Buffyforums favoritfilmer

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav gaspode » fre aug 19, 2011 13:59

adolvsson skrev:Enkelt val för mig, så väldigt mycket Unforgiven.

-"-
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » fre aug 19, 2011 14:10

Borde faktiskt se om Brokeback Mountain. Känns som en film som förtjänar bättre än grynig analogsändning eller hur jag nu såg den första gången, den är som alla Ang Lee-filmer enormt snygg och ett riktigt bra drama dessutom. Inte riktigt Lees bästa (det är ju förstås The Ice Storm) men jag gav den 5 stjärnor när det begav sig och det tror jag jag står fast vid.

Men den har inte en chans mot Unforgiven. Det här är filmen där Clint Eastwood på allvar visar vilken fantastisk regissör och skådis han är - det är bara han som hade kunnat göra och spela den här rollen, den bygger så mycket just på att det är Clintan, mannen utan namn, den evigt kisande mordmaskinen som plötsligt kläs av och får både ett namn och ett hjärta samtidigt som han också otvetydigt blir ett monster. Unforgiven är varenda westernfilm med den starke tyste Mannen som änkors och föräldralösas försvarare någonsin, från stumfilmen till John Wayne till spaghetti till Young Guns, och den klär av genren alla romantiska lögner och sätter så effektivt punkt att det tog genren 15 år att börja återhämta sig.

- I'll see you in hell, William Munny.
- Yeah...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » fre aug 19, 2011 14:20

adolvsson skrev:Enkelt val för mig, så väldigt mycket Unforgiven.

Word. Unforgiven.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tam » fre aug 19, 2011 15:46

Unforgiven
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav AKS » fre aug 19, 2011 16:27

Brokeback Mountain. Som jag iofs ska se om, men jag har svårt att tro att det skulle ändra nåt. Då får jag i så fall ändra min röst.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Murnau » fre aug 19, 2011 18:30

Jag slår också till på Brokeback.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav HippieSpellan » fre aug 19, 2011 18:32

BBM!!
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher
 
Inlägg: 6631
Blev medlem: 24 mar 2007
Ort: The best place EVER

Inläggav AKS » fre aug 19, 2011 18:57

Yay! Trodde jag skulle bli ensam!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sjostrand » fre aug 19, 2011 19:51

Brokeback Mountain
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav caffeineaddict » fre aug 19, 2011 23:15

Unforgiven. Jag hann inte se om BBM, men jag minns hur underwhelmed jag var på bion och jag såg om Unforgiven idag för första gången på... femton år? Och den var ganska fantastisk.

"You take away all he's got, and all he's ever gonna have."

Unforgiven.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » fre aug 19, 2011 23:40

Unforgiven

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Glorificus » fre aug 19, 2011 23:48

Unforgiven är väldigt bra och håller för omtittar, men Brokeback Mountain har jag bland mina topp fem (förmodligen rentav topp tre) filmer så jag kan inte rösta annat än BM. :unlove: :lovebunny:
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Murnau » lör aug 20, 2011 9:23

Come and see v. Fanny och Alexander

Äntligen har det blivit av att jag tagit mig an Gå och se (såg den igår för första gången). Det är verkligen en alldeles strålande film om krigets meningslöshet, som använder närbilder lika smart som Dreyer i En kvinnas martyrium. Jag gillade det greppet. Mot mycket annat motstånd hade Gå och se klarat sig utmärkt, men mot Fanny och Alexander klarar den sig inte enligt mig. Femtimmars F&A särskilt är något alldeles underbart, and it gets me every time.

Fanny & Alexander :lovebunnier:
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav caffeineaddict » lör aug 20, 2011 9:51

Precis vad Olof sade. Sorgligt att de två landade mot varandra redan nu, på sistone har man ofta behövt välja den bättre bland två filmer som inte någon av dem hade kunnat mäta sig mot antingen Gå och se eller Fanny och Alexander.

Men Fanny och Alexander. Det är en av världens allra underbaraste filmupplevelser, i femtimmars-versionen mycket möjligt Bergmans bästa.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » lör aug 20, 2011 10:04

Grym och fruktansvärd otur att dessa två filmer hamnade emot varandra nu. Två förbaskat bra filmer, men jag tror faktiskt att Gå och se är den film som berört mig mest de senaste åren. Vilket mästerverk! Och som sagt: Fanny och Alexander är inte långt därefter, nästan inte efter alls faktiskt, men jag måste ju välja... :( Kan säga ungefär som Olof "mot mycket annat motstånd hade Fanny och Alexander klarat sig utmärkt", men här måste jag lägga rösten på Gå och se.

Här kan jag bara hoppas att Gå och se får röst av någon annan än mig. Gör fortfarande lite ont i hjärtat att Grave of the Fireflies, en så fin film!, enbart fick röst av mig i sin omgång. :(
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » lör aug 20, 2011 10:13

Jag säger exakt som Anna. Gå och se.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » lör aug 20, 2011 10:14

Yay!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sjostrand » lör aug 20, 2011 10:34

Men jag kan ju inte välja ju... Det lutar år Gå och se... men jag vet inte riktigt. F&A är ju lika bra... Hm... Jag väntar lite med att rösta så ska vi se om jag får några tecken under dagen som kan vara en ledtråd...
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav Murnau » lör aug 20, 2011 10:36

Det här kan nog bli en spännande match!
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav sjostrand » lör aug 20, 2011 20:25

Känns som att man borde rösta när man faktiskt sett båda filmerna och gillar båda. Men jag kan fortfarande inte välja, får fundera ett tag till...
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav noike » lör aug 20, 2011 20:33

Har funderat massor. Gå och Se.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » sön aug 21, 2011 0:13

Gå och se? Vann? :eek:

Yay! (Inte för att jag sörjt om Fanny och Alexander vunnit dock. En jäkla match detta som sagt.)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » sön aug 21, 2011 0:25

Gah!

Aguirre mot Singin' in the Rain.

Kan inte säga många onda saker om Aguirre, det är en fantastisk film. Men, som jag diskuterade med Olof, den känns för mig ändå lite som en precursor till den ännu mäktigare Fitzcarraldo.

Och jag såg om Singin' in the Rain idag.

När jag tänker på mina favoritfilmer märker jag ju ändå att det är en bunt filmer som upprör mig, rör mig, skrämmer mig, får mig att fundera, tänka...

...men ingen film i hela jävla världen gör mig så okomplicerat bara glad och LYCKLIG som Singin' in the Rain. Jag får det där uttrycket på ansiktet som Rikard får när han tittar på ponnysar. It makes me so happy I cry. Faktiskt. Jag började gråta mitt ibland skratten under huvudnumret idag. För att jag var så lycklig. Dum-didum-dumdum...

Singin' in the Rain


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tam » sön aug 21, 2011 0:37

Singin' in the Rain, på målfoto.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav noike » sön aug 21, 2011 0:42

Jag håller med om att Fitzcarraldo är den bättre filmen på alla sätt. Utom ett. Aguirre är en av de där fåtal filmer där mediet i sig ger vika och det är inte längre en film, det är en poesiföreställning, en jävla visuell långdikt. Detta gör att den känns lite malplacerad. Inte för att det är den sämre filmen jämfört med Fitzcarraldo den är utan för att den är ett kricket-trä i en bandymatch.

Så det är rätt klart för mig: Aguirre.

Dessutom är glad lite överskattat.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » sön aug 21, 2011 1:24

Jag såg Singin' in the Rain för första gången idag. Skrattade så jag grät, jepp!, under scenen med Lina Lamont och micken och "no, no. no!" "yes, yes, yes!"-scenen. Jag har sett större delen av den scenen tidigare, men inte hela vad jag kan minnas. Fruktansvärt rolig scen. Och Donald O'Connors dansscen, solot, nånstans i första halvan var plocka-upp-hakan-från-golvet-bra. Vilken fantastisk kroppskontroll!!

Men min röst går till Aguirre. Som sagt, poetisk...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sfinx » sön aug 21, 2011 1:39

Neeeeej! Jag har inte sett Aguirre. Jag som ville rösta på Singing in the rain. Darn.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Glorificus » sön aug 21, 2011 1:48

AKS skrev:Här kan jag bara hoppas att Gå och se får röst av någon annan än mig. Gör fortfarande lite ont i hjärtat att Grave of the Fireflies, en så fin film!, enbart fick röst av mig i sin omgång. :(

Om jag inte hade varit internetlös på Mallorca den dagen hade GotF fått åtminstone en till röst. :emo:
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Murnau » sön aug 21, 2011 1:58

Smällarna kommer lite för hårt och lite för tätt här, med många filmer som verkligen betyder väldigt mycket för mig som rasar ur matchen.

caffeineaddict skrev:Men, som jag diskuterade med Olof, den känns för mig ändå lite som en precursor till den ännu mäktigare Fitzcarraldo.


Och vad sa jag då? För Fitzcarraldo var inte så himla länge sen jag såg (och jag har väl sett den flera gånger dessutom), och jag har också en känsla av att jag tycker mer om den. Mäktigare som du sa. Men nu var det ju vusst inte Fitzcarraldo vi skulle bedöma nej. Nej det här får jag sova lite på tror jag. För Fitz skulle jag nog ha valt över Singing. Kanske Kalle kan påminna mig om vad jag egentligen tycker.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav noike » sön aug 21, 2011 2:09

Jag tror diskussionen var mer över att det var konstigt att det var den här och inte Fitz som var i omröstningen. Kalle gjorde en sådan där argumentation där han fortsatte att försöka överbevisa trots att alla höll med.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron