Game of Thrones

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav sfinx » tis apr 10, 2012 4:14

Ep 1-2 s2
Ursäkta språket.
Tror jag råkade ladda ner porr versionen av s2. Den de använder för att lära 13 åriga tjej nördar hur de bäst lägger upp sig för att kanske bli accepterade av männen omkring dem, eller för att få sin vilja fram, och lära pojknördar hur en kvinna ska knullas och kan växa upp till goda heteronorma feministhatare.
Jag är så trött på nakna kvinnokroppar nu att jag inte ens orkar se mig i spegeln. Har införskaffat en burka för såna tillfällen.

Det är en fantisvärld, utnyttja det och gör något nytt istället. Vill en serieskapare visa orättvisorna i ett system, gör den det inte bäst genom att förnedra de kvinnor som tittar med poänglösa nakenscener.

Jag tittade ända fram till s4 på Nip/Tuck och stod ut med mycket, den serien är som skriven av Simone de Beauvoir i jämförelse.

Nu lägger jag ner Game of thrones. :sacrificebunny:
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Nattlinnen » tis apr 10, 2012 8:24

Kan verkligen förstå det beslutet. Ligger nära där själv men håller fast på grund av ett behov av en i övrigt kvalitativ serie.

Men ja, GoT är klassisk sexism illa dold bakom en "vi visar bara hur hemskt det var" slöja.
Nattlinnen
Minion
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 01 dec 2011

Inläggav Tinwiel » tis apr 10, 2012 10:40

Nattlinnen skrev:Kan verkligen förstå det beslutet. Ligger nära där själv men håller fast på grund av ett behov av en i övrigt kvalitativ serie.

Men ja, GoT är klassisk sexism illa dold bakom en "vi visar bara hur hemskt det var" slöja.


Jag är ungefär på samma linje. Bra serie. Jag ser problemen, men fortsätter titta ändå. Jag förstår också argumenten men är inte helt säker på att jag köper dem..

Serien kan fungera som ett exempel på ett fruktansvärt patriarkat, om man är redan medveten om hur patriarkatet kan yttra sig. Om man inte är det så vet jag inte... eller fördummar jag tittarna? Jag vill egentligen inte göra det men erfarenhet av att ha läst tillräckligt många kommentarer om vad som helst på internetsidor gör att jag tror numera att många är precis så dumma som jag inte vill tro att de är.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav sfinx » tis apr 10, 2012 11:46

Det verkar finnas en hel dumskallar därute, både politiskt och i tevenördvärlden.
Diskuterade hedersvåld med en SD anhängare, (som inte var rasist utan realist och stod upp för kvinnors rättigheter, minsann) eftersom de gärna drar de kortet när de trollar mot kvinnor. Och han hade offerargumenten och hur SD såg de här kvinnorna som ingen annan såg.
Efter att ha påpekat att hedersvåld inte skulle förekomma utan ett patriarkat system, föreslog jag att han inte bara kunde peka ut en grupp män och påstå att de ensamma förtryckte kvinnor. Frågade om det var så att om hedersvåld inte förekom och om män och kvinnor i de grupperna han pekade ut levde jämnställt med männen, skulle han vara rädd för kvinnorna med?
Jag fick svaret:
"Varför skulle jag vara rädd för kvinnor?"

När världen är så full av såna idioter så vill jag kunna sätta ner mig ner och titta på fantasivärldar, där det finns någon att identifiera mig med, och slippa få det uppkört i ansiktet igen. Speciellt inte i någon ambition av att i onödan ha så många naken/porrliknande scener i onödan. Det finns andra sätt.
Blä.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Rombat » tis apr 10, 2012 11:57

Så då är det bara jag som tänker "Tuttar! Hurra!"?

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Nattlinnen » tis apr 10, 2012 12:52

sfinx skrev:Speciellt inte i någon ambition av att i onödan ha så många naken/porrliknande scener i onödan. Det finns andra sätt.
Blä.


Detta! Överdriften, avsaknaden av nyansering och det stora fokuset på exponering för exponeringens (för manliga tittares) skull är det som stör mig. Jag tycker att ojämna maktsystem ska presenteras inom olika konstformer, såväl inom "den verkliga världen" som den fiktiva fantasy världen men den totala avsaknaden av reflektion retar upp mig.

Serien kan fungera som ett exempel på ett fruktansvärt patriarkat, om man är redan medveten om hur patriarkatet kan yttra sig. Om man inte är det så vet jag inte... eller fördummar jag tittarna?

Min erfarenhet av den breda gruppen manliga fantasynördar är att sexism och fiktiva patriarkala system inom fantasy gör åtminstone några till världsfrånvända kvinnohatare, desto fler till "det är självklart med tuttrustningar"-personer och ytterst få till medvetna motståndare av patriarkala system.

Vidare, så finns det en fara med att visa upp medeltida miljöer som extremt sexistiska på detta handgripliga vis (våldtäkt, prostitution och ständiga sexistiska kommentarer) då den faktiska medeltiden inte nödvändigtvis var så ensidig. Ett gott exempel är att bordeller inte existerade inom Norden förrän under tidig-modern tid. Troligtvis på grund av låg befolkning, alla känner alla, samt avsaknaden av produktionsförmåga nog att försörja prostituerade. Ett annat exempel är att under nordisk tidig medeltid (strax efter Vikingatiden) så var mannen den ansvarige för sexuella handlingar utanför äktenskapet och kvinnan fick en bötesersättning även om det inte rörde sig om en våldtäkt (dock så gick boten då vidare till kvinnnans målsman, nästan alltid en manlig sådan). Med tiden så skiftade dock ansvaret från mannen till kvinnan och med den tidig-moderna tiden och en allt mer dominerande kyrka (istället fö en pragmatisk lagstiftning) gavs kvinnor skuldstämpeln. Således är en klassisk fantasyvärld med extremt expansiv och dominerande manlig sexualitet inte nödvändigtvis "realistisk", den kan istället vara, medvetet eller omedvetet, högst sexistisk.

Så ja, tittar på Game of thrones trotts dess tragiska kvinnopresentation inte tack vare.
Nattlinnen
Minion
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 01 dec 2011

Inläggav sfinx » tis apr 10, 2012 13:22

Nattlinnen: Vill du gifta dig med mig? Du är fantastisk. :lovebunny:

Rombat: Jag har egna, så jag tycker inte att de är så exotiska. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav HeY » tis apr 10, 2012 13:27

Nu har jag inte börjat se säsong 2 ännu, men min erfarenhet av första säsongen var att jag tyckte att de åtminstone hade någon sorts balans med nakna utnyttjade kvinnor och kvinnor som håller på att hitta sin makt. Både med Dany, Arya och Catelyn. Sedan är väl även hemska Heady-Blondinen en ganska självständig kvinna, på sitt eget hemska sätt? Min poäng är iaf, att jag tycker knappast att serien har en avsaknad av starka kvinnliga karaktärer. Och jag kan minnas att vi både fått se penisar och bröst. Ja, definitivt fler bröst men det är åtminstone en start. Egentligen tycker jag väl att det nakna är ganska irrelevant för storyn. Det är ju intrigerna jag finner intressanta! Är de alltså inte de längre?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tinwiel » tis apr 10, 2012 13:54

Jo, starka kvinnor finns också. Men det finns också massor med scener med nakna kvinnor som utnyttjas som uppblåsbara dockor och inte så många scener med helnakna män.

rombat: Jag gillar också bröst. Det är ju inte det som är problemet.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » tis apr 10, 2012 14:04

Jag tycker HeY uttryckte mina känslor väldigt väl. Sen märker jag ju dock också att nakenhet/sex oavsett manlig eller kvinnlig upprör mig överhuvudtaget i TV (eller annars). Nog ställer jag upp på väldigt många av de feministiska tankarna bakom det ni skriver men jag måste säga att jag retar mig betydligt mer på när Walking Dead porträtterar kvinnor som "påklädda och fullkomligt odugliga" än när GoT porträtterar dem som "ofta nakna men ännu oftare jävligt starka och kickass". (spoiler S1) Jag var rädd att jag skulle behöva bli obehagad och upprörd över kvinnosynen i början av S1 när Khal Drogo våldtar Danaeryn men tacksamt fick ju den situationen utvecklas och bli betydligt mer komplex och i slutändan var ingen i den sidan av storyn starkare än Danaeryn. Jag ser absolut antydningar till sådana problem här och var men så länge som kvinnokaraktärerna skrivs och spelas så starkt som de gör för tillfället så har jag inte i närheten av de problemen med GoT som jag har med Walking Dead (eller, för den delen, Nip/Tuck).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nattlinnen » tis apr 10, 2012 14:30

sfinx skrev:Nattlinnen: Vill du gifta dig med mig? Du är fantastisk. :lovebunny:

Åh tack du! :lovebunnier: Du verkar allt bra du också!

HeY skrev:Egentligen tycker jag väl att det nakna är ganska irrelevant för storyn. Det är ju intrigerna jag finner intressanta!

Ja, de är just irrelevanta och därför är effekten av den extrema användningen objektifiering inte karaktärisering. Ett rätt bra ord för att beskriva det är det nyligen myntade ordet sexposition (sex + exposition). Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Sexposition

caffeineaddict skrev: (spoiler S1) Jag var rädd att jag skulle behöva bli obehagad och upprörd över kvinnosynen i början av S1 när Khal Drogo våldtar Danaeryn men tacksamt fick ju den situationen utvecklas och bli betydligt mer komplex och i slutändan var ingen i den sidan av storyn starkare än Danaeryn.

(spoiler S1 samt kanske lite S2) Oj, den situationen. Är det inte värre att Daenerys blir först våldtagen av sin man. Därefter förför honom med sina nyligen lärda färdigheter för att sedan blir förälskad, ack så förälskad som bara går i episk fantasy. Så när han dör blir hon så otroligt fasansfullt ledsen att hon tar till magi för att återväcka honom och så vidare, och så vidare. Love through rape slår alltid mig i magen snarare än i hjärtat. Med det sagt så tycker jag förstås att Daenerys är en underbar karaktär (och jag hejar på henne så att säga) men hennes förhållande till Drogo gör mig förvirrad, ledsen och vred.
Nattlinnen
Minion
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 01 dec 2011

Inläggav AKS » tis apr 10, 2012 14:46

Jag tänker inte ge mig in i nån djupare diskussion kring sexism, för alla säger allt jag skulle kunna komma på att säga på ett bättre sätt än jag, men jag håller med dem som tycker att det är ONÖDIGT mycket nakna bröst och kvinnor som vänds åt än det ena, än det andra hållet i sexscen på sexscen. Jag blir snarare trött av det eftersom det snor tid från intressantare saker. Tycker absolut inte att det går att jämställa manlig och kvinnlig nakenhet i serien. Jag kan på rak arm komma på två scener med nakna kvinnor i det senaste avsnittet, men senaste gången jag såg en kuk har jag ingen aning om. Och jag vet ändå inte om det skulle göra det bättre om det var två kukar och två par bröst per avsnitt för att liksom "jämna ut" det. Jag tycker bara det är så onödigt och jag ser hellre andra scener i serien, längre scener med Arya t ex, än ännu en prostituerad som fejkknullar sig igenom ännu en scen.

Detta är den enda nackdelen med en i övrigt fullkomligt fantastisk serie. My two cents.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav HeY » tis apr 10, 2012 15:19

Jag menade självfallet inte att de visar lika många penisar som bröst. Jag ville bara peka ut att de inte skyggar iväg från penisar (haha!) och bara visar bröst. Som sagt finner jag också mycket av nakenheten (sexpositionen) onödig, man vill ju se storyn. Det gäller ofta True Blood också, som ofta vill chocka när jag vill se om X klarade sig ur den där situationen.

Jag tycker dock inte att nakenheten överglänser det jag gillar med Game of Thrones. När jag tänker tillbaka på säsong 1 minns jag inte alla bröst jag såg, utan hur spännande alla intriger kring trondramat var.
Sedan tycker jag att Danys story med (spoiler säsong 1) Khal Drogo är en tolkningsfråga. Om man vill se det som att hon plötsligt blev blint förälskad, som Stockholmssyndrom, eller som att hon insåg att hon kan utnyttja hennes position till honom för sina egna tjänster känns ganska fritt. Jag vet inte helt hur jag ställer mig själv. Men jag såg det knappast inte som att hon helt plötsligt började älska honom fullfjädrat och allt var förlåtet. Sedan våldtar han tydligen henne inte i boken, men då de valde att göra så i serien så är kanske det oväsentligt...

Jag tycker det är tråkigt att nakenheten får vissa av er att tycka så illa om serien att ni inte vill titta mer. Så känns det inte för mig, och jag tycker inte nakenheten känns så oväntad alls om man tittat på tidigare HBO (och Showtime för den delen) serier. Jag finner t.ex sexismen i Mad Men (eller från vad jag hört om The Walking Dead) mer förargande. Men nu jämför jag kanske salt med peppar.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sfinx » tis apr 10, 2012 16:43

Det är inte nakenheten, även om jag är pryd så överlevde jag Nyfiken gul på storbildsteve...

Det är sättet. Jag har själv inte läst böckerna, men hör flera människor vara missnöjda med att det är ett onödigt exponerande av förödmjukande sex som inte fanns i boken alls. Det kanske bara nämdes. Och om det är så att man i s1(spoiler)lägger in en våldtäktsscen som inte fanns i boken så tycker jag att det är ganska allvarligt.
Behöver verkligen alla kvinnliga karaktärer brytas ner för att passa manusförfattarna? Vad säger bokförfattaren om det? "Vi tänkte våldta en av dina starkaste karaktärer, men hon kommer tycka jättemycket om sex sen, och bli kär i mannen som våldtog henne, bra va?" Vad är det för fel på dem?
Jämfört med en jämlik kärkekshistoria som råkar uppstå och kan tyckas lite fånig, men där en kvinnlig karaktär får växa och tom bli starkare än sin man.

Det var oroande att höra. Jag ska hålla mig borta från de serieskaparna överhuvudtaget.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav sfinx » tis apr 10, 2012 17:07

Wtf: Via twittrare: Spoiler 2.02 och böckerna.

"Horan Ros (från Winterfell) är inte med i böckerna. Hon är där för att man ska kunna visa nakna tjejer i bild.
Melisandre och Stannis har ALDRIG sex i böckerna. Vi läsare gissar såklart att de är nåt på g. Men jag blev fan chockad. Melisandre skulle aldrig bli knullad av en man, hon skulle knulla honom och han skulle böla. Så jävla out of character "

:eek:

Jag överger mina tankar om att de ville visa förtryck på något vis. De är bara perverterade fluktare.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav gaspode » tis apr 10, 2012 18:54

(spoiler S1E1) Daenerys blir våldtagen i boken också. Dessutom är hon typ 12 där. (se edits)
Jag tror även GRRM inser problematiken med kvinnosynen i böckerna och har ett syfte med det, man får väl bedöma själv ifall han är rätt ute.
Samtidigt som jag tycker att det är rätt effektsökande tycker jag ändå att nakenheten speglar böckerna ganska väl, det är mycket med otrevliga män och otrevligt sex där också.

edit: Mitt minne kan svika mig, jag hittar ställen på nätet som säger att det inte var nån våldtäkt i boken, men jag har ju knappast hittat på det?
edit2: Tydligen har jag hittat på det.
editjävla3:
(spoiler ur boken) Even the nights brought no relief. Khal Drogo ignored her when they rode, even as he had ignored her during their wedding, and spent his evenings drinking with his warriors and bloodriders, racing his prize horses, watching women dance and men die. Dany had no place in these parts of his life. She was left to sup alone, or with Ser Jorah and her brother, and afterward to cry herself to sleep. Yet every night, some time before the dawn, Drogo would come to her tent and wake her in the dark, to ride her as relentlessly as he rode his stallion. He always took her from behind, Dothraki fashion, for which Dany was grateful; that way her lord husband could not see the tears that wet her face, and she could use her pillow to muffle her cries of pain. When he was done, he would close his eyes and begin to snore softly and Dany would lie beside him, her body bruised and sore, hurting too much for sleep.

Bröllopsnatten är inte våldtäkt i boken, men den här passagen ger ganska starka indikationer på att deras sexliv inte var helt ömsesidigt.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis apr 10, 2012 20:12

Plysch: Definitivt medhåll om att det känns lite meningslöst om det stämmer. Samtidigt är jag inte säker på att man är perverterad för att man visar folk som har sex, lika lite som om man visar folk som är våldsamma. Jag gillar bröst på film och i verkligen, jag gillar våld på film (inte i verkligheten) och jag har inte något emot att se en kuk då och då på film för jag antar att det finns folk som tycker det är lika kul att se en sån som jag tycker det är att se ett par bröst. Men visst, GoT har definitivt problemområden, skillnaden mellan denna och t.ex. Walking Dead är att jag ingenstans tycker det tar övertaget i seriens kvinnoskildring. För varje par bröst finns en scen där Danaerys eller Cersei eller Fru Stark är kraftfulla, viljestarka kvinnor som inte böjer sig för mäns vilja eller våld.

Och Nattlinnen, jag uttryckte mig dåligt. Jag menade inte nödvändigtvis att jag såg det som att historien där tog en bra vändning. Vad jag menade var att den scenen oroade mig över att hela serien skulle ha en så tråkig kvinnosyn, men det tycker jag som sagt inte att den helt och hållet har haft senare.

HeY: Jag måste ärligt säga att jag inte ser Mad Men som en sexistisk serie, så mycket som att den speglar sin tidsperiod.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tis apr 10, 2012 20:31

sfinx skrev:s1(spoiler)Behöver verkligen alla kvinnliga karaktärer brytas ner för att passa manusförfattarna? Vad säger bokförfattaren om det?

Från vad jag kommer ihåg från böckerna så bryts nästan alla karaktärer ner oavsett kön. Skillnaderna ligger i ifall det är konsekvenser av eget eller andras handlingar. Få får vad de förtjänar åt något håll och politik dödar medmänsklighet

Och när det kommer till sexscenerna. Jag vet inte jag. GRRM har vett att inte skriva ut dem så utförligt för det brukar bli rätt pinsam lyteskomikförfattande över sådant — men de är där, som meningar i förbifarten att ignoreras om hjärnan känner sig på det humöret. Ros är en skapelse för att slippa casta en massa "slit-och-släng"-roller.


Edit: Having said that: fokuseringen av vad satt ta med från böckerna är lite skev. Det går inte att komma undan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinder » tis apr 10, 2012 22:37

Min erfarenhet av den breda gruppen manliga fantasynördar är att sexism och fiktiva patriarkala system inom fantasy gör åtminstone några till världsfrånvända kvinnohatare, desto fler till "det är självklart med tuttrustningar"-personer och ytterst få till medvetna motståndare av patriarkala system.

Och min är tvärtom. Har en stor del fantasynördar som vänner och en stor del hockeynördar som vänner och upplever oftare att just fantasykillarna har en sundare syn på könsrollerna...

Men håller med att tv-serien i sig har en grej att visa naket just för att väcka intresse samt väcka debatt vilket jag tycker är synd då böckerna inte har just det fokuset eller förmedlar det budskapet. Fast samtidigt så tycker jag att det är en skillnad mellan en sexistisk berättelse och en berättelse över ett sexistiskt samhälle. Böckerna är helt klart på rätt sida men var serien befinner sig är lite mer osäkert men om man plockar bort mycket av moraltänket i att visa naket så följer de ändå böckernas starka kvinnor ganska väl
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav sfinx » ons apr 11, 2012 3:48

Det bidde två.
Senast redigerad av sfinx ons apr 11, 2012 3:53, redigerad totalt 1 gång.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav sfinx » ons apr 11, 2012 3:52

caffeineaddict skrev:Plysch: Definitivt medhåll om att det känns lite meningslöst om det stämmer. Samtidigt är jag inte säker på att man är perverterad för att man visar folk som har sex, lika lite som om man visar folk som är våldsamma. Jag gillar bröst på film och i verkligen, jag gillar våld på film (inte i verkligheten) och jag har inte något emot att se en kuk då och då på film för jag antar att det finns folk som tycker det är lika kul att se en sån som jag tycker det är att se ett par bröst. Men visst, GoT har definitivt problemområden, skillnaden mellan denna och t.ex. Walking Dead är att jag ingenstans tycker det tar övertaget i seriens kvinnoskildring. För varje par bröst finns en scen där Danaerys eller Cersei eller Fru Stark är kraftfulla, viljestarka kvinnor som inte böjer sig för mäns vilja eller våld.

Och Nattlinnen, jag uttryckte mig dåligt. Jag menade inte nödvändigtvis att jag såg det som att historien där tog en bra vändning. Vad jag menade var att den scenen oroade mig över att hela serien skulle ha en så tråkig kvinnosyn, men det tycker jag som sagt inte att den helt och hållet har haft senare.

HeY: Jag måste ärligt säga att jag inte ser Mad Men som en sexistisk serie, så mycket som att den speglar sin tidsperiod.


Problemet är inte att människor har sex. Problemet är det enkelriktade exponerade av att män knullar kvinnor utan egen sexualitet. Även om de sedan är världens starkaste kvinnor, de bästa härskarna, eller lika hårda mördare, så tar inte det bort det stötande att det bara är kvinnorna som exploateras på det viset i serien.
Männen blir inte nerslängda på sängar, och strippade. Det är inte männen som (spoiler s1)övar i bakgrunden på hur de bäst ska tillfredsställa en man, medan männen gör affärer och då och då berättar hur de ska göra. Vi visste redan att det var en bordell, det fanns redan fastslaget vilken slags person halliken är.

Om vi ska jämföra med The walking dead så finns den andra sidan av fördomarna; kvinnor tycker om att städa, skura, diska, och vara goda hustrur. Se till att männen kan jaga och komma hem ett städat läger och slipper tänka. De är helt och hållet berövade på sexualitet alls. Där valde skaparna den goda modern, de är knappt tillåtna att döda zombies för att försvara sig.
Så fördelen i GoT är att de slipper den delen till stor del, men det är också för att de är härskarklass och inte förväntas vilja kunna simpla sysslor. De förväntas också vara hänsynslösa socialt och politiskt, men jag tror inte att det är för att tillfredställa kvinnliga tittare. Nu har jag inte läst böckerna, och det kan vara så att de var tvungna att utgå från starka kvinnokaraktärer för att fansen skulle kräva det? Det är välskrivna karaktärer och det är därför också som det stör mig så mycket att man inte använder alla deras styrkor.
Jag erkänner att, om det var så männen behandlades på samma sätt så skulle jag kunna tro på att skaparna faktiskt på riktigt erkände kvinnor som människor och inte något som bara kompletterade männen. Nu tycker jag att det visar brister på att de inte vet hur de ska visa en mans svagheter och styrka, utan att visa honom på ett fördomsfullt heteronormativt sätt, där han endast är subjekt.

Medan The walking dead verkar veta att de har en delvis kvinnlig publik och tror att vi tilltalas av att ha några kvinnliga karaktärer som kan vara de emotionella, kloka och seriens samvete, så har GoT glömt bort att det finns kvinnliga nördar, eller kanske tror att vi bara tycker om saker som Twilight? Jag känner mig helt bortglömd.

När det kommer till nördar och sexism, så är vi nog rätt lyckligt lottade. Jag tror att det är stor skillnad. De svenska Buffy och Doctor Who nördarna är väldigt upplysta. Tevespelseliten även i sverige verkar ha stora problem med sexism där tongångarna verkar vara vidriga ibland. Jag läste ett par blogginlägg om där flera spelare med kontrakt inte kunde gå ur tävlingen så de deltog i turneringen men vägrade fightas i protest. Tävlingledningen vägrade ta itu med sexismen som florerade.
Min teori är att svenska nördar har klarat sig lite bättre än från att bli ett gäng Jonathans, men att det naturligtvis finns här med. Jag har fått intrycket det är värre i USA tex.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Rombat » ons apr 11, 2012 7:04

Nördkultur är vansinnigt sexistisk. Det är bara att öppna nio serietidningar av tio. Kotaku körde ju en artikelserie om ämnet för ett par månader sen, och kommentarerna blev minst sagt hätska.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav sjostrand » ons apr 11, 2012 8:31

Jag håller med Sfinx och Nattlinne (mfl), de har formulerat sig klokt. Ska se om jag kan tillföra något.

GoT och Sexismen
Jag har inget emot nakenhet eller sex på film (jag är snarast motsatsen til pryd). Men det finns två problem med det. 1) Det måste vara motiverat och inte enbart ett kommersiellt knep. 2) Det bidrar till objektifiering av kvinnor och ett kvinnoförtryckande samhälle.

HBO är ju kända för att sälja sina tvserier med hjälp av sex, nakenhet, svordomar och våld. Det är en svår balansgång mellan när man utropar "yey" över saker man annars inte får se på tvserier. Ibland lyckas de ibland inte. Av den här anledningen så tycker jag att de kommer undan med det när någon av huvudkaraktärerna har sex. Det har oftast något med berättelsen att göra (om man ser det välvilligt). Det vanligaste sättet det används är att några nakna människor ses när kameran panorerar genom rummet. Men när de lägger in helt omotiverade sexscener när karaktärerna pratar om något annat blir det bara så fel. Det tydligaste sättet det märks på i GoT är sexscenerna på bordellen när mustaschmannen har dialog/monolog. Det känns bara billigt och meningslöst.

Det andra problemet är viktigare. Dessutom har det inte lika mycket med tycke och smak ("hur mycket bröst vill DU se på?") utan underblåser ett stort problem i samhället. Det faktum att män och kvinnor inte är jämställda. (Nej, jag hävdar inte att alla serier hela tiden måste sträva efter att vara jämställda.)
Problemet är (bland annat) vilka förebilder man visar upp för (framför allt) unga tjejer.
"Gå med på att ha sex med männen, för då kan du lura dom till att göra som du vill."
"Om män våldtar/tjatar sig till sex, så är det helt okej. Du kan bli kär i dom efteråt."
"Om du vill ha makt så ska du lura männen till att ge dig den genom att du gör dom så kåta att de inte kan tänka klart."

Dessutom förstärker det mäns bild av hur kvinnor är / ska vara.
Jmfr:
Dessutom så är det väldig sällsynt i GoT att kvinnorna har sex för att DOM vill, för att DOM kåta. Tyvärr är det inget i GoT som visar upp en positiv bild av kvinnors sexalitet.

Ska man visa bröst så ska det vara bröst som vill bli visade och som gör det för sitt egna nöjes skull.

Hade egentligen tänkt skriva mer, men det får bli senare.
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav sjostrand » ons apr 11, 2012 8:36

Jo, måste bara skriva om nördar vs hockeyspelare.

Jag tror att det är svårt att dra några sådana slutsatser.
Jag tror att det handlar om huruvida männen/pojkarna har träffat på en feminist och verkligen lyssnat och förstått vad hon* sagt. Då får man en förståelse för problematiken. På grund av detta så tror jag det är stor skillnad mellan olika gäng av nördar.

* Jag väljer medvetet hon istället för hen eftersom det oftast är en hon.
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav AKS » ons apr 11, 2012 10:04

Intressant diskussion, verkligen.

Kanske också ska tillägga att min aversion inför många av sexscenerna i GoT verkligen inte har med prydhet att göra. Även om det för inte BARA handlar om potentiell sexism för mig. Jag tycker som sagt att de ÖVERDRIVER antalet sexscener och att de inte är befogade storymässigt. Som sagt, det tar tid ifrån mer intressanta storys och ibland så kan man faktiskt insinuera saker och inte köra upp kameran i ännu ett par kvinnobröst.

För mig är problemet därmed tudelat: 1) Kvinnors sexualitet framställs på underligt sätt i serien. 2) Personligen tycker jag inte att det behövs så många nakna kroppar i serien över huvud taget. Särskilt som det oftast är kvinnornas nakenhet och inte männens som visas. Igen och igen och igen. Yeah, yeah. I get it. BOOBIES!!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav HeY » ons apr 11, 2012 14:49

caffeineaddict skrev:Plysch: Definitivt medhåll om att det känns lite meningslöst om det stämmer. Samtidigt är jag inte säker på att man är perverterad för att man visar folk som har sex, lika lite som om man visar folk som är våldsamma. Jag gillar bröst på film och i verkligen, jag gillar våld på film (inte i verkligheten) och jag har inte något emot att se en kuk då och då på film för jag antar att det finns folk som tycker det är lika kul att se en sån som jag tycker det är att se ett par bröst. Men visst, GoT har definitivt problemområden, skillnaden mellan denna och t.ex. Walking Dead är att jag ingenstans tycker det tar övertaget i seriens kvinnoskildring. För varje par bröst finns en scen där Danaerys eller Cersei eller Fru Stark är kraftfulla, viljestarka kvinnor som inte böjer sig för mäns vilja eller våld.

Och Nattlinnen, jag uttryckte mig dåligt. Jag menade inte nödvändigtvis att jag såg det som att historien där tog en bra vändning. Vad jag menade var att den scenen oroade mig över att hela serien skulle ha en så tråkig kvinnosyn, men det tycker jag som sagt inte att den helt och hållet har haft senare.

HeY: Jag måste ärligt säga att jag inte ser Mad Men som en sexistisk serie, så mycket som att den speglar sin tidsperiod.


Medhåll, vad mycket osäker på om jag skulle nämna Mad Men. Jag åsyftade dock att den sortens sexism gör mig argare, även om den ju mer är en skildring av vårt (eller aah, amerikat) samhälle.

Skriker också på på det andra du skrev. Så ser jag det också.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons apr 11, 2012 16:42

sfinx skrev:När det kommer till nördar och sexism, så är vi nog rätt lyckligt lottade. Jag tror att det är stor skillnad. De svenska Buffy och Doctor Who nördarna är väldigt upplysta. Tevespelseliten även i sverige verkar ha stora problem med sexism där tongångarna verkar vara vidriga ibland. Jag läste ett par blogginlägg om där flera spelare med kontrakt inte kunde gå ur tävlingen så de deltog i turneringen men vägrade fightas i protest. Tävlingledningen vägrade ta itu med sexismen som florerade.

Jag tror det var på en internationell mässa men jo, problemet finns här också om än i mer ljusskygg skala. Vi är väldigt bra på att klappa oss på ryggen över att vi är bättre men samtidigt när tvivelaktigt beteende uppstår så knuffas det undan med just sådana argument: "vi är bättre så det där var en enstaka företelese, inget att bry sig om."

För att knyta ann till GoT: jag tror inte de får visa hur mycket nakna penisar som helst även på kabelkanaler. Nakna kvinnor går bra givetvis men penis > 1 = porr och det vill ingen titta på trots all uppmärksamhet. Idiotiskt. Jag håller med AKS för övrigt.

Däremot tycker jag att det var berättigat av HeY att ta in Mad Men i diskussionen i och med att vurmandet för dess karaktärer känns mer allvarligt konsekventmässigt än GoT/Walking Dead (vars enda IRL-vurmande jag har sett har varit ett propagerande för Dinklage till sexiest man alive och zombies för att äta mer idioter). Om man ska se på det på det sättet.

Sedan är jag inte så övertygad om att GoT är avsiljt från vår verklighet. Överdrivet ja men med tanke på hur domstolar dömmer i våldtäktsmål och sådant... Det är mer en mörk spegelbild på mer sätt än vad serieskaparna har tänkt sig och kan inte gömma sig bakom "men det var ju så det var då ju!"
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav herdware » ons apr 11, 2012 17:06

noike skrev:För att knyta ann till GoT: jag tror inte de får visa hur mycket nakna penisar som helst även på kabelkanaler. Nakna kvinnor går bra givetvis men penis > 1 = porr och det vill ingen titta på trots all uppmärksamhet. Idiotiskt. Jag håller med AKS för övrigt.

Mja... det var mycket penis i Oz som gjordes av samma kanal. Självcensur?
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav noike » ons apr 11, 2012 17:13

herdware skrev:
noike skrev:För att knyta ann till GoT: jag tror inte de får visa hur mycket nakna penisar som helst även på kabelkanaler. Nakna kvinnor går bra givetvis men penis > 1 = porr och det vill ingen titta på trots all uppmärksamhet. Idiotiskt. Jag håller med AKS för övrigt.

Mja... det var mycket penis i Oz som gjordes av samma kanal. Självcensur?

Oz gjordes inte nu när frireligiösa kulter fått ett rejält uppsving.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » ons apr 11, 2012 17:13

Plus: 1 penis har ett högre värde på "att titta på"-skalan än 1 par bröst.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron