1x14 Objects in Space

Här kan du prata om Säsong 1 av Firefly.

Detta är väl bra?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
1
3%
8
4
12%
9
6
18%
10
23
68%
 
Antal röster : 34

1x14 Objects in Space

Inläggav AKS » tis aug 10, 2004 0:51

Jag är lite förvånad över att det inte finns en avsnittstråd för detta avsnitt sedan tidigare. Nåväl, bättre sent än aldrig…

Som jag sagt i OoG-tråden: detta är ett fantastiskt avsnitt och det näst bästa avsnittet av Firefly. Inte topp 10 Buffyverse kanske, men inte långt ifrån.

Jag har en fundering kring de första scenerna i detta avsnitt. Jag kan inte komma på vad de där kommentarerna som River hör folk säga (typ Shepherd säger: ”I don’t care if you’re innocent” under samtalet med Jayne). Alltså de lösryckta meningarna. Är det River som läser tankar eller är det bara hennes galenskap som skapar hallucinationer? Era teorier?

Scenen mellan Early och Kaylee är fruktansvärt obehaglig. Tycker att Jewel är jäkligt bra i denna scen. Man kan riktigt *känna* hennes rädsla. I de flesta andra serier hade tjejen i denna situation antagligen försökt svara emot eller spela tuff eller så… Kaylees reaktioner är antagligen något av de mest trovärdiga jag sett. Tror de flesta skulle bli stumma och göra precis som de blir tillsagda inför det hotet.

Andra bra saker med avsnittet (ett litet urval):
* “Are you Alliance?”-scenen. ”Am I a lion?” :D
* “That ain’t a shepherd.” Inte bara Inara har ett okänt förflutet.
* Simon är riktigt, riktigt underhållande i detta avsnitt. Det brukar han, enligt mig, inte vara. Aldrig tråkig heller, iofs.
* Musiken. Återigen underbar musik. Särskilt det lilla, knappt hörbara, pianostycket som spelas i scenen mellan Simon och Kaylee (då de nästan får till en kyss). Och de vemodiga stråkarna i ”I will be your bounty, Jubal Early”-scenen

Mycket bra avsnitt. Joss Whedon måste skapa fler tv-serier! En film per år (om ens det är möjligt) är inte nog!!! :(

EDIT: Hade skrivit "illusioner" i stället för "hallucinationer". Satt idag och åt middag med girlsen i släkten och helt plötsligt kom jag på mitt skämmiga misstag. Vi höll inte på att prata om hallucinationer ens. Helt plötsligt säger min hjärna: "Illusioner! Är du dum i huvudet?" :D
Senast redigerad av AKS tor aug 12, 2004 0:25, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tis aug 10, 2004 1:17

Älskar det här avsnittet, även om det var först andra gången som jag verkligen insåg dess briljans.

Måste naturligtvis även nämna här, som jag gjort på så många andra ställen, att Joss kommentarspår till det här avsnittet mycket möjligt är hans allra bästa, oavsett hur oerhört pretentiöst det må verka (vilket Joss är den första att erkänna).

Early är en fantastisk karaktär, oerhört mångsidig och komplex för att bara ha varit med i ett avsnitt.

Scenen med Kaylee får mig att rysa bara jag tänker på den. Usch... På ett bra sätt.

Favoritögonblick... hmm, svårt. Jag kanske får hålla med Joss här och säga att Earlys "The little man loved fire" är alldeles fantastiskt, men det är ju också så många andra stunder i det här avsnittet. "My sister's a ship. We had a complicated childhood."

En nia.

Det mest negativa är, naturligtvis, att det är det sista avsnittet utan att det på något sätt är en avslutning. Damn you, Fox! Damn you all to hell!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nea » ons aug 11, 2004 0:04

Jag avgudar det här avsnittet, fullkomligt avgudar det. Det är en klockren tia.

En av de vackraste scenerna någonsin, åtminstone om vi rör oss inom Whedon-versen, måste helt enkelt vara när River böjer sig ner efter pistolen/kvisten. När kameran fångar upp alla dessa kvistar ovanifrån... det är så vackert, så vackert. Samt, när hon böjer sig fram (i närbild) för att plocka upp kvisten. Det märks att Summer Glau har bakgrund som dansare, hon är så graciös i sina rörelser.

Jag tycker att Richard Brooks, som spelar Jubal Early, är briljant. Allt i hans agerande, från rösten, till hur han rör sig är perfekt. Rösten är nästan hypnotisk.

Ang. hennes scen med Book, då River 'läser' honom, så har jag alltid tolkat det som att hon plockar upp något från hans förflutna. Vad vet jag inte, men hans kommentar och även Early´s om hur "That ain´t a Sheppard" är ju onekligen hintar om att Book inte varit fullt så blid i sitt förflutna. Sen så skjuter han ju väldigt bra också (War Stories) för att vara någon som (antar jag) inte ska vara så väl bevandrad med vapen. Jag hoppas verkligen att hans hemligheter (eller vad man nu ska kalla dem) tas upp i filmen.


^

En av de bästa recensioner/analyser jag någonsin läst finns på den här sajten:

http://nilly.shriftweb.org/ois.php

Det är väääldigt långt, men väl värt att läsa, tycker jag.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav caffeineaddict » mån sep 13, 2004 1:26

Såg det för tredje gången och det blir bara bättre och bättre. Ett sant Joss-mästerverk och nog seriens bästa avsnitt efter Out of Gas. "I'm a bounty hunter!" "The little man sure loved fire." O.s.v.

Men tyvärr är det alltid lite med sorgen i maggropen som man ser det här avsnittet, för det markerar ju slutet för vad som hade kunnat bli världens bästa serie, om några säsonger hade givits.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav dajacke » mån sep 13, 2004 18:53

Ett riktigt bra avsnitt. Både väldigt roligt, framförallt Early's flumma filosofiska kommentarer, och smatidigt dramatiskt.

"-Are you a bounty hunter?
- No, that's not it at all. I'm a bounty hunter."

Fler frågor ställs om Book's förflutna och om möjligt ännu mer om River's.
Bra skådespeleri från alla, även gästskådisen, Jubal Early. (Vet inte hans riktiga namn.) En stark 9:a.
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav noike » mån sep 13, 2004 19:45

Jubal spelades av Richard Brooks -- som hade en av huvudrollerna i den fenomenala serien G vs E. (Ja, även den serien lades ner efter första säsongen.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Noggster » fre okt 01, 2004 10:56

Lätt en tia, wonderbar avsnitt. Fattar inte hur dom lägger ner serier som faktiskt är bra, jevla idioter på fox.

AKS: Jag fattade det som om hon var uppe å hallucinerade, och det hon hörde dom säga till henne var bara saker hon trodde i sitt huvud. Att ingen ville ha henne där osv. Att hon hallucinerade visades ju iaf när hon tog upp grenen som var formad som en pistol.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre okt 01, 2004 13:31

Jag ser det mer som att det var ett uttryck av hennes något skeva tolkningsförmåga. En pistol är precis samma sak som en gren tills dess att man avfyrar den. Och det alla sa är på något sätt länkade till deras förflutna och hur de är nu.


Simon: "I would be there right now." = Han saknar sitt gamla liv.

Jayne: "I got stupid. The money was too good." = antingen att han ångrar att han försökte ge River och Simon till Alliansen eller något annat.

Book: "I don't give half a hump if you're innocent or not! So where does that put you?" = något kopplat till not a shepard-handlingen.

Inara: "I'm a big girl. Just tell me." = har ingen aning. Varför hon bestämde sig för att fly bort med Serenity?

Mal: "None of it means a god damn thing" = hur han ser på livet efter battle of serenity.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » mån okt 04, 2004 21:06

noike skrev:Inara: "I'm a big girl. Just tell me." = har ingen aning. Varför hon bestämde sig för att fly bort med Serenity?

Några små ord hon önskar höra från Mal kanske? :)

Men såhär kan det ju inte sluta! DÖD ÅT FOX!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Nea » mån okt 04, 2004 21:14

Illyria skrev:
noike skrev:Inara: "I'm a big girl. Just tell me." = har ingen aning. Varför hon bestämde sig för att fly bort med Serenity?

Några små ord hon önskar höra från Mal kanske? :)


Det där har jag alltid tolkat som att Inara precis har fått veta att hon är döende eller, om inte riktigt så drastiskt, åtminstone något liknande. Det har framförts en del teorier om detta, främst baserat på sprutan hon tar fram i Serenity och på det hon säger i Out of Gas - till Simon - om att hon inte vill dö alls. Hoppas vi får reda på lite mer om detta i filmen.

Illyria skrev:Men såhär kan det ju inte sluta! DÖD ÅT FOX!

Right there with you. :evil:
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Noggster » mån okt 04, 2004 21:18

Ser det inte som ett slut, ser det som ett säsongsuppehåll.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » mån okt 04, 2004 21:33

Noggster skrev:Ser det inte som ett slut, ser det som ett säsongsuppehåll.

Så när filmen går otroligt bra kommer det bli fler säsonger? Bara ett jäkligt långt säsongsuppehåll annars, för film(er) är inte alls samma sak.

Nea: du kan ha rätt, eller det låter som en bra teori ivarjefall :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Noggster » mån okt 04, 2004 21:35

Precis, har svårt att tro att Joss bara kommer ge upp detta.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » tor nov 04, 2004 22:02

Ett bra avsnitt, faktiskt riktigt bra. Firefly blev bättre och bättre, jag kan faktiskt hålla med om att det är synd att man har lagt ner den, och jag kommer till och med att längta efter filmen. Scenen då River plockar upp grenen gör om inte annat avsnittet värt att se, perfektiosm. Underbart.

Även om den tog sig ordentligt dem sista avsnitten så kan jag inte komma undan att detta måste vara en av dem största besvikelserna på många år.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Off » tor nov 04, 2004 22:14

Du är nog den första som inte älskat firefly av oss Buffyfans här på forumet tror jag. Man visste att det skulle komma men ändå är jag chockad :) . Jag sitter med fingret på köpknappen på loaded och funderar över om makaroner och ketchup till mat + några fireflyavsnitt är bättre än hel måltid.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » tor nov 04, 2004 22:36

hade d vart jag som inte gillat firefly hade ni bannat mig.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tor nov 04, 2004 22:37

Noggster: Paranoid? Bitter? :D Du har nog missat OoG-tråden där jag kräver att Tob ska brännas på bål...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tor nov 04, 2004 22:53

Noggster skrev:hade d vart jag som inte gillat firefly hade ni bannat mig.


Nejdå. Vi hade däremot sparkat ut dig från IRC-kanalen några gånger, men det är du ju van vid.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » fre nov 05, 2004 0:21

AKS skrev:Noggster: Paranoid? Bitter? :D Du har nog missat OoG-tråden där jag kräver att Tob ska brännas på bål...


Ja just det, där ser du...... ;)


Nä men som sagt var, serien tog sig, och mot slutet tyckte jag riktigt bra om den, men den här über fashinationen över serien, dyrkandet och hyllandet känns för mig lika överdriven som Spikefanatismen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav AKS » fre nov 05, 2004 12:28

Well, alla är vi olika. Det finns ju folk, hugaligen, som tycker att dyrkandet av BtVS är det löjligaste som finns. Alla är vi olika. Personligen så är jag väldigt glad över att dyrka Firefly. Ju mer saker/människor jag älskar desto lyckligare är jag.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Matt » tis nov 16, 2004 23:04

Jäklar vad Bounty huntern var läskig. En riktigt bra skurk. Tillochmed läskigare än "blå händerna". Fan jag blev skraj att han skulle våldta mig. Man led verkligen med Kaylee. Bara hoppas man får se mer av honom i filmen/filmerna/nya avsnitt.
Är det ingen som tycker han påminner om Boba Fett?
Tyckte hans skepp var likt Bobas och hans enfärgade rustning med ett "paket" på ryggen.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav noike » tis nov 16, 2004 23:08

Matt skrev:Är det ingen som tycker han påminner om Boba Fett?
Tyckte hans skepp var likt Bobas och hans enfärgade rustning med ett "paket" på ryggen.

Med tanke på att Herr Fett var inspirationen så är det inte så underligt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Matt » tis nov 16, 2004 23:11

Ja det var ju rätt uppenbart.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav VelocityBoy » tis nov 16, 2004 23:14

Matt skrev:Är det ingen som tycker han påminner om Boba Fett?
Tyckte hans skepp var likt Bobas och hans enfärgade rustning med ett "paket" på ryggen.


Egentligen inte... man fick i princip inte se något av Fetts personlighet, Fetts rustning var trasig, sliten och flerfärgad samt att han hade sin oerhört coola hjälm.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tor dec 09, 2004 19:00

Jag tror jag rankar det här avsnittet högre än out of gas. Är inte helt säker pga att det inte har riktigt samma flyt i sig som OOG men som många här innan har sagt är Early en så enormt bra bad guy. Jag tror nästan jag kan ranka honom som den bästa en-episodaren i whedonverse. Nog för att jag tror att man sett mer av honom ifall serien fått fortsätta.

Som många säger är det det dock med en klump i halsen man ser avsnittet för hur bra det än är så startar det fler trådar, eller spär på med info om redan startade och det är ju nog för att reta gallfeber på den bästa.

Som jag sa på irc igår. Hade serien pågått i 1 säsong+ hade jag nog haft svårt att säga något annat än att det här är det bästa Whedon gjort.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » tor dec 09, 2004 19:08

Off skrev:Hade serien pågått i 1 säsong+ hade jag nog haft svårt att säga något annat än att det här är det bästa Whedon gjort.


Ja, jag håller med dig. Jag har ju sagt det förut också, men jag är *helt övertygad* om att Firefly med en säsong eller mer hade varit det bästa JW gjort. Bättre än BtVs och AtS. Synd att man inte fick detta bekräftat dock. :(
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » tor dec 09, 2004 20:24

Det är väl när man sett det här kommentatorspåret som man ska inse att man inte är så smart . Dags att rulla ihop sig i en filt och muttra "i'm so stupid".
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre dec 10, 2004 19:00

Världens bästa kommentarspår. I was so in awe. Joss själv beskriver det inte helt oväntat som det mest pretentiösa som någonsin kan ha spelats in. Gjorde mig riktigt sugen på att sätta mig ner och läsa Sartre (inte för att jag sedan har gjort det....).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Emily » fre dec 10, 2004 21:49

Slut :cry:
Vad ska man göra nu. Måste ha mer.

JAYNE: Anybody remember her coming at me with a butcher's knife?
WASH: (remembering fondly) Wacky fun...
JAYNE: You wanna go, little man?
WASH: Only if it's someplace with candlelight.


Wash är så roligt.

JAYNE: Are you saying she's a witch?
WASH: Yes, she's a witch, Jayne. She has had congress with the beast.
JAYNE: She's in congress?
WASH: How did your brain master human speech? I'm just so curious.



WASH: Psychic, though? That sounds like something out of science fiction!
ZOE: You live in a spaceship, dear.
WASH: So?



RIVER: I'm not on the ship. I'm in the ship.

I am the ship.

You're talking to Serenity. And
Early... Serenity is very unhappy.



MAL: Am I dreaming?
RIVER: We all are.
The captain rolls his eyes.
RIVER: Don't make faces.
He looks around. That was creepy.
:D


WASH (to Zoe): Can I mop your brow? I'm at the ready with the fearsome brow mopping.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Tam » mån dec 20, 2004 4:55

Var det bara jag som trodde river hejvilt svävade när hon lyssnade från undre våningen där? Det tog massor av se-gånger, kanske var det t o m först när jag hörde kommentaren, att inse att hon stod på relingen. (Är relingen rätt ord eller betyder det nåt annat? Lost in space här.)
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Nästa

Återgå till Firefly Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron