Babylon 5

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Off » lör sep 11, 2004 1:58

Så ytterst passande att jag precis har sett avsnitt 8 då. Avsnittet i sig satt jag och var förbannad på rakt igenom. Inte pga kvaliteten utan pga handlingen. Vill se något få betala för det här!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » lör sep 11, 2004 2:04

Off: vad hände som du blev arg på? Jag kommer inte ihåg vilket det är.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » lör sep 11, 2004 2:07

s04e08
kommer en reporter som smörar in sig med att han ska försöka få fram sanningen och sen får man se ett tokvinklat reportage. Satt och var förbannad rakt igenom under reportaget.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » lör sep 11, 2004 2:09

Jasså det, inget av mina favoritavsnitt. Jag tror det är meningen att man ska bli arg där -- de manipulativa jävlarna till manusförfattare.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » lör sep 11, 2004 2:12

Nej det är väl ett av de sämre avsnitten på senare tid men med tanke på kvalitetshöjningen som skett säsongsvis så är det ju ändå bra mycket bättre än det mesta från s01.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » sön sep 12, 2004 15:48

dizzy skrev:Från tråden om B5 på dvdforum:
"Om man är mycket petig ska man se Thirdspace mellan åttonde och nionde avsnittet på fjärde säsongen. Och sen ska man se The River of Souls innan man ser sista avsnittet av femte säsongen. "

Har inte sett de här själv än så kan inte garantera det helt.

Men jag tycker inte man bör se In the Beginning när som helst som noike skriver, utan efter S4, eftersom den är gjord som en återblick och tar upp en del som blir lite spoilers i förhållande till serien.


Har kollat på tvtome och där står:

M-1 TNTCF2 04-Jan-1998 In The Beginning
M-2 TNTCF1 19-Jul-1998 Thirdspace
M-3 TNTCF3 08-Nov-1998 River of Souls
M-4 TNTCF4 03-Jan-1999 A Call to Arms


Detta borde innebära att jag inte ska kolla Thirdspace förrän jag sett avsnitt 18?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav dizzy » sön sep 12, 2004 21:04

Det kanske är jag som är trög men hur kommer du fram till det? Sändningsdatumen eller, tror inte de är att lita på.
Här är en sida med en episodlista inklusive filmerna, det diskuteras på sidan om Thirdspace varför den ska placeras där den ligger, dock lite spoilerrisk.

http://www.midwinter.com/lurk/countries ... plist.html
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » sön sep 12, 2004 21:22

Jag tittade bara på sändsningsdatum ja. Ähh få väl ta och fixa filmen nu då.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav dizzy » sön sep 12, 2004 21:35

Ahh, ser nu hur du tänkte, men alla de datumen är under eller efter S5 eftersom filmerna gjordes såpass sent, men det är ju under S4 Thirdspace skall ses.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » sön sep 12, 2004 21:42

Nu ska vi se om jag fattat det här rätt eller om det fortfarande är kvar alkohol i kroppen sen gårdagen.

Filmerna sändes alltså inte när de skulle sändas enligt seriens tidslinje?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav dizzy » sön sep 12, 2004 21:55

mmm, men det gäller väl egentligen bara Thirdspace om jag inte tänker fel nu, eftersom den hoppar tillbaka en bit i historien då från när de gjorde den.

De andra hamnade nog ganska rätt.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » sön sep 12, 2004 22:07

Ok då vet jag. Blir att se Thirdspace ikväll.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » mån sep 13, 2004 22:31

Jaha då har jag sett Thirdspace och jag hade nog gott kunnat klara mig utan den. Kändes som ett vanligt standalone-avsnitt ur B5,om än längre, och det har jag nog lyckats klargöra innan att jag inte är så förtjust i.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » fre sep 17, 2004 15:53

S04 sett

Handlingen kändes lite stressad ibland men när avsnitt som Intersections in Real Time så kan man inte annat än gilla serien. Sista avsnittet var väl intressant ur ett informationsperspektiv men för att vara säsongsavslutningen kändes det lite tamt.

spoiler s04
Det ska bli riktigt härligt att se uppgörelsen med Bester nu. Garibaldi måste visa var skåpet ska stå efter det som hände. Tyckte förstås att det var en ganska dålig väg att ta för att få ha kvar honom. Förklaringen till varför Bester lät honom leva + hur enkelt det var att komma tillbaka kändes sådär.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » fre sep 17, 2004 17:07

Sista avsnittet i säsong 4 var verkligen framstressat. De trodde att de skulle få sluta och spelade in seriens sista avsnitt, men de fick en femte säsong och det de hade gjort tidigare sköt de upp i ett år och gjorde 4x22 istället.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Whistler » fre okt 01, 2004 2:33

Vågar inte läsa något i denna tråden även om ni har använt spoiler taggar, men vilket fall har jag börjat se Babylon 5 nu, köpte alla säsonger som fanns på DVD för att se vad de var :) Och verkar ju bli riktigt bra detta! Bara hunnit se till avsnitt 2.04 än men än så länge har de varit helt ok, märker ju att dom bygger för saker som ska komma vilket jag gilla. CGI effekterna är ju inte den bästa men de får man ta är ju en rätt gammal serie så. Sen tycker jag kanske karaktärerna då mest dom olika ambasadörerna är lite... barnsliga är inte rätt ord men lite för komiska kanske man kan säga, vilket inte riktigt passar inte riktigt in tycker jag. Mollari och G'kar jag syftar på då alltså. Ser fram imot att få se resten vilket fall 8)
Användarvisningsbild
Whistler
Minion
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 26 nov 2003
Ort: Härnösand

Inläggav Off » fre okt 01, 2004 3:28

Jag måste ta tag i mig själv och se s05 nu. Jag har bara sett de 3 första avsnitten. På något sätt försvann den där riktiga "måstekänslan" efter avslutningen i s04.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » fre okt 01, 2004 13:24

Du MÅSTE se de tre sista avsnitten i serien.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Trall » tis mar 29, 2005 16:58

B5 är i sina bästa stunder bättre än de flesta Star Trek serier. Längtar massor till nästa box.

Har bara sett säsong 5 på vhs. Dessutom inspelat från australiensisk tv så det blir en höjdarupplevelse.
"Norrsken är stjärndamm som änglarna blåser ut över jorden
för att drakarna ska hitta hem" (Nemi)
Användarvisningsbild
Trall
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 jan 2005
Ort: Extremt lååångt norrut

Inläggav latarmig » ons sep 21, 2005 22:38

Inatt visar Kanal 5 Babylon 5: The Legend of the Rangers. Är den värd att ses, eller bör man skippa den och se själva serien istället?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons sep 21, 2005 22:41

latarmig skrev:Inatt visar Kanal 5 Babylon 5: The Legend of the Rangers. Är den värd att ses, eller bör man skippa den och se själva serien istället?

Det är en pilot till en spinoff som aldrig blev av. Jag ahr inte hört mycket positivt om den. Den riktiga serien däremot, den är bra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » ons sep 21, 2005 22:42

Se serien istället och njut av en suverän uppvisning i arcbyggande.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » ons sep 21, 2005 22:45

Den följer direkt på nattsändningen av BtVS, så det blir väl att sitta kvar en stund.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav XY » tor apr 26, 2007 21:11

Funderar på att börja se på Babylon 5. Om jag inte missuppfattat saken så finns det både en serie och några filmer, så frågan är var man ska börja någonstans. Med BSG så måste man börja med mini-serien, men med Firefly och Serenity så ska man börja med Firefly. Vad gäller för Babylon 5?
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tor apr 26, 2007 21:28

Långfilmspiloten the Gathering. Sedan serien. Filmerna ser man efteråt (det är lättast så). Och allra sist är det spinoffserien Crusade.


Börja absolut inte med "In the beginning" som är en prequel som spoilar en massa.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav XY » tor apr 26, 2007 21:36

noike skrev:Långfilmspiloten the Gathering. Sedan serien. Filmerna ser man efteråt (det är lättast så). Och allra sist är det spinoffserien Crusade.


Börja absolut inte med "In the beginning" som är en prequel som spoilar en massa.


OK, bra, tack.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav Peak » tor apr 26, 2007 23:33

Kan kanske meddela att den nya Direkt-till-DVD-filmen kommer i sommar på R1 (i september på R2, tror jag)... Ifall ni inte visste, tänkte jag.

Mer info:

http://www.tvshowsondvd.com/newsitem.cfm?NewsID=7211 (Eventuella små karaktärspoilers på omslaget för de som aldrig sett serien eller inte sett klart den).

Det planeras fler sådana framöver, kan påpekas.
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav XY » lör apr 28, 2007 1:40

Jag slog till och köpte säsong 2 och 3 eftersom de var billiga, så nu är det bara att som en spindel vänta på att säsong 1 och The Gathering ska falla ner i reanätet. Mouhawa. (Det slog mig att det är ganska vågat att storhandla på det här sättet utan att ha sett ett enda avsnitt, men jag vet en person med god smak som tycker om Babylon 5. Han ligger risigt till om serien är dålig. :o :) )
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav Off » lör apr 28, 2007 10:53

XY skrev:Jag slog till och köpte säsong 2 och 3 eftersom de var billiga, så nu är det bara att som en spindel vänta på att säsong 1 och The Gathering ska falla ner i reanätet. Mouhawa. (Det slog mig att det är ganska vågat att storhandla på det här sättet utan att ha sett ett enda avsnitt, men jag vet en person med god smak som tycker om Babylon 5. Han ligger risigt till om serien är dålig. :o :) )


Dissa den inte efter s01 bara. s01<<<<<<<<<
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav XY » tis maj 01, 2007 23:16

Off skrev:
Dissa den inte efter s01 bara. s01<<<<<<<<<


Ingen risk nu när jag har säsong 2 och 3. Dessutom vet jag ju att tv-serier ofta inte är lika bra första säsongen. (Fast samtidigt är en del serier så uppenbart fel redan från början att inget skulle kunna rädda dem.)
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron