Game of Thrones

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » lör jun 25, 2011 19:21

1.03: AWESOME! Detta blir bättre och bättre för varje avsnitt. Min favoritkaraktär är Arya(sp?). Girl got spunk! Älskade att pappa Stark lät henne börja träna med svärd och hans blick på slutet då han ser henne träna.

Ha! Who's the bitch now?! Okej, han kallade sin syster en slut men Viserys förtjänar att bli behandlad som en hund. Och hans syster är cute as a button!

Lena Headys karaktär och hennes hemske son ger mig utslag... Uäck!


Love this!!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » lör jun 25, 2011 19:32

Ja, det är grymt jävla bra. Jag är inte förvånad. HBO har en winning streak på över ett decennium nu. Har de haft en enda dramaserie som inte har varit sevärd? (John From Cincinnati fick ju tyvärr inte chansen att bli någonting riktigt, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var glad att ha sett den.)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » sön jun 26, 2011 14:00

1.04: Ytterligare ett bra avsnitt. No surprise there. :)

Jag tror inte att Tyrion ligger bakom mordförsöket mot Bran. Det är nog hans syster och bror som fick tag i kniven på nåt sätt. Och dessutom så ger Tyrion mig intrycket att han inte är ett helgon, men en bra man. Jag kan ju ha helt fel, men så känns det i alla fall.

Tyrion glömde jag nämna i förra inlägget som en favoritkaraktär, men det känns ganska självklart faktiskt... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Garim » sön jun 26, 2011 20:37

Kul att läsa. Ser fram emot kommentarer till kommande avsnitt, när det börjar hända grejer :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav eriked » mån jun 27, 2011 20:13

Efter att ha sett finalen så.. detta kan nog bli något

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » mån jun 27, 2011 20:39

När du är så där entusiastisk så blir jag rädd att jag får för höga förväntningar på serien, Erik. Skruva ner din entusiasm lite tack. ;) :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav eriked » mån jun 27, 2011 21:20

Nja... det var inte så jag menade. Det kan, visserligen, ha varit det bästa avsnittet i säsongen men det gäller att säsong 2 levererar för att serien ska bli en favorit. (Egentligen kanske den redan är det.. det är inte ofta som en timme går så fort som under säsong 1 av GoT.)

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » mån jun 27, 2011 21:52

Hehe, var bara tvungen att retas lite. :)

1.06: Ouch! Det är ju också ett sätt att dö... "Golden Crown" indeed.

Intressant med blonda syrran och drakäggen. Lever drakarna i äggen och skyddar henne eftersom de tror att hon är hennes mamma eller nåt? Intressant att spekulera.


Och serien blir stadigt bättre och bättre.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tomas » tis jun 28, 2011 11:31

AKS skrev:1.06: Intressant med blonda syrran och drakäggen. Lever drakarna i äggen och skyddar henne eftersom de tror att hon är hennes mamma eller nåt? Intressant att spekulera.

Är nu osäker på exakt vad som sagts i seriens tidiga avsnitt, men när hon fick dem i boken fick man veta att...
äggen var förstenade (petrified). De användes endast som prydnader och var värdefulla eftersom de var så ovanliga.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav HeY » tis jun 28, 2011 12:02

Tomas skrev:
AKS skrev:1.06: Intressant med blonda syrran och drakäggen. Lever drakarna i äggen och skyddar henne eftersom de tror att hon är hennes mamma eller nåt? Intressant att spekulera.

Är nu osäker på exakt vad som sagts i seriens tidiga avsnitt, men när hon fick dem i boken fick man veta att...
äggen var förstenade (petrified). De användes endast som prydnader och var värdefulla eftersom de var så ovanliga.


De säger de i serien också. Är ganska säker på att det sägs direkt när hon får dem.

(edit) Och jag har inte läst boken så jag kan inte ha hört det någon annanstans än i serien. (/edit)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav eriked » tis jun 28, 2011 17:42

yes så sas det... tror jag

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tis jun 28, 2011 20:36

Jepp, det sas så, men eftersom de visar scenen då hon inte bränner sig på äggen, men tjänarinnan gör det så började jag spekulera. Men nu verkar det ju inte vara så... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » tis jun 28, 2011 21:05

Skall sägas att jag läst böckerna och att jag kanske lägger in kunskap därifrån omedvetet, men det här är iaf så jag tolkar det som vi sett hittills:

(spoiler till 1x06, MÖJLIGEN lite ur böckerna) Jag tror inte det har med drakäggen att göra alls. Redan i första avsnittet hintas faktiskt hennes motståndskraft mot värme, när hon badar i alldeles för varmt vatten (jag tänkte inte på att det var detta som hintades förrän nu). Sen har vi drakäggen som tjänarinnan bränner sig på, och så säger hon när Viserys dör att han inte var nån "riktig drake" typ. "Fire cannot kill a dragon."
Jag tolkar det som att det är en Targaryen-grej att tåla värme, och att hon, inte hennes bror, är den som är på något sätt "renast".
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » tis jun 28, 2011 21:13

Mm, så är det säkert. Men min spekulation var roligare. I want baby dragons!! GIEF ME! :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » tis jun 28, 2011 21:52

Nä, Martins var bäst. För så tolkade jag det också.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » tis jun 28, 2011 22:07

Och sen har vi ju också (spoiler 1.03) hennes fars sista ord: "Burn them. Burn them all." Di gillar eld, Tanganyikerna.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » ons jun 29, 2011 19:33

Jag till Kalle direkt efter 1.07: "Det är så många människor i den här serien som jag vill ska dö."

Gah! Frustrerande med alla idioter, inbred and otherwise.

Och jag blev irriterad på little blonde girl då hon ler efter makens psykopatprat om att våldta kvinnor på andra sidan havet. Visst, att hon nyss blivit utsatt för mordförsök, men hon glömde väldigt snabbt att hon själv grät och blev våldtagen av sin make i början av äktenskapet. Uäck. Like her no more. Om hon inte hade sett så nöjd ut över hans tal hade det känts bättre.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav HeY » ons jun 29, 2011 21:06

(spoiler 1x07) Jag reagerade liknande när jag såg avsnittet. Gillade verkligen inte hennes leende. Men har i efterhand bestämt att hon ler för att hon är nöjd för att hon lyckats övertyga Drogo att gå över havet och ta tillbaka tronen, vilket är vad hon vill (hem), och inte att han vill "våldta kvinnor och ta till slav deras barn". Utan det är mer så som det folket talar, och jag tror knappt hon funderar mycket på vad han faktiskt står och säger utan mer på det gemensamma målet. Sedan verkar ju Dany faktiskt ha känslor för sin man nu, så man kan ju också tänka sig att hon är allmänt hög på en dos Stockholm Syndrom och är en aning förblindad. Men bottomline, I still like her! :)
Trots att hon borde reagerat...

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav MissKittyFantastico » ons jun 29, 2011 21:27

Jag kanske måste se det här. Jag och en kollega brukar jämföra vad vi har för låt i huvudet. Idag hade jag Clarityn-reklamen av någon anledning och hon hade ledmotivet till Game of Thrones.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Tinder » ons jun 29, 2011 22:38

AKS skrev:Jag till Kalle direkt efter 1.07: "Det är så många människor i den här serien som jag vill ska dö."

Gah! Frustrerande med alla idioter, inbred and otherwise.

Och jag blev irriterad på little blonde girl då hon ler efter makens psykopatprat om att våldta kvinnor på andra sidan havet. Visst, att hon nyss blivit utsatt för mordförsök, men hon glömde väldigt snabbt att hon själv grät och blev våldtagen av sin make i början av äktenskapet. Uäck. Like her no more. Om hon inte hade sett så nöjd ut över hans tal hade det känts bättre.


Bokspoiler på det som visats så här långt i serienBokens beskrivning av deras bröllopsnatt är inte alls lika brutal utan den visar mer hur han vinner henne över och visar henne lite mer respekt och hon har i slutet inget emot det som händer. Det gör att man tolkar resten lite annorlunda. Sedan så håller jag nog med HeY att det är nog mer känslan att hon äntligen får fara hem och ta över sin tron som får henne att bli stolt och glad och att orden han säger spelar mindre roll i sammanhanget. Det är så dessa stammar krigar och det borde hon vara medveten om vid det här laget, inte mycket hon kan göra åt det.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav AKS » tor jun 30, 2011 7:34

Jo, jag har också tänkt som ni, men ö.h.t. så försvann många av mina sympatier för karaktären i detta avsnitt. Det visar sig att hon är lika makthungrig som alla andra, kanske t.o.m. on par med sin egen bror -- det får framtiden utvisa. Men samtidigt: hur vågar hon stå och gapa förvånat då hon får reda på att nån försöker lönnmörda henne? Du är ute efter tronen, du vill ha den lika mycket som alla andra = acceptera riskerna, hur kan du fortfarande vara så naiv? En sak om det varit i avsnitt ett eller två, men nu? No.

Så för mig gick hon i detta avsnitt från att vara en karaktär som jag sympatiserade med till att bli ytterligare en som bara är ute efter tronen. Och serien heter ju Game of Thrones så inget konstigt där, men jag har ingen önskan om att hon ska lyckas ta sig över havet och skövla landen direkt... Den ende som är värdig tronen är Ned Stark och han vill inte ha den. Fast vi får väl se vad han tycker nu efter att Littlefinger svek honom.

Det finns väldigt få sympatiska karaktärer kvar faktiskt. Ned och hans yngsta dotter. Snow. Vargarna. Dinklage-Lannister. Hoppas fler dyker upp så småningom. (Förresten så lämnade Dinklage-Lannister ett stort hål efter sig i detta avsnitt då han inte var med. Han är bäst!!)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tomas » tor jun 30, 2011 12:12

AKS skrev:Jo, jag har också tänkt som ni, men ö.h.t. så försvann många av mina sympatier för karaktären i detta avsnitt. Det visar sig att hon är lika makthungrig som alla andra, kanske t.o.m. on par med sin egen bror -- det får framtiden utvisa. Men samtidigt: hur vågar hon stå och gapa förvånat då hon får reda på att nån försöker lönnmörda henne? Du är ute efter tronen, du vill ha den lika mycket som alla andra = acceptera riskerna, hur kan du fortfarande vara så naiv? En sak om det varit i avsnitt ett eller två, men nu? No.

Så för mig gick hon i detta avsnitt från att vara en karaktär som jag sympatiserade med till att bli ytterligare en som bara är ute efter tronen. Och serien heter ju Game of Thrones så inget konstigt där, men jag har ingen önskan om att hon ska lyckas ta sig över havet och skövla landen direkt... Den ende som är värdig tronen är Ned Stark och han vill inte ha den. Fast vi får väl se vad han tycker nu efter att Littlefinger svek honom.

Det finns väldigt få sympatiska karaktärer kvar faktiskt. Ned och hans yngsta dotter. Snow. Vargarna. Dinklage-Lannister. Hoppas fler dyker upp så småningom. (Förresten så lämnade Dinklage-Lannister ett stort hål efter sig i detta avsnitt då han inte var med. Han är bäst!!)


Daenerys föddes året efter Roberts uppror och har aldrig satt sin fot i Westeros så hon vet nog inte alla detaljer kring spelet om tronen. Hon lär under sin uppväxt/landsflykt ha fått höra om och om igen från sin bror hur deras viktigaste mål i livet är att ta tillbaka tronen och broderns version av historien har knappast varit mindre ensidig än Fox News.
House Targaryen hade styrt Westeros i 280 år och jag tycker inte det är konstigt om Daenerys är beredd att gå långt för att befria landet (visst var brodern övertygad om att de hade folkets stöd?) från förrädarna, lönnmördarna och upprorsmännen Robert och Co.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav AKS » tor jun 30, 2011 12:24

Nej, jag tycker heller inte att det är konstigt, men hon har som sagt blivit mindre sympatisk i mina ögon. Hon är en vanlig makthungrig människa i tronspelet. Alla andra som också är det har precis som henne blivit uppfostrade till att vara ute efter det också (om inte av sin familj så av kulturen) så det finns enligt mig inte nån skillnad där. Jag gillar henne som sagt inte alls lika mycket längre, vilket på ett sätt är synd, men som sagt det finns ju i alla fall tre karaktärer i serien som jag kan sympatisera med även om jag önskar att de vore fler.

Men "befria" landet? Tyckte hon verkade bra nöjd då maken sa att han skulle våldta och ta barn som slavar... Om han inte bara menade upprorsmännen då, men så tolkade inte jag det.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » tor jun 30, 2011 14:59

Som jag fattar det är det ingen som bryr sig särskilt mycket om befolkning överhuvudtaget.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » tor jun 30, 2011 15:01

Haha, nej det har du nog rätt i. Har inte hunnit uppfatta hur Ned Stark ställer sig än. Men han har ju varit soldat... Samtidigt vill han inte heller mörda en 15-åring som är ett faktiskt hot.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » tor jun 30, 2011 15:07

Det är ju the game of thrones det handlar om... pawns in this game, they get capped quick, yo. The queen ain't no bitch, she got all the moves. Und so weiter.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » tor jun 30, 2011 15:24

Jepp, det var vad jag också sa i ett tidigare inlägg ("Inget konstigt där"), men jag känner fortfarande det jag känner trots handling och titel på serien.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » tor jun 30, 2011 15:29

Jo. (väldigt vaga temaspoilers, inga detaljer) Men det problematiseras lite grann framöver, och jag gissar att det fortsätter så.

'less they some smart-ass pawns...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » tor jun 30, 2011 15:30

Jag och Kalle ska se resterande tre avsnitt av Game of Thrones idag så snart kommer jag att veta vad du menar. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » tor jun 30, 2011 16:37

1.08: Well, that's better. (ang. det vi diskuterat ovan.) :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron