Farscape

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » tor dec 31, 2009 15:04

caffeineaddict skrev:Men ofta måste jag säga att 50 minuter känns liiite i längsta laget för de här avsnitten, 7-8 mindre vore utmärkt för att hålla tempot uppe.


Jag håller med om det och har tänkt det ett flertal gånger under avsnitten. (iofs skulle jag väl kunna säga detta till Kalle direkt, men andra kanske också är intresserade... :)) Och jag vet att jag fortsatte tycka det ganska ofta under de säsonger jag tidigare sett. Tajtare avsnitt är något Farscape hade tjänat på, t.ex. Dexter klarar dock av 48-54 minuter utan problem.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav herdware » tor dec 31, 2009 15:06

Jag måste ju ge mig in i tråden när en ny person börjar kolla på Farscape. Säkerligen har jag skrivit mer eller mindre samma i tidigare inlägg.

Många tycker att serien inte kommer igång riktigt förrän 1x07 PK Tech Girl eller 1x09 DNA Mad Scientist. Däremellan är ett ganska långsamt avsnitt IMHO.
Andra tycker att det dröjer ända till dubbelavsnittet 1x19 Nerve - 1x20 The Hidden Memory innan bajset träffar fläkten så att säga. Plotwise, alltså.
Första säsongen är rätt speciell (inte för att resten av serien inte är det :) ).
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav Nyx » mån jan 04, 2010 0:08

Visst var väl avsnitten kortare när det visades på SciFi-channel? Har för mig att de längre klippningarna i boxen är för den europeiska marknaden. Roligt att AKS och caffe är så vana tv-serietittare att ni märkte skillnaden!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » mån jan 04, 2010 0:14

De senaste avsnitten har dock fungerat bättre vad gäller tid. Mitt favoritavsnitt hittills är That Old Black Magic (1.08). Gillar avsnitt av "trial"-typ. Detta är inte (alls) lika mycket trial som t ex AtS:s "The Trial" eller Sandemos Dödens trädgård(?), men det är samma typ av avsnitt på nåt vis.

Även avsnittet innan (PK Tech Girl) var bättre än de tidigare, men jag vet att jag tillhör dem som börjar tycka serien är riktigt bra runt avsnitt 1.15 eller så.

Till skillnad från vad jag tyckte tidigare (har läst en del gamla kommentarer) så gillar jag nu Za'ahn(sp?) betydligt mer denna gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » mån jan 04, 2010 2:25

Mm, 1.07 och 1.08 tog det hela till en ny nivå och nu är det en bra serie utan att jag behöver göra några som helst invändningar. Även om den har en bit kvar till jättebra, men jag tvekar inte på att den är på väg dit. Många skratt, mycket charm, en hel del fungerande karaktärsbitar. Lovande!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » mån jan 11, 2010 20:17

(spoiler 1.16) Brutalbra avsnitt, men tyvärr slutade det lite abrupt (och det var, såklart, lite uppenbart att det hela skulle handla om en mindfuck eller reset button av något slag, särskilt efter att Rygel dog). Trots det en ny nivå av drama för den här serien. Härligt, härligt.

Farscape = :lovebunny: nu.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nyx » mån jan 11, 2010 22:13

Roligt att höra!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Garim » tis jan 12, 2010 0:02

Håller med Nyx, kul att höra.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav AKS » ons jan 13, 2010 23:52

1.19: Nu de senaste avsnitten så tycker jag verkligen att Farscape blivit... Farscape så att säga. Nerve är verkligen jättebra och även de "mellanavsnitt" som varit på senare tid (t.ex. avsnitt där Moya bli uppdelad i fyra delar) håller en högre kvalitet än mellanavsnitten under första halvan av säsongen. Det märks att serien börjar hitta hem.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » ons jan 13, 2010 23:54

Bara att hålla med. Grymt underhållande nu, nästan varenda avsnitt. Och den där segheten från de första tio eller så infinner sig inte alls.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » mån jan 25, 2010 22:57

2.05: Det starkaste avsnittet rent känslomässigt för mig (hittills) och engagerande från början till slut. Detta är också ett av de avsnitt jag väntat på nu under omtitten av S1 och S2. Tycker så synd om Pilot här. :(
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tis jan 26, 2010 0:05

Mmm, 2.05 var alldeles förbannat bra.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav herdware » tis jan 26, 2010 21:38

Nu har min storasyster min DVD-box, men jag antar att ni menar The Way We Weren't och inte Picture If You Will som jag vill ha till 2x05. Jag har aldrig hört så många superlativ om det sistnämnda (även om det är ett bra avsnitt IMHO).
Jag måste se TWWW igen snart, jag är tydligen den enda personen i världen som tycker att det är mediokert. Mest för att jag tycker att det känns som en retcon.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav AKS » tis jan 26, 2010 23:35

2.05 är The Way We Weren't på DVD-boxen, IMDb samt My Episodes...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav HeY » fre jan 29, 2010 2:21

AKS skrev:2.05 är The Way We Weren't på DVD-boxen, IMDb samt My Episodes...


...samt den mapp jag fick ner.
Jag minns att jag också gillade detta avsnittet, och jag blir sjukt sugen på att köpa boxen när jag läser era kommentarer!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » lör feb 06, 2010 22:19

2.15: Härligt konstigt och roligt avsnitt. Crais i röda damskor: "Then I can't arrest you." :D :D Och Scorpius som trummis. :D

Samt citatet jag nu har i signaturen. :D :D (Som jag hade 2004 också enligt 2.15-inlägget från 2004.) Så roligt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav herdware » sön feb 07, 2010 20:17

AKS skrev:2.15: Härligt konstigt och roligt avsnitt. Crais i röda damskor: "Then I can't arrest you." :D :D Och Scorpius som trummis. :D

Samt citatet jag nu har i signaturen. :D :D (Som jag hade 2004 också enligt 2.15-inlägget från 2004.) Så roligt.

Tycker mycket om dessa skumma avsnitt i Farscape. Jag kan glädja dig med att det bästa (IMHO) har du inte kommit till än.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav AKS » sön feb 07, 2010 21:42

Yay! Såg ju till 3.05 när det begav sig, är det efter det avsnittet också?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav herdware » sön feb 07, 2010 22:14

AKS skrev:Yay! Såg ju till 3.05 när det begav sig, är det efter det avsnittet också?

Ja. Avsnitt 4x07 John Quixote
Det finns för övrigt två avsnitt till av den här typen som du inte sett ännu förutom ovannämnda. 3x13 Scratch 'N Sniff och 3x16 Revenging Angel.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav AKS » sön feb 07, 2010 23:33

Kul! Gillar såna avsnitt. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » sön apr 11, 2010 13:24

Är på avsnitt 3.13 nu och jag tycker att S3 lämnar en hel del att önska. Tycker den hittills är sämsta säsongen, men den har potentialet att bli riktigt bra.

Stark? Shoot him please. Hade väl aldrig anat där i början att han skulle bli så jävla irriterande. Och varför är Jool(sp?) där? Hon tillför noll.

Två Crichtons är mycket intressant och det är det jag hoppas på för resten av säsongen. Hittills har det ju inte betytt något eftersom de varit på olika håll 95% a tiden. Och jag längtar tills hela gänget är samlat igen. Helst utan Jool och Stark. Gruppdynamiken saknas tycker jag. Även om Crichton och D'Argo var mycket underhållande i senaste avsnittet Scratch 'n Sniff. :D :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav herdware » sön apr 11, 2010 13:57

No comment.

(Förutom att jag hoppas du minns avsnittet 1x11 Til' The Blood Runs Clear innan du ser på nästkommande avsnitt (3x14-3x15)).
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav caffeineaddict » mån apr 12, 2010 7:57

Vad damen i fråga sa ovan (inte du, Björn). S3 har varit lite njaså, och jag vill se Stark bli plågad till döds långsamt tills han är död död DÖD!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » mån apr 12, 2010 23:01

caffeineaddict skrev:Vad damen i fråga sa ovan (inte du, Björn). S3 har varit lite njaså, och jag vill se Stark bli plågad till döds långsamt tills han är död död DÖD!

Den här Björn håller med dig, i alla fall om spoilerblocket.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav herdware » mån apr 12, 2010 23:31

MY SIDE YOUR SIDE MY SIDE YOUR SIDE MY SIDE YOOOOUR SIDE!
Don't you be hatin' on Stark! (Eller jo, gör det men så illa tycker jag inte att han är. Dessutom så har han IMHO sin plats i Farscapes universum.)

En annan Björn tycker också att S3 är den sämsta, eller vad man nu ska säga. Inte plot-wise/character development eller så, men det är gånger jag slagit på ett S3-avsnitt när jag känner för lite Farscape. Det säger väl en del.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav A bear » mån apr 12, 2010 23:42

herdware skrev:MY SIDE YOUR SIDE MY SIDE YOUR SIDE MY SIDE YOOOOUR SIDE!
Don't you be hatin' on Stark! (Eller jo, gör det men så illa tycker jag inte att han är. Dessutom så har han IMHO sin plats i Farscapes universum.)

Japp. På sin sida av luftslussdörren.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sfinx » mån apr 12, 2010 23:46

A bear skrev:
herdware skrev:MY SIDE YOUR SIDE MY SIDE YOUR SIDE MY SIDE YOOOOUR SIDE!
Don't you be hatin' on Stark! (Eller jo, gör det men så illa tycker jag inte att han är. Dessutom så har han IMHO sin plats i Farscapes universum.)

Japp. På sin sida av luftslussdörren.

*skakar på huvudet* :)
Irriterande men inte Teganirriterande.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav herdware » mån apr 12, 2010 23:52

Akta dig så han inte släpper ut din själ!
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav AKS » mån sep 20, 2010 20:04

4.06: Detta avsnitt (besättningen ska välja kapten och Moya blir anfallen av rymdsvamp eller nåt sånt) var bra tycker jag. Däremot tycker jag att S3 var nja hela vägen faktiskt. Man märker på en gång i detta avsnitt att balansen och kvalitén är helt annorlunda då hela besättningen är tillsammans. Och Scorpius på Moya gillar jag.

Är ganska övertygad redan om att S4 kommer att vara bättre än S3.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » lör jan 01, 2011 2:25

Idag såg jag och Kalle klart Farscape inklusive Peacekeeper Wars. Överlag så är det en bra serie, men för mig en bit ifrån topp 10. En ganska lång bit till och med.

Och jag har sagt det förut, men det var S3 som tog bort det riktiga engagemanget för mig. Jag gillar inte den säsongen och den är sämst. Bäst är S2 antagligen följt av S4.

Peacekeeper Wars då? En riktigt förbaskat bra sista halvtimme/40 minuter, men innan dess relativt vanligt Farscape. Alltså bra, men inte suveränt.

Så en underhållande, rolig och charmig serie är nu till ända. Den var fin trots att den inte blev en favorit.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron