The Office / Extras (Gervais/Merchant)

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » sön maj 06, 2007 16:22

Eisa skrev:
caffeineaddict skrev:
Eisa skrev:Jag har bara sett UK och är osäker på om jag ska se US, jag vill inte bli besviken. Jag förstår inte hur jag ska klara mig utan Tim och Gareth.


Eisa! Byt avatar du med, vår sida i kriget har en ny kämpe. :D Vill du vara Tim?


men...jag vill också vara gareth. men okej, du var faktiskt först till kvarn.


Så jävla bra att du valde en bild där han var EXTREMT lik gaspodes avatar också. :D Bästeisa!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » sön maj 06, 2007 16:25

1x06:

började bra! "so what's a goblin?" :D
Sen mer jobbigt!
Kan fortfarande inte se de försonande dragen ni påstår finns hos David. I det här avsnittet trodde jag ju att det skulle komma, men så var det ju verkligen inte.

Har väldigt svårt att se nån gnista mellan Tim och Dawn, och Tim och Gareth har inte heller samma strålande förhållande som Jim och Dwight i US.


Jag inser att serien lider stort av att jag jämför med US hela tiden, men jag tror faktiskt inte att jag hade tyckt den var nåt särskilt om jag sett den först.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » sön maj 06, 2007 16:26

caffeineaddict skrev:
Eisa skrev:
caffeineaddict skrev:Eisa! Byt avatar du med, vår sida i kriget har en ny kämpe. :D Vill du vara Tim?


men...jag vill också vara gareth. men okej, du var faktiskt först till kvarn.


Så jävla bra att du valde en bild där han var EXTREMT lik gaspodes avatar också. :D Bästeisa!
haha, vid första anblicken trodde jag det var Jim.. :D
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » sön maj 06, 2007 16:28

Eisa skrev:Jag har bara sett UK och är osäker på om jag ska se US, jag vill inte bli besviken. Jag förstår inte hur jag ska klara mig utan Tim och Gareth.
Förmodligen lider US av att jämföras med UK i början, precis som jag inte riktigt kan ta till mig UK nu, men jag tror att efter en säsong och lite till så kommer man kunna acceptera US för att vara en annan serie och tycka om den ändå. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » sön maj 06, 2007 16:37

Alltså, ju mer jag hör er som har sett båda versionerna tala om skillnaderna, desto mer misstänker jag att jag kommer tycka om serierna/skillnaderna ungefär som jag gjorde med UK/US-versionerna av QaF: UK är en kort briljant explosion av TV-fantastiskhet som dock är borta alldeles för fort, medan US är en längre historia som därför får möjlighet att utveckla saker betydligt mer och därmed börjar skina på sitt eget sätt (om än inte lika starkt) när den väl börjar berätta sina egna historier istället för att bara omvandla UK:s.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinwiel » sön maj 06, 2007 16:44

Vad caffe sa (förutom att jag är uppriktigt kär i QaF US och tycker att QaF UK är bra men det är inte så mycket kärlek med i bilden där, bara gillande).
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav gaspode » sön maj 06, 2007 16:48

nej, jag känner inte att caffes beskrivning stämmer.
Office US har skinit mycket starkare än UK verkar göra för mig.

UK är originalet, men hittills har de bitarna som jag gillar mest med US varit väldigt frånvarande i UK, medan bitarna jag ogillar med US har tagit större plats.

edit: Faktiskt så funkar kalles QaF-liknelse bättre för mig om man kombinerar det med Tinwiels QaF-gillande.
Är det vi som är så amerikaniserade?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tinwiel » sön maj 06, 2007 16:52

US får lovebunnies. Nuff said. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » sön maj 06, 2007 17:00

gaspode skrev:edit: Faktiskt så funkar kalles QaF-liknelse bättre för mig om man kombinerar det med Tinwiels QaF-gillande.
Är det vi som är så amerikaniserade?

Jag är en sådan där jobbig människa. Jag håller med gaspode om the Office, men caffe om QaF.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tam » sön maj 06, 2007 17:03

Bara sett 11 The Office US-avsnitt än men det verkar som att jag - shock! horror! - håller med noike.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav HippieSpellan » sön maj 06, 2007 17:05

qafuk är lite bättre än qafus Första säsongen. Man vet aldrig vad som skulle hänt senare, det kan ha spårat ut eller vad som helst. jag älskar qafus eftersom det är längre. bara ett lite biinlägg
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher
 
Inlägg: 6631
Blev medlem: 24 mar 2007
Ort: The best place EVER

Inläggav gaspode » sön maj 06, 2007 17:19

jag har inte sett nån version av QaF, så jag vet inget om det där, jag jämförde vad kalle och hanna tyckte om QaF och applicerade det på mitt Office-tyckande. Något omständigt kanske. :D

2x01 nu: wow, David är nästan lika jobbig som Michael på bröllopet.
Tim är odräglig mot Dawn nu när han är lite chef.. är också jobbigt.

haha, Gareth när Tim försöker smidigt fråga om den nya tjejen har en pojkvän och hon inte svarar ordentligt. "So, have you got a boyfriend or not?"

Och sen lite mera av David Brent som är jobbig. suck.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » sön maj 06, 2007 17:31

gaspode skrev:Är det vi som är så amerikaniserade?

Ja.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav HippieSpellan » sön maj 06, 2007 17:35

gaspode skrev:jag har inte sett nån version av QaF,

det ska vi göra något åt.
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher
 
Inlägg: 6631
Blev medlem: 24 mar 2007
Ort: The best place EVER

Inläggav Eisa » sön maj 06, 2007 19:24

jag har bara sett den engelska versionen av QaF och den älskade jag, så jag lider lite av samma problem där som med TOUS, jag vill inte bli besviken. men jag ska lita på era omdömen och se de amerikanska versionerna av båda serierna.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav HippieSpellan » sön maj 06, 2007 19:30

man ska inte bry sig så mkt om att känna i första säsongen av qafus egentligen om man sett qafuk, utan mer koncentrera sig på resten. för detär fint. Men nu är jag ot=)
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher
 
Inlägg: 6631
Blev medlem: 24 mar 2007
Ort: The best place EVER

Inläggav Tinwiel » sön maj 06, 2007 19:46

UK 1x05
Vissa lite småroliga scener, men största behållningen av avsnittet var musiken som spelades på klubben, det var några godbitar där. Felix, The Shamen.. Roligt var också när Tim berättade om dom olika klubbarna. I övrigt var det väl bara Gareth som tillförde nåt. David var piiiinsam.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tinwiel » sön maj 06, 2007 20:55

Office 106 Första riktiga gapskrattet och en härlig dialog i en viss scen.
David och den han ska avskeda diskuterar midgets och dwarfs och skillnaden däremellan.
Gareth: So.. what's an elf?

Och hela diskussionen därefter var rolig.

So... is a pixie the same thing as an elf?

:D

Gareth är ju lätt bästa karaktären i UK. Tim är ok också.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » sön maj 06, 2007 21:57

(spoiler 1.06) Såg precis färdigt sista S1-avsnittet på omtitten och jag måste säga att jag tycker dramat och karaktäriseringen är precis top notch (utöver då humorn som jag älskar, men om man inte skrattar så... är det ganska svårt att förklara varför jag tycker man borde skratta ;) ). Jag känner t.o.m. massor med sympati för David Brent redan här, trots att han ofta är en sådan avskyvärd liten hora. Han vet ju helt klart själv hur hemskt folk uppfattar honom och fortsätter ändå kämpa och kämpa för att få folk att skratta och försöker bli en person med den sortens karisma och självförtroende som Chris Finch har naturligt, trots att Chris Finch är en direkt fruktansvärd människa (vilket jag ärligt talat inte tycker David är, bara en gravt misslyckad människa) och inte direkt den sortens role model David, eller någon, borde ha. Och då blir det inte lättare av att vara en person med värdelös humor vars kaputta självförtroende ligger och dör precis under ytan.

Sista scenen här är så talande för det. Jag tror verkligen på det David säger där. Hans högsta dröm är att folk ska uppskatta och tycka om honom, han har bara inte den blekaste jäkla aning om hur han ska göra för att det ska hända. "There goes David Brent. I must remember to thank him.".

Och Tim och Gareth är nog bäst av alla någonsin. Gareth när han sitter och gråter inne på kontoret... jag har inte ord.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav CheeseGuy » mån maj 07, 2007 0:11

caffeineaddict skrev:Alltså, ju mer jag hör er som har sett båda versionerna tala om skillnaderna, desto mer misstänker jag att jag kommer tycka om serierna/skillnaderna ungefär som jag gjorde med UK/US-versionerna av QaF: UK är en kort briljant explosion av TV-fantastiskhet som dock är borta alldeles för fort, medan US är en längre historia som därför får möjlighet att utveckla saker betydligt mer och därmed börjar skina på sitt eget sätt (om än inte lika starkt) när den väl börjar berätta sina egna historier istället för att bara omvandla UK:s.

Jag har precis sett färdigt UK, och just nu känns det precis så. Där i slutet fanns ju till och med drama som verkligen kändes och engagerade. Men sen är US mer en feel good-serie också, medans UK är allmänt dyster och plågsam (jag gillar pinsamheterna förresten) och ibland vansinnigt tragisk. (spoiler hela UK) David i julspecialerna, fram tills de sista minuterna, fy fan...

David Brent är både ett större svin och mer misslyckad än Michael Scott. Just nu är David favoriten, men det är just nu. Resten av de stora karaktärerna är ungefär likvärdiga. Jag gillar Jim och Pam mer än Tim och Dawn, men det är ingen jätteskillnad. (spoiler hela UK) (Däremot var det inte förrän i slutet som jag verkligen brydde mig om Tim/Dawn-relationen, jämfört med Jim/Pam som var fantastisk från början.) Gareth och Dwight är bara jävligt roliga på olika sätt. När det gäller de mindre bikaraktärerna är det däremot utklassning för US (de får visserligen mer utrymme där också, så det är rätt naturligt).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav gaspode » mån maj 07, 2007 18:38

2x02:
Först och främst är det trist att inte "boyce och kim" är kvar :)

Rolig öppning när Gareth säger "I've been watching him like a hawk". och tystnaden och Tims blick. Och sen "Probably a bottle of something". :D
Tyvärr känns inte Tim/Dawn än. I US är Pam och Jim så ursöta att man direkt ser att de är menade för varandra. Här är det knappt att de har flörtat. Det avhjälps lite i det här avsnittet dock.
Sen lite jobbig David Brent. Dessutom en inte speciellt rolig scen när han försöker få fram att han varit Dawns role model.
sen är han jobbig lite mer, och så ännu lite till. jippie.

haha, Gareth! "One amendment. If you do go all the way with Tim, and you expect me to go in there afterwards, make sure he wears a condom. It's sort of a rule."


Kanske mest skratt hittills, men fortfarande oftare plågsamt än roligt. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » mån maj 07, 2007 19:11

2x03 nu gav jag upp och snabbspolade det mesta med David. då blev det ganska okej, några rejäla skratt. särskilt
de körde lite practical jokes med Gareth. Gillade när Dawn vart lite sotis också, det var bra. det tar sig kanske ändå.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » mån maj 07, 2007 19:33

Mitt problem med David Brent i TOUK är att hans talking heads är så jäkla långa. Extremt långa. Annars har jag inget större problem med honom, men Gareth är väl typ bäst vill jag minnas.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » mån maj 07, 2007 20:46

2x06
Green Wing-Harriet!
:lovebunny:

Jag kan nästan inte tycka synd om David, han har inte under hela serien visat några försonande drag. Han har varit helt och hållet självisk och självupptagen. Men visst känns desperationen när han inte vill bli kickad bra och äkta.

Var fint med Tim och Pam också.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån maj 07, 2007 21:01

(spoiler 2.01) Medan jag ändå tycker om det är det nog nästan det avsnitt i serien som blir mest plågsamt pinsamt för mig. Först med Davids misslyckade försök till välkomsttal (och jag skrattade så jag spottade vatten över halva vardagsrummet när han kommer igång med Basil Fawlty-nazi-imitationen). Här erkänner jag att jag nästan inte kan titta ibland, särskilt när rasistanklagelserna kommer igång.

Men Tim och Dawn är faktiskt precis underbara, det är så snyggt halvplacerat i bakgrunden hela tiden, jag är fruktansvärt förälskad i det.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinwiel » mån maj 07, 2007 21:15

201
Alla Gareth-scener är guld, han är så bra. Han och Dwight är inte speciellt lika alls, men det gör inget, dom är bra på olika sätt. Man borde klippa ihop Gareth-scenerna så att man bara behöver se dom och slipper resten. Alla scener med David Brent får mig att må lite dåligt. Michael Scott är pinsam men hans tragiska liv och stora hjärta lyser oftast igenom så att man kan stå ut med honom ändå (även om han är svinjobbig), men jag står knappt ut med David Brent utan vill hålla för öronen och ögonen när jag ser honom. Roligt i avsnittet var: Gareth och några till sjunger mananana, Gareth talar om för den kvinnliga chefen att myten om svarta mäns penisar inte alls är en myt, för han har en tidning som bevisar motsatsen, och Gareth försöker flörta med en av de nya tjejerna. :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav gaspode » tis maj 08, 2007 1:00

Slutomdöme och slutgiltig jämförelse med Office US

Det här är ju originalet, det måste man respektera. Och jag hade antagligen tyckt mer om det om jag sett det före US.

Office UK är mer realistiskt. Förutom David är karaktärerna mer som riktiga människor, och man kan känna åtminstone lite av dokumentärkänslan de vill ge.
Gareth är helt klart UK:s stora behållning!
Dwight skall väl vara hans motsvarighet i US, men de är inte särskilt lika som karaktärer, vilket antagligen gör det enklare att ta till sig Gareth för mig.
David får sitt första mänskliga avsnitt i sista delen av julspecialen, innan dess har han inte visat mig något som jag gillat på 2 säsonger.
Tim och Dawn fick aldrig det utrymme de förtjänade, deras kemi är inte på Jim/Pam-nivå, men ändå bra. Och ett fint slut fick de!
Deras pranks mot Gareth är också roliga, men bleknar när man jämför med "I hit myself with my phone."

Bikaraktärna och deras användande är snarast obefintligt i UK.
Såklart att de inte får plats när varje avsnitt måste innehålla minst 70% David Brent. :|


För mig känns det som att de som gör Office US har tagit bitarna ur Office UK som är bra och skruvat upp dem ett par hack, samtidigt som de gett bitarna som inte funkar mindre utrymme.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tinwiel » tis maj 08, 2007 10:53

202
Haha... den där utvärderingen och dialogen mellan David och han som tuggade tuggumi hela tiden var rolig. Eller lite rolig, på ett pinsamt sätt. Jag kanske tyckte att det var extra roligt pg av dom där två månaderna jag jobbade med att göra marknadsundersökningar och enkäter på telefon. Det var rätt många som svarade ungefär som "tuggummi-gubben". Man fick läsa svarsalternativen om och om igen.. och om igen.. och sen fattade dom inte ändå.
Senast redigerad av Tinwiel tis maj 08, 2007 10:57, redigerad totalt 1 gång.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » tis maj 08, 2007 10:54

Tinnie, menar du 2.02? KEITH! :D


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinwiel » tis maj 08, 2007 10:58

caffeineaddict skrev:Tinnie, menar du 2.02? KEITH! :D


Japp, jag menade 202, jag vet inte vart jag fick 206 ifrån (önsketänkande?). ;) Heter han Keith? Tackar!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron