Anime

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav LWes » tor maj 17, 2007 15:08

Jag vet inte, jag är inte så insatt i anime! Säkert någon annan som vet lite mer som kan rekomendera saker.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tinkerbelle » tor maj 17, 2007 16:33

Jag har inte sett några andra filmer än Ghibli, så jag vet inte riktigt jag heller. Men till skillnad från en hel del människor rekommenderar jag inte One Piece, men jag är rädd att jag har majoriteten emot mig här.

Om det går bra med serier finns det väl en del att rekommendera, det beror på vad du är ute efter. Men inget som håller Ghibli-klass tyvärr, de filmerna är en klass för sig.
Tinkerbelle
Big Bad
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 26 jul 2004

Inläggav Illyria » tor maj 17, 2007 17:09

Tinkerbelle skrev:Om det går bra med serier finns det väl en del att rekommendera, det beror på vad du är ute efter. Men inget som håller Ghibli-klass tyvärr, de filmerna är en klass för sig.

Jag tänker på känslan Ghibli-filmerna har, om det finns något som är lite likt det? Förväntar mig inte något som är exakt samma, men det kanske är i den aspekten Ghibli är helt unika?

Annars tar jag gärna emot tips på några serier, och det måste då helst gå att ladda hem också. :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tinkerbelle » tor maj 17, 2007 18:52

Illyria skrev:Jag tänker på känslan Ghibli-filmerna har, om det finns något som är lite likt det? Förväntar mig inte något som är exakt samma, men det kanske är i den aspekten Ghibli är helt unika?

Personligen har jag aldrig hittat någon serie som har haft liknande känsla, men vem vet, det kanske finns någon som jag har missat. Men här kommer några tips i alla fall.

Death Note
(Pågående)
Grymt smart och snygg serie, om en lite annorlunda seriemördare.

Hihurashi No Naku Koro Ni (Klar, 26 avsnitt)
Väldigt gullig serie, med en rätt galen twist.

School Rumble (Klar, 26 avsnitt + en andra säsong)
En ganska annorlunda kärlekskomedi. Riktigt knasig på sina ställen, men jag ramlade nästan av stolen av skratt ibland.

Elfen Lied (Klar, 13 avsnitt)
Egenligen tycker jag att Elfen Lied är lite överskattad, men den är fortfarande riktigt bra. Fin och gripande, samtidigt som den är väldigt blodig.

Andra värda att nämnas är: The Melancholy of Haruhi Suzumiya (Komedi), NANA (Drama, musik/vänskap/kärlek), Kanon (Dramakomedi) och Wolf's Rain (Fantasy, drama). Skulle kunna rabbla i evigheter, men det får räcka så här, så länge.
Tinkerbelle
Big Bad
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 26 jul 2004

Inläggav LWes » tor maj 17, 2007 19:59

Följer du Death Note Tinkerbelle? Om du gör det; har den kommit dit där serien går genom den stora förändringen? Jag tänker följa animen därifrån jag slutade läsa när den kommer dit.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tinkerbelle » tor maj 17, 2007 20:16

LWes skrev:Följer du Death Note Tinkerbelle? Om du gör det; har den kommit dit där serien går genom den stora förändringen? Jag tänker följa animen därifrån jag slutade läsa när den kommer dit.

Jag har bara sett ungefär 10 avsnitt, hade tänkt vänta tills animen är färdig och se rubbet på en gång. Så jag har ingen aning om hur långt de har kommit.
Tinkerbelle
Big Bad
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 26 jul 2004

Inläggav LWes » tor maj 17, 2007 21:17

Det var visst ganska lätt att kolla på wikipedia. Avsnitt 27 är "fem år senare".
Ska ladda hem därifrån nu!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » fre maj 18, 2007 1:45

Tackar för tipsen Tinkerbelle, ska börja kolla upp snarast. :)

Det är verkligen synd att det finns så få Ghibli-filmer, jag borde väl kolla upp annat som t ex Miyazaki gjort.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tinkerbelle » fre maj 18, 2007 10:02

Jag kom på att Fruits Basket kanska kan vara något med. Det är ganska mycket sagostämning, men jag tycker att den blir sämre på slutet. Kan vara värt att kolla upp i alla fall.
Tinkerbelle
Big Bad
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 26 jul 2004

Inläggav Eisa » fre maj 18, 2007 12:29

Jag måste nog också rekommendera Elfen Lied, den är verkligen så bra som alla säger. Annars är Bleach min favorit, fast det är en väldigt lång serie så om man är otålig kanske man ska se något annat. Vad du än gör så titta inte på Berserk. Jag älskar den men den har verkligen inget slut så du blir lurad på konfetten.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav LWes » fre maj 18, 2007 13:31

Å va DEATH NOTE är bra! Jag såg just 5 avsnitt så att jag är ifatt animen. Jag är glad att den fortsatte istället för att sluta där jag tidigare tyckte att det borde ha slutat.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tis maj 22, 2007 20:44

Naruto Shippuuden 014 och One Piece 309 var helt fantastiska. GAI SENSEI! Så underbart att ha två riktigt bra animeserier att följa igen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav herdware » fre jun 01, 2007 21:59

Midori no Hibi är ju lite småkul också... fast mangan är strået vassare (även om det finns en del tråkiga sidospår i den).

Och Shakugan no SHANA, fast den kan vara lite svår att hänga med i om man inte kan termerna (fast de går att kolla upp på wikipedia).
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav herdware » fre jun 01, 2007 22:03

LWes skrev:Bra att du börjat läsa One Piece, du har mycket gott att se fram emot!!!


Köpte ju för böfvelen manga för 800 pix...
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav LWes » lör jun 09, 2007 10:31

One Piece kapitel 459... Bevis på att detta är det BÄSTA JAG VET!!
Laboon!!! När Brook sa hans namn... Jag bara stirrade på datorn HELT chockad. Helt fatanstiskt! FY FAN vad bra! Wow, wow, wow!!! och fan vad bra det var gjort också! Så trovärdigt!! och vackert!!!
Det som är bra med det är att nu finns det ingen chans att Brook inte kommer följa med dom, det är helt givet.
Dock, vad händer när dom kommer till Laboon? Kommer Brook att lämna dom, eller kommer Laboon bli deras nakama?!
Kom igen, krossa Thriller Bark nu!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav herdware » tis jun 12, 2007 20:25

Tinkerbelle skrev:School Rumble (Klar, 26 avsnitt + en andra säsong)
En ganska annorlunda kärlekskomedi. Riktigt knasig på sina ställen, men jag ramlade nästan av stolen av skratt ibland.


Ja, jag har sett 14 avsnitt nu, brister ut i skratt flera gånger per avsnitt, men du har rätt, den är knasig (och lite ojämn).

Edit:
Meeeen, nu får du ta och skärpa dig Harima... kungen av att missförså situationer.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav sp1keout » tor jun 14, 2007 12:41

Tinkerbelle har nog rekommenderat de seriena som ar bast i sina kategorier, faktiskt.
Death Note, School Rumble, Elfen Lied, Higurashi no Naku Koro Ni, NANA, Haruhi Suzumiya, och sa vidare.

Jag kan inte mer an halla med, och ar det nagonting jag ar bra pa, sa at det val anda manga. Jag menar, jag bor ju i Japan. (Jag laste faktiskt lite NANA tidigare idag... bara apropa) Det ar sjukt mys! Fast man borde ju forsta en del japanska, helst.
Haha, det ar ganska svart att lasa annars, till att borja med, kom jag pa. Hahaha. Jag ar ganska knapp.

Ta hand om er, och beratta garna vad mer ni ser.
Och FYI, JAG AR HARIMA! :)

Btw, sjalv sa foljer jag serien Full Metal Panic just nu, som ar baserad pa en SOFT NOVEL, som de kallas har, och inte pa en manga med andra ord. Denna serie ar ocksa, riktigt, riktigt, riktigt bra (JAG AR SAGARA SOUSUKE)

Jag tror definitvt att Off kommer gilla denna serie.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav sp1keout » fre jun 15, 2007 6:49

Illyria skrev:Det kan helt klart vara någon serie också, men jag letar efter något i stil med Ghibli-filmerna, är One Piece det? Eller om det finns någon annan serie.


Hahahaha, One Piece ar, precis som du misstanker Illyria, allt annat an Ghibli. :gimpbunny:
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Veidit » sön jun 17, 2007 1:16

Stor poster ursäkta, jag ser såååååå mycket fram emot detta.
Bild
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav herdware » sön jun 17, 2007 12:59

Dagens anti-tips: Bokusatsu Tenshi Dokuro-chan. Det enda som inte var dåligt med den serien är... mja signaturmelodin var ju lite smårolig.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav Off » tis jun 19, 2007 11:15

One Piece 313: Ohh the avslöjande! Precis när man trodde att det skulle lugna ner sig ett tag.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav LWes » tis jun 19, 2007 11:35

Jag vet! Visst är det en helt FANTASTISK överraskning!! -> :o :eek:
Nästa avsnitt kommer vara ännu mer: :o
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav herdware » fre jun 22, 2007 18:05

Är det någon som sett/läst Welcome to the N.H.K.? Isf, är den något att ha?
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav danneman » sön jun 24, 2007 14:57

Nästa Death Note avsnitt (37) är sista avsnittet för de som inte visste det. Ser verkligen fram emot det, 36:an var sjuktbra.
danneman
Demon Fodder
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 maj 2007
Ort: Göteborg

Inläggav sp1keout » mån jun 25, 2007 8:28

1) Bokusatsu Tenshi Dokuro-chan ar en klassiker hos manga anime-alskare.

2) N.H.K ni Youkoso (Welcome to...) ar bra, och rolig.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav herdware » mån jun 25, 2007 16:53

sp1keout skrev:1) Bokusatsu Tenshi Dokuro-chan ar en klassiker hos manga anime-alskare.


Möjligt, men jag tycker att den var vidrigt dålig.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav sp1keout » ons jun 27, 2007 6:50

herdware: Annan slags humor kanske?
Hur langt har du kommit i One Piece-mangan forresten?

LWES NAR SKA DU BORJA LASA EYESHIELD 21 DA?

Satt igar och laste senaste numrena av Shounen Weekly, ruggigt spannande.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » ons jun 27, 2007 21:14

Någon här som äger någon bok från Ghiblis "The Art of..."-serie? Funderar på att köpa The Art of Spirited Away, är de böckerna något att ha?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav LWes » ons jun 27, 2007 22:29

sp1keout skrev:LWES NAR SKA DU BORJA LASA EYESHIELD 21 DA?

Jag vet inte! Jag borde fortsätta läsa Dragonball, Fullmetal Alchemist och Elfen Lied som jag börjat läsa, men just nu läser jag mest Marvel-serier! Jag lovar dock att läsa Eyeshield 21 förr eller senare!!!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » ons jun 27, 2007 23:01

Jag har "Blood: the last vampire" på DVD här.. Har även Akira... jag har aldrig sett dem och jag vet egentligen inte varför jag har dem :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron