » tis jun 07, 2005 22:10

Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Just keep walking, preacher man. Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne! Jayne!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » tis jun 07, 2005 22:11

Hehe, efter att ha läst dina tidigare kommentarer var detta ungefär den reaktion jag förväntade mig... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » tis jun 07, 2005 22:22

Jayne! Jayne! Nej men alltså ärligt. Det här var nog det bästa Fireflyavsnittet hittills. Jayne! Som redan påpekats, den där härliga Whedonska komedin som sedan kraschar i Jayne! allvar sista fem minuterna. De söta scenerna mellan Simon och Kaylee, och Rivers lilla teologisession med den underbara repliken
I tore these out of your symbol, and they turned into paper...


Men så förstås då Jayne! Jayne! Jayne! Äntligen får vi ett Jayne!centrerat avsnitt, och det bättre än jag kunde tro. Han ÄR en skitstövel, och han har verkligen inte minsta vilja att göra något gott för godhetens skull, och lik förbannat... (någon som minns den där gamla Dustin Hoffmanfilmen, "Hero"?) Jayne! Jayne! Jayne!
Don't make sense.

Säges ett antal gånger genom avsnittet. Jayne! Varje gång får vi påpekat för oss att det inte handlar om "sense" (och definitivt inte sensibility heller, i Jayne!s fall).

he just has this idiotic sense of nobility, you know?


Det handlar inte om vad som är vettigt, det handlar om vad som ÄR, oavsett hur vettigt det är. Även den mest själviske Jayne! Jayne! kan bli hjälte genom att råka bli symbol för något - vare sig han är medveten om det eller ej. Jayne! Jayne! Jayne! gjorde ingenting som var det minsta hedervärt, och lik förbannat gjorde han mer för det där folket än någon annan: han fick dem att hjälpa sig själva. Självfallet måste den där idioten ta en kula för Jayne!; det gör man för saker som betyder något. Hur falska de än är egentligen (är det bara jag som tyckte statyn av Jayne! var väldigt lik Lenin när den låg ner?) så behöver folk något att tro på.

You don't fix faith, River. It fixes you.


Jayne!

To Jayne! The box dropping, man-ape-gone-wrong-thing, hero of Mudville!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Illyria » tis jun 07, 2005 22:52

A bear skrev:Jayne! Jayne! Nej men alltså ärligt. Det här var nog det bästa Fireflyavsnittet hittills.

The hero of Canton, the man they call Jayne! Jag håller med dig :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav JoeSweden » mån aug 08, 2005 23:49

Zaxx skrev:men när visste de att de skulle lägga ner serien igentligen? Jag tycker det känns lite som om de struntar i karaktärsutveckligen.

Good Job Joss!


De fick reda på det inför begravningscenen i The Message. :(
"Make the signal go further!" [b]
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 05 jul 2005
Ort: Gävle

Inläggav The Ankh » tor dec 08, 2005 12:30

Ok.. Ett fantastikst avsnitt! Trodde tråden skulle innehålla mycket flera hyllningar. Hmm. Jag tycket iaf att det var ruiggigt bra. Roligt som fasen med River och Sheperd.
River: If the snow on the roof is too heavy, you see, the ceiling will cave in. His brains are in terrible danger.

IRLG :D

Och låten om Jayne, fantastiskt. Ja.. underbart...


Teo skrev:Det slutar med att en pojke räddar Jayne genom att slänga sig framför shotgun skott som den arga medjälparen avfyra.

en pojke? mmmm check him out...
Bild
Jag älskar honom.....
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav noike » tor dec 08, 2005 13:05

The Ankh skrev:en pojke? mmmm check him out...
Bild
Jag älskar honom.....


Varför? Han var ju totalt usel på allt annat än att stå och se dum ut.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Ai » tor dec 08, 2005 13:16

The Ankh skrev:en pojke? mmmm check him out...
Bild
Jag älskar honom.....
'

Eh... Jag tittar och tittar men ser inget annat än just en pojke. För man är han då definitivt inte.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav The Ankh » tor dec 08, 2005 13:48

Näe de må vara, men han är i alla fall 28 år gammal och då är man åtminstone en stor pojke. En fantastiskt fin en dessutom!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Nästa

Återgå till Firefly Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron