Red Dwarf

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav gaspode » tis dec 22, 2009 21:13

AKS skrev:Den gick väl inte på SVT 1990? TV4 visade det väl som "Borta/Vilse i rymden" före SVT som visade det som en del av sitt ungdomsblock kl 17 på vardagarna 1994-95...

Såhär säger några som verkar vara svensk distributör av Red Dwarf-DVD:erna...
SVT började att sända serien i Sverige 1990, och fick nådde snart kultstatus. ”Red Dwarf” vann en Emmy Award och utsågs till Best BBC Comedy Series vid British Comedy Awards 1994.

Sanningshalten i påståendet tänker jag inte bedöma :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tis dec 22, 2009 21:35

Det är fel. Tv4 visade den under sina första veckor 1990.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Perkele » ons dec 23, 2009 2:07

Hmm... Nu blev jag osäker. Minns inte riktigt själv när jag såg RD på svensk tv, så jag googlade saken. Hittade följande på spiderboxentertainment.se:

”Red Dwarf” är en prisbelönad komediserie från BBC som sändes och gjordes i 8 säsonger mellan åren 1988-1999 i totalt 52 avsnitt. Serien vann snabbt en trogen publik då den sändes i SVT, och numera sänds den på TV4 Sci/Fi. Den 4 augusti släpps äventyret löst på nytt, då Spiderbox Entertainment släpper de 4 första säsongerna på DVD.

SVT började att sända serien i Sverige 1990, och fick nådde snart kultstatus. ”Red Dwarf” vann en Emmy Award och utsågs till Best BBC Comedy Series vid British Comedy Awards 1994.


1990 verkade stämma bra med mitt minne av saken. Men är absolut inte säker. Finns det någon klokare människa än jag på forumet som vet exakt när RD gått på svensk tv? Nåja, oavsett hur det ligger till med den saken så är det en underbar serie! Nu dags för att överleva min insomnia genom att se säsong 2.
Användarvisningsbild
Perkele
Demon Fodder
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 dec 2009
Ort: Pajala

Inläggav Perkele » ons dec 23, 2009 2:13

Såg precis att Gaspode citerat samma text som jag nyss gjorde, varför mitt inlägg ju framstår som synnerligen meningslöst. Men jag är en rätt snäll kille ändå. :)
Användarvisningsbild
Perkele
Demon Fodder
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 dec 2009
Ort: Pajala

Inläggav noike » ons dec 23, 2009 2:23

Jag spelade in den från TV4 1990, där visades de första två säsongerna. Den gick på SVT senare.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Perkele » ons dec 23, 2009 2:30

Undrar om jag kan ha sett den på TV4 1990. Undrar om jag hade tillgång till TV4 1990. Fan att man ska ha så dåligt minne.
Användarvisningsbild
Perkele
Demon Fodder
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 dec 2009
Ort: Pajala

Inläggav AKS » ons dec 23, 2009 9:50

Om det var SVT du såg på så är jag övertygad om att det var 1994-95 du såg serien. Med tanke på min extrema RD-fixering mellan 1994-1999 (convention-goer here! :D) så känns det som att jag borde veta om den sänts på SVT innan dess.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Föregående

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron