Anime

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Shetani » tis dec 12, 2006 22:21

Death Note är så vacker. <3
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav LWes » ons dec 13, 2006 0:51

Battle Royale... Äntligen slut... Jag känner mig lättad.
Jag ska skriva ett långt inlägg om det hela. Imorgon kanske.
Det var en bra serie. Skönt att den är slut...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sp1keout » ons dec 13, 2006 1:51

Veidit, hur kirraru den titeln?
Palla vara fanboj...

Tinkerbelle, skaru på Domokon i helgen?
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Veidit » ons dec 13, 2006 9:20

sp1keout skrev:Veidit, hur kirraru den titeln?
Palla vara fanboj...

Tinkerbelle, skaru på Domokon i helgen?


Lite kul måste man ha ;)
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Eisa » ons dec 13, 2006 11:23

hur långt har folk kommit i bleach egentligen?

annars finns ju alltid elfen lied, berserk och hellsing. jag hoppas VERKLIGEN att folk har sett dem.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav sp1keout » ons dec 13, 2006 14:22

Eisa skrev:hur långt har folk kommit i bleach egentligen?

annars finns ju alltid elfen lied, berserk och hellsing. jag hoppas VERKLIGEN att folk har sett dem.


Elfen Lied - Världens vackraste någonsin, en sorglig saga som alla kan ta till sig
Berserk - Läs mangan, animen slutar dåligt och tvärt medan mangan fortsätter... och blir bara bättre.
Hellsing - Några hyllar denna serie, andra inte. Jag tycker den e skit.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Tinkerbelle » ons dec 13, 2006 17:53

sp1keout skrev:Tinkerbelle, skaru på Domokon i helgen?

Näe, jag nöjer mig med att hemma-nörda.

Jag är inte heller så förtjust i Hellsing, jag älskade den när jag såg den första gången, men när jag såg om den insåg jag att det finns så mycket bättre.
Tinkerbelle
Big Bad
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 26 jul 2004

Inläggav Veidit » ons dec 13, 2006 21:32

Själv så ska jag öööööö titta på lägenheter, någon som vill flytta in med mig? :)
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav sp1keout » tor dec 14, 2006 11:55

Tinkerbelle, varför?
Veidit, vart?

Liten anime/manga update från mig:
Snart har jag sett klart Air Gear, men eftersom att serien är bäst i hela världen måste man ju helt enkelt följa äventyret på mangan - manga är bra.
Sen efter det ska jag se klart Dan Doh och Higurashi (Eh, har sett ett avsnitt senaste 4 månaderna... orka, blir så ibland)
Sen vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig ann för serie, har ju en del som jag hade tänkt mig - så som Monster eller Hachimitsu to Clover för att nämna några.
I alla fall, bör se klart Air Gear idag med tanke på att jag åker till Sthlm first thing in the morning. Sen blir det ingen anime fram tills nästa vecka någon gång - anime är också bra.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Veidit » tor dec 14, 2006 14:06

Ser ut att satsa på Sollentuna
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Tinkerbelle » tor dec 14, 2006 15:27

Spi1keout: Konvent är nog inte riktigt min grej, jag skulle nog känna mig ganska bortkommen på något sånt. Plus att jag inte har nån att gå med!
Tinkerbelle
Big Bad
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 26 jul 2004

Inläggav Veidit » tor dec 14, 2006 15:56

Tinkerbelle skrev:Spi1keout: Konvent är nog inte riktigt min grej, jag skulle nog känna mig ganska bortkommen på något sånt. Plus att jag inte har nån att gå med!


OK säg till nästa gång det är ett konvent i Sthlm så kan du gå med mig, vill inte gå själv då jag känner mig lite väl lost då ;)
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » tor dec 14, 2006 22:55

Jag glömde att jag skulle skriva om Battle Royale idag... Kanske imorgon... Igår såg jag filmen i alla fall, och läste allt om varje karaktär på wikipedia för att få veta skillnaderna mellan bok/manga/film-versionerna, så känner jag mig ganska vetande.

Idag har jag läst Death Note (nästan färdig med vol 4) och den har blivit riktigt bra. Just när jag började tycka att det blev segt kastade dom in några twists och nu är det mycket bra. Serien är så otroligt intelligent och smart. Det är som ett fantastiskt strategispel som pågår. Den känns väldigt igenomtänkt!

Jag har verkligen läst mycket manga på sistone och jag har gjort en lista på manga som jag vill läsa för en eller annan anledning:
Trigun
Trigun Maximum
Hellsing
Elfen Lied
Berserk
Bleach
Eyeshield 21
M×0
Dr Slump
Cowa!
Space Adventure Cobra
Fist of the North Star
JoJo's Bizarre Adventure
Shaman King
Chobits
Fullmetal Alchemist
Hunter × Hunter
Love Hina
Oh My Goddess!

Ni får gärna ge förslag på "måste-läsningar".
Jag vill gärna ha fler spännande med mycket action (om någon av dom jag listat är spännande med mycket action säg det, för jag vet inte)

Manga är lätt bättre än anime, för det går snabbare att läsa, och jag vill komma igenom allt snabbt!!!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor dec 14, 2006 23:14

Om berserk är det minsta lilla som animen så kommer det vara hur bra som helst LWes. Eller du kanske redan sett den.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Shetani » tor dec 14, 2006 23:18

Detective Conan/Case Closed är fin. ... jag tycker det iaf. :look
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav LWes » tor dec 14, 2006 23:28

Off skrev:Om berserk är det minsta lilla som animen så kommer det vara hur bra som helst LWes. Eller du kanske redan sett den.

Nej hag har inte sett den, men jag har hört att mangan är mycket bättre eftersom den är 32+ volymer lång, alltså är animen annorlunda och mycket kortare. Jag vet inte, jag vill inte veta detaljer, men den är nog bra.

Shetani skrev:Detective Conan/Case Closed är fin. ... jag tycker det iaf. :look

Okej, jag funderade på att lägga den i listan, så det gör jag.
Att den är 56+ volymer är dock lite skrämmande.

och just det, Lupin III vill jag också läsa.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor dec 14, 2006 23:34

LWes skrev:
Off skrev:Om berserk är det minsta lilla som animen så kommer det vara hur bra som helst LWes. Eller du kanske redan sett den.

Nej hag har inte sett den, men jag har hört att mangan är mycket bättre eftersom den är 32+ volymer lång, alltså är animen annorlunda och mycket kortare. Jag vet inte, jag vill inte veta detaljer, men den är nog bra.


Animen är ett par kapitel ur mangan. Det har varit tal om en fortsättning men det har aldrig blivit av.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sp1keout » tor dec 14, 2006 23:56

Off skrev:Om berserk är det minsta lilla som animen så kommer det vara hur bra som helst LWes. Eller du kanske redan sett den.


Berserk-mangan är ungefär, låt oss säga, 50 gånger bättre än animen... Så ja, den bör han läsa. (Det är action btw)
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav sp1keout » fre dec 15, 2006 0:01

& för att besvara LWes-inlägg har du många tvivelaktiga titlar där i din kompost. (men överlag har du funnit en hel del bra titlar ändå tror jag...)

- Du borde lägga till Air Gear, som sägs vara den enda mangan som är bättre än Eyeshield 21, just nu.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Off » fre dec 15, 2006 0:16

sp1keout skrev:
Off skrev:Om berserk är det minsta lilla som animen så kommer det vara hur bra som helst LWes. Eller du kanske redan sett den.


Berserk-mangan är ungefär, låt oss säga, 50 gånger bättre än animen... Så ja, den bör han läsa. (Det är action btw)


Det är väl kanske så om man gillar serietidningar och manga. Jag klarar inte av att läsa det och då har jag verkligen försökt om och om igen med Berserk bara för att jag ville ha mer av den världen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sp1keout » fre dec 15, 2006 0:30

Off skrev:Det är väl kanske så om man gillar serietidningar och manga. Jag klarar inte av att läsa det och då har jag verkligen försökt om och om igen med Berserk bara för att jag ville ha mer av den världen.


Mja, jag vet inte. Som jag skrev för inte alls länge sedan som sagt, så där animen slutar... är det en fortsättning på i mangan, och hans äventyr fortsätter och blir ännu mer fantastiskt.
Det är tråkigt att du inte kan få se det. :/
Hur ska du göra med Buffy s8 då? Orkar du läsa den comic booken?
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Off » sön dec 17, 2006 13:45

One piece 288


Franky får cola

SUGOI!

edit:

Nej jag kommer inte läsa Buffy s08.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » sön dec 17, 2006 14:11

One piece 289

Hold your stance Sogeking. You are a katana!

Sugoi! Sugoi! Sugoi! Sugoi! Sugoi! Sugoi! Sugoi!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav LWes » tis dec 19, 2006 0:29

Shetani skrev:Death Note är så vacker. <3

Jag har läst mer än halva nu, och det är ingenting hittills som jag skulle kalla vackert direkt :?
Jävligt bra är det, och det är så smart och strategiskt dock...

Off skrev:One piece 289

Hold your stance Sogeking. You are a katana!

Sugoi! Sugoi! Sugoi! Sugoi! Sugoi! Sugoi! Sugoi!

Ja, nu är animen helt fantstiskt bra.
CP9 är fantastiska motståndare och dom bringar fram det bästa ur huvudpersonerna.

JAG BEHÖVER HJÄLP!!!
Jag vill ha en One Piece-t-shirt som är snygg men det är tusan omöjligt att hitta. Man skulle kunna tycka att det borde vara lätt, men det är det inte! eBay? Nope. <-- Det var ganska mycket mitt enda kort...
Så om något vet någon bra affär/ställe där det finns anime/manga-kläder/grejer, TIPSA!!!
Jag skulle inte heller tacka nej till en Naruto-tröja och en Death Note-tröja.

Och en sån här klocka ska jag nog köpa:
Bild
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Shetani » tis dec 19, 2006 0:54

LWes skrev:
Shetani skrev:Death Note är så vacker. <3

Jag har läst mer än halva nu, och det är ingenting hittills som jag skulle kalla vackert direkt :?
Jävligt bra är det, och det är så smart och strategiskt dock...


Påtato, potäjto

Ni som tittar på Death Note animen, vilken fansub förlitar ni er på?
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav sp1keout » tis dec 19, 2006 1:14

Äre inte LivE-EviL som subbar? Jag kollar inte på animen...
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Shetani » tis dec 19, 2006 1:15

Live-Evil, Toriyama World, Animanda och C1Anime är de som har fansubs på Death Note, vad jag vet.
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav LWes » tis dec 19, 2006 19:08

Se här!
Sån vill jag ha!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » tis dec 19, 2006 23:49

Det följande är mina tankar om Battle Royale – mangan.
Jag vet inte vad jag har skrivit, jag orkar inte läsa igenom det, så det är vad det är!

När jag började ladda hem Battle Royale var det enda jag visste om den att den handlade om klasskamrater som skulle döda varandena.
Jag hade hört kompisar prata om den vid något tillfälle, men inte brytt mig så mycket pga. mitt ointresse för film. Plus, jag trodde att det var en gammal film, typ från 60-talet av Akira Kurosawa, vet inte varifrån jag fått den idén, men gamla filmer är jag ännu mer ointresserad av än nya filmer.
Jag hittade Battle Royale när jag var på wikipedia. Jag sökte efter "Oda" (Eiichiro Oda är han som gör One Piece! Min idol!) och jag såg "Toshinori Oda, a character in Battle Royale” och tyckte att det lät intressant.
Det var någonting när jag kom in på den artikeln och såg dom två bilderna, i typisk "skolfoto"-stil, en från mangan och en från filmen.
Jag tyckte att det var något fascinerande med det och att den fanns som manga (jag visste ju bara innan att det var en film som jag trodde var jättegammal)
Så jag behövde inte läsa mycket om den innan jag började leta efter den att ladda hem.
Så jag hittade den och laddade hem ett par volymer och började läsa.
Första kapitlet är en bra början som presenterar dom viktigaste karaktärerna med stora bilder och deras namn och det slutar med att dom är i klassrummet och får veta vad det handlar om, mycket bra uppsättning för det som skall komma.
Måste även nämna att jag älskar "checklistan" med alla karaktärers bilder och namn. Den har jag använt många gånger för att hålla reda på vem som är vem osv.!
Då anade jag inte alls vad som skulle komma.
Sen kom ju dom sjuka överraskningarna en efter en.
Först deras döda lärare, som visades på ett otrevligt sätt med ena ögat hängandes ut och hjärnsubstans som droppar ut ur ett stort hål i huvudet.
När jag tänkte att det skulle handla om en klass dom skall döda varandra tänkte jag att det var en intressant idé, och som ett spel, som Survivor - bara en kommer i slutet vara vinnaren! Men den här extrema äckligheten hade jag inte väntat mig.
Sen fick man se äckelläraren våldta Ms Ryoko i detaljerade bilder. Ytterligare något jag inte förväntade mig.
Och sen det värsta, när Yoshi blev skjuten... Alltså det var nog inte själva händelserna, utan snarare enbart den visuella biten som riktigt störde mig ordentligt.
Jag tycker att Masayuki Taguchi ritar skitbra. Karaktärerna och designen på alla karaktärerna är verkligen fantastiskt. Men vad är hans fascination av att rita detaljerade äckliga bilder av när folk dör? och nakna tjejer verkar han också gilla att rita (det är otroligt hur många tillfällen man får se Mitsuko naken under seriens gång, men mer om det senare)
Sättet man fått lära känna dom här karaktärerna på den korta tiden - jag var säker på att Yoshi skulle vara en av huvudkaraktärerna och att det var han och Shuya till the end!
Sen blev Noriko skjuten i benet och i den stunden visste jag att hennes dagar var numrerade, så att säga.
Sen efter allt det blev jag inte så chockad när snuskgubben kastade en kniv i huvudet på den där tjejen som pratade under lektionen.
Sen när Shuya kommer ut ur skolan och träffar Akamatsu. Det var också hemskt, när man får se flashbacks med honom och hur Shuya var snäll mot honom och det. Det var hemskt att se den förändringen till vad som hänt med honom. Och se blev han skjuten av Niida som betedde sig som en riktig psykopat.
Jag bara skakade på huvudet och tänkte att det var så jävla sjukt...
Sen nästa kapitel är när Megumi försöker ringa hem med sin mobiltelefon. Då fick jag tillbaka lite hopp, men det visade sig vara snuskgubben som svarade. Sen kom Mitsuko och jag hoppades att hon var snäll, och dom lyckades lura mig att hon var det! Sen skar hon upp Megumis hals och där var första volymen slut. Jag var helt förstörd, som man kunde förstå utifrån inlägget jag skrev då.
Jag trodde att det skulle vara spännande, som Survivor! Men det var så sjukt, så hemskt...
Det tog en del viljestyrka för mig att fortsätta efter det. Jag tyckte ju att det var bra och jag ville veta hur det skulle sluta. Jag försöker hela tiden dra inspiration från allt jag läser/ser, men den här serien var så sjuk och inte som mina egna att jag visste att jag inte skulle kunna använda något av det som inspiration för mina egna berättelser (haha, oj vad jag hade fel)

Som Masayuki Taguchi skrev i en intervju i en senare volym, serien är från 18 år och skall inte läsas av någon som är yngre.
I vanliga fall brukar jag inte tycka att åldersgränser är särskilt befogade, en 13-åring kan oftast se en film från 15 och inte bli mer påverkad mer än en 15 skulle bli. Det finns väl undan tag, men vanligtvis.
Jag tycker verkligen inte att någon under 18 år bör läsa den här serien. Jag känner att jag själv inte brukar bli särskilt berörd av hemska saker jag ser i tv-serier eller film. Den här första volymen tog mig helt med överraskning och jag mådde dåligt efter att ha läst den.
Så vad ni än gör, personer under 18, läs inte Battle Royale mangan. Det är inte ett skämt. Om jag läst den när jag var 16 skulle jag nog blivit helt förstörd.

Så, vidare till vol 2:
Man får se lite bakgrund för Mitsuru och Kiriyamas gäng. Jag gillade inte dom - dom var ju uppenbarligen elaka, "onda", men jag ville ändå att dom skulle hålla ihop och spela tillsammans. Jag trodde att Kiriyama skulle ha bra användning av sina soldater som kunde skydda honom och slåss för honom, och i slutändan dö för honom, men han dödade dom allihop.
Det kommer ett ögonblick med nästan varje karaktär då man bara tänker "Oh shit!" och man vet att det är kört. Kiriyama bara mejade ner Mitsuru, en karaktär man just lärt känna personligen. Det är jävligt mäktigt. Ingenting har hittills gått bra, alla hopp bara krossas.
Sen nästa kapitel får man lära känna Sakura och Kaz som sitter på klippan tillsammans och man får se fina flashbacks av dom tillsammans.
Så kommer Yukie fram ur skogen och dom tror att hon är ond, så dom hoppar till sin död. Det är så hemskt, hon ville dom ju inget illa! äsch, dom var ändå inge viktiga.
Sen får man se Shuya och Noriko igen. Shuya är verkligen en fantastisk kille. Om alla personer i världen var mer som honom skulle det vara bättre.
Då kommer en liten katt fram till dom. Varför? varför kan dom inte lämna sånt ute ur berättelsen? Jag gillar inte när dom skadar djur (husdjurs-djur alltså) varken i verkligheten eller i berättelser, så det kunde dom gärna ha hoppat över. Nu klarar den här katten sig, men om det finns såna djur på ön visste jag att förr eller senare skulle något hända.
En sak som är så bra är att det är så många sina stunder mellan karaktärer under seriens gång. Jag älskar lugna, trevliga samtal som inte är mer vardagliga och inte så allvarliga, i berättelser och situationer när man annars kanske inte skulle få det. Det känns som att dom tar sig tid och ger oss lite extra. Ännu en jämförelse med Survivor: I Survivor är varje avsnitt så tight, jag skulle vilja att det var dubbelt så långt, så satt dom kunde inkludera lite mer lugna trevliga stunder.
Vart var vi? Jo, Tatsumichi anfaller dom med en machete. Han och Shuya ramlar ner för en klippa, och han får sin egen machete i ansiktet. I en av mina berättelser var det en karaktär som fick en machete i ansiktet nyligen (Battle Royale skulle inte kunna inspirera mig huh?)
Sen kom Kyoichi med en pistol som han riktade mot Shuya. Närbilden på hans ansikte är så hemskt. Han är helt totalt förlorad in i spelet. Något som återkommer flera gånger - att när någon blir galen börjar det rinna massvis från deras ögon, näsa och mun. Jag vet inte vad jag tycker om det, men det är väldigt effektivt. Man förstår med en gång - "Den där personen är helt borta"
Enter: Shogo Kawada, som skjuter armen av Kyo som visar hur sjuk i huvudet han blivit, när han bara plockar upp den med sin andra hand istället...
Jag vill ju som sagt att karaktärer ska hålla ihop, och speciellt i den här serien, där dom annars måste döda varandra. Här när Shogo joinade dom föddes hopp igen. "Kanske kommer dom lyckas fly!"
Det är så fint när dom tre är tillsammans, det gav mig styrka att fortsätta, helt klart. Om alla varit ensamma hade det varit alldeles för hopplöst. Sen bestämde sig dom där två tjejerna för att ropa till alla att dom inte behövde slåss.
"Yes! Dom kommer också att ansluta sig till gruppen" tänkte jag "Ju fler desto bättre".
"I'm going to pull them out of there" sa Shuya. "Yes! Gör det Shuuya!" tänkte jag.
På nästa sida blir dom sönderpepprade av Kiriyama. Ett slag under bältet var att dom överlevde, och att man fick höra över megafonen hur dom sa "... So nice if Shuuya had come..." ouch! Gnugga in det lite mer väl? Kiriyama har verkligen satt sig själv som seriens Big Bad.


Har jag bara skrivit om två volymer hittills? Riiiight... Det här kommer ta ett tag.
Vol 3:
Ah, här är det Shogo berättar att han vann förra året vilket tar mig till en fråga: Hur kommer det sig att dom vid andra tillfällen säger att en tjej vann förra året. Det är någon tjej som säger vid något tillfälle och snuskgubben säger det också tror jag. Det är ett knasigt fel...
Jag gillar när Shuya skriker och Shogo hela tiden får säga till honom att vara tyst, tills jag själv började säga det så fort Shuya var högljudd. Det var kul.
Sen får man se Yutaka. Honom gillade jag med en gång, för jag kände igen honom från "checklistan" och han ser så oskyldig och snäll ut. Jag blev så glad när han träffade Mimura, för Mim hade man förstått som en riktigt snäll kille. Och Mim har en dator, där började jag också få upp hoppet om att det kanske skulle gå att fly. Jag hade ingen aning om hur det skulle sluta, jag hoppades på att så många som möjligt skulle ansluta sig till Shuyas grupp och fly tillsammans. Men jag kände att det var mycket möjligt att den enda som skulle överleva var den sista överlevande...
Sen kommer det med att Mitsuko prostituerar den här andra tjejen och är oskuld o.s.v. – Det gillar jag inte alls. Mycket saker som jag inte gillade när jag läste har jag efteråt fått perspektiv på och skulle nu inte ändra om jag kunde, men det här tycker jag bara är för mycket. Karaktärerna skall föreställa 14-15 år! Ja, dom flesta ser ju ut att vara betydligt äldre än så, i alla fall 4-5 år äldre, med det är kombinationen av att dom ser ut som dom gör och att dom gör det dom gör. Jag vet inte hur det är i Japan, kanske det är mycket tjejer i den åldern som prostituerar sig trots att dom har pengar och går i skolan o.s.v. Att det finns såna som är hemlösa och drogberoende och därför behöver pengar på så sätt är en sak, men att göra det för lite extra fickpengar? Nej, det funkar inte för mig. Resten av serien tycker jag är trovärdig och ganska realistisk, men det där faller bara helt. En tjej som ser ut som Mitsuko (helt klart 20+ och hur snygg som helst) gör allt det som hon gör och hon skall föreställa 15?
Kom igen... Nej, det gillar jag inte alls.
Så det mesta snusk tycker jag att dom absolut skulle kunna ta bort, och att serien skulle vara bättre utan det. Om någon vill läsa hentai och se nakna tecknade tjejer så finns det nog gott om sånt att få tag på, själv är jag inte intresserad av att ha med det i den här berättelsen (eller någon av mina egna berättelser för den delen)
Sen blir den tjejens pojkvän skjuten och hans hjärna rinner ut, och hon försöker stoppa tillbaka den igen, det är så groteskt. Till skillnad från snusket dock skulle jag inte vilja ta bort det extrema våldet, för det gör det väldigt starkt. Kanske tona ner det på vissa ställen, men det är stor skillnad från att se någon dö på det där sättet...
En sak som jag lite sjukt nog "gillar" är bilder som sida 84-85 i vol 3 när han blir skjuten. Först när man ser bilden så ser man bara honom, hans ansikte och hans ansiktsuttryck.
Sen märker man skotthålet i kinden och sen hjärnsubstansen som kommer ut ur huvudet. Man märker det inte först. Det är väldigt... Ja, öh, effektivt. Det fungerar effektivt.
Sen skjuter Mitsuko henne också så att hjärnsubstans flyger ut ur huvudet och ögat med. Blä vad hemskt.
Jag var så glad när Mim förklarade planen för Yutaka. Då kände jag verkligen att det var möjligt att dom skulle överleva tillsammans! Nu var det bara för dom att träffa Shuyas grupp! Och det är då Shuya och dom pratar om vilka dom skulle kunna lita på. Mim, Sugi, tjejerna... "Yes! Ni kan klara det tillsammans!!!" tänkte jag.
Sen är det med Takako. Det är så bra! När hon träffar på Niida. Jag kom ihåg honom från när han dödade Akamatsu. Det är kul när man börjar känna igen alla och vet vilka dom är och så. Niida är så jävla sjuk (igen det här med dreglandet!!!)


Vol 4:
Deras fight är så brutal. Först skjuter han henne i benet, sen misshandlar han henne lite, slår henne i ansiktet. Hon kämpar tillbaka genom att köra in tummen i ögat på honom och trampa sönder han testiklar. Aj!
Han hugger henne i axeln och hon kör en pil genom huvudet på honom. Aj!
Åh vad skönt. Hon klarade sig i alla fall! Blam! Hon blir skjuten av Mitsuko. Sen hittar Sugimura henne och dom har en fin stund innan hon dör. Det är bra att dom lurar en (i alla fall mig) att det var henne han letade efter, men se det var det inte.
Sen fåt man träffa Kaori, som dödar en katt... Jag har redan sagt vad jag tycker om det. Bara onödigt. Och där är det där sjuka drägglandet igen. Usch...
Hon blev ju helt äcklig och sjuk i huvudet. Jag gillade scenen när Shuya försökte övertala henne och Hirono. Visar än en gång hur fantastisk han är. Han är som Peter i Heroes. Ger en hopp om att allt kan gå bra...
Hirono skulle följt med dom om hon inte blivit skjuten av Kaori... Undra hur det hade gått då...
Så glad när Mim listar ut att halsbanden är buggade och när han och Yutaka kommunicerar med text. Deras vänskap är så fin. "Blow up the school? Just like that?" Det började verkligen likna något, men problemet var att det var 11 volymer kvar. Antingen skulle det ta jättelång tid för dom at genomföra det, eller så skulle dom misslyckas...


Vol 5:
Haha, Sho! Han är en speciell kille... Gillar att han följde efter Kiriyama och jag gillar ännu mer sättet Kiriyama lurade honom på.
Det är så bra när Hirono kommer till brunnen och blir anfallen av Oda. Hon skjuter honom och man tror att det är över, men icke! Han hade en skottsäker väst och knuffar ner henne i brunnen. Även om mangan är väldigt trogen boken så är det ju vissa skillnader. När jag läste igenom alla skillnader mellan boken och mangan så var det visa där jag föredrog mangan och visa där jag föredrog boken.
Hironos död föredrar jag mangan. Att hon ramlar ner i brunnen och sen kämpar för att komma upp (och drömmer att hon kommer upp - lurade mig nästan att det hände!) över hennes död i boken då Oda stryper henne.
Yutaka och Mim bygger en bomb. Dom är mitt stora hopp!


Vol 6:
Shuyas grupp träffar på Sugimura! Yippi! Äntligen en till kompis! Men nej, han hade bråttom vidare... Då blev jag besviken.
En sak som jag inte gillar är våldet i flashbacks. Alla, Sugi, Mim, Shuya får man se slåss mot "dummingar" vid flera tillfällen, det är en till sån sak som jag inte tycker känns trovärdig. Att 14-15-åriga ungar slåss så där extremt utanför skolan och det blir inga konsekvenser utan det... Det är i en flashback fån när Shuya är liten, då han hoppsparkar en klasskamrat i huvudet. Lite extremt tycker jag...
Sen kommer den första drabbningen med Kiriyama. Dom bara skjuter och skjuter men ingen lyckas träffa honom.
Kiriyama lyckas däremot nästan ta kål på Shuya, men Sugimura kommer och räddar honom. Jävlar vilket fall. Det ser ut att vara typ 30 meter ner till havet där dom ramlar.


Vol 7:
Det med Mim, Yutaka och Keita tycker jag är hemskt. Inte hemskt som i "dåligt", men som i att det som händer är så onödigt.
Jag förstår Mims logik med att han inte kunde lita på honom, men jag vet inte om jag håller med honom. "You hung me out to dry... Over a fucking coke!"
När det började rinna så där ur munnen, ögonen och näsan på Keita visste man att det var kört. Det finns liksom ingen återvändo när dom väl börjat drägla på det viset.
Men det var ändå bra, ger det hela ännu lite mer gråskalor!
Det hemskaste dittills i serien var dock i slutet av kapitlet när Yutaka och Mim blir vänner igen och kramar varandra, och man får se ett dussin kulor flyga mot deras huvuden, och sen penetrera Yutakas huvud. Det var så hemskt.
Det var den första döden i serien som jag verkligen kände och verkligen ogillade. Yutaka! Den stackars oskyldiga pojken! Och mina hopp om att dom skulle lyckas dog ganska mycket med honom.
Och för att överdriva så fick Mimura lite av hans hjärnsubstans på munnen. Blä! Och hans egna inälvor hänger ut ur magen på honom.
och sen skjuter Kiriyama honom med ytterligare ett halvdussin skott.
"Okej, nu är det helt kört" tänkte jag. "Han kommer absolut inte överleva det här"
Gillar hur han tejpar ihop sin mage med silvertejp. Sen skjuter Kiriyama av honom halva foten. Nice... "Fan... Han måste bara lyckas spränga den jäveln!"
Gillar att man får se alla som lever när dom ser/hör explosionen...
"Puh... Äntligen är han död. Lite antiklimatiskt, men det är okej. Bara han är död"
Föreställ er mitt ansikte när Kiriyama kom ut ur bilen... "Fan ta honom! Det här är inte roligt längre!"
Det finns en gräns, när man utsätts för besvikelse efter besvikelse och ingenting går bra. Det finns en gräns, och här korsade dom den. Jag tyckte att det var så orättvist är dumt. Det var inte roligt längre. Nu i efterhand tycker jag självklart att det är bra att han inte dog, men då var jag så arg.
Det är intressant att läsa in vol 8 i intervjun att Taguchi fick mycket brev av läsare efter det som skrev att dom inte kände fö att fortsätta berättelsen efter det. Det kan jag förstå...
Så kan det gå...


Vol 8:
Tillbaka till Shuya. Jag gillar att Kawada tar hand om Noriko som han gör trots att Shuya inte är där.
och just det, nu träffar Sugimura på Mitsuko och hon klär självklart av sig lite. och han är för svag för att döda henne. Han skulle ha gjort det...
Sen kommer Mitsuko till dom där två killarna. Dom scenerna gillade jag verkligen, hur den lilla kille vill lita på henne och faktiskt berör henne.
Sen blir det såklart snuskigt med att hon klär av sig helt och kastar sig över den stora killen, och sen dödar hon honom och våldtar den lilla killen medan han är döende. Väldigt störande och sjukt...


Vol 9:
Sugi hittar Hirono i brunnen och blir anfallen av Oda, som han spöar lätt. Sen får man se Odas flashbacks och han är ju en sjukt liten jävel han med.
Så kommer Kiriyama. Jag gillar när Oda spelar död och hoppades att han skulle klara sig, men hur skall någon komma undan Kiriyama, det omänskliga sjukhuvudet? Han har inte ens blivit skadad ännu!!!
Gillar det som händer i fyren. Jag var först så glad att Shuya hade alla dom tjejerna som han kunde ta med sig till dom andra - nu skulle dom bli många! Men när hon den sjuka förgiftade maten. Jag bara tänkte "Neeeeeeeej! Yuka, neeeej!"
Så flippar dom ju alla ut och dör... Så hemskt och onödigt alltså...


Vol 10:
Shuya träffar på tjejen som är besatt av Dungeons & Dragon och tror att hon är någon utvald eller nåt, WTF?
Älskar när Shuya hittar Yutakas lappar som han skrivit till Mim, det är fint.
Sen till slut kommer han tillbaka till Noriko och Kawada.


Vol 11-12:
Det här är en av dom bästa volymerna, jag älskar Sugimura och Koyoko tillsammans när dom äntligen träffas och också i flashbacksen. Jag vet att i boken så skjuter hon honom av rädsla, och jag blev förvånad eftersom det som händer i mangan är enormt mycket bättre. Att hon bara skjuter honom efter att han letat efter henne så har en poäng, och det är ett intressant scenario, men det som händer i mangan är så mycket bättre. Det är så mysigt och glatt och fint när dom är tillsammans och bara går och pratar, och jag trodde verkligen att dom skulle komma tillbaka till Shuyas grupp och att alla skulle fly tillsammans, men Kiriyama följer efter dom - Det kan inte gå bra...
En sak bara som jag tyckte var konstig är hur Sugi berättar för Koyoko vad Kiriyama gjorde mot coachen, och jag tyckte det var väldigt konstigt att hon inte hade hört talas om det trots att dom går i samma klass och det var ju en ganska överdriven incident! Vilket tar mig till hur konstigt det är att ingenting hände med Kiriyama efter det, han slet ju för tusan ut coachens öga!!! Väldigt överdrivet och inte särskilt trovärdigt... Det kan väl inte vara med i boken, eftersom Sugi dör innan han berättar det?


Jag älskar när Koyoko visar Sugimura 'ki', och energin virvlar runt i luften. När jag såg det tänkte jag på hur fint det hade varit i filmen, lite surrealistiskt fantastiskt i en annars allvarlig och realistisk berättelse. Men då visste jag ju inte att det inte är med i boken...
Sugi's fight med Kiriyama är också en av dom bästa sakerna i hela mangan tycker jag. Den är så brutal och jobbig. Det är så bra när han använder ki och fokuserar energin och man verkligen tror att han skadar honom. Sen är det så hemskt när man inser att det inte är fallet och att några av Sugimura's fingrar kapats av. Det är så hemskt, och Kiriyama är verkligen inte mänsklig! Jag var så otroligt arg när jag läste det, alla deras försök till att skada honom misslyckas och jag bara hoppades och hoppades i varje försök att Sugi skulle döda honom och att det skulle vara över. Det var ju klart då att Sugimura inte skulle överleva, men jag hoppades att Kiriyama skulle dö så att åtminstone Koyo kunde klara sig.
Jag var så glad när Sugi insåg att Kiriyama inte var en maskin, och han förstod hur han gjorde.
Det värsta är i alla fall när dom tror att dom dödat honom, och så kommer han upp bakom dom och skjuter dom. Det var hemskt. Jag kunde inte tro att det var så det skulle sluta. Så synd...
Det var nog det bästa i hela serien - OCH DET VAR INTE ENS MED I BOKEN?! Där ser man!

Sen får man se hur Mitsuko duschar och håller på... Det är så onödigt och förstör bara helheten...


Vol 13:
Showdown mellan Kiriyama och Mitsuko! Jag hade förväntat mig att Shuyas grupp skulle få slåss mot dom båda, så att ha dom två stora skurkarna slåss mot varandra gillade jag mycket.
Det är bara synd att Mitsuko är som hon är och självklart måste klä av sig. Det hjälper ju inte att Keith Giffen "översatt" allt till värre, snuskigare än vad det är i den japanska versionen av mangan.
Jag förstår inte vad det är Kiriyama gör när han skär upp sin arm och drar ut en muskel och tejpar fast den på utsidan. Vad ska det vara bra för? Sjukt är det i alla fall.
Sen kommer Kawada's flashbacks, dom är bra. Keiko är den snyggaste tjejen i mangan. På en del bilder.
Jag gillar mangans version av hur/varför han dödade henne. Det är så hemskt att han trodde att hon tänkte skjuta honom, men hon tänkte skjuta en motståndare bakom honom. Det gör upp för att dom inte hade med den liknande situationen med Sugi/Koyo.


Vol 14-15:
Det börjar närma sig slutet. I början tyckte jag att det kändes mycket med 15 volymer och visste inte hur det skulle fylla ut så mycket, men här är det tvärt om, hur ska allt hinna avslutas på bara två volymer?
Det har varit mycket sentimentala scener mellan Shuya, Kawada och Noriko under den senaste tiden när all action hänt på annat håll, men nu kommer Kiriyama och det är dags för den sista drabbningen!
Jag älskar hur han jagar dom och det leder till en biljakt. När Kiri's bil exploderade kändes det lite antiklimatiskt men jag tänkte att det är okej så länge han är död och det är över.
Sen visade sig att han inte var död (som vanligt!!!) och det var bara att sucka och bereda sig för mer av mördarmaskinen. Såvitt jag visste kunde Kiriyama vinna lika gärna som någon av dom!
Jag gillade verkligen kontinuiteten i att dom åkte tillbaka till stället där dom lämnat shotgunen, och det var så skönt när Kawada sköt den jäveln och man såg hur blod kom ut ur hans mun. Det här var inget trick! Dom klarade det på riktigt den här gången!
"BLAM!" Kawada blir skjuten. Huh? Den skottsäkra västen Kiriyama tog av Oda har räddat honom hur många gånger som helst! Men så skjuter Noriko honom i ansiktet och då visste jag supersäkert att han var körd. Men han fortsätter hoppa runt och skjuta! Helt galet! Men allt det behövdes för att hans ultimata död skulle kännas tillfredställande. Genom hela serien har alla ens hopp krossats och alla bara dött, så att det här - det viktigaste! – att Shuya, Noriko och Kawada klarar sig, ger den känslan man väntat på hela tiden, och det är så skönt.
Det sista han säger: "I can feel again..." Lite opassande tycker jag, men det han sa i den japanska versionen var bättre, jag minns inte vad det var...
Sen när allt är bra och det är över, då vänder Kawada mot Shuya och Noriko. "Nej!" Jag ville inte tro på det, men det var ju logiskt. Han hade aldrig sagt vad hans flyktplan var, och man hade ju tänkt att det här kanske skulle hända, men jag blev så förkrossad när den faktiskt hände. Dock precis när han skjutit dom log jag. Jag visste att det bara var ett trick och jag satt spänt och väntade på att det skulle bekräftas.
Så när Kawada högg snuskgubben i halsen med en penna, det var bara rätt, och resten, ja vad ska man säga. Synd att Kawada dog, det kändes just typiskt och ganska väntat.
Gillade verkligen att det var Mim's moster som hjälpte dom sen, det var en trevlig bonus.


I slutändan är jag så otroligt glad att jag läste den här serien. Jag trodde inte att den skulle ge mig något mer än en berättelse, men den har verkligen inspirerat och påverkat mig. En del serier känner man i efterhand att "var det verkligen så bra som jag tyckte?", men Battle Royale uppskattar jag bara mer och mer nu efteråt.
Jag behövde verkligen kolla igenom serien igen så här, och skriva lite av mina tankar och reaktioner, för att kunna släppa det!!!!

Jag har sett filmen, om mina tankar om den skriver jag en annan gång, samma med uppföljaren till mangan, som jag läst dom 6 kapitlena som finns.
Fan vad jag är stolt och nöjd över Battle Royale och jag är äckligt glad att jag läste mangan utan att ha sett filmen.
Det enda som gör att jag inte kan stödja och stå bakom mangan med hela mitt hjärta är p.g.a. allt snusk. Det är någonting jag inte vill kännas vid, bara, och det är synd. Hentai är till för sånt...
Så det är inte som med One Piece som jag helt och hållet älskar och jag kan låta den representera mig och vad jag står för. Det är synd, men Battle Royale är ändå väldigt speciell för mig!

:lovebunny:

Ha! Stor chans att någon skulle orka läsa igenom det inlägget!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Veidit » ons dec 20, 2006 12:37

RYKTEN (just nu bara rykten) säger att Bleach fillern ska ta slut den 10e Januari
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron