merl skrev:Ännu ett riktigt lysande avsnitt. Kanske inte i samma klass som Out of Gas, men inte långt ifrån. Det är otroligt hög klass på firefly-avsnitten, så mycket är säkert.
Gillar storyn med stölden från sjukhuset. Kul med Simon som tar på sig rollen som "brottsplanerare".
Jayne som återigen blir tilldelad rollen som hjälte när hans avsikt var precis det motsatta. Inte lätt att vara Jayne (eller väldigt lätt att vara Jayne - hur egoistisk han än är misstar folk honom gång på gång för att vara altruistisk).
Mal som är den enda som genomskådar Jayne. Jag satt och höll andan där ett tag, medan jag undrade om han verkligen skulle offra Jayne eller bara ville lära honom en läxa.
Aha, en av mina absoluta favoritscener, den mellan Mal och Jayne i slutet av Ariel. Jag är helt övertygad om att Mal verkligen skulle fimpa Jayne. Det är så han funkar. Han säger det i klartext i följande konversation. Mal har slagit ner Jayne och låst ute honom utanför luftslussen, så att han riskerar att gå förlorad när Serenity kommer ut i atmo. Först nekar Jayne men Mal säger att han är en "traitor" och pratar om kölhalningar. Till sist erkänner Jayne:
Jayne: Okay, I'm sorry, all right?
Mal: Sorry for what, Jayne? I thought you'd never do such a thing.
Mal visste att Jayne var en risk då han kunde köpas för pengar, men Mal trodde aldrig att Jayne skulle sälja ut dem till de hatade "Feds". Jayne fortsätter att försöka få Mal att släppa in honom. Mal är tyst genom hela sekvensen medan musiken är glimrande bra, den blir tätare och tätare.
Jayne: Money was too good.
Jayne: I got stupid.
Jayne: I'm sorry, okay?
Jayne: Be reasonable.
Jayne: Why are you taking this so personal for?
Jayne: It ain't like I ratted you out to the Feds.
Men det är inte så Mal ser på saken. Han svarar med ett tydligt ursinne i rösten:
Mal: But you did. You turn on any of my crew, you turn on me. Since that's a concept you can't wrap your head around...
Mal: ...then you got no place here.
Mal: You did it to me, Jayne, and that's a fact
Här förstår Jayne att han är körd. Jayne vet att han kommer att dö, men han är modig, vår käre dumme hjälte och det enda han tänker på är sitt eftermäle...
Jayne: What are you gonna tell the others?
Mal: About what?
Jayne: About why I'm dead.
Mal: I haven't thought about it.
Jayne: Make something up. Don't tell them what I did.
Nu ser jag att Mals ursinner ger vika för en förundran över Jaynes sista önskan. Denna förundran byts till tveksamhet och helt plötsligt ändrar han sig och släpper in Jayne.
Detta är en otroligt bra scen. Skådespeleriet är precist och balanserat, speciellt Mal men också Jayne. Och musiken tätnar allt mer desto längre scenen utspelas. Jag är mållös, det är helt enkelt FIREFLY.
merl skrev:Jag undrar lite över scenen i början där River attackerar Jayne. Kan hon redan här att en aning om hans kommande svek, eller är det här Jayne fattar sitt beslut om att lämna ut River och Simon?
River attackerar Jayne för att han har en
Blue Sun t-shirt. Blue Sun är det stora hemska "multinationella" företaget som finns i the 'verse. Blue Sun är som om Microsoft, IBM, Walmart, Starbucks och Coca-Cola gått ihop till ett enda stort företag.