Babylon 5

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Trall » fre maj 04, 2007 18:59

XY skrev:Jag slog till och köpte säsong 2 och 3 eftersom de var billiga, så nu är det bara att som en spindel vänta på att säsong 1 och The Gathering ska falla ner i reanätet. Mouhawa. (Det slog mig att det är ganska vågat att storhandla på det här sättet utan att ha sett ett enda avsnitt, men jag vet en person med god smak som tycker om Babylon 5. Han ligger risigt till om serien är dålig. :o :) )



Var köpte du den?
"Norrsken är stjärndamm som änglarna blåser ut över jorden
för att drakarna ska hitta hem" (Nemi)
Användarvisningsbild
Trall
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 jan 2005
Ort: Extremt lååångt norrut

Inläggav XY » fre maj 04, 2007 23:17

Trall skrev:
XY skrev:Jag slog till och köpte säsong 2 och 3 eftersom de var billiga, så nu är det bara att som en spindel vänta på att säsong 1 och The Gathering ska falla ner i reanätet. Mouhawa. (Det slog mig att det är ganska vågat att storhandla på det här sättet utan att ha sett ett enda avsnitt, men jag vet en person med god smak som tycker om Babylon 5. Han ligger risigt till om serien är dålig. :o :) )



Var köpte du den?


Säsong 2 och 3 på megastore.se (279:- st). Nu har jag dessutom köpt säsong 1 (utan rea, 399:-) och the Gathering (59:-) på cdon.com.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav XY » ons maj 23, 2007 9:22

Nu har jag sett första säsongen, och några avsnitt på andra. Det är good stuff. Välskrivet och konsekvent. Betydligt bättre än DS9.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav XY » sön jun 24, 2007 13:13

Och nu sedan en tid tillbaka har jag sett de fyra första säsongerna, och femte är på väg. Älskar den, och den har hamnat på en delad andraplats på min tv-serie topplista.

Det har nu blivit dags att köpa även filmerna, och då är frågan i vilken ordning jag ska se dem. Något förslag?
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav Nyx » mån jun 25, 2007 0:29

Gosh! Vad snabbt du tittar XY! Jag har haft säsong 2-4 hemma i ett år, vänligen utlånade av goda vänner från Norrbotten och jag ligger mitt i säsong 3 (Tittandet gjorde totaluppehåll bl a för att se igenom hela TNG men ändå :oops: ). Idag har jag iaf sett två avsnitt och känner mig nu rejält motiverad att se vidare. Gillar också B5 mycket. :)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav XY » mån jun 25, 2007 5:02

Nyx skrev:Gosh! Vad snabbt du tittar XY! Jag har haft säsong 2-4 hemma i ett år, vänligen utlånade av goda vänner från Norrbotten och jag ligger mitt i säsong 3 (Tittandet gjorde totaluppehåll bl a för att se igenom hela TNG men ändå :oops: ). Idag har jag iaf sett två avsnitt och känner mig nu rejält motiverad att se vidare. Gillar också B5 mycket. :)


En kombination av avsaknad av liv och besatthet driver mitt tittande framåt. :twisted: (Hann under samma period också med första säsongen av Alias och lite annat.)

Angående filmerna och ordning (som jag frågade om) så borde det väl vara OK att se allting i den ordning som det gavs ut. De kan inte gärna ha gett ut material som man helst ska se efter filmer som ligger flera år fram i tiden. Det är min hypotes tills vidare.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav noike » mån jun 25, 2007 13:07

XY skrev:Angående filmerna och ordning (som jag frågade om) så borde det väl vara OK att se allting i den ordning som det gavs ut. De kan inte gärna ha gett ut material som man helst ska se efter filmer som ligger flera år fram i tiden. Det är min hypotes tills vidare.

Det bör gå bra. Någon av filmerna -- A Call to Arms tror jag -- är ungefär som en förpilot för Crusade, det är det enda är det enda jag kan komma ihåg att man bör ha i åtanke om man ser dem sist.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav XY » mån jun 25, 2007 18:17

noike skrev:
XY skrev:Angående filmerna och ordning (som jag frågade om) så borde det väl vara OK att se allting i den ordning som det gavs ut. De kan inte gärna ha gett ut material som man helst ska se efter filmer som ligger flera år fram i tiden. Det är min hypotes tills vidare.

Det bör gå bra. Någon av filmerna -- A Call to Arms tror jag -- är ungefär som en förpilot för Crusade, det är det enda är det enda jag kan komma ihåg att man bör ha i åtanke om man ser dem sist.


OK. Är Crusade en komplett serie? Tror att jag läste någonstans att det inte finns så många avsnitt, men det kanske är så det ska vara. Går garanterat lätt att googla fram ett svar, men jag är livrädd för spolare. : )

Femte säsongen dök förresten upp idag, synd bara att jag är för trött idag för att få ut maximalt av den. Men imorgon blir det åka av.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav noike » mån jun 25, 2007 19:44

Nej. Crusade blev nerlagd och lider ibland av studioinblandning. Men väl värd att se ändå. De avsnitten som gjordes är till 80% bättre än B5 s5. IMO.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav XY » tis jun 26, 2007 6:14

Högt på min julklappslista: att bra tv-serier slutar läggas ned. Japp, jag är säker på att Crusade är bra även om jag inte har sett den än. : )
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tis jun 26, 2007 13:03

Gary Cole i huvudroll. Bara en sådan sak.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav darko » lör jun 30, 2007 12:44

Fick sluta lurka och registrera mig eftersom ingen gett ett mer exakt svar.

XY, det är bara Thirdspace som inte kommer efter serien. Den utspelar sig i säsong 4 mellan avsnitt 8 och 9. Men storyn är ganska fristående så det spelar inte så stor roll när man ser den, men det finns detaljer som placerar in den där.

Här finns en master-list för hela serien:
http://www.midwinter.com/lurk/countries ... plist.html
(mycket spoilers om man går in på länkarna och läser om avsnitten och filmerna)

edit:
Voices in the Dark längst ner är förstås den nyproducerade första filmen i The Lost Tales som kommer snart. Det har väl ingen missat...
darko
Demon Fodder
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 jun 2007

Inläggav noike » lör jun 30, 2007 13:12

darko skrev:Här finns en master-list för hela serien:
http://www.midwinter.com/lurk/countries ... plist.html
(mycket spoilers om man går in på länkarna och läser om avsnitten och filmerna)

Och dessutom bara är gjord för kronologisk ordning, vilket är riktigt idiotiskt eftersom In the Beginning-filmen spoilar i stort sett fyra säsonger.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav XY » sön jul 01, 2007 0:22

Men nu kan jag se In the Beginning eftersom jag har sett de fyra säsongerna. Fast jag ser nog klart på säsong fem först (av vilken jag har sett fem avsnitt hittills -- jag alternerar mellan 24 och B5 så det kommer att ta ett tag till... minst en vecka. : ) ) Den är hur som helst beställd och på väg hit. :cat:
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav XY » mån jul 16, 2007 2:23

Kan nämna att jag för någon vecka sedan såg klart på hela serien, och In the Beginning. Woo, vilken serie. Kommer direkt in på delad andraplats med Angel. Se min topp tio här: http://caughtinthefire.blogspot.com/2007/07/tv-shows-top-ten-list-updated.html

Buffy är fortfarande bäst, totalt sett, men B5 är bättre i några avseenden.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav danneman » mån jul 16, 2007 16:10

XY skrev:Kan nämna att jag för någon vecka sedan såg klart på hela serien, och In the Beginning. Woo, vilken serie. Kommer direkt in på delad andraplats med Angel. Se min topp tio här: http://caughtinthefire.blogspot.com/2007/07/tv-shows-top-ten-list-updated.html

Buffy är fortfarande bäst, totalt sett, men B5 är bättre i några avseenden.

Har försökt titta på den, sett kanske 10 avsnitt på säsong 1. Men de uråldriga effekterna förstör så himla mycket, har svårt att ta den seriöst.

Blir det bättre längre in i serien?
danneman
Demon Fodder
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 maj 2007
Ort: Göteborg

Inläggav noike » mån jul 16, 2007 16:21

danneman skrev:Har försökt titta på den, sett kanske 10 avsnitt på säsong 1. Men de uråldriga effekterna förstör så himla mycket, har svårt att ta den seriöst.

Blir det bättre längre in i serien?

Av budgetskäl är de som gjorde specialeffekterna helt nya på det till att börja med, så ja, det blir bättre allteftersom de lär sig mer och mer hur mjukvaran fungerar. Markant skillnad redan mellan The gathering och avsnitt 1.1, mycket mindre lensflares och så vidare.

Men det är specialeffekter, ignorera dem. Det är inte de som serien handlar om.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav XY » mån jul 16, 2007 17:19

danneman skrev:
XY skrev:Kan nämna att jag för någon vecka sedan såg klart på hela serien, och In the Beginning. Woo, vilken serie. Kommer direkt in på delad andraplats med Angel. Se min topp tio här: http://caughtinthefire.blogspot.com/2007/07/tv-shows-top-ten-list-updated.html

Buffy är fortfarande bäst, totalt sett, men B5 är bättre i några avseenden.

Har försökt titta på den, sett kanske 10 avsnitt på säsong 1. Men de uråldriga effekterna förstör så himla mycket, har svårt att ta den seriöst.

Blir det bättre längre in i serien?


Allting blir bättre. Jag tycker iofs om säsong 1 en hel del också, men det är den sämsta säsongen.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav XY » tis aug 21, 2007 15:43

Nu har jag sett Thirdspace, The River of Souls och A Call to Arms.

Thirdspace är bäst, följt av A Call to Arms. The River of Souls är en intressant berättelse, men utförandet var bristfälligt på något sätt.

Martin Sheen som en soulhunter är ett katastrofalt beslut, och musiken i A Call to Arms var också ett dåligt val.

Har registrerat babylon5.nu utan att veta vad jag ska ha den till. : ) (Finns inget där, har den inte ens kopplad till ett webhotell än.)
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Babylon 5

Inläggav Tea » lör jul 20, 2013 14:31

Hade glömt hur fantastiskt dåliga (försök till) 3D effekter det är i de första säsongerna...
Å andra sidan väger karaktärerna upp för det, så jag fortsätter kolla.

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav XY » lör jul 20, 2013 21:33

B5 FTW.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron