Enterprise

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Enterprise

Inläggav Mr Chase » sön maj 16, 2004 13:57

Finns det några fler Trekkers här på forumet än jag? I så fall vore det kul att veta vad ni tycker om den senaste inkarnatioen av Star Trek som SVT sent omsider har börjat sända andra säsongen av nu ("over there" är de inne på slutet av säsong 3).

För en hel del hardcore-fans så är ENT en styggelse. Själv brukar jag föredra orginalserien från 60-talet, mycket säkert beroende av nostalgiska skäl (jag har varit Star Trek-fantast sedan barnsben).

Själv kan jag gilla ENT många gånger även om den väl ännu inte riktigt funnit formen. Arcen med det kalla tidskriget verkar intressant och sedan är det kul att se en del gamla orginalserie-aliens som andorianerna igen. Och den kvinnliga vulcanofficern T'Pol är het :D !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Langtry » sön maj 16, 2004 14:23

Jag är nog också en Trekkie =)

Min stora favorit är TNG, Enterprise har jag bara sett 5-6 avsnitt av men var inte så imponerad.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Mr Chase » sön maj 16, 2004 15:54

Du vet väl att det är skillnad på Trekkers och Trekkies? Trekkers skall vara de mer seriösa -- och kanske också kritiska fansen -- medan Trekkies är de mer barnsliga och riktiga fanatikerna. Det är mestadels Trekkies som "inte har något liv" och brukar klä ut sig till klingoner på Star Trek-konvent ;) :) .
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Langtry » sön maj 16, 2004 15:58

Ojoj, då är jag nog en trekker. Är inte en så ivrig conventbesökare och äger inte ST-outfit.

Har en kompis som kallas för Trekkie så jag tänkte nog inte på vad det egentligen står för.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav dizzy » sön maj 16, 2004 17:56

Tror inte jag är varken Trekker eller Trekkie men gillar serierna och har sett i stort sett hela TNG och Voyager och halva DS9. Originalserien har jag bara sett ströavsnitt av och aldrig fastnat för.

Enterprise känns väl inte fantastisk än så länge men tillräckligt intressant för att jag ska försöka se varje avsnitt på TV. Och det var riktigt roligt att se nya avsnitt nu när andra säsongen började visas. Så jag tror säkert att jag kommer fortsätta följa den.
Det var nog ungefär likadant jag kände i början av Voyager och DS9 också, TNG blev jag däremot riktigt förtjust i från början vill jag minnas och den är nog min favorit totalt sett.

Mr Chase, instämmer, T'Pol är very nice. Gillar Hoshi också. (Ok, so, I'm a guy... :D )
Killarna däremot känns lite tråkigare och väldigt lika. Tog ett tag innan jag lärde mig vem som var vem.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Langtry » sön maj 16, 2004 17:58

Tyvärr är det inte så mycket ögongodis för oss tjejer som kollar på ST.
Ni killar har ju både T'Pol, Seven of Nine och några till...

Men jag gillar ST iaf =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Mr Chase » sön maj 16, 2004 18:23

Jag är så pass gammal i gården att jag gillar TOS, serien jag växte upp med. Även om effekterna är primitiva med dagens mått var de banbrytande på sin tid. Det var serien i övrigt också, med många kända SF-författare bakom manusen. Och ingen interpersonell dynamik i de kommande ST-inkarnationerna kommer upp till trion Kirk-Spock-McCoys klass.

TNG har jag inte sett hela. Under en period hade jag inte kabel-TV och missade s2-4, som då gick på femman. Men den var väl rätt OK även om jag ibland kunde reta mig på att karaktärerna var lite för "perfekta" och serien ibland väl politiskt korrekt.

Voyager följde jag från början till slut men är den ST-serie jag gillat minst. Det hände inte så mycket och det var borgerna som lyste upp den. 7of9 blev också rätt trist efter ett tag även om det var bra ögongodis. Gillade dock B'Elanna bättre. A feisty female Klingon, grrr.. yeah :twisted: !

DS9 s1 visades på TV3 en gång så det är allt jag sett av den. Men av vad jag läst och hört om den tror jag att det är den av de nyare inkarnationerna jag skulle gilla bäst. Mörkare i tonen och med en längre arc. Får väl ruinera på nya DVD-boxar vad det lider.

Så Enterprise. Själva idén med en prequel-serie är rätt innovativ och jag hoppas den blir bättre och bättre. Problemet är att den bryter mot vad som anses ST-kanon lite väl mycket och att den i jämförelse med TOS är mer modern vad gäller effekter, rymdskeppsdesign med mera. Men det senare är väl ofrånkomligt. Skulle man göra TOS idag skulle den ju se annorlunda ut.

Men vad jag förstått kan ENT ligga illa till. Om den blir förnyad för en fjärde säsong är osäkert. Besked kommer den 20:e maj. Hoppas iaf att SVT sänder alla säsonger och att de inte gör en årslång paus när s2 är klar, som de gjorde när de visat klart s1 förra sommaren.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Mr Chase » tor maj 20, 2004 15:42

Det verkar som Enterprise är räddat för ännu en säsong:
UPN: Enterprise Lives

UPN renewed its ratings-challenged Star Trek: Enterprise for a fourth season, though it's likely to move to Fridays from Wednesdays next season, Variety reported. UPN is expected to make the formal announcement as part of its prime-time schedule in its "upfront" presentation to advertisers on May 20.

The fate of Enterprise, the last remaining active enterprise in the once-robust Trek franchise, has been in doubt all year, as ratings have stagnated despite what was regarded as a creative turnaround in the show's storylines. A season-long arc, focused on the Xindi alien threat to Earth, resolves in the third-season finale, "Countdown," which airs at 8 p.m. ET/PT on May 19.

Kolla också här

Det är ett besked som är både bra och dåligt. Bra för att serien får fortsätta men sämre för att det flyttas till fredagskvällar då det kan bli svårt med tittarsiffrorna.

Lite synd är det också att det inte verkar ha fungerat, tittarmässigt, med att ha en hel story-arc över en säsong (nr 3). Jag gillar arcer och även om jag inte har sett ENT s3 så är det just arcer jag saknat i Star Trek. Jag har blivit bortskämd med Babylon 5 och Buffy på det viset.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Peak » tor maj 20, 2004 19:20

Long time trekker här.. ;)...

Firar för ögonblicket att säsong 4 av Enterprise är go. Säsong 3 var en av de bästa säsongerna av Star Trek på mycket länge (Voyager var tyvärr inte mycket att hänga i julgranen för det mesta, tyvärr)...
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav Mr Chase » sön maj 23, 2004 19:35

BildBild

'Nuff said!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav malavel » sön maj 23, 2004 19:48

Skulle de där vara skäl att titta på Star Trek? Pfft! Kommer inte ens i närheten av Buffy-tjejerna.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » sön maj 23, 2004 19:52

De där? Det är en och samma person!
Det finns flera skäl att titta, jag bara ville vädja till vissas mer basala instinkter ;) !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Langtry » sön maj 23, 2004 19:56

Mr Chase skrev:De där? Det är en och samma person!


Jag tänkte samma sak :)

Sen så funderade jag på om han syftade på vissa väl valda delar av T'Pol...

Visst är det härligt att vara lite "språkvakt"?
:)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Mr Chase » sön maj 23, 2004 19:59

De där! Aha, nu fattar jag! Hehe, då var det ju ganska kul...
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav malavel » sön maj 23, 2004 20:08

Jag kommer aldrig att erkänna att jag inte såg att det var samma person. Langtrys tolkning lät mycket bättre.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » sön maj 23, 2004 20:13

Det finns mängder med trevliga bilder på "de där" men detta är inte ett Trek-forum så jag kan inte ge mer än de smakproven jag redan gett.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav haqr » fre maj 28, 2004 19:51

Evil alien nazis!

edit: Spoilermärkning kattämmit!
Användarvisningsbild
haqr
Minion
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Linköping

Inläggav Mr Chase » fre maj 28, 2004 19:54

haqr: Jaja, jag vet! Jag är en "spoiler whore"!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Mr Chase » tor jun 17, 2004 20:22

Från Aftonbladet.se:

Star Trek i verkligheten
Teleportering av atomers egenskaper genomförd för första gången

I framtiden kan vi kanske teleportera oss som Captain Kirk och Spok i tv-serien Star Trek. För första gången har forskare genomfört en framgångsrik teleportering av atomers egenskaper, rapporterar tidskriften Nature.
- Vi har kommit närmare science-fiction, säger Sören Holst, teoretisk fysiker vid Stockholms Universitet.
Genomslaget kom efter att två separata researchgrupper arbetat med problemet i USA och Österrike. Tidigare har man bara lyckats teleportera ljuspartiklar och laser. De nya experimenten handlar om massiva partiklar.
- I science-fiction tänker man att man teleporterar sig själv och andra föremål. Det här är närmare det än att teleportera ljus, säger Sören Holst.
Experter menar att möjligheten att göra detta med massiva partiklar kan leda till nya supersnabba datorer. Datorerna skulle kunna hantera mycket mer data än dagens superdatorer och betydligt snabbare.

Kommer man i framtiden att kunna teleportera människor?
Utvecklingen är fortfarande långt ifrån den typ av teleportering som man ser i tv-serierna.
- Det är ett enormt steg dit, men ändå. Det är samma sorts fysik, men sedan är de teknologiska svårigheterna enorma, säger Holst.
- Men idén är densamma. Det är ju inte så att man ens i scince-fiction-filmerna färdas kroppsligen. Det är ju ens atomer som bryts ned och dess egenskaper förflyttas till atomer på ett annat ställe, förklarar han.

Med ett knapptryck
Teleporteringen av partiklarnas egenskaper på University of Innsbruck och USA National Institute of Standards and Technology tog millisekunder och genomfördes med ett knapptryck.
Professor Rainer Blatt på University of Innsbruck, säger till BBC News att detta är en milstolpe i forskningen om teleportering.
- Jag är inte förvånad över att man bli bättre och bättre på att realisera kvantmekaniska effekter. Det här öppnar för teknologiska tillämpningar, säger Holst.

Atomerna identiska
Det forskarna lyckats med är, enkelt förklarat, att överföra egenskaper mellan massiva atomer. Man har en atom som man förbereder i ett visst tillstånd och preparerar med egenskaper. Sedan kan man via en kvantmekanisk process överföra dessa egenskaper. Det är då inte den faktiska atomen som överförs, utan dess egenskaper – till exempel energi och mekaniska egenskaper. Samtidigt är två atomer i samma kvantmekaniska tillstånd identiska.
- Om man ändrar den ena atomen och flyttar över dess egenskaper då har man faktiskt flyttat den första atomen till den andra, säger Holst.

Tove Wennergren
Publicerad: 2004-06-17

Tillåt mig att vara skeptisk så Trekker jag är. Gamle farbror Heisenberg sätter effektivt p för att teleportering av fysiska objekt någonsin skall vara möjligt, även om Star Trek-författarna någongång hittade på några "Heisenberg compensators" för att transportörerna skulle fungera :rolleyes: !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Re: Enterprise

Inläggav Yog-Sothoth » sön dec 12, 2004 3:52

Kul att hitta lite trekkers här! Jag var precis på väg att starta en Enterprise-tråd, men efter lite sökning hittade jag denna. Väldigt underligt att det inte är någon som har skrivit i den på länge, nu när ENT är tillbaka med en ny, lovande säsong.

Spoilers ENT säsong 4:
Jag gillar uppbyggnaden i form av mini-arcs. De blir bara bättre och bättre; nazistarcen hade jag inget övers för allt, framför allt för att tidsresor känns så otroligt uttjatat. Hur förstörd är inte Star Trek-tidslinjen egentligen efter alla galna kapteners tidsresande? Augments-arcen var helt OK, men för min del endast för Brent Spiners inhopp. Den senaste arcen är den helt klart bästa, det känns fräscht att utforska vulcanernas mörkare sidor. Kul att de inte bara är spetsörade pacifister utan också är kapabla till ondska. Men tanke på att kvaliteten på avsnitten har ökat proportionerligt hoppas jag att kommande avsnitt kommer upp i minst samma klass som den lysande säsong 3!
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Yog-Sothoth » tor feb 03, 2005 8:10

Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav CiX » tor feb 03, 2005 8:21

meh, typiskt, måste vara för att jag tänkte börja titta på den. Det händer för mig hela tiden, håll mig borta ifrån era favoritserier!
CiX
Minion
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 08 nov 2004
Ort: Karlstad

Inläggav VelocityBoy » tor feb 03, 2005 10:07

Yog-Sothoth skrev:Jaha, då var serien nerlagd. :(

http://trekweb.com/articles/2005/02/02/ ... 1666.shtml


Det var väl första gången sedan den första serien som en Star Trek show har blivit nedlagd pga av vikande tittarsiffror...

Å andra sidan så upptäckte jag att serien har fått fyra Emmys medan Buffy inte fick en enda WTF! :evil:
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » tor feb 03, 2005 13:23

VB: Om vi ska vara petiga så fick Buffy två Emmys i S2: makeup och Christophe Becks musik.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » tor feb 03, 2005 13:30

caffeineaddict skrev:VB: Om vi ska vara petiga så fick Buffy två Emmys i S2: makeup och Christophe Becks musik.


Jaha ok... my bad, den borde dock ha fått tyngre grejor.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tor feb 03, 2005 13:36

Jag hade ju små funderingar på att titta på den här serieni framtiden. Ni som sett den: Slutar den mitt i något eller finns det ett vettigt slut?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Yog-Sothoth » tor feb 03, 2005 13:50

Off: Den är inte slut än. Halva säsong fyra kommer i vår och återstår att se, så förhoppningsvis knyter de ihop den snyggt.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav adolvsson » tor feb 03, 2005 15:59

Jag tyckte det här lät intressant:
STAR TREK: ENTERPRISE premiered on UPN on Sept. 26, 2001, and aired for its first three seasons on Wednesdays (8:00-9:00PM, ET/PT). On Oct. 8, 2004, STAR TREK: ENTERPRISE moved into its current time on Fridays (8:00-9:00PM, ET/PT).

Och så las den ner. Det där känns aningen bekant, på nåt vis.

Trots att Enterprise var mil bättre än Voyager, lyckades den aldrig flyta min båt tillräckligt för att börja följa den ordentligt. Däremot blev jag riktigt nyfiken och sugen tack vare Manny Cotos påhopp. Även om jag inte sett något av säsong 4 ännu, är mitt intryck att det hjälpte, så det är klart att det går som det går.

Här är ett hopp för att dom låter franchisen vila några år nu och istället kommer tillbaka med riktigt stark och helt ny serie.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Peak » tor feb 03, 2005 16:04

Den får ett "riktigt" slut, i och med att hela säsong 4 kommer att visas. Det är ju inte ett direkt överraskande beslut, Star Trek har blödit tittare ända sedan DS9:s dagar. TNG hade tur att komma vid en tid då det knappt fanns nån SF på TV och lyckades bli en mainstream-hit dessutom. DS9 och framåt har haft det betydligt svårare.

Kan dock påpeka att tittarsiffrorna de har är fortfarande bättre än SG-1 och BSG till exempel, men det är bara det att UPN har större krav än Sci-Fi Channel.

Kan också påpekas att det troligtvis kommer en fortsättning, dock i bokform. Pocket Books har ju erfarenhet av detta, då de redan sedan förut kört en DS9-relaunch och VOY-relaunch. Och böckerna är bättre än någonsin nu när de slutat med dumheterna de körde med på 80-talet och låter böckerna referera till varandra (förr var det så att de ville att böckerna skulle vara fristående från varandra).

Komplett lista över alla(?) Star Trek-böcker som getts ut:

http://www.well.com/user/sjroby/lcars/author.html
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav dizzy » fre feb 04, 2005 18:11

Peak:
Vad jag har läst har de första avsnitten av Galactica på Sci-Fi haft väldigt bra tittarsiffror, och om jag förstod det rätt faktiskt slagit Enterprise's siffror de senaste veckorna.
Är inte så insatt i deras ratingsystem så jag kanske har sett fel.

Synd på Enterprise men kommer nog inte sakna den så mycket. S3 var väldigt bra men S4 har gått lite upp och ner. Bättre att de tar en liten paus och kommer tillbaka med en ny, fräsch och annorlunda serie.

Min favorit SF just nu är definitivt BSG, ser väldigt lovande ut, har inte sett så långt än dock.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron