Babylon 5

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » sön jul 11, 2004 23:45

Mr Chase: jag tycker även att B5s första säsong är ojämn. TKO till exempel. De delar av avsnittet där Lanod eller G'Kar inte är på skärmen är så dåliga att jag överväger självmord varje gång jag ser det. Och så slarvade de bort Jeffery Combs talang som en icke-återkommande Psy-cop. Why God? Why? Jag ser den som ännu mer förrädisk än Buffy S1 för de oinvigda. Fel avsnitt och allt är kört.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mr Chase » sön jul 11, 2004 23:54

^ noike, du tar upp det i särklass sämsta s1-avsnittet (TKO), om inte kanske det sämsta B5-avsnittet öht.

JMS har sagt någongång att han var tvungen att ta det relativt lugnt med sin story arc i första säsongen då själva konceptet var oprövat. För mycket arc i början och tittarna skulle tröttna på att hänga med :rolleyes: , alternativt att nya tittare mitt i inte skulle begripa vad det hela egentligen handlar om.

Ironiskt om nu en eventuell blivande B5-tittare skulle skrämmas bort av för lite arc och för mycket stand alone-avsnitt givet ovanstående!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Nea » sön jul 11, 2004 23:56

noike skrev:
Fel avsnitt och allt är kört.

Fast... är inte det sant för de flesta serier? För det mesta tar det tid att sätta sig in i en viss serie, att vänja sig vid historierna, att intressera sig för karaktärerna.

Ja, iallafall, jag fastnade för "Babylon 5" tack vare avsnittet "Passing through Gethsemane" med en gästspelande Brad Dourif. Innan dess hade jag mest avfärdat serien som lättuggad och ooriginell, när det i själva verket är precis tvärtom. Efter det började jag se alla avsnitten från början och förstod hur mycket tanke som ligger bakom varje säsong och hur JMS hade allt utplanerat som ett gigantiskt pussel.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav noike » mån jul 12, 2004 0:04

Jag tog upp TKO eftersom jag tycker att det är ett av de sämsta avsnitten av alla de serier jag följer.

Jag har inget problem med att det är lite arc i början, det är snarare bra. Däremot för ett controllfreak som JMS så håller inte kvalitetskontrollen jämför med senare. Man kan i och för sig argumentera att det tar lite tid innan de hittar sin form i alla serier, men jag undrar om det stämmer här. Säsong två håller en helt annan standard på de flesta nivåer på ett sätt som får mig att nästan se dem som två skilda serier.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mr Chase » mån jul 12, 2004 0:24

^ noike: Visst är säsong 2 avsevärt mycket bättre än s1. Och s3 och s4 är ännu bättre. Men det finns en hel del bra avsnitt i s1 också, så så avgrundslik vill jag inte likna den vid.

"Born to the Purple", "The Parliament of Dreams", "Signs and Portents", "Legacies", "A Voice in the Wilderness, pt 1-2", "Babylon Squared" och "Chrysalis" är enligt mig exempel på bra s1-avsnitt.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » ons aug 25, 2004 1:03

Har precis sett klart s01 och första avsnittet på s02 så jag har lite tankar och funderingar. Tar det innanför spoilermarkeringar
Fram till nästan avsnitt 16 tyckte jag faktiskt inte serien var särskilt bra. Alla standalones kändes ganska tråkiga och det enda som fick mig att sitta kvar var era påståenden om att det skulle bli bättre. Sen hände något runt Eyes. Det avsnittet var bra och de efterföljande som skapade en liten avslutning på säsongen men samtidigt en "början" på serien, kändes det som iaf, fick mig att se flera avsnitt på raken. Är nu vääääldigt intresserad av de här skuggvarelserna och hela storyn bakom minbari(?) och människorna är intressant. Har väl lite svårt att svälja hela det här med att vi delar själar men det kanske kommer en annan förklaring senare eller så blir det bättre förklarat. Nu kändes det ganska hastigt avklarat. Var lite synd att Sinclair försvann för jag gillade honom. Tillsammans med Garibaldi så var det väl egentligen de enda karaktärerna jag fastnat för. Jag hoppas den nya kaptenen visar sig vara minst lika bra och att de andra karaktärerna också utvecklas till personer som man bryr sig om.

På tal om TKO så tyckte jag inte att det var det sämsta avsnittet under s01. Det var absolut inte bra men som jag sa innan så hade jag svårt att se några ljuspunkter under mer än halva s01.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » ons aug 25, 2004 2:10

s02e02

Det här med vicepresidenten var ju ganska självklart ända sedan avsnittet presidenten mördades men annars var även det här ett avsnitt som byggde upp storyn väldigt bra. Det finns så många trådar redan nu känns det som så jag kan förstå att det tar sin tid att berätta alltihop. Fortfarande tycker jag hela männiko/nebari-storyn med själar och delens förvandling känns väldigt oförklarade. Det är mer en "godta det här så går vi vidare"-känsla över det hela.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » ons aug 25, 2004 4:05

Off: Det är en sidoarc som pågår ett tag till. MEn man får ett svar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mr Chase » ons aug 25, 2004 15:51

Off: Jo säsong 1 kan vara lite seg i början men som du själv har märkt så tar den sig ju närmare slutet man kommer.

Jag hoppas du fastnar för Londo Mollari och G'Kar också. De är mina absoluta favoritkaraktärer i B5 :). Och Sheridan är alldeles utmärkt ersättning till Sinclair. Fast bland människorna är Garibaldi min favorit.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Nea » ons aug 25, 2004 16:06

Off, du har så många bra avsnitt framför dig. Jag är avundsjuk.

Känner också att jag nog skulle behöva se om s1, det var ett bra tag sen sist. *gör mental notering om att ngn gång sätta undan tid till detta*
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Off » tor aug 26, 2004 1:27

Då var det dags för lite kommentarer då :)

s02e02-s02e06

Ojojoj sista avsnittet här var ju riktigt bra. Det finns så många saker som man bara rört ytan på så jag vill veta allt nu! Jag tror att den här serien kommer ses väldigt snabbt av mig bara pga att jag måste få svar på allt. Bureau 13 tex vad tusan kan det vara och den här "döda" tanten som sitter och stirrar på en syra-tripp verkar ju ond som Gargamel.

Vissa saker stör jag mig fortfarande på, exempelvis att vissa figurer går från 0 till att vara jätteviktig. Ta den här flygarkillen som man aldrig direkt sett förut som nu helt plötsligt alla verkar känna. Mest stör jag nog mig fortfarande på killen som skjöt Garibaldi. Jag hade aldrig sett honom förut men när Garibaldi vaknar upp är det helt plötsligt som att de har varit världens kompisar. Det byggs på något sätt upp en historia som inte finns där om vissa karaktärer.



Nä dags att ta kvällens sista avsnitt nu tror jag
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » tor aug 26, 2004 16:50

Spoiler s02e02-s02e06:
Från början var det tänkt att Tamlyn Tomita, som i piloten (som du kanske inte har sett då den inte brukar ingå i s1-samlingen) hade den roll Claudia Christian (Ivanova) nu har skulle varit förrädaren som sköt Garibaldi. Men då det gick så lång tid mellan piloten och själva serien (ett år eller så) så var Tamlyn inte längre tillgänglig och man fick ändra om lite. Men han som nu är förrädaren var ändå med i en del avsnitt i s1 utan att man hade någon aning om att han skulle bli den han blev.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » tor aug 26, 2004 22:03

Några avsnitt till

s02e07-11

Den här storyn utvecklar sig mer och mer. Att Sheridan skulle vara någon slags "spion" hade jag aldrig förväntat mig. Avsnitten håller överlag ganska god klass men det som egentligen ger mig något är de scener där den större handlingen förs framåt. Har fortfarande lite svårt för att de på 1 minut bygger upp någon som en person man ska känna till, i avsnitt 11 tex flygaren som dör, men änsålänge måste jag säga att serien fortsätter överraska positivt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » tis aug 31, 2004 11:09

s02 sågs färdigt igår och det var ju en klar skillnad från s01. Allt var bättre den här säsongen. Arcen, standalones, karaktärerna, effekterna och skådespelandet var faktiskt förvånande bra ibland.

spoilers
Det som jag finner mest intressant just nu är gha' kar (?), och såklart skuggorna. Det är något speciellt med att se någon förlora allt och sen försöka vinna tillbaka det :) . Nightwatch som kom igång på slutet kommer nog bli ett stort irritationesmoment för mig men på det bra sättet. Ett gäng som skapar konflikter in the name of good känns helt rätt även om psicore hade lite samma stil. Är lite arg över att nerskjutandet av krigsskeppet i slutet inte fick jorden att dras in i kriget men det är väl inte långt kvar innan ett jättekrig blossar upp känns det som.

Bästa avsnittet tyckte jag nog var Divided Loyalties men svårt att säga. Var så inne i storyn på slutet då jag såg allt på rad så då blir det lättare att skaffa sig en favorit. And Now for a Word och Comes the Inquisitor ligger ju också ganska högt upp på listen. Det enda som störde mig med Comes the Inquisitor var nog att han var tvungen att säga det sista om Jack. Lite väl förklarade för min smak men annars ett mycket väl utfört avsnitt. Jag hoppas vi får se semi-hot blond telepath lady igen (ja namnet har såklart försvunnit ur huvudet, Talia Winters? ) för hon växte enormt bara under de 2-3 sista avsnitten hon var med i. Att det fanns lite girl on girl-vibbar mellan henne och Ivanova gjorde inte saken sämre :oops: :D .


Känner på mig att s03 kommer att tuggas ner i en rasande fart om inte något oväntat händer den här veckan.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » ons sep 01, 2004 13:01

En liten fråga om s03e02
Har det inte fastställts innan att minbari bara ljuger för att skydda sin klans ära? Här ljugs det hejvilt för att en person är lite jobbig? Känns konstigt bara.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » tis sep 07, 2004 14:14

War Without End (1,2)

Den här serien har precit gått från bra till riktigt jävla superninjasparksbra. :eek:
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tis sep 07, 2004 16:10

Ahhh! War Without End, jag vill se om dem fast det får vänta till jul. Överjävligt bra dubbelavsnitt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Peak » tis sep 07, 2004 16:20

Off:

Jag avundas dig, tänk att få se B5 för första gången igen.

Grymt bra serie.
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav Nea » tis sep 07, 2004 20:53

Off - Ja, de där avsnitten går inte av för hackor direkt. Hade hakan på golvet efter det där 'Valen'-avslöjandet.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Off » tor sep 09, 2004 14:11

s03 avklarad!

Serien bara växer och växer i mina ögon. Har fortfarande lite svårt för avsnitten som inte ger någon större arc-handling men det uppvägs enormt av avsnitt som War Without End. Jag förstår inte riktigt hur den här storyn ska hålla i 2 säsonger till men jag antar att det kommer något nytt i början av s04 som ser till att dra ut på det goda lite :) . Har fortfarande svårt för Delenn, vet inte om det är hennes skådespel eller bara rösten men något är det som jag inte klarar av med henne. G'khar har dock växt ut till en jätte medan Garibaldi inte fått så mycket vettigt att göra.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Peak » tor sep 09, 2004 15:11

Så, vad tyckte du om cliffhangern då?... Rätt grym sådan i säsong 3, tycker jag...
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav Off » tor sep 09, 2004 15:18

Jo jag är sjukt sugen på att se s04 nu direkt men har en hel del att göra nästa vecka så jag vet inte om det är läge att börja. :|
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » fre sep 10, 2004 18:32

S04 kunde inte vänta....

s04e06Är kriget slut nu alltså? Det kom som något av en chock måste jag säga. Ska resten av serien handla om att få bort presidenten och den där kvinnan som var död men ändå inte? Ska bli intressant att se hur de fortsätter nu faktiskt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » fre sep 10, 2004 19:42

Det som händer i S¤ var egentligen tänkt att hända i både S4 och S5, men de fick nerläggningshot. JSM tryckte ihop allt och sedan fick han femte säsongen ändå. Så S5 är litet av en epilog till hela altet.

Så det är därför kriget tog slut så snabbt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » fre sep 10, 2004 20:07

Aha lite synd. Jag har dock märkt att det verkar finns åtminstone 4 filmer som jag bör se någon gång under slutet av s04 och under s05s gång.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » fre sep 10, 2004 20:19

JMS är bra på många sätt, men att improvisera ala Mutant Enemy är inte en av de sakerna. Tyvärr. TV-filmern är av blandad kvalité. Kommer inte ihåg ordningen mer än att "In the Beginning" går att se när som helst, och "A Call to Arms" ska ses sist då den mer eller mindre är piloten till spinoffen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » fre sep 10, 2004 20:23

Spinoff?!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Peak » fre sep 10, 2004 20:41

Spinoffserien Crusade ja.

Tyvärr nerlagd efter 13 avsnitt. (Inte allt sant egentligen eftersom serien lades ner innan den ens hade visats. Dock brände onda TNT av avsnitten iaf).

DVD-box kommer i december, tror jag.

Har 3 stycken ofilmade scripts till serien (bland annat till säsongsavslutningen) och dessa är bra oxo.
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav dizzy » lör sep 11, 2004 1:46

Från tråden om B5 på dvdforum:
"Om man är mycket petig ska man se Thirdspace mellan åttonde och nionde avsnittet på fjärde säsongen. Och sen ska man se The River of Souls innan man ser sista avsnittet av femte säsongen. "

Har inte sett de här själv än så kan inte garantera det helt.

Men jag tycker inte man bör se In the Beginning när som helst som noike skriver, utan efter S4, eftersom den är gjord som en återblick och tar upp en del som blir lite spoilers i förhållande till serien.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » lör sep 11, 2004 1:56

dizzy har givetvis helt rätt om In the Beginning. Jag glömde bort de lånade scenerna och så.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron