The Newsroom

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

The Newsroom

Inläggav noike » sön jun 24, 2012 0:06

Piloten. Bildspråket är inte lika välanpassat som tidigare men det är resultatet av en ny regissör. Men för tusan vad dialogen och walks-n-talks har varit saknade.

Jag gillar. Massor.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » mån jun 25, 2012 16:03

Jag typ lipar. Så jävla bra. Vill ha mer!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav wyndham » tis jun 26, 2012 21:52

Mycket bra. Gillar att det är riktiga nyheter. Bättre än låtsasländer i Vita Huset och låtsassketcher i Studio 60. Effektfull twist för just öppningsavsnittet. Man kan alltså se fram emot en nostalgifest anno 2010 med svininfluensa och Julian Assange. Och serien måste få två säsonger bara för att hinna fram till Rick Perrys presidentvalskampanj.

Mortimer var ovanligt tuff vilket var kul att se. Ovant att se Pill så mesig, vilket är lite frustrerande när man sett henne i In Treatment och som Zelda Fitzgerald i Paris, men kul att hon är med.

Angående det visuella så började det riktigt vackert i aulan, men geez louise vilket gräsligt kontorslandskap.
Senast redigerad av wyndham tor jun 28, 2012 15:34, redigerad totalt 1 gång.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav A bear » tor jun 28, 2012 9:55

Lite överdriven smetighet (kan vi sätta upp några övertydliga romansprospekt till i piloten?) till trots, jävligt bra. Visst känner man igen några grejer från Sorkin (jag kan svära på att det var vissa repliker här som var hämtade rakt av från Will Baileys första dag på jobbet), men när Sorkin är heligt förbannad har jag inget emot det.

Och Azure Ray på soundtracket också. Mer sånt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tomas » tor jun 28, 2012 13:22

Håller med om några överdrivna saker, men väldigt bra och kul med de "riktiga" nyheterna.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav noike » tor jun 28, 2012 16:49

A bear skrev:Lite överdriven smetighet (kan vi sätta upp några övertydliga romansprospekt till i piloten?) till trots, jävligt bra. Visst känner man igen några grejer från Sorkin (jag kan svära på att det var vissa repliker här som var hämtade rakt av från Will Baileys första dag på jobbet), men när Sorkin är heligt förbannad har jag inget emot det.

Det finns en video på youtube på temat Sorkin lånar friskt av Sorkin.

Sedan får man väl hoppas att övertydligheten försvinner för jag gillade karaktärerna.

Skillnaden mellan det gamla gänget och de nya som kom in. Det känns inte helt omöjligt att nyhetsrum kan bli så förslappade och inte bry sig om saker som inte redan är nyheter — det skulle ju förklara en hel del. Öven om det just är överdrivet här. I de scenerna upplevde jag det lite tempoproblem också när de klippte fram och tillbaka mellan vi-har-en-nyhet-här-din-tölp och omförhandlingsrummet med Will och Mackenzie.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav herdware » tor jun 28, 2012 19:31

Lovande. Gillar. Inte så mycket så jag gråter som Rombat. :)
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav Rombat » mån jul 02, 2012 18:31

Två avsnitt och jag älskar det redan mer än allt annat på TV. Och Alison Pill är roligaste fyllot på TV.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » mån jul 02, 2012 20:04

Rombat skrev:Två avsnitt och jag älskar det redan mer än allt annat på TV. Och Alison Pill är roligaste fyllot på TV.

Word. Med Sam Waterston på andra plats.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tomas » mån jul 02, 2012 22:57

1x02, halvvägs genom avsnittet
Var det bara jag som tyckte att det var otroligt fånigt när hon skickade ut ett mail till staff? När det nya mailsystemet presenterades och demonstrerades så övertydligt i början var det uppenbart att något skulle skickas fel, och det dröjde sedan inte många minuter förrän man förstod vad.
Gillar riktiga nyheterna. Var det inte bara några dagar sedan lagen de nämnde ogiltigförklarades av högsta domstolen?
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav caffeineaddict » fre jul 13, 2012 9:21

Sett ikapp. Visst är det bra, men nog fan går han och trampar i gamla fotspår (varenda skämt och varenda dialogrytm påminner mig om något bättre från WW eller SN) och utöver övertydligheten så tycker jag att han doppar tårna i en otrevlig kvinnosyn (kan man doppa tårna i en syn?) där varenda kvinna behöver en man att fokusera på, obsessa över eller som stöder upp henne i tunga tider. Det fanns nog tendenser av det även i SN (dock inte i WW), men det slog verkligen slint i S60 och har inte återvänt till bra nivåer än. Han skriver fortfarande kvinnokaraktärer som en bitter dumpad karl som behöver hävda sig. Det finns stunder när det är bra, stunder när det är RIKTIGT jäkla bra (Rocky II!) och jag gillar varenda skådis (även om Waterston ändå tar priset). Det är post-WW-Sorkin helt enkelt. På gott och ont. Man vet vad man får och man får PRECIS det och ingenting annat. Av såna "man vet vad man får"-serieskapare tror jag bestämt jag föredrar Armando Ianucci nu för tiden.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav meleth » lör jul 14, 2012 12:58

caffeineaddict skrev: där varenda kvinna behöver en man att fokusera på, obsessa över eller som stöder upp henne i tunga tider. .




Men är inte det sant då? Är inte det vad de flesta kvinnor, heck, människor vill ha?
Självklart kanske det är ganska vinklat men jag tycker att han visar samma tendenser fast reverserat i tidigare verk...då var det ingen som reagerade.....
Certainly, in the topsy-turvy world of heavy rock, having a good solid piece of wood in your hand is often useful.
Användarvisningsbild
meleth
Minion
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 12 feb 2004
Ort: Vestby, Norge

Inläggav Rombat » mån jul 16, 2012 14:35

Efter fyra avsnitt är det fortfarande det bästa som går på TV.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » mån jul 16, 2012 16:53

caffeineaddict skrev:Sett ikapp. Visst är det bra, men nog fan går han och trampar i gamla fotspår (varenda skämt och varenda dialogrytm påminner mig om något bättre från WW eller SN) och utöver övertydligheten så tycker jag att han doppar tårna i en otrevlig kvinnosyn (kan man doppa tårna i en syn?) där varenda kvinna behöver en man att fokusera på, obsessa över eller som stöder upp henne i tunga tider. Det fanns nog tendenser av det även i SN (dock inte i WW), men det slog verkligen slint i S60 och har inte återvänt till bra nivåer än. Han skriver fortfarande kvinnokaraktärer som en bitter dumpad karl som behöver hävda sig.

Tendernserna is SN var lite mer än tendenser. Fanns det någon där vars ex-förhållande inte exploderade i bitterhet eller konstant ville få ihop det med sin chef? (Issac kanske då men annars.) West Wing är den minst oproblematiska men allt annat är på rätt jämn nivå.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » mån jul 16, 2012 19:07

http://www.warrenellis.com/?p=14234
Warren Ellis om serien.

Detta och det Kalle skrev ovan fick mig att fundera på en sak: (spoiler The West Wing) Om Sorkin varit kvar, skulle han gett Leos jobb vid hjärtattacken till CJ? Jag tvivlar.Jag tror tyvärr inte ens han hade tänkt tanken.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » mån jul 16, 2012 19:43

Det är nog så att jag börjar vänja mig vid serien och karaktärerna, men jag gillade 1.04 bättre än de tidigare. Det är inte nödvändigtvis samma sak som att det var det bästa avsnittet hittills, men jag har nog kommit in i serien lite mer.

Men på det stora hela så är jag med på Warren Ellis tåg.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tam » mån jul 16, 2012 22:51

Gillade avsnitt 3 och 4 mycket mer än de två första.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav caffeineaddict » mån jul 23, 2012 20:32

1.05: Bästa avsnittet med sisådär 300%. Tonen låg perfekt i 50 min och fortsätter det såhär tänker jag inte vara lika kritisk. Sen fanns det ett sånt där litet Sam Waterston-ögonblick som gjorde mig tårögd och som var bland det bästa jag sett på TV på en stund. Bara sista scenen blev för stor och därmed lite fel i sammanhanget. Men, men vi måste ju påminnas om att Aaron Will trots allt är en jävligt nobel hjälte. Tummen upp, overall.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » mån jul 23, 2012 22:56

Jo, 1.05 var en rejäl uppryckning, även om det fortfarande lite för ofta känns för uppenbart konstlat. Men klart bättre där. Efter 1.04 kände jag ärligt talat nästan att jag började tröttna redan, och det är fortfarande väldigt mycket en våt dröm som kanske hade mått bättre av att inte hålla sig fullt så nära verkligheten (oooo, de hackar på Rush Limbaugh, det var kontroversiellt), men fortsätt åt det här hållet så kanske det här är en show.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » fre aug 03, 2012 1:54

Sorkin försvarar sig mot kritik.

1.06 var OK, men det var bättre när de gjorde exakt samma avsnitt i West Wing.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » sön aug 12, 2012 11:10

1.07 Natalie Morales! :lovebunnier:

Och visst är 9/11-patriotismen överstyrd, och visst är de romantiska storylines fortfarande enormt krystade, och visst tycker man att killen som gjorde 2 säsonger om en liknande aktion i West Wing skulle kunna presentera en avrättning med lite mer dubbeltydighet, men det funkar. Scenen med piloterna var fin. "How paranoid do you have to be to think I'm taking control... taking control of... oh." Det där var ett Sorkinögonblick av de bra slagen.

"Who's it from?"
"Joe Biden."
"ARE YOU FUCKING KIDDING ME?!?"
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gaspode » sön sep 16, 2012 0:11

1x07: Intressant, man måste antagligen vara amerikan för att förstå hur stort ögonblicket storyn kretsade kring var. Det till trots kände jag väldigt mycket med de små ögonblicken när folk fick "veta". Att ni inte skrivit ett ord om serien efter det här avsnittet är lite oroväckande, men jag tycker det är stabilt himla fin TV än så länge. Fin insats av Natalie Morales, hoppas de plockar in henne oftare.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis aug 27, 2013 10:26

Jag vet att vi inte har pratat om den på sistone, eftersom iaf jag tyckte S1 var en sådan himla besvikelse. Men S2 har varit bättre hela tiden, blivit allt bättre ju längre den pågått och 2.05-2.07 har varit Prime Sorkin. Glad för det.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » mån dec 16, 2013 2:11

Säsong 2
För att sätta saker i något slags perspektiv: Jag tyckte West Wing hade en svag period i mitt av tredje säsongen men blev stark igen, jag älskade Studio 60 trots svagheterna, och jag var väldigt förtjust i första säsongen av Newsroom även om helheten vacklande. Jag älskade sorkinismerna men det var också mycket som inte fungerade. Idag såg jag färdigt säsong två och satan i gatan, nog fan tog det sig. Med råge. Vet inte om jag riskera häda här när jag säger att Newsrooms andra säsong är det bästa Sorkin har tryckt ur sig sedan West Wings andra säsong. Framför allt efter avsnitt 3 eller så, då började det verkligen få upp farten. Favoritstund? Slutet på sjunde avsnittet. Jane Fonda som vägrar låta teamet säga upp sig. Plus Marcia Gay Harden. Det är inte ofta jag tjoar högt när eftertexterna drar igång. Jag tjoade då.

Jag vet inte om Sorkin nödvändigtvis har blivit mycket bättre på att skriva kvinnokaraktärer, det bjuds fortfarande på en hel del tveksamheter i det området, men framför allt Fonda, Harden och Olivia Munn får väldigt mycket roligt att göra (och av de reguljära är det absolut Munn som sticker ut mest, jag älskar älskar ÄLSKAR Sloan Sabbith).


Älskar.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » mån dec 16, 2013 11:40

Jag instämmer i det älskandet.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!


Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron