Smallville

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Smallville

Inläggav Noggster » ons apr 21, 2004 15:50

Nej detta är ingen hyllningstråd, eller sågningstråd för den delen heller.
Men kunde vara kul vad folk tycker om denna serie? Den har ju visats ett tag nu, men har inte fått någon större uppfattning om den förrutom att hon som spelar Lana är najs.

Såg gårdagens avsnitt, och där var det en ung cheerleader som behövde kyssa människor för att suga ut livskraften ur dom så hon själv inte vart gammal. (Ring a bell anyone? Xander? Inca Mummy?)
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Willowtree » ons apr 21, 2004 15:59

Jag brukar inte titta på serien, men just det avsnittet såg jag faktiskt. Den verkar vara sådär bra, lite fånigt med hela Lex Luthor grejen.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » ons apr 21, 2004 16:12

Det jag sett har varit rätt uselt.
Jag gillar dock Lex Luthor.. :) Och Lana är ju bra söt förstås.
Men nej, är det smallville zappar jag vidare..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav kaos » ons apr 21, 2004 17:13

smallville är ett skönt slörtitta program
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Mr Chase » ons apr 21, 2004 17:47

Jag såg inte alls på Smallville när den började visas men efter ett tag blev jag nyfiken (och jaja, Kristin Kreuk var väl en *stor* anledning till nyfikenheten :) ) så när den började repriseras nu på sena eftermiddagrna så har jag gett den en chans och den chansen pågår fortfarande.

Den är väl sådär lite halvmesig emellanåt. Ingen arc och tala om men en rätt behaglig förströelse. Lex är cool och Lana blir bara sötare och sötare för varje titt (CC får se upp!).
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav kaos » ons apr 21, 2004 17:52

nej CCär oslagbar
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Mr Chase » ons apr 21, 2004 17:56

kaos skrev:nej CCär oslagbar

Jo, det har du rätt i.
KK är väldigt söt och ligger snäppet efter CC men kommer nog att få ligga kvar där. Det är iofs inte fy skam!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav kaos » ons apr 21, 2004 17:58

exakt
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Mr Chase » fre apr 23, 2004 17:32

Kan inte låta bli att göra jämförelser mellan Smallville och Buffy.
Clark är Buffy. Chloe är Willow. Lana är Cordy. Pete är Xander. Lex är Angel. Clarks föräldrar är Giles. På ett ungefär iaf.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » fre apr 23, 2004 17:44

Om jag zappar och ser att Smalville är på tv brukar jag titta. Mest för att Lex är cool för annars så är serien ganska dålig.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Susan » lör apr 24, 2004 19:31

Bra serie
Skulle inte vilja påstå att den är sämre än varken Buffy eller Angel

Skulle inte vara fel att byta ut "Lana" hon börjar bli lite för grinig nu.
~Go Sell Crazy SomeWhere Else, We’re All Stocked Up In Here~
Susan
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 02 nov 2003

Inläggav malavel » lör apr 24, 2004 19:48

Nu blev till och med jag chockad.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Noggster » lör apr 24, 2004 21:02

Hur kan någon tycka smallville är likabra som buffy/angel ?! smallville har istortsett ingen arc, och avsnitten i fråga är ju nästan bara nallade idéer.

Så ja.. chockad är ett bra ord.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav kaos » lör apr 24, 2004 21:40

jo är chockad jag med
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav AKS » sön apr 25, 2004 1:41

Det kändes som att jag hamnade i en alternativ dimension då jag läste Susans inlägg... Men, men... alla är vi olika.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » sön apr 25, 2004 1:49

ojdå. här kan vi snacka annorlunda åsikt.
Menmen, som vår gudinna diplomatiskt konstaterat, alla är vi olika. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » sön apr 25, 2004 9:52

Noggster skrev:Hur kan någon tycka smallville är likabra som buffy/angel ?! smallville har istortsett ingen arc, och avsnitten i fråga är ju nästan bara nallade idéer.

Så ja.. chockad är ett bra ord.


Jag såg Smallville förr, och det är absolut inte i Buffy eller Angel klass (enligt mig).
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Susan » sön apr 25, 2004 14:08

Eftersom att jag inte höjer varken Angel eller Buffy till skyarna så är det inte så svårt att göra en sådan kommentar.

Efter att ha sett en serie som X-Files som tog tv världen med storm och som faktiskt är något av det bästa som visats på tv rent kvalité mässigt ( i alla fall fram till säsong 5) så ställer man sig lite kritisk till andra serier.

Buffy och Angel är för mig serien man kan titta på då det inte krävs någon större tankeverksamhet. Det är avsnitt jag kan njuta av att se på precis lika mycket som SmallVille och Roswell.

Sen kan jag iofs tycka att JW har lyckats bra med alla snabba roliga repliker och en aning udda karaktärer som Dru mfl. Men jag tycker att han löser saker och ting alldeles för enkelt. Cordelia, Connor etc bara för att ge några enkla exempel.

Ibland kan jag tom tycka att avsnitten är alldeles för uträkneliga.
Men som sagt, det är bra avkoppling. Särskitl när man är ute efter loads of pain, vilket aldrig är fel.
~Go Sell Crazy SomeWhere Else, We’re All Stocked Up In Here~
Susan
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 02 nov 2003

Inläggav malavel » sön apr 25, 2004 14:33

Jag (och de flesta andra här misstänker jag) tycker precis tvärtom. Buffy och Angel gör att alla andra serier bleknar. X-files var ok, men jag fastnade aldrig. Men om du älskar att alla detaljer hänger ihop så förstår jag att du föredrar X-files före Buffy. Buffy har mängder med detaljer som inte hänger ihop. Det gäller att inte haka upp sig på det. Fokusera på karaktärerna och historien i stället.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Noggster » sön apr 25, 2004 14:47

X-files var bra.. men arcen i X-files var inte direkt bra. Men som stand-alones var det jävligt bra.

Om du ser Buffy/Angel som du beskriver så har jag svårt att tro att du har sett så mycket av det?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Susan » sön apr 25, 2004 15:45

Sett så mycket av det?

Jag skulle nog aldrig påstå att jag sett det lika många gånger som jag sett XF men Säsong 1 och 2 av Buffy har jag sett ett flertal gånger.
Och resten av säsongerna har jag sett mer en än gång.

Vad det gäller Angel så har jag sett säsongerna (utom 5:an) mer än två gånger.

Reprsier på diverse kanaler.
Sen valde jag att se serierna från början och ladda hem alla avsnitten.

Efter XF var jag utsvulten. Jag ville se något minst lika bra, kvalité mässigt både vad det gäller storry och manus. Hittade Queer as Folk.....men genret stämde inte överens.

Men jag tycker inte att det spelar någon roll hur mycket man har sett av något för att bilda sig en uppfattning.
~Go Sell Crazy SomeWhere Else, We’re All Stocked Up In Here~
Susan
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 02 nov 2003

Inläggav skribb » sön apr 25, 2004 20:32

Smallville duger att slötitta på. och KK är så extremt het 8) !
Gillade det när det visades första gången (3an eller ZTV, kommer inte riktigt ihåg), men, mind you, då hade jag aldrig sett ett buffy-avsnitt.

extremt onödiga fakta, del 1:

Om detta forumet hade hetat Smallville Forum så hade "the Bronze" hetat "The Talon"
Cordy: I came over here to tell Buffy to stop this craziness, and found you all unconscious - again.
How many times have you been knocked out, anyway? I swear, one of these times, you're going to wake up in a coma.


Giles:
Wake up in a c...? Oh, never mind. We need to save Buffy from Hansel and Gretel.

Cordy:
Now, let's be clear. The brain damage happened before I hit you.
Användarvisningsbild
skribb
Minion
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 apr 2004
Ort: nacka

Inläggav kaos » sön apr 25, 2004 20:41

de visste jag inte inte sett så mkt smallville
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Mr Chase » sön apr 25, 2004 20:57

Susan skrev:Skulle inte vara fel att byta ut "Lana" hon börjar bli lite för grinig nu.

Men herre min je, KK är förmodligen anledningen till att jag fortsätter att titta!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Susan » sön apr 25, 2004 23:08

Mr Chase skrev:
Susan skrev:Skulle inte vara fel att byta ut "Lana" hon börjar bli lite för grinig nu.

Men herre min je, KK är förmodligen anledningen till att jag fortsätter att titta!


Jag hade iofs föredragit äkta vara men men.
Fina flickor på tv får väl duga ibland. Tom med dem som inte passar in.
~Go Sell Crazy SomeWhere Else, We’re All Stocked Up In Here~
Susan
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 02 nov 2003

Inläggav Mr Chase » mån apr 26, 2004 12:54

Susan skrev:Jag hade iofs föredragit äkta vara men men.
Fina flickor på tv får väl duga ibland. Tom med dem som inte passar in.

Det är klart att inget går upp mot "the real thing" men som man vore jag oärlig om jag sade att jag inte gillade att titta på kvinnlig fägring också på TV. Mycket mediakonsumtion bygger på detta måhända politiskt inkorrekta faktum.

Sedan passar KK visst in, iaf så långt jag sett (TV3:s reprissändingar på sen eftermiddag).
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Lestat » lör maj 08, 2004 13:47

Min första spontana reaktion när jag läser era kommentarer om Smallville och X-files i förhållande till Buffy var: ”De skämtar… *tänker* … de måste skämta… *tänker lite mer* … holy shit they’re not kidding.”

Seriöst alltså, ni kan inte mena allvar att jämföra framför allt X-files med Buffy? Kanske på en rent smakmässig nivå men knappast i fråga om kvalité. X-files var en banbrytande serie (av många ansedd som den första postmoderna serien någonsin!!) med ett manus och en tankegång som Buffy inte ens är i närheten av. (I alla fall de 5 första säsongerna av XF)

Missuppfatta mig rätt. Jag gillar Buffy, laddade ner alla säsongerna och sträcktittade förra sommaren och hösten. Det var en trevlig avslappningsserie som för mig fungerade som en skön brytning mot studierna, en möjlighet att slippa tänka i 40 minuter. Men måste jag jämföra den med en serie som X-files så känns den som en standardiserad fjortissåpa. Och det tror jag att Adorno and Horkheimer skulle hållt med mig om ;)

Under första säsongen av Buffy blev jag tom lite irriterad på hur lätt skaparen hade gjort det för sig. När man sedan lärde känna karaktärerna så släppte den känslan lite men den fanns helat tiden vilande någonstans. De kör på typiska stereotyper och om man bortser från hela vampyrdödar idén så är den som vilken annan tonårsserie som helst. Och det är ju så det går till i medievärlden, man kör på ett koncept som fungerat tidigare, kör lite förfiningar så att det inte ska vara allt för uppenbart, och så skapar man något som man vet folk kommer att tycka om.

För ni tror väl inte seriöst att Buffys historier inte är inspirerade och lånade från verk som är skapade innan serien? Jag har sett många influenser från X-files i serien, småsaker här och där. Det är ju så det går till. Intertextualiteter finns överallt, det intressanta är ju hur man använder dem och på den punkten tycker jag inte att Buffy är enastående. Inte mer än Smallville som jag tycker generellt ligger på samma nivå som Buffy, med skillnad från att Smallville verkar vara mer genomtänkt och faktiskt bygger på en historia om Stålmannen som är betydligt mycket äldre och mer legendarisk än Buffy.

Nä, visst kan man tycka om en serie väldigt mycket, men jag tycker faktiskt att man måste vara lite mer nyanserad än så här. Annars blir ju diskussionerna inte särskilt intressanta om det bara går ut på att klappa varandra på ryggen och hålla med varandra. Det är ju in kontrasten av vad som är dåligt som man kan särskilja det som är bra. Är du aldrig sjuk så uppskattar du inte att du är frisk osv.

Får uppfattningen när jag läser runt här inne att det är förbjudet att se bristerna i Buffy. Fast jag har kanske fel?
Lestat
Demon Fodder
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 08 maj 2004

Inläggav Langtry » lör maj 08, 2004 13:49

Oj, det var ord och inga visor =)

Edit: Glömde säga välkommen så då gör jag det nu: Välkommen :)
Senast redigerad av Langtry lör maj 08, 2004 14:00, redigerad totalt 1 gång.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Lestat » lör maj 08, 2004 13:53

Tack :)

Jag menar absolut inte att vara otrevlig. Blev bara så chockad... Och så är det ganska bra att ta reda på klimatet på ett forum innan man lägger ner en massa tid. Har varit inne på ställen där avvikande åsikter helt och hållet förbjudits (nästan skrämmande nazisistist...) och då är det bättre att pysa ifrån och slippa bli irriterad :)
Lestat
Demon Fodder
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 08 maj 2004

Inläggav sharatec » lör maj 08, 2004 13:58

Jag tror nog att du klarar dig här. Lestat. Jag upplever inte att de flesta här är folkilskna, och du kan ju 'tala' för dina åsikter åtminstone. Välkommen till forumet, som sagt! :)

(Sedan tycker jag personligen att det där med att slippa tänka i 40 minuter är att göra det bekämt för sig, men det är ju min åsikt... Det går att göra så.)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron