Game of Thrones

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Garim » mån maj 23, 2011 22:29

Ep6. Riktigt bra avsnitt, men som bokläsare så hade jag en stor invändning... Vart var Dire Wolvsen när Bran blev överfallen av wildlings?!. Scenen i the Eriye där Tyrion"erkänner" - sanslöst bra - bättre än i boken; kan man kanske tro att det var Jane Espensons penna där lite? Så bra!
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav lilith » mån maj 23, 2011 23:01

Ja, riktigt bra! Jag tror Tyrion är min favorit. Hela historien med Khalizi är också mycket spännande just nu. :popcorn:
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav A bear » tis maj 24, 2011 22:25

1.06 var riktigt bra, ja. Danyrys brorsa fick en av de mest tillfredsställande dödsscenerna sen Warren. Och jag älskade Tyrions bekännelse.

"You do not fight with honour!"
"No, but he did. *pekar ner i hålet*"

Och Ned tror fortfarande att detta kan lösas enligt reglerna...


Ni har väl sett att 1.07 läckt ut också? Och oj oj oj oj vilket avsnitt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Garim » lör jun 11, 2011 15:30

Bild
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav A bear » lör jun 11, 2011 16:58

Amen!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav lilith » sön jun 12, 2011 10:46

Ja, alltså. Det är helt klart min favoritkaraktär, och en mycket bra skådespelare. Fan vad otacksamt att vara dvärg och hitta bra roller.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav A bear » tis jun 14, 2011 23:48

1.09 OK, det där gillade jag verkligen. Vi tar och bygger upp den klassiske hjälten, ärofull, hedersam, familjekär, rättrådig, omutbar, spelad av den mest kände och skäggigaste av skådespelarna... och så tar vi livet av honom för att understryka hur hopplöst djupt vatten han är ute på i den här historien där bara de mest cyniska vinner något. Samtidigt som hans son skickar 2000 man i döden som en avledningsmanöver. Och Tyrion skryter med att vara människokännare och visar sig varken begripa Bronn eller Shae ett dugg. Och Joffrey visar sig ha gott från odräglig grabbhalva till odräglig psykopat... mjae. Gör nu inte NipTuckMatt av honom, tack.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav lilith » fre jun 17, 2011 23:17

A bear skrev:1.09 OK, det där gillade jag verkligen. Vi tar och bygger upp den klassiske hjälten, ärofull, hedersam, familjekär, rättrådig, omutbar, spelad av den mest kände och skäggigaste av skådespelarna... och så tar vi livet av honom för att understryka hur hopplöst djupt vatten han är ute på i den här historien där bara de mest cyniska vinner något.

Jag satt helt chockad och tror väl fortfarande att han ska klara sig på nåt mirakulöst sätt. Men ändå inte. Det har varit riktigt bra uppbyggt kring den här rättrådige huvudrollsinnehavaren som allt och alla tycks kretsa kring. Vi har lärt känna de andra genom honom, i deras relation till honom. Att nu ta livet av honom är... genialiskt. Det är väldigt spännande.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Tinder » sön jun 19, 2011 3:34

Helt klart bland det bästa jag sett i att göra originalet rättvisa bland filmer och tv-serier. Men ändå skapar man några nya scener i nästan varje avsnitt och ändrar små saker. Fast här gör man det så pass bra så man som bokläsare (imho) snarare får lite extra material istället för att sitta och skaka på huvudet. Lite tråkigt att de alltid väljer det nakna alternativet till scener då bakgrundshistoria ska berättas, inte för att jag har emot naket utan för att det blir så uppenbart varje gång.
Mitt råd är att ge serien en chans er alla som inte än gjort det.

lilith skrev:Jag satt helt chockad och tror väl fortfarande att han ska klara sig på nåt mirakulöst sätt. Men ändå inte. Det har varit riktigt bra uppbyggt kring den här rättrådige huvudrollsinnehavaren som allt och alla tycks kretsa kring. Vi har lärt känna de andra genom honom, i deras relation till honom. Att nu ta livet av honom är... genialiskt. Det är väldigt spännande.

Kul att du tycker det för i amerikansk media och forum så har mest folket som ropar om att det var så fel och att de nu ska sluta se serien fått höras. Nyfiken på att få se tittarsiffrorna på detta avsnitt och sista avsnittet.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav AKS » sön jun 19, 2011 9:06

Tinder skrev:Mitt råd är att ge serien en chans er alla som inte än gjort det.


Jag och Kalle "sparade" den då vi hade så mycket att se iom The Shield tidigare, men att veta att jag har en så omtyckt serie som bara väntar, sparad på hög, känns helt okej faktiskt. :) Vi ska bara se de sista tre avsnitten för säsongen av The Office, sen blir det Game of Thrones för oss!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Garim » sön jun 19, 2011 21:24

Dom har lyckats fantastiskt bra med att följa böckerna. Och det är riktigt riktigt bra. Det känns som om varje avsnitt är bättre än det föregående. Nu är det bara ett kvar av säsong ett :( Men jag ser fram emot det det något väldigt. Avsnitt 9 var ruggigt bra, och jag gillade verkligen hur de lyckats visualisera de dramatiska händelserna. Nu är jag mest toknyfiken på hur de ska lyckas med att fånga dramatiken i det sista avsnittet - imorgon :P (spoiler bokspoiler bok 1) Särskilt hur de ska fixa drakarna.

Sen kommer jag att följa casting-spoilers noga, (spoiler Bokspoiler bok 2) särskilt för Stannis Baratheon och Melisandre som är så viktiga karaktärer för kommande säsonger.

Jag har sett varje avsnitt av S1 minst två ggr. Det är bra.

Jo, ang slutet av ep9, jag hade tårar i ögonen trots att jag visste vad som skulle hända. Myckert bra gjort HBO och D&D.
Senast redigerad av Garim mån jun 20, 2011 14:38, redigerad totalt 1 gång.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tinwiel » mån jun 20, 2011 11:46

Varför talar karaktärerna i tv-serier och filmer som den här alltid brittisk engelska? Jag fattar att det ska låta mera posh och "historiskt" men eftersom det är en fantasy-språk de talar så borde det inte spela någon roll. Det är lite lustigt när man ser alla dessa amerikanska skådisar tala brittiska. :)

Nu har jag sett två avsnitt, I like it. Har läst första boken för många år sedan och kom inte ihåg mycket så det är ändå spännande att se.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav A bear » mån jun 20, 2011 13:05

Garim och andra - skulle det vara möjligt att märka bokspoilers lite tydligare?
/Vi som försöker hålla oss ospoilade

Tin: Och den blir bara bättre. Det där med engelskan har jag lättare att köpa här (det utspelar sig ju tydligen i någon sorts alternativt England av kartan att döma) än i historiska dramer. Varför talar alla i Rome brittiska för? Det verkar vara så amerikanska TV-tittare föreställer sig att alla pratade Förr I Tiden. Oavsett när och var.

Säsongsfinalen: Oj satans jävlar. Det där gillade jag. Öppningsscenen! Och sen alla karaktärsarcarna de har smugit fram genom hela säsongen. Alla har varit uppe i luften och vänt och kommer ner på en tydlig bana just i slutet - Jon ut i vildmarken, Robb upp på tronen, Sansa in i helvetet, Tyrion in i finsalarna, Arya ner under radarn, Cersei ut i periferin när grabbhalvan hennes tar över (han funkade mycket bättre i det här avsnittet, stackars trubadur), och så Danearys då. Jävligt snygg slutscen. Nu har de alltså tagit livet av eller sparkat ut alla de stora ärofulla (nåja i Kal Dhrogos fall) Manliga krigarna, vinter i norr och drakeld i söder, och det som återstår är barn, ränksmidare, gamlingar och kvinnor. Det kan ta vägen vart som helst.

Who are the ones that we kept in charge?
Killers, thieves, and lawyers
God's away, God's away,
God's away on Business.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tinwiel » mån jun 20, 2011 14:15

A bear skrev:Tin: Och den blir bara bättre. Det där med engelskan har jag lättare att köpa här (det utspelar sig ju tydligen i någon sorts alternativt England av kartan att döma) än i historiska dramer. Varför talar alla i Rome brittiska för? Det verkar vara så amerikanska TV-tittare föreställer sig att alla pratade Förr I Tiden. Oavsett när och var.


Det är ju det jag menar. Om alla pratade latin eg så borde det inte spela någon roll. Jag försökte kolla klipp på youtube för att se vilken dialekt de pratade i Spartacus of blood and sand och det verkar vara brittiska. Nu är ju några av skådisarna där, precis som i Game of thrones och Rome brittiska men alla är inte det. Många av skådisarna i Spartacus är ju australiensare om jag har fattat det rätt. G'day mate kanske inte passar in i ett historiskt drama. ;) Å andra sidan lär inte gladiatorer och romerska soldater ha pratat någon posh dialekt ändå... kanske g'day mate hade varit bättre.

Jag föredrar dock brittiska framför amerikanska ändå, så jag klagar inte men jag tycker ändå att det är fånigt att konsensus är just brittiskan i alla historiska dramer och inte någon annan engelsk dialekt..

Nu avsnitt nr 4!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » mån jun 20, 2011 14:23

Det blir dock väldigt uppenbart hur betingad man är att det "ska" vara så när någon faktiskt bryter mot det. Som när Harvey Keitel spelar Judas med Brooklyn-accent i Last Temptation. Eller John Wayne i The Greatest Story ("shörly this man was the son of Gawhd!")


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Garim » mån jun 20, 2011 14:39

Jag har uppdaterat mitt inlägg en bit upp med förtydligande vad som är bokspoiler. Ska vara noggrannare from nu.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav gaspode » mån jun 20, 2011 14:48

Det känns som att de måste bestämma sig för någon dialekt, det skulle ju vara hyfsat störande om Tyrion pratade amerikansk engelska, hans bror Jamie med dansk brytning och Cersei brittiska. :) Och faktum är väl ändå att det passar rätt bra med brittisk engelska till temat och geografin i just den här serien.

Sen är det väl som Karl skriver, det är betingat. Om man går emot traditionen nu riskerar man att sticka ut så mycket att helhetsupplevelsen blir lidande.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Rombat » mån jun 20, 2011 19:01

1.10

Motherfucker, vilket avsnitt.

"And then we will kill them all".

YES!

"KING OF THE NORTH!"

Så mycket gåshud i ett enda avsnitt.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Garim » mån jun 20, 2011 19:46

Fan vad snyggt de lyckades med finalen! Jag är supernöjd. Ett fullständigt fantastisk tv-avsnitt, och så rörande och så jävla YES!!. The Rise of Danaerys. The coming of age of Jon. The disappearance of Arya. osv. Snyggt.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tinwiel » mån jun 20, 2011 21:26

Jo, jag håller med er, alla borde ju prata någorlunda samma dialekt, i alla fall om de är från samma område i den världen de lever i. Det är ju bara lustigt att det alltid blir brittiska och inte någon av de andra dialekterna. Jag skulle nog också reagera och kanske kastas ur film/tv-upplevelsen om någon började prata extrem amerikansk slang eller så...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tinwiel » mån jun 20, 2011 21:32

Jag känner mig väldigt gay när jag ser hon som spelar blonda tjejen som gifter sig med ledaren av "vildarna". Hon är så himla VACKER.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav AKS » tis jun 21, 2011 17:35

1.01: Bra inledning, och är första avsnittet så pass bra som detta var så tror jag att jag kommer att tycka om serien väldigt mycket vad det lider.

Första frågan efter slutscenen: Dog hund/vargvalpen?!?! :D

Fina bror/systerförhållande här: ena paret knullar varandra och i det andra paret tycker brodern att syrran kan bli knullad av både soldater och hästar för att han ska få som han vill. Nice.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Garim » tis jun 21, 2011 20:59

Yay. Ni har börjat. Skriv gärna för varje avsnitt :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav AKS » tis jun 21, 2011 21:07

Jepp, ska göra mitt bästa! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav lilith » tis jun 21, 2011 23:36

1.10
Fan vad spännande! Vad lurar norr om muren och när kommer vintern?

Drakar!!! Bra drama där med häxan som la fram sin sida av saken. Grymt öde men på nåt vis logiskt handlande av Daerys. Drakar!!! :)

Vad ska Sansa göra? Eller ska hon tyna bort? Ser fram emot hur Tyrion ska tackla Joffrey.

Väldigt roligt med den gamle, ja vad är han, kungauppassare (?). Först helt pigg och sen kröka rygg innan man öppnar dörren. Det är så man överlever 47 kungar (eller hur många det nu var).
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav AKS » ons jun 22, 2011 23:00

1.02: No, not the wolf!!! Gah, hatar sånt där. Och hatar Lena Heady(s karaktär) och hennes inbred son. Gng!

Ytterligare att bra avsnitt. Tror denna serien kan bli alldeles fantastisk inom två-tre avsnitt, så som det är nu är den mycket bra. Och vilken kvalitet i produktion!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tinwiel » fre jun 24, 2011 12:45

1x10 var sjukt bra och jag vill se fortsättningen NU.Läste ju första boken för många år sedan och hade lite koll på vissa delar av handlingen men hade ändå glömt så pass mycket att jag satt som på nålar hela tiden. Det enda jag kom ihåg var att pappa Stark skulle bli mördad och Arya skulle rymma som pojke. Resten var puts väck från hjärnan. Sedan läste jag inte fler böcker så fortsättningen är helt ospoilad. Slutscenen med Daenerys (stavas?) var bäst. DRAKAR FFS! När kommer säsong 2? Åh vad jag längtar efter att Sansa ska sätta dit Joffrey. Make him pay, sistah.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tea » fre jun 24, 2011 17:37

s01e10

i like dragons :)

maken min var så glad att se ett känt ansikte... (sean) men jag spoilade snabbt för honom... är sean med vet vi att han kommer dö ... så som han alltid gör.

lite besviken på att jason momoa försvinner... (khal drogo) han är ju mitt ögongodis

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav caffeineaddict » fre jun 24, 2011 22:17

HEJ! Jag menar... HEJ!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tea » fre jun 24, 2011 23:15

HEJ!!!

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron